Juri Pelkonen

Sotilasoperointia ilmassa

658 viestiä aiheessa

17 minutes ago, Seppo Kalkas said:

 

Yhtenä esimerkkinä se, että Suomen poliittinen ja sotilaallinen johto ei usko vieläkään siihen epäpahaan ja pissitykseen, mihin Venäjä pystyy Kaliningradin ns. ilmasillan suhteen. Kiinnostaisi tietää, mitä kaikkea jatkuvassa lentoliikenteessä kulkee? Tuskin noin paljon matkustajia?

No joo. Ei tuossa uutisessa, mutta johtopäätöksiä voi tehdä, ja yhdistellä asioita.

Sitä jatkuvaa lentoliikennettä on Kaliningradissa ollut ”aina”, paljon ennen tämän ”sotilaallisen erikoisoperaation” alkua. Joskus siellä poiketessani hämmästelin kentän vilkkautta, mutta onhsm se yhdenlsinen saari.

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jo Neuvostoliitto lensi Suomenlahden yllä olevassa kapeassa kansainvälisessä ilmatilassa, mutta lensi siinä muitakin. Kun Viro itsenäistyi uudestaan, niin Suomenlahti jäi Venäjän ainoaksi väyläksi Kaliningradiin. Lennot lisääntyivät dramaattisesti. Helsingin primääritutkalla (PSR) ne näkyivät hyvin. Toisiotutkavastainta (transponderia) ne eivät aina käytä. Nämä Venäjän lennot ovat riski kansainväliselle lentoliikenteelle Suomenlahden poikki.

Esa
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
33 minuuttia sitten, Esa Karanko kirjoitti:

Jo Neuvostoliitto lensi Suomenlahden yllä olevassa kapeassa kansainvälisessä ilmatilassa, mutta lensi siinä muitakin. Kun Viro itsenäistyi uudestaan, niin Suomenlahti jäi Venäjän ainoaksi väyläksi Kaliningradiin. Lennot lisääntyivät dramaattisesti. Helsingin primääritutkalla (PSR) ne näkyivät hyvin. Toisiotutkavastainta (transponderia) ne eivät aina käytä. Nämä Venäjän lennot ovat riski kansainväliselle lentoliikenteelle Suomenlahden poikki.

Esa

 

IMG_3769.JPG

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 tuntia sitten, Seppo Kalkas kirjoitti:

Yhtenä esimerkkinä se, että Suomen poliittinen ja sotilaallinen johto ei usko vieläkään siihen epäpahaan ja pissitykseen, mihin Venäjä pystyy Kaliningradin ns. ilmasillan suhteen. Kiinnostaisi tietää, mitä kaikkea jatkuvassa lentoliikenteessä kulkee? Tuskin noin paljon matkustajia?

No joo. Ei tuossa uutisessa, mutta johtopäätöksiä voi tehdä, ja yhdistellä asioita.

Korostus minun.

Mitä tarkoitat tällä, että Suomen poliittinen ja sotilaallinen johto on sinisilmäinen Kaliningradin ilmasillan suhteen? Poliittiseen johtoon viittaaminen yhtenä homogeenisena entiteettinä on (tarkoitushakuisesti?) ehkä hieman naiivia, ja mitä puolestan tulee sotilasjohtoomme on ainakin oma luottoni kova. Se että julkisuudessa ei puolustusvoimien toimesta lausuta jotain asiaan x liittyvää ääneen ei tarkoita sitä etteikö asiaan suhtauduttaisi äärimmäisellä vakavuudella.

7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiovan Boryspilin lentokentältä on päässyt lähtemään ukrainalaisen Skyline Express -yhtiön B777 huoltoon Ranskaan. Kyseessä oli vasta toinen siviilikone, joka on saatu lennätettyä Kiovasta maan ulkopuolelle sodan aikana.
 

Lainaa

 

A Boeing 777-300 operated by Ukrainian carrier Skyline Express took off from Boryspil International Airport (KBP), on December 19, 2023, bound for Tarbes, France (LDE) where it will receive maintenance. 

The aircraft, registered UR-AZR, departed without any passengers onboard at 9 am local time. The plane had been stuck at the airport since February 2022, when the Russian invasion of Ukraine led to a total closure of the country’s airports and airspace.

 

https://www.aerotime.aero/articles/boeing-777-300-takes-off-from-kyivs-main-airport-video

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17.12.2023 at 21.12, Seppo Kalkas kirjoitti:

 

Yhtenä esimerkkinä se, että Suomen poliittinen ja sotilaallinen johto ei usko vieläkään siihen epäpahaan ja pissitykseen, mihin Venäjä pystyy Kaliningradin ns. ilmasillan suhteen. Kiinnostaisi tietää, mitä kaikkea jatkuvassa lentoliikenteessä kulkee? Tuskin noin paljon matkustajia?

No joo. Ei tuossa uutisessa, mutta johtopäätöksiä voi tehdä, ja yhdistellä asioita.

Viitaten linkitetyn Lentopostin artikkkelin tekstiin: "Itämeren alueella Suomenlahdella toimivat Suomen ja Viron aluelennonjohdot eivät anna venäläiskoneille varsinaista lennonvarmistuspalvelua. Siviililentoliikenne porrastetaan eli pidetään määräysten mukaisilla etäisyyksillä muusta ilmaliikenteestä kuten tällaisesta venäläisliikenteestä myös Itämeren kansainvälisen ilmatilan alueella." Eikö venäläiskoneiden porrastaminen muuhun liikenteeseen ole lennonvarmistuspalvelua? Jos ei, nin mitä se sitten on? Maksuja tuskin venäläiskoneilta peritään...

Muokattu: , käyttäjä: Mauno Selin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17 tuntia sitten, Mauno Selin kirjoitti:

Viitaten linkitetyn Lentopostin artikkkelin tekstiin: "Itämeren alueella Suomenlahdella toimivat Suomen ja Viron aluelennonjohdot eivät anna venäläiskoneille varsinaista lennonvarmistuspalvelua. Siviililentoliikenne porrastetaan eli pidetään määräysten mukaisilla etäisyyksillä muusta ilmaliikenteestä kuten tällaisesta venäläisliikenteestä myös Itämeren kansainvälisen ilmatilan alueella." Eikö venäläiskoneiden porrastaminen muuhun liikenteeseen ole lennonvarmistuspalvelua? Jos ei, nin mitä se sitten on? Maksuja tuskin venäläiskoneilta peritään...

Tarkoittaakohan tuo sitä, että muu liikenne porrastetaan noihin venäläiskoneisiin nähden ja venäläisten annetaan lentää kansainvälisessä ilmatilassa haluamallaan reitillä ja korkeudella? En ole aluelennonjohdon jaksolla kuullut, että venäläiskoneille annettaisiin suuntia, reittipisteitä tai korkeuksia, ainoastaan seuraava radiojakso.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Harri Koskinen kirjoitti:

Tarkoittaakohan tuo sitä, että muu liikenne porrastetaan noihin venäläiskoneisiin nähden ja venäläisten annetaan lentää kansainvälisessä ilmatilassa haluamallaan reitillä ja korkeudella?

Sitä se tarkoittaa ja jos maalin toisiotutkavastain ei ole päällä, niin ei tiedetä korkeutta, eikä kuka se on. Ilmavoimat näkee korkeuden.

Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
35 minuuttia sitten, Esa Karanko kirjoitti:

Sitä se tarkoittaa ja jos maalin toisiotutkavastain ei ole päällä, niin ei tiedetä korkeutta, eikä kuka se on. Ilmavoimat näkee korkeuden.

Esa

Elikkä putiini onnistuu tuossakin tavallaan pissittämään läntisiä naapureitaan:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olet Jaakko täsmälleen oikeassa. Jos lisäksi tapahtuu vaaratilanne tai pahempaa, niin se on länsimaiden syytä.

Esa

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
55 minuuttia sitten, Jaakko Männistö kirjoitti:

Elikkä putiini onnistuu tuossakin tavallaan pissittämään läntisiä naapureitaan:(

Joo olen samaa miltä, mutta mun mielestä se lähinnä kusee omiin housuihinsa… ensin lämmittää ennen kun alkaa kylmä hiipiä kalsareihin. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18.12.2023 at 12.29, Juri Pelkonen kirjoitti:

Korostus minun.

Mitä tarkoitat tällä, että Suomen poliittinen ja sotilaallinen johto on sinisilmäinen Kaliningradin ilmasillan suhteen? Poliittiseen johtoon viittaaminen yhtenä homogeenisena entiteettinä on (tarkoitushakuisesti?) ehkä hieman naiivia, ja mitä puolestan tulee sotilasjohtoomme on ainakin oma luottoni kova. Se että julkisuudessa ei puolustusvoimien toimesta lausuta jotain asiaan x liittyvää ääneen ei tarkoita sitä etteikö asiaan suhtauduttaisi äärimmäisellä vakavuudella.

Nyt tuli vastaus, joka minua suorastaan ihastuttaa, ja jonka mieluusti hyväksyn.  Myönnän, että olin hiukan lapsenmielinen ja loppuun asti ajattelematon. Parasta antia täällä on se, kun saa olla rehellisesti itseään paremmassa seurassa.;D:thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vahvistamaton tieto, että partisaanit olisivat käyneet tuikkaamassa yhden Su-34 -hävittäjäpommittajan tuleen Tseljabinskissa, Venäjällä.

--------

Venäjän Tsheljabinskissa toimiva oikeusistuin on vanginnut 16-vuotiaan dagestanilaispojan kahdeksi kuukaudeksi epäiltynä Su-34-hävittäjälentokoneen tuhopoltosta Shagolin sotilaslentokentällä.

(Poimittu Ilta-Sanomien uutisvirrasta)

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäjän armeijan Mi-8 on tehnyt pakkolaskun maantienoheen, katkottuaan pyrstöroottorillaan ensin voimalinjoja Bryanskin alueella, Ukrainan pohjoispuolella.

https://defence-blog.com/russian-military-helicopter-makes-emergency-landing-on-highway/

https://aviation-safety.net/wikibase/349969

 

Aiemmin viikolla uutisoitiin laajasti venäläisen Beriev A-50U tutkavalvontakoneen ( RF-93966 "37 Red") putoamisesta Azovanmereen sekä samassa yhteydessä tapahtuneen Ilyushin Il-22M-11RT (RF-95678) vakavasta vaurioitumisesta. 

https://defence-blog.com/ukraine-says-it-downed-russian-a-50-radar-plane/

https://ukrainetoday.org/the-ukrainian-armed-forces-shot-down-a-rare-a-50-aircraft-and-knocked-out-an-il-22-over-the-sea-of-azov/

A-50U
https://aviation-safety.net/wikibase/349902

IL-22
https://aviation-safety.net/wikibase/349903

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Putinin ihmease - Kinžal  hypersooninen ohjus vaikuttaa olevan vain ilmasta laukaistava versio taktisesta, ballistisesta Iskander-ohjuksesta. Se ei pysty liikehtimään yliääninopeudessa eikä sen kyky liitää ilmakehässä pitkiä matkoja vastaa odotuksia.

Kiinalaisessa tiedelehdessä paikalliset asiantuntijat eivät ole kovin vakuuttuneita Kinžal ohjuksen käänteetekevyydestä:

Lainaa

Kiinalainen, Shanghaista julkaistu, maan kommunistisen puolueen ja asevoimien hyväksymä Ordnance Industry Science and Technology -lehti vahvistaa väitteet ohjuksen epätarkkuudesta.

Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa on antanut Kiinalle ensimmäisen tilaisuuden arvioida hypersoonisen ohjuksen tehokkuutta läntisiä järjestelmiä vastaan. Siinä mielessä Kinzhal on ollut kiinalaisille pettymys.

https://www.verkkouutiset.fi/a/vladimir-putinin-ihmease-paljastui-flopiksi-kiinassakin-arvostellaan/#9b660afc

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Belgorodissa, lähellä Ukraninan pohjoisrajaa on pudonnut Il-76 kuljetuskone.

 " There were 63 people on board the IL-76 that crashed near Belgorod according to Russian media. "

---edit---
Ristiriitaisia tietoja uhreista: Ukraina väittää että koneessa kuljetettiin S-300 ohjuksia,
Venäjä väittää kyydissä olleen ukrainalaisia sotasvankeja.

 

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäjän tuntien, oli sisällä sotavankeja tai ohjuksia, niin nyt on joka tapauksessa kuollut 65 ukrainalaista… tai kuolee ihan kohta. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikähän on todennäköisyys sille, että "henkilökuljetuksessa" oleva rahtikone räjähtää (=höyrystyy) pieniksi palasiksi noinkin loivasta syöksystä pellolle?
Tai sitten jokainen istui S300 ohjuksen päällä?
Lisäksi kone oli matkalla pohjoiseen pois Belgorodista, joka ei tue väitettä että mukana olisi ollut sotavankeja jotka aiottiin vaihtaa.
Väitteen mukaan reilua 50:tä vankia olisi vahtinut ainoastaan kolme vartijaa....
Venäjä on julkaissuit listoja sotavangeista, jotka olivat muka koneessa - kummallista kyllä osa heistä on jo aiemmin palautettu Ukrainaan.

https://x.com/nexta_tv/status/1750145093216936084?s=20
---edit---


Kone on todellakin höyrystynyt nyrkinkokoisiksi palasiksi. Tietojen mukaan vain viisi ruumista on paikalta viety Belgorodin ruumishuoneelle.

https://x.com/nexta_tv/status/1750573064935358582?s=20

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole alan asiantuntija, mutta väitän että koneen hajoamisen lisäksi kraaterin koosta voidaan päätellä törmäyksessä ja räjähdyksessä vapautunut energia. Nopeus ja kulma on tiedossa, polttoainemäärä on (luultavasti) tiedossa, maaperän laatu on tiedossa.

Lopputuloksessa on  eroa jos "panos" on x kiloa kerosiinia vs. x kiloa kerosiinia + n kappaletta ohjuksia. Toki jos ohjuksia on vain yksi tai kaksi, saattaa ero olla merkityksetön. Joku joka tietää ohjuksissa olevan polttoaineen ja räjähteen määrän laskekoot. 

Edellä mainittu ei tieten tarkoita että ryssän tekemänä tutkimus tuottaa mitenkään tolkullista tulosta...

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 hours ago, Juri Pelkonen said:

En ole alan asiantuntija, mutta väitän että koneen hajoamisen lisäksi kraaterin koosta voidaan päätellä törmäyksessä ja räjähdyksessä vapautunut energia. Nopeus ja kulma on tiedossa, polttoainemäärä on (luultavasti) tiedossa, maaperän laatu on tiedossa.

Lopputuloksessa on  eroa jos "panos" on x kiloa kerosiinia vs. x kiloa kerosiinia + n kappaletta ohjuksia. Toki jos ohjuksia on vain yksi tai kaksi, saattaa ero olla merkityksetön. Joku joka tietää ohjuksissa olevan polttoaineen ja räjähteen määrän laskekoot. 

Edellä mainittu ei tieten tarkoita että ryssän tekemänä tutkimus tuottaa mitenkään tolkullista tulosta...

Lentokoneen maahantörmäyksessä vapautuva kineettinen ja polttoaineen lämpöenergia ei vastaa painevaikutukseltaan läheskään esimerkiksi saman energiamäärän omaavaa kasaa TNT:tä. Mitään maata merkittävästi siirtävää räjähdystä (detonaatio) ei lentokoneen maahantörmäyksessä tapahdu. Sotilasräjähteetkin pitäisi yleensä kuljettaa nalleista erillään, eikä niiden siksi pitäisi räjähtää maahantörmäyksessä, ne vain palavat iloisesti. Mahdollinen kraateri syntyy lentokoneen aiheuttamasta liikemääräimpulssista maaperään, ei niinkään törmäysenergiasta, joka sitoutuu koneen rakenteiden paloitteluun ja uudelleenmuotoiluun ja vain murto-osan energiasta mennessä maansiirtoon. Pelkillä panostajan papereilla koneen törmäysenergia aliarvioidaan rajusti.

Esimerkiksi kaapattu UA:n  lento 93 (11.9.2001) joka syöksyi pellolle katosi lähes olemattomiin joidenkin osien kaivautuessa multaan. Kone jätti jälkeensä vain melko mitättömän kraaterin suhteessa törmäyksen rajuuteen. Tästäkin outoudesta toki kehitettiin aikanaan omia salaliittoteorioitaan. 

Quote

The impact left a crater eight to ten feet (2.4 to 3.0 m) deep and thirty to fifty feet (9.1 to 15.2 m) wide

 

Muokattu: , käyttäjä: Matti Hyötyniemi
detonaatio tarkkaan ilmaistuna
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turkin antama hyväksyntä Ruotsin NATO-jäsenyydelle näyttää avanneen monta jumissa ollutta hanketta:

- Yhdysvallat on näyttänyt vihreää valoa Turkin F-16 Block 70 -hankinnalle ja siihen liittyville modernisointitöille vanhempiin malleihin.

- Kreikkaan myydään sama määrä (40) F-35 Lightning II -koneita.

- nähtävästi Kreikan kanssa tehtyyn diiliin liittyy, että Kreikka toimittaa hallussaan olevia S-300 ilmatorjuntajärjestelmiä Ukrainaan

https://www.thedrive.com/the-war-zone/ukraine-situation-report-greek-s-300-sams-may-be-headed-to-ukraine

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäjän hätätilaministeriön Mi-8 on pudonnut Äänisellä Venäjän Karjalassa, Derevyannoyen kylän tuntumassa Petroskoin eteläpuolella.

https://www.reuters.com/world/europe/russia-emergency-helicopter-crashes-karelia-lake-with-three-aboard-2024-02-05/

https://aviation-safety.net/wikibase/351458

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään