Pasi Pirttikoski

Oudot varjokohtalot

4 viestiä aiheessa

Nyt ei kaikki täsmää - tai ainakaan numerot. Ylläolevan Raimon viestin mukaan GL-262:n mukana tuhoutui PAK/O varjo nro 422. Kuitenkin, sama varjo (numeroltaan) poistettiin FK-80:n mukana kesällä 1941. Pitänee selvitellä...

msDSCN8551.jpg.1d3c8626b7b67a29f2c10ea8945ad929.jpg

Alkuperäinen viestiketju johon viitataan on tämä:

 

Muokattu: , käyttäjä: Pasi Pirttikoski
Lisätty linkki alkuperäiseen viestiketjuun
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Moi Pasi!

Näyttäisi, että PAK/Ohjaajavarjo N:o 442 on ollut kunnossa saman vuoden 1940 lopussakin, joten kyllä se on se joka tuhoutui LLv.14:n FK-80:n mukana vuonna 1941.

2.7_40_llv_14.thumb.JPG.eabf74c722f2b9cb5dec153f60fa64b6.JPG2.7_40_llv_14a.thumb.JPG.95cb505ab889c8e274ec9ca7758fc43d.JPG6_11_40.LeR1_llv_14..thumb.JPG.64812dd478d90eeec52c234188b8cbd2.JPG6_11_40.LeR1_llv_14a.thumb.JPG.4a4e99a2e34f7d7e6653b466f44113d4.JPG

Ruokolahden ilmataistelussa tuhoutunut LLv.26:n GL-262:n (Luutn Halme) PAK-varjo on hyvinkin ollut joku näistä (N:o 441?):

20.4_40_llv_26.thumb.JPG.8a0596b3ba2d7f9e67221286a7796296.JPG

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
liitteitä lisätty
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatkan ketjua vaikka eihän tämä Halmeen tilanteeseen enään liitykkään pl että kyse on osin talvisodasta.

Tuon Raimon viimeisen kuvan eli LLv 26:n tuhoutuneiden varjojen listalta löytyy toinen varjo, joka tuhoutui "uudelleen" jatkosodassa. Edellä olevan ilmoituksen mukaan PAK/O nro 431 tuhoutui talvisodassa mutta... mitäs tapahtui syyskuussa 1943.
msDSCN0179.jpg.1f09980419c1e24b2f7f990f1db6d077.jpg

Käyttökelpoisia osia varmaan myös löytyi. Tässä LLv 42:n lähetteen tarkennukset.

msIMG_1533.JPG.6751b2d0b3b8d55c04c4d8b93d888b03.JPG

Miksi varjo poistettiin jo talvisodassa onkin sitten eri asia. Pitänee selvitellä tämänkin varjon kohtaloa vähän lisää.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
26.2.2022 at 21.20, Pasi Pirttikoski kirjoitti:

Tuon Raimon viimeisen kuvan eli LLv 26:n tuhoutuneiden varjojen listalta löytyy toinen varjo, joka tuhoutui "uudelleen" jatkosodassa. Edellä olevan ilmoituksen mukaan PAK/O nro 431 tuhoutui talvisodassa mutta... mitäs tapahtui syyskuussa 1943.
 

Tämä kiinnosti niin että tein luettelon LLv.26:n talvisodan aikana tuhoutuneista Gladiator-koneista (GL) ja niissä olleista O/PAK-varjoista valmistusnumeroineen (tai siis mistä löytyi).

Kone       Tuhoutunut pvm.                                                                PAK laskuvarjon N:o

GL-251.  12.02.40. Kone tuhoutui ja ohjaaja kuoli.                                  Varjo tuhoutui, mutta mallia ja numeroa ei ole poistoon merkattu.

GL-254.  25.02.40. Kone tuhoutui ja ohjaaja kuoli.                                  Varjo tuhoutui, poistettiin n:o 430. (Huom! PAK n:o 430 löytyy IlmavE:n luettelosta 1940 lopulla).

GL-257.  13.02.40. Vaurioitui, oli koneen viimeinen lento.                       Varjo ei tuhoutunut eikä mallia ja numeroa mainita.

GL-258.  25.02.40. Pakkolasku vihollisen puolelle.                                  Varjo PAK n:o 433 jäi viholliselle.

GL-259.  29.02.40. Kone tuhoutui ja ohjaaja kuoli.                                   Varjo PAK n:o 441 poistettu.

GL-260.  13.02.40. Kone tuhoutui ja ohjaaja kuoli.                                   Varjo tuhoutui, mutta mallia ja numeroa ei ole poistoon merkattu.

GL-261.  29.02.40. Kone tuhoutui, ohjaaja pelastui varjolla.                    Varjo ei tuhoutunut eikä PAK-varjon numeroa mainita.

GL-262.  29.02.40. Kone tuhoutui ja ohjaaja kuoli.                                   Varjo tuhoutui, poistettu PAK n:o 442. (Huom! PAK n:o 442 löytyy LLv.14 luettelosta 6.11.1940).

GL-263.  29.02.40. Kone tuhoutui startissa tulituksessa.                         Ohjaaja sinkoutui koneesta hengissä. Varjoa (N:o?) ei käytetty.

GL-266.  25.02.40. Pakkolasku vihollisen puolelle.                                  Varjo jäi viholliselle, poistettu n:o 434. (Huom! PAK n:o 434 löytyy Ilm.var:n tilastosta 1.11.40).

GL-268.  29.02.40. Kone tuhoutui, ohjaaja pelastui varjolla.                    Varjo ei tuhoutunut eikä PAK-varjon numeroa mainita.

GL-269.  29.02.40. Kone tuhoutui ja ohjaaja kuoli.                                   Varjon kohtalo ja malli ei tiedossa. Ohjaaja hyppäsi liian matalalta ja kuoli.

GL-279.  10.03.40. Kone tuhoutui ja ohjaaja kuoli.                                   Varjo tuhoutui, mutta mallia ja numeroa ei ole poistoon merkattu. (Huom! LLv.14:n kone).

GL-280.  20.02.40. Kone tuhoutui, ohjaaja pelastui varjolla.                    Varjo oli "Irving"-merkkinen, joka ei tuhoutunut.

 

Lentorykmentti 2 Utissa sai uusia O/PAK-varjoja (N:ot 428-443) laskuvarjolähetyksessä 23.1.1940.

Talvisodan jälkeen (20.4.40) toimitti LLv.26 luettelon tuhoutuneista laskuvarjoistaan Ilmapuolustuksen esikuntaan. Se käsitti O/PAK n:ot 400, 428, 429, 431, 434 ja 441. Luettelo on puutteellinen ja sisältää useita virheellisiä tietoja mm. numerot 400 ja 431 eivät tuhoutuneet talvisodassa, vaan löytyivät Ilm.varikon luettelosta pvm:llä 1.11.1940.

Jätän Pasille tarkistettavaksi !::)

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Korjaus kohdassa GL-263
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään