Jussi Harola

Osmo Kalervo Kauppinen

5 viestiä aiheessa

Koitan selvitellä otsikon lentäjän uraa. Olisiko tietoa:

- Kansallisarkistossa mahdollisesti olevista Lentolaivue 24:n laivue/starttikirjoista tai 3. lentueen lentuekirjoista? En tiedä miten Koelaivue on kirjannut lentoja, mutta onko sillä ollut myös laivuekirjaa?

- Miehen lentopäiväkirjoista?

31.12.1939 määrättiin vänrikkinä Lentolaivue 24:ään ja uudelleen luutnanttina syyskuussa 1941.

29.3.1942 määrättiin Koelaivueeseen, mutta oli Lentolaivue 24:n riveissä vielä ainakin heinäkuussa.

Koelentotoiminta 1939-45 -kirjan mukaan toimi koelentäjänä 19.8.46 – 16.2.48 jolloin erosi palveluksesta.

T: Jussi

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luutnantti Osmo Kauppisen kuviot tulivat minulle eteen myös facebookissa, kun siellä oli kuvia Hitlerin Immolan vierailusta 4.6.1942. Siellä oli juttua näistä Hitlerin Condorin suomalaisista BW-saattolentäjistä. Heidän lisäkseen Immolaan siirtyi 4.6. klo 6 aamulla Hirvaksen kentältä myös paikallista torjuntaa varten kahdeksan Brewsterin osasto, jota veti luutnantti Kauppinen. Osasto päivysti maassa Immolassa vierailun ajan. Luutnantti Kauppinen oli kertonut sodan jälkeen tutulleen, että hän pääsi kättelemään Hitleriä Immolassa. Eli hän todella oli vielä tuolloin kesällä -42 LLv 24:n henkilöstössä, vaikka hänen tiedoissa on tuo Kari Stenmanin kirjojen maininta "29.3.1942 määrättiin Koelaivueeseen". Tämä on hieman ristiriitaista, kun tosiaan Koelentotoiminta-kirjan mukaan hän oli varsinaisena koelentäjänä vasta sodan jälkeen. Dokumentit: Kansallisarkisto. Kuva: Karjalan Lennoston historia 1918-1980.

3/LLv 24:n spk mukaan luutnantti Kauppinen lensi torjuntalennon Hirvaksessa edellisenä päivänä 3.6.-42. Seuraava merkintä on 18.6.-42: ”Luutnantti Kauppinen läksi lomalle” ja 4.7.-42: ”Luutnantti Kauppinen palasi lomalta ja läksi samalla Tilkkaan sot. sairaalaan. (Keuhkotulehdus). Huom! Samassa laivueessa palveli BW-ohjaajana myös kersantti Viljo Kauppinen.

Osmo Kauppisesta löytyy muutamia hyviä SA-kuvia, tässä yksi niistä: "Kuva everstiluutnantti Magnussonin hävittäjälaivueen talvipäivän tehtävistä: Iloisesti hymyillen hyppää hävittäjälentäjä koneestaan. Ehkäpä juuri hän sai kuolonosumat viholliskoneeseen ja näki vilaukselta, kuinka vastustaja syöksyi savuten alhaalla levittäytyvään, valkoiseen korpeen."
1942.03.17

Toinen kuva on päivätty Nurmoilassa helmikuussa 1943. Huom! Alkuperäisestä tk-kuvatekstistä poiketen oikealla oleva lentäjä on Osmo Kauppinen eikä luutnantti Tylli, joka on myös korjattu kuvan meta-datatietoihin seuraavasti: Kuvassa majuri Lauri Bremer ja luutnantti Osmo Kauppinen.

Tämän kuvan mukaan Osmo Kauppinen olisi siis ollut ainakin käymässä rintamalla helmikuussa 1943.

"Majuri Bremer, aikaisemmin Llv. 12:n, nykyisin Llv. 32:n komentaja. Keskustelemassa luutnantti Tyllin kanssa. 15.-25.2.1943.
Nurmoila .."

Jukka

IMG-2998.JPG

IMG-2997.JPG

IMG-2999.JPG

77400_10628.jpg

125267_25524.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
lisäyksiä
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus kauan yli 20 vuotta sitten Osmo kertoi minulle Suomen Ilmailumuseon kokoelmiin kuuluvan ”Kukon raadon” edessä olleensa se johtokoneen ohjaaja, jonka potkuvirrasta vänrikki Linnala ”muljahti” ketoon maatilan pihapiiriin. Voin kyllä tässä sekoittaa muistoja? mutta ehkä Raimo tai muut arkistojen tutkijat saavat vahvistuksen täydennyslentolaivueen ajalta. 
 

ps. Jussi varmaan tietää, että Ossin lentäjän ura jatkui myöhemmin Finnairin siivillä. 
 

79A79F4F-70CF-4EA4-9F6C-7EA5CFEDDBAA.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Topi Falkenberg
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Jukalle ja Topille.

Aika pitkälle samat lähteet ovat olleet minullakin. Muutamille Lentolaivue 24:n sotapäiväkirjojen merkinnöille antaa epävarmuutta, että ohjaajissa oli kaksi Kauppista. Lisäksi laivueen komentopaikalla työskenteli Osmon veli Ossi, eli "kippari". Mutta häntä ei niin helposti sekoita tähän kaksikkoon.

Koitin hakea Kansallisarkiston Astia-palvelusta sopivia asiakirjoja, jotka antaisivat lisävalaistusta tähän Jukankin toteamaan ristiriitaan eri lähteissä. Huomenna näen onnistuiko.

Jussi

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pientä edistystä. Löytyi yksittäisiä muonavahvuusilmoituksia ja lentoyhteenvetoja vuodelta 1944. Osmo on ainakin helmi- ja maaliskuussa 1944 kuulunut Lentolaivue 24:n vahvuuteen LR 3:sta komennettuna ja  lentänyt reilun tunnin kummassakin kuussa. Komennus psykoon maaliskuun puolivälissä 1944. Huhtikuussa tiimaa on kertynyt 5 tuntia ja 20 minuuttia, mutta konetyypit eivät käy ilmi näistä yhteenvedoista.

Jussi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään