Peter Lord

Ulkoinen taho häiritsee GPS-signaalia Suomessa: NOTAM A0447

14 viestiä aiheessa

GPS SIGNAL INTERFERENCE DETECTED IN THE EASTERN PARTS OF HELSINKI FIR. AFFECTED AREA SECTOR N, SFC-FL200

FROM: 07MAR22 1155 TO: 07JUN22 1155 EST (A0447/22)

Esimerkiksi Tallinnasta Savonlinnaan matkalla ollut liikennekone on joutunut kahdesti palaamaan Kouvolan ohitettuaan takaisin Tallinnaan menetettyään navigaatiokykynsä. Tämä on toistunut kahtena peräkkäisenä päivänä kahdelle eri koneyksilölle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Peter Tähtinen kirjoitti:

Esimerkiksi Tallinnasta Savonlinnaan matkalla ollut liikennekone on joutunut kahdesti palaamaan Kouvolan ohitettuaan takaisin Tallinnaan menetettyään navigaatiokykynsä.

Ohessa Ylen uutinen asiasta.

Rodney

https://yle.fi/uutiset/3-12348237

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä uutinen siinä mielessä, että tuli nyt, eikä vasta, kun kaikki maakuntien ILS-laitteet on romutettu. Laittaa toivottavasti vihdoinkin jäitä hattuun Traficomilla ja sitä kautta myös Fintraffic Lennonvarmistuksella ja EASA:lla aivan järjettömään visioon GNSS:n kaikkivoipaisuudesta.

13 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Just tänään yksi asiakas totesi että on se hyvä että meillä on VOR!

Onhan se vanha konstruktio ja kallis ylläpitää vs. ruudulla suunnitellut RNAV GPS ja vastaavat lähestymismenetelmät... mutta sen häirinnän huomaa aika äkkiä.

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Petri Hiltunen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bannataan venäläisten rekkojen ja kuskien liikuminen maanteillä niin...saattaa helpottaa ainakin hiukkasen? Eihän se sitä mahdollisuutta poista että "desantti" hyppää Herziltä tai Europcarilta vuokrattuun henkilöautoon ja lähtee jammerin kanssa matkalle pohjoiseen.  Eikös jenkeissä JFK reunaa pitkin työnantajan rekalla omaa keikkaa ajanut kuski saanut taannoin pitkän linnatuomion kun sekotti aika ajoin kentän ohi ajaessaan rullaavien koneiden nav laitteet koska piti jammeria päällä ettei työnantaja nähnyt missä auto liikkui?

Kuinka korkealle tuolalinen maassa oleja jammeri vaikuttaa ei mulla mitään aavistusta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkähänlainen laitteisto vaaditaan, että pystyttäisiin laajamittaiseen GPS-häirintään? Juolahti vain mieleeni, että kun venäläisethän ovat ostaneet Suomesta noita kiinteistöjä vähän sieltä sun täältä, niin olisikohan yksi tarkoitus noilla kiinteistöillä olla häirintälaitteiden sijoituspaikka ja voihan siellä olla vaikka mitä muutakin laitteistoa? Ymmärtääkseni nuo kiinteistöt ovat yksityisessä omistuksessa, joihin viranomaisilla ei kai ole pääsyä ilman painavaa syytä. Palotarkastuksiahan voidaan kyllä tehdä, mutta niistä pitää ilmoittaa etukäteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Jari Syrjämäki kirjoitti:

Ymmärtääkseni nuo kiinteistöt ovat yksityisessä omistuksessa

Toivon, että olisivat jonkin yrityksen omistuksessa. Tämä siksi, että Venäjällä esiintyy suomalaisyritysten Venäjällä olevan omaisuuden kansallistamispyrkimyksiä (haltuunottopyrkimyksiä). Lähden ajatuksesta, että jos Venäjä näin tekee, vastavuoroisuus toteutuu. Siinä Suomi saattaisi selvitä jopa taloudellisena voittajana. Tuskin kukaan tietää tarkasti vielä tällä hetkellä, mihin kaikkeen yritystoimintaan Suomessa on sijoitettu venäläistä rahaa. 

Seppo

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Seppo Kolehmainen kirjoitti:

Toivon, että olisivat jonkin yrityksen omistuksessa. Tämä siksi, että Venäjällä esiintyy suomalaisyritysten Venäjällä olevan omaisuuden kansallistamispyrkimyksiä (haltuunottopyrkimyksiä). Lähden ajatuksesta, että jos Venäjä näin tekee, vastavuoroisuus toteutuu. Siinä Suomi saattaisi selvitä jopa taloudellisena voittajana. Tuskin kukaan tietää tarkasti vielä tällä hetkellä, mihin kaikkeen yritystoimintaan Suomessa on sijoitettu venäläistä rahaa. 

Seppo

Vakavasti pelkään että jos Venäjällä kansallistetaan esim. suomalaisia tuotantolaitoksia, ei Suomesta löydy läheskään vastaavaa määrää takavarikoitavaa omaisuutta. Tiedossa on jo, että  venäläiset dumppaavat tällä hetkellä omistuksiaan ympäri maailmaa, menossa on melkoinen alennusmyynti. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

YLE MOT:in verkkojuttu tapauksesta
 

Lainaa

 

Seuraavana päivänä Transairbalticin toinen miehistö lähtee Tallinnasta kohti Savonlinnaa. Myös heiltä signaali katoaa ja hekin joutuvat kääntymään takaisin Tallinnaan.

Lentoyhtiö ilmoittaa Suomen viranomaisille tapahtuneesta ja Traficom laittaa Savonlinnan reittilennot katkolle viikoksi, kunnes signaalihäiriöiden syy olisi selvillä.

Kun lennot Savonlinnaan jatkuvat viikkoa myöhemmin, ongelmia signaalin kanssa ei ole.

Suomen viranomaiset sanovat julkisuudessa, että kyse on häiriöstä.

Lentäjät, joilla on ollut ongelmia GPS-signaalin kanssa, tekevät Traficomille poikkeamaraportin, jossa kertovat tarkemmin ongelmista. Yle pyytää raportteja, mutta Traficom salaa ne.

 


https://yle.fi/a/74-20015375

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Petri Lehtovirta kirjoitti:

YLE MOT:in verkkojuttu tapauksesta

Tuo kartta on varsin hämmentävä ainakin näin alailmatilan käyttäjän näkökulmasta. Tietysti voi olla, että GNSS:ssa on ollut häiriöitä korkealla, mutta tuntuu silti erikoista, että turku-pyhjärvi-pori -välillä olisi olennainen määrä häiriötä yläilmatilassa, mutta alailmatilassa ei ole ilmeisesti havaittu yhtään mitään, vaikka siellä lentää nimenomaan niitä koneita, joissa ei ole inertiasuunnistusjärjestelmää, vaan joiden aluesuunnistus perustuu käytännössä pelkkään GNSS:ään.

 

flightforum_gnss_hairinta.png

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Tuo kartta on varsin hämmentävä ainakin näin alailmatilan käyttäjän näkökulmasta. Tietysti voi olla, että GNSS:ssa on ollut häiriöitä korkealla, mutta tuntuu silti erikoista, että turku-pyhjärvi-pori -välillä olisi olennainen määrä häiriötä yläilmatilassa, mutta alailmatilassa ei ole ilmeisesti havaittu yhtään mitään, vaikka siellä lentää nimenomaan niitä koneita, joissa ei ole inertiasuunnistusjärjestelmää, vaan joiden aluesuunnistus perustuu käytännössä pelkkään GNSS:ään.

Onhan se noilla taajuuksilla jotenkin ymmärrettävää, ettei maasta lähetettävä häiriösignaali tavoita matalalla lentävää konetta. Pidemmillä etäisyyksillä radioaallon pitäisi myös taipua, jotta se yltää horisontin taakse; en nyt suoralta kädeltä osaa sanoa, miten taajuus tähän vaikuttaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
28 minuuttia sitten, Tauno Hermola kirjoitti:

Onhan se noilla taajuuksilla jotenkin ymmärrettävää, ettei maasta lähetettävä häiriösignaali tavoita matalalla lentävää konetta. Pidemmillä etäisyyksillä radioaallon pitäisi myös taipua, jotta se yltää horisontin taakse; en nyt suoralta kädeltä osaa sanoa, miten taajuus tähän vaikuttaa.

Toki. Mutta silti tuo irtonainen alue vaikuttaa erikoiselta ja kuin ihmeen kaupalla EFHK:n seudulla ei ole sitten yhtään mitään. Ihan satavarma en nyt kuitenkaan olisi tässä tutkimuksessa käytetystä metodiikasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Radiohorisontin kaava toimii tässäkin. Se ottaa huomioon radioaallon taipumisen ilmakehässä.

Kartalla olevat läiskät ovat tuskin oikein, kun vertaa tunnettuihin lähetinten sijaineihin. Olisi myös kiinnostavaa, mille korkeudelle karttaläiskät on laskettu. Vaikuttaa siltä, että on etsitty mahdollisimman raflaavaa esitystä.

Venäläisistä on ollut ennekin harmia erityisesti Savonlinnan ja Ivalon lähestymisissä. Heikäläiset käyttävät radiotaajuuksia oman mielensä mukaan, viis veisaten kansaivälisistä sopimuksista ja määräyksistä.

Muokattu: , käyttäjä: Tauno Voipio

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään