Mika Laakso

Ilmatar, AERO, VL Tuisku ym. valokuvia näytille

16 viestiä aiheessa

Sain taas nipun vanhoja valokuvia. Osa selvis mutta joihinkin lisäselvitystä..?

1. Ilmatar, ketä kuvassa?

2. Kuvan takana teksti: "Tenlenius (Tervasmaa)". Lienee hän Arvo Tervasmaa?

https://fi.wikipedia.org/wiki/Arvo_Tervasmaa

3. Pilvetär, vai Ilmatar?  kuvan taustateksti vähän epäselvää..

4. Karhumäen Moth, OH-VKE / OH-VKD?

5. AERO Oy:n Junkers F13, ketä kuvassa?

6. Kuvan takana teksti: Engl. kon. syysk. 1927 ja leima P.J. Bögelund 1927

7. Kuvan takana teksti: Engl. koneet syysk. Santahaminassa 1927, ja sama leima kun kuvassa 6

Kuvat 6 & 7 saattaa olla näitä:

https://www.flightforum.fi/topic/26946-britti-lentoveneitä-suomessa/#comment-660361

8. VL Tuisku, TU-171?

9, 10 ja 11 Karhumäki Karhu 2

Kuvat 9, 10 ja 11 löytyvät Rauni Valtosen kirjasta Karhumäet Keljossa sivut 146-149

 

0001.jpg

0002.jpg

0002-1.jpg

0003.jpg

0003-1.jpg

0004.jpg

0005.jpg

0006.jpg

0006-1.jpg

0007.jpg

0007-1.jpg

0008.jpg

0009.jpg

0010.jpg

0010-1.jpg

0011.jpg

0011-1.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Mika Laakso
lisäys
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuva no 3:

Veikkaisin, että kuvan kone on Suomen Ilmapuolustusliiton Ilmatar ensimmäisen kauden asussaan. Vasemmassa reunassa näkyy Junkersin runkoa. Olisiko otettu siis ehkä 17. helmikuuta 1928 Helsingissä, jolloin tasavallan presidentin puoliso Signe Relander kastoi Ilmattaren? Oikealla vaikuttaisi olevan Urho Heiskala, joka lensi Ilmattarella kiertueita. Kuvan olen nähnyt jossain aiemminkin, ehkä Aero-lehdessä tai Ilmailu-vuosikirjassa.

Ilmattaresta ja Heiskalasta on tarinaa sekä kuvia kirjassani Harmon-lentäjät.

t. Harri

 

Muokattu: , käyttäjä: Harri Mustonen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvat 9 ja 10 (sekä ehkä 11)? ovat Keljonlahden jäältä. Taustalla Karhumäen veljesten kotitila.

Muok. Tämä olikin jo mainittu Mikan ekassa viestissä.

Muokattu: , käyttäjä: Topi Falkenberg
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuva 8, Tuisku, on tuttu kuva mm. Kari Stenmanin kirjoista. Kuva on mukana myös kirjassani ”Kauhavan apu- ja leirikentät 1930- ja 1940-luvuilla”, josta tämä.

Jukka

138E170A-02DE-4C98-8BE5-19A1734B6672.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä Tuiskun ruudutuksen väristä (sinivalkoinen / punavalkoinen) on ennenkin ollut tällä foorumilla juttua,

tai sitten Pienoismallit.net? En yhtäkkiä löytänyt. Vrt. Choroszy Modelbud Cat.No B74 pienoismallin mukana

tulleet siirtokuvat..Että joissakin lähteissä mainittu sinivalkoinen, kun pitää olla punavalkoinen?

138E170A-02DE-4C98-8BE5-19A1734B6672.jpeg.edb6079fffb3c51eefe848e543ff2afd.jpeg

FullSizeRender - 2022-03-07T205716.208.jpg

FullSizeRender - 2022-03-07T205732.192.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kalevi Keskisen ja Kari Stenmanin kirjassa Suomen Ilmavoimien Historia 22 Koulukoneet, on sivulla 77 kaksi valokuvaa TU-171:stä maininnalla ”ruudutus on punavalkoinen” sekä sivulla 88 kolmitahopiirustus koneesta Kauhavan Ilmailukoululla kesällä 1937; ”Päältä vihreä; alta hopea; ruudut puna-valkoisia”. 

Konehan oli tuossa asussa monta vuotta, joten uskon ehdottomasti kotimaisiin lähteisiin. 

edit: lisäisin vielä, että kun ja jos noilla ruuduilla on visuaalinen huomiotarkoitus, niin punainen väri erottuu ilmassa huomattavasti sinistä paremmin. 

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olette oikeassa värien suhteen. Laitan vähän laajemmin Tuiskun merkinnöistä.

Vuoden 1937 huhtikuussa Ilmailukoululla (Ilm.K) pidetyssä koneteknillisessä tarkastuksessa lausuttiin toivomus, että ohjaajalaivueen koneet merkittäisiin suurilla, rungon korkuisilla kirjaimilla ja numeroilla, jotta opettajat tunnistaisivat omien oppilaittensa koneet ilmasta. Suomen ilmailun pysyväismääräyksen (SIP) mukaan, myös kansallisuusmerkki olisi säilytettävä rungon sivulla. Merkki siirrettiin rungosta pyrstöön.

Marraskuussa -37 esiteltiin piirroksin Ilm.K:n Smolik (SM) ja Tuisku (TU) koulu- ja harjoituskoneiden tyyppimerkintöjen ja numeroiden paikat ja koot. Ilmailuvarikko tilasi seuraavaksi Valtion lentokonetehtaalla oleviin yhteen SM ja yhteen TU- koneeseen (oli TU-157) piirustuksen mukaiset kirjain- ja numeromerkinnät.

Joulukuussa -37. Ilm.K piti suotavana, että Ilm.K:lle erikoisin kirjain- ja numeromerkinnöin toimitettavaan TU-koneeseen ei samanaikaisesti maalata värineliöitä verhoukseen. Olisi kuitenkin suotavaa, että nykyiset, valkoiset ja punaiset värineliöt maalattaisiin, kuten tähänkin saakka, yläsiipien yläpinnalle, sillä se helpoittaa esim. kentällä seisovan koneen huomaamista ilmasta.

Tai metsässä;):

IMG_2675.thumb.JPG.c97deeee511d34c99e97f6470214905f.JPG

TU-171. Kauhavan lentokentästä n. 150 m. länsisuunnassa oleva metsä 6.9.1939. Ohj. kadetti Pekka Kaisla. Pakkolaskun syynä oli pa-hanan väärä asento.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tuostakin "metsäänajosta" selvisi pilotti vammoitta, ja konekin korjattiin sen verran nopeasti, että se oli taas rivissä 10.6.1940. TU-171 selvisi sodan yli ja oli vielä 8.9.1947 kunnossa. Kone  luovutettiin varikolle 10.5.1948 ja poistettiin 1.10.1952.

Jukka

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyi neljä valokuvaa lisää, laitan ne tähän samaan ketjuun näytille.

Avro Anson. Melkein sama kuva löytyy Mobilisti 1/91 Eino Ritarannan jutussa:

Avro Anson - lentävä luokkahuone, kuvatekstillä: AN-101 kaartaa matalalla koelentojen

aikana Englannissa (-kirjoittajan kokoelmat)

Gloster Gladiator. Sama kuva löytyi Stenman'in kirjasta "Gladiator-laivue" s.57

kuvatekstillä: Ykköslentueen Gladiator GL-278 starttaa Viiksjärveltä 6.3.42 suuntana

Äänislinna. Koneen ohjaimissa on vänrikki Jouko Timonen.

Hanriot. Sama kuva löytyi Keskinen-Stenman-Niska SIH13 Syöksypommittajat s.89

kuvatekstillä: T-LLv 17:n koneita Karvialla syyskuussa 1941. HT-193

Fokker C.X? Kuvan takana teksti: FK-104 "Matkanpää". Olisiko tapaus 28.10.1941?

"Bensiini loppui, meni laskussa pehmeälle niitylle ympäri Suojun aseman läheisyydessä"

(lainaus SIH13 s.37)

IMG_5558.JPG

FullSizeRender - 2022-03-25T211811.545.jpg

FullSizeRender - 2022-03-25T211848.185.jpg

FullSizeRender - 2022-03-25T212013.982.jpg

FullSizeRender - 2022-03-25T212049.971.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Avro Anson mainittu. niin laitan pari kuvaa lisää näytille.

Anson, Viron ilmavoimat?

FullSizeRender - 2022-04-09T182916.173.jpg

FullSizeRender - 2022-04-09T183009.645.jpg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvat 6 ja 7 tulivat vielä pöytälaatikon "selvittämättömät" osastolta vastaan.

Mitä koneita, englantilaisia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Flight, 18.8.27

Iltalehti 30.8.27

flight_180827.jpg

iltalehti_300827.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Tapio Heinomaa
lisätty Iltalehti
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanha ketju nostettiin, joten kirjoitan minäkin jotain. Ensimmäisen sarjan kuvista kolmosen taustateksti "Cappe ja lentäminen". Kuka lienee Cappe? Carin tms? Lisäksi merkintöjä reprolle, joten kuvaa käytetty mahdollisesti jossain julkaisussa.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pöytälaatikosta löytyi vielä Gloster Gauntlet valokuva.

Sama kuva löytyy kirjasta Suomen ilmavoimien värit 1918-2013, sivu116.

Mutta mikä koneyksilö?

20221210_220306.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Melkeinpä ”mission impossible”. Tämä on kylläkin tuttu kuva. ”Kotletissa” näyttää olevan jo itärintamatunnukset, alasiivissä näkyy hyvin siipien päissä, keltainen lähtee hakaristin keskeltä. Ajoittuu siis välille kesä 1941-1944. Saattaa olla esim. Vesivehmaalta. Joku parakki näkyy koneen takana, siitä voisi paikan ehkä tunnistaa, mutta koneen tunnus ei valitettavasti näy.

Jukka 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään