Juri Pelkonen

Sotilasoperointia ilmassa

651 viestiä aiheessa

Sosiaalisessa mediassa leviää video, jossa väitetysti Venäjän armeijan lentäjä pelastautuu laskuvarjolla.

Lainaa

Videon alussa näkyy, kuinka kone syöksyy pilvien yllä kohti maata. Sen toinen moottori vaikuttaa olevan tulessa.

Sitten kuva leikkaantuu laskuvarjolla pilvien yllä laskeutuvaan lentäjään.

– Minut pudotettiin, vittu. Kävi tuuri, että on maata [alla], saatana. Nyt laitan GPS:n päälle, ei ole verkkoa. Emme ehtineet vittu tehdä mitään, lentäjä kiroaa videolla.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010614587.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
On 1/5/2024 at 5:56 PM, Pasi Pirttikoski said:

Etelä-Dakotassa on B-1B kone pudonnut. Miehistö selvisi hengissä.

https://www.avweb.com/aviation-news/air-force-reports-b-1b-down-in-south-dakota-crew-safe/

 

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/34d8599a-43f7-4e1d-b1c3-b0fcaba713a2

Quote

USA:n ilmavoimat tunaroi ja tuhosi oman 450 miljoonan dollarin B-1B-pommikoneen romukasaksi – Jopa lentäjä oli liian painava heittoistuimeen

Yhdysvaltain ilmavoimat on julkaissut tutkintalautakunnan loppuraportin tammikuun 4. päivänä Etelä-Dakotassa sattuneesta lento-onnettomuudesta, jossa tuhoutui Boeing (aiemmin Rockwell International) B-1B Lancer -pommikone. Kone vaurioitui turmassa käyttökelvottomaksi. Onnettomuuden kokonaiskustannuksiksi arvioidaan 456 248 485 dollaria, josta koneen osuus on 450 800 000. Nelihenkinen miehistö pelastautui heittoistuimilla, ja kaksi miehistön jäsentä loukkaantui heittoistuinhypyssä.

Onnettomuuteen johtavat tapahtumat saivat alkunsa, kun kaksi B-1B-konetta oli palaamassa harjoitustehtävältä Ellsworthin lentotukikohtaan. Lähestymisen aikana sääolosuhteet heikentyivät: maa-asemalta annetun tiedon mukaan näkyvyys laskuun suunnitellulla kiitotiellä 13 oli 5/8 mailia (n. 1 010 m) ja pilvikorkeus 300 jalkaa (n. 90 m). Osaston ensimmäinen kone tuli laskuun normaalisti, ja seuraavaksi oli toisen koneen vuoro.

Miehistö ei huomioinut sitä seikkaa, että vallitsevissa olosuhteissa ja kiitotien valaistuslaitteilla vaadittu miniminäkyvyys olisi ollut 3/4 mailia, siis 6/8 mailia (n. 1 210 m). Lähestymisen toteutuksessa ilmeni muutakin huolimattomuutta: ratkaisukorkeuteen (korkeus, jossa pitää mennä ylösvetoon, mikäli näköyhteyttä ei ole) ei muistettu tehdä vaadittavaa kylmien olosuhteiden korjausta, lähestymisbriiffi oli puutteellinen eikä koneen radiokorkeusmittaria asetettu varoittamaan ratkaisukorkeuden alituksesta.

Koneessa oli kaksi lentäjää, joista kokemattomampi (konetyypillä 258 tuntia) toimi ohjaavana ohjaajana, ja kokenut kouluttaja (2088 tuntia) monitoroivana ohjaajana. Loppulähestymisnopeudeksi laskettiin 164 solmua (n. 304 km/h). Kone teki radiomajakkaa hyödyntävän ILS-lähestymisen

Loppulähestymisessä konetta lennettiin oikealla nopeudella ja oikeassa liu’ussa vielä 55 sekuntia ennen onnettomuutta. Sitten tuulen suunta muuttui 25 sekunnissa lukemasta 340 astetta/11 solmua (n. 5,7 m/s) suuntaan 190 astetta/5 solmua (n. 2,6 m/s), eli myötätuulikomponentti pienentyi, ja B-1B:n ilmanopeus kasvoi 164 solmusta 176 solmuun (326 km/h). Ohjaava ohjaaja reagoi vähentämällä moottoritehoja kolmeen otteeseen. Kun tuuli vakautui 5 solmun sivutuuleen, ilmanopeus alkoi pudota alle 164 solmun, mutta ohjaaja ei reagoinut siihen.

Viimeisen 14 sekunnin aikana nopeus putosi 152 solmuun (n. 282 km/h) ja koneen vajoamisnopeus kiihtyi 1 800 jalkaan minuutissa (n. 9,1 m/s), kun sen olisi pitänyt olla 750 ft/min (n. 3,8 m/s). Kone oli siis laskeutumassa lyhyeksi kiitotiestä. Kouluttaja huomasi lopulta kehittyvän vaaratilanteen ja kehotti ohjaavaa ohjaajaa ylösvetoon, mutta tämä oli liian myöhäistä. Ensimmäinen ”climb, climb, climb” -komento tuli neljä sekuntia ennen maakosketusta. Tutkijat lensivät tilanteen myöhemmin simulaattorissa, jolloin selvisi, että reagointi toiset neljä sekuntia aiemmin olisi riittänyt pelastamaan koneen.

B-1B osui maahan ennen kiitotien kynnystä, ja ohjaamosta menivät sähköt. Miehistö laukaisi heittoistuimet, kone liukui maassa kiitotielle, sitten noin 1,5 kilometrin verran kiitotietä pitkin ja lopuksi ulos kiitotien vasemmasta reunasta. Kone syttyi tuleen ja paloi pahanpäiväisesti. 

Ohjaava ohjaaja ei tehokkaasti tarkkaillut asianmukaisia mittareita eikä havainnut kehittyvää tilannetta. Myös monitoroiva ohjaaja sekä muu ohjaamomiehistö epäonnistuivat lähestymisen valvonnassa. Huonon näkyvyyden lähestymisen proseduureja noudatettiin puutteellisesti.

Lordin mukaan vaadittujen menetelmien noudattaminen ja turvallisuusajattelun puutteellisuus oli ilmeistä koko turmakonetta operoineessa 34. Pommituslentolaivueessa, minkä lisäksi 28. Pommituslennosto (johon laivue kuului) oli epäonnistunut valvonnassa ja riskienhallinnassa. Tyypillinen laajemman organisationaalisen kulttuurin ongelma siis.

Yksittäisinä esimerkkeinä lepsusta kulttuurista Lord mainitsee, että moni haastateltu 34. laivueen lentomiehistön jäsen myönsi avoimesti, kuinka sääntöjen edellyttämä kypärän ja lentokäsineiden käyttö oli puutteellista etenkin B-1B-miehistöjen asejärjestelmäoperaattoreiden (Weapon Systems Officer, WSO) keskuudessa. Turmakoneen omasuojajärjestelmäoperaattori (Defensive Systems Operator, DSO) myönsi valaehtoisessa todistuksessaan, että juuri ennen maahantörmäystä hän luki laskeutumisen jälkeistä tarkastuslistaa sen sijaan, että olisi monitoroinut lähestymisen kulkua. 

Jokseenkin koominen yksityiskohta on, että kouluttajana toiminut lentäjä oli todennäköisesti liian painava käyttämään B-1B:n heittoistuinta: pian onnettomuuden jälkeen hänen painokseen punnittiin lähes 260 lbs (vajaat 118 kg), kun suurin sallittu paino olisi ollut 245 lbs (111,1 kg). Tämä taas vaikutti hypyn yhteydessä syntyneisiin vammoihin.

Loppuraportti oli organisationaalisten ongelmien suhteen sen verran kovaa tekstiä, että lennoston komentaja reagoi siihen erottamalla B-1B-laivueiden valvontavastuussa olleen operatiivista ryhmää komentaneen everstin.

 

Muokattu: , käyttäjä: Matti Palosuo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäjällä tuotiin vastaavasti Tu-22M3 oikein tukevasti takaisin äiti-Venäjän syleilyyn. Tapahtumapaikka Irkutskin alueella.

https://x.com/bayraktar_1love/status/1824100853407437169?t=NeaJGGH81oEimzxSCYvv-w

Todennäköisesti kone on operoinut läheisestä Belayan lentotukikohdasta (ICAO: UIIB), karttapalvelun kuvassakin kentällä näkyy isoin lukumäärin Tu-22 -kalustoa.

https://asn.flightsafety.org/wikibase/411204

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ukrainan väitetään yrittäneen iskeä dronella Murmanskin lähellä sijaitsevaan Olenjan lentotukikohtaan. 

Videon perusteella drone ammuttiin alas melkoisen paukkeen säestyksellä. Kyseessä näyttäisi jälleen oleen droneksi muutettu Aeroprakt A-22 -ultrakevyt, joita on nähty vastaavissa suoritteissa aiemminkin. 

Mikäli tieto pitää paikkansa, kuinka paljon menovettä tuollaisen Aeropraktin kyytiin pitäisi pakata, jotta se lentäisi Ukrainasta kauas napapiirin pohjoispuolelle, lastinaan myös riittävä hyötykuorma räjähteitä? 

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010646972.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=is_tf&utm_source=hs.fi&utm_content=promobox

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16 tuntia sitten, Klaus Pylkkänen kirjoitti:

 

Mikäli tieto pitää paikkansa, kuinka paljon menovettä tuollaisen Aeropraktin kyytiin pitäisi pakata, jotta se lentäisi Ukrainasta kauas napapiirin pohjoispuolelle, lastinaan myös riittävä hyötykuorma räjähteitä? 

 

 

Tuollaisen koneen matkanopeus on noin 150-160 kmh ja lentoajaksi tulee 11-12 h. Rotaxin kulutus jos lasketaan 15 litraa tunnissa niin 180 litran luokkaa pitää menovettä olla.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saksassa syyttäjät ovat aloittaneet tutkinnan Pohjois-Saksan kriittisen infrastruktuurin yllä toistuvista lennokkilennoista, joita epäillään vakoilutoiminnasta, kertoi syyttäjä torstaina.

Bild-lehti, joka kertoi ensimmäisenä tutkimuksesta, siteerasi sisäistä poliisiraporttia, jonka mukaan ydinvoimalaitoksen yläpuolella olevaa lentokieltoaluetta oli rikottu useita kertoja tässä kuussa.


Bildin mukaan Schleswig-Holsteinin osavaltion rikospoliisin viranomaiset olettavat, että toistaiseksi tunnistamattomat lennokit ovat venäläisiä Orlan-10-koneita, joiden kantama on 500-600 kilometriä ja jotka voivat lentää yli 100 kilometriä tunnissa.

https://www.reuters.com/world/uk/german-prosecutors-open-probe-into-drone-flights-over-critical-infrastructure-2024-08-22/

Eikö tuollaiset pitäisi ampua alas?

---edit----

Tiettävästi niitä on laukaistu liikkeelle pohjanmerellä seilaavilta aluksilta. (Bild)

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nähtävästi aiemmin viikolla Ukrainan tekemä drone-isku Venäjän Volgoradin alueella sijaitsevaan Marinovkan lentotukikohtaan oli tuloksekas. Tuoreiden satelliittikuvien perusteella Venäjä näyttää kärsineen taas konetappioita:

https://x.com/NOELreports/status/1826952987635224678?t=eD18WSqkyi5teuK_BCi0lA&s=19

Tästä voi opetella lausumaan venäläisiä sivistyssanoja :)

https://x.com/Gerashchenko_en/status/1826552896223154296?t=Ei-x0BacmezVuhIhXpGy1A&s=19

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
23.8.2024 at 08.12, Ari Simonen kirjoitti:

Tuollaisen koneen matkanopeus on noin 150-160 kmh ja lentoajaksi tulee 11-12 h. Rotaxin kulutus jos lasketaan 15 litraa tunnissa niin 180 litran luokkaa pitää menovettä olla.

On kyllä äärimmäisen epätodennäköistä että tuollainen ritsa olisi suristellut vapaasti 12 tuntia putkeen venäjän ilmatilassa. No, toki naapurimme kyvykkyydet tuntien, ei kai mahdotonta tuokaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20 hours ago, Juri Pelkonen said:

On kyllä äärimmäisen epätodennäköistä että tuollainen ritsa olisi suristellut vapaasti 12 tuntia putkeen venäjän ilmatilassa. No, toki naapurimme kyvykkyydet tuntien, ei kai mahdotonta tuokaan...

Onhan toki mahdollista sekin, että noita laukaisevat jonkin sortin partisaanit jostain kaukaa linjojen takaa. Tuskinpa ihan mahdotonta sekään. Tai sitten ne lähetetään jostain kohdetta lähempänä olevasta maasta. Toivottavasti kuitenkaan ei.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäjän nuorisossa, vaikka yleensä apaattisia ovat, joskus harvoin näkyy vekkuleita toivonkipinöitä.

Tällä kertaa kipinöitä sananmukaisesti:

Kaukana pohjoisessa, Noyabrskin lentokentällä Yamalo-Nenetsin autonomisessa tasavallassa, kaksi nuorta päätti murtautua lentokentälle, tupakoida kentällä olleessa helikopterissa ja yrittää sytyttää se tuleen. Ensin sytytys ei onnistunut, mutta polttoaineen höyrystyttyä aikansa se sitten lähti niin iloisesti, että sankaritkin saivat palovammoja. Kopteri tuhoutui täydellisesti.

Mil Mi-8T
UTair Helicopter Services
Registration:    RA-24519

https://asn.flightsafety.org/wikibase/421634

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäjällä on alettu laittamaan pommikoneiden ja muiden lentokoneiden päälle autonrenkaita, joiden tarkoituksena on hämätä ohjusten ja dronien sensoreita, joilla on kuvantunnistuskyky,

Venäjän havaittiin ensimmäisen kerran käyttävän renkaita suojaamaan Engels-2-lentotukikohdassa olevia Tu-95- ja Tu-160-pommikoneita hyökkäyksiltä syksyllä 2023. sen jälkeen kun Ukraina teki lukuisia pitkän kantaman kamikaze-dronehyökkäyksiä tukikohtaan. Sittemmin on tullut esiin kuvia muun tyyppisistä venäläisistä lentokoneista, jotka on peitetty renkailla.

 

https://www.twz.com/air/russia-covering-its-aircraft-in-tires-is-about-befuddling-image-matching-seekers-u-s-military-confirms

Näyttökuva 2024-09-17 090826.png

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17.9.2024 at 09.09, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Näyttökuva 2024-09-17 090826.png

Suojaavat näköjään varaosakoneitakin, tuo ei ole lentokuntoinen kun ei ole ropelit kiinni 😅

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nähtävästi Ransaka on toimittamassa Mirage 2000 -kalustoa Ukrainaan ensi vuoden puolella:

Lainaa

France plans to deliver French-made Mirage 2000 fighter jets to Ukraine by the first half of 2025, Minister of the Armed Forces, Sébastien Lecornu said

Ranskalaiset parantavat hävittäjiään, jotta ne soveltuisivat paremmin Ukrainan sotaan, Mirage 2000 rakennettiin alun perin ilma-ilmataistelua varten. Ennen toimitusta ne varustellaan  ilmasta maahan -taistelukyvyillä, sekä vahvistetaan niiden elektronista sodankäyntijärjestelmää.
Yksi tärkeimmistä muutoksista on todennäköisesti yksipaikkaisen hävittäjän kyky laukaista SCALP-EG/Storm Shadow -risteilyohjuksia

https://www.aerotime.aero/articles/france-to-deliver-mirage-2000-jets-to-ukraine-by-2025

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ukraina on iskenyt Azovanmeren itälaidalla olevan Yeyskin eteläpuolella olleen kylän tuntumassa olevaan paikkaan, jossa uskotaan olleen jopa 400 Iranilaisvalmisteista Shahed -droonia. Ainakin siitä syntyi kaunis kokko.

https://www.aerotime.aero/articles/ukraine-attacks-shahed-drone-storage-yeysk

--edit--
Kauppalehden juttu
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/taystuho-venajan-asevarastoissa/afe0aed2-cf80-4b48-b39e-c0d040274c89

--edit---

 

Samalle suunnalle, lähemmäs Sotšia, Khanskayan lentotukikohtaanon tehty voimakas yöllinen drooni-isku, Vaurioiden määristä ei ole vielä tietoa. Ukrainalaislähde arvioi kentällä olleen iskun tapahtuessa lukuisia Venäjän ilmavoimien koneita.

https://x.com/Archer83Able/status/1844181123896836513

https://kyivindependent.com/almost-60-russian-aircraft-based-in-targeted-north-caucasus-airbase-sbu-source-says/

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäläisissä Telegram-kanavissa olleiden tietojen mukaan ukrainalainen F-16 olisi pudottanut kaukana rintamalinjan takaa liitopommeja kylväneen Su-34 hävittäjäpommittajan.

Mahdollisesti ensimmäinen F-16:lla tehty vihollisen miehitetyn ilma-aluksen pudotus Venäjän hyökkäyssodassa Ukrainaa vastaan.

https://x.com/JayinKyiv/status/1845044838414078093?t=jaFux2Wmmaf-LVlbpnq34A&s=19

https://asn.flightsafety.org/wikibase/451475

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uutisten mukaan P-Korea on lähettämässä Ukrainan rintamalle maajoukkojaan joiden arvellaan aloittavan tänään keskiviikkona taistelut Ukrainan miehittämällä Kurskin alueella mutta lisäksi P-Korea lähetttää hävittäjälentäjiään Venäjän avuksi.

Pohjois-Korean ilmavoimilla tuntuu kalustoa (vaikkakin vanhaa) riittävän joten varmaan pilottejakin on tuhatmäärin:

https://en.wikipedia.org/wiki/Korean_People's_Army_Air_Force#Current_inventory

https://www.newsweek.com/north-korea-news-pilots-could-fly-russian-warplanes-ukraine-report-1972650

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sotilasoperointia maalla:
 

Lainaa

Syyrian oppositioryhmät ovat jatkaneet etenemistään maan pohjoisosissa. Rintamalinja kulkee tällä hetkellä Haman kaupungin pohjoispuolella, jossa kapinallisten väitetään vallanneen Syyrian armeijan ammusvaraston.

Hallituksen rintaman mureneminen uhkaa Venäjälle strategisen tärkeän Tartuksen laivastotukikohdan ja Khmeiminin lentotukikohdan hallintaa. Venäjän laivaston väitetään aloittaneen jo vetäytymisen pois satamasta.

Khmeimimin lentotukikohta sijaitsee Latakian kaupungin kaakkoispuolella. Kentälle on sijoitettu muun muassa Su-35-hävittäjiä ja Su-25-maataistelukoneita.

---edit----
Klippiä Aleppon lentokentältä

 


https://www.verkkouutiset.fi/a/syyrian-kapinalliset-etenevat-kohti-venajan-suurta-lentotukikohtaa/#180c92d1

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä lienee heijastetta Ukrainan sodasta. Ryssältä ei heru resurssia Syyrian rintamalle entiseen tapaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään