Esa Karanko

Tarvitaanko hydrauliikkaa?

6 viestiä aiheessa

Kerran istuin A380 alakerrassa suunnilleen siiven takareunan kohdalla. Lentoonlähdön jälkeen kuuntelin korvat hörössä ylös nousevien telineiden ääntä ja sulkeutuvien telineluukkujen pamauksia. Tarjoilu ei ollut vielä alkanut. Siksi aloin miettiä. Tiedän, että lentomatkustajan ei pitäisi tehdä sitä.

Sähköistä fly-by-wire ohjausta on käytetty lentokoneissa jo jonkun aikaa. Monissa lentokoneissa muut järjestelmät, kuten esimerkiksi laskutelineet jarruineen, toimivat hydrauliikalla. Tarvitaan pumppuja, putkia ja työsylintereitä, joissa on hyvin korkea paine. Jopa 350 bar. Pyrkivätkö lentokoneenrakentajat eroon hydrauliikasta? Vai onko hydrauliikka tullut lentokoneisiin jäädäkseen?

Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veikkaan, että aikaa myöten sähköiset aktuaattorit syrjäyttävät hydrauliset. Näinhän on käynyt jo autojen ohjautehostimien kanssa. Uusissa autoissa ne ovat sähköisiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on pari kertaa tipahtanut auton sähköinen ohjaustehostin päältä ja habaa on siis tarvittu parkkihallissa. Onneksi vaivaan on joka kerta auttanut ”pari kertaa virrat pois virrat päälle” -tekniikka. Sähkölentokoneessamme on vastaava ohjeistus: jos mosa pysähtyy lennolla, max. neljä vipua oikealta vasemmalle pois päältä ja sitten vasemmalta oikealle samat taas päälle ja moottorihäiriö on korjattu! ;) Onneksi ei ole tullut tilannetta vastaan, mutta kyllähän tuossa ajatuksia herää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Esa Karanko kirjoitti:

Sähköistä fly-by-wire ohjausta on käytetty lentokoneissa jo jonkun aikaa. Monissa lentokoneissa muut järjestelmät, kuten esimerkiksi laskutelineet jarruineen, toimivat hydrauliikalla. Tarvitaan pumppuja, putkia ja työsylintereitä, joissa on hyvin korkea paine. Jopa 350 bar. Pyrkivätkö lentokoneenrakentajat eroon hydrauliikasta? Vai onko hydrauliikka tullut lentokoneisiin jäädäkseen?

 

Esa

Fly-by-wire on vain sähköinen esiohjaus, esimerkiksi sitä käyttävä 1980-luvun tuotos, A320, liikuttaa ohjainpintoja täysin hydraulisesti, eli kyse on tätä hydraulijärjestelmää ajatellen "vain siitä", että aktuaattorille kerrotaan sähköisesti, että pitäisi liikkua, kun aiemmin sama asia kerrottiin vaijerin välityksellä.

A380 ja A350 ovat kumpikin varustettu vain kahdella hydraulijärjestelmällä, kun A320-A340-kalustossa niitä oli vielä kolme. A350:ssa on jonkin verran lyhenteellä EHA kulkevia aktuaattoreita (electrohydrostatic actuator), joissa hydraulipaine tuotetaan paikallisesti: https://www.moog.com/products/actuators-servoactuators/actuation-technologies/electrohydrostatic/aircraft-eha.html

Koneen pääohjaimista (siivekkeet, korkeusperäsin, sivuperäisin) kaikista löytyy EHAt ja osasta spoilereita löytyy EBHAt, jotka ovat yhdistelmä vanhaa ja uutta: toimii normaalisti hydrauliikalla, mutta jos järjestelmä menetetään, toimii myös paikallisesti sähköhydraulisesti.

Siltä osin, kun hydrauliikkaa vielät tarvitaan, järjestelmistä on kehitetty korkeammalla paineella toimivia, jotta komponenttien kokoa saadaan pienemmäksi. Esimerkiksi A380, A350 ja B787 toimivat tuolla mainitsemallasi 5000 psi:n hydraulipaineella, kun perinteisesti niitä edeltävissä koneissa käytettiin 3000 psi:n (n. 200 bar) hydraulijärjestelmiä.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2/18/2022 at 07.58, Markku Koivurova kirjoitti:

Veikkaan, että aikaa myöten sähköiset aktuaattorit syrjäyttävät hydrauliset. Näinhän on käynyt jo autojen ohjautehostimien kanssa. Uusissa autoissa ne ovat sähköisiä.

 Tosin autoissa juurisyyna on paastot ja polttoainetaloudellisuus tuohon siirtymaan. Lentokoneissa on muita isoja haasteita jotka hidastavat (mutta eivat varmaan pitkassa juoksussa esta) sahkoisiin aktuaattoreihin siirtymista.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään