Petri Lehtovirta

Venäjä aikoo kansallistaa ulkomailta vuokratut lentokoneet

194 viestiä aiheessa

Venäjän hallitus esittää maan parlamentille, että venäläisten lentoyhtiöiden ulkomailta vuokraamat lentokoneet voitaisiin rekisteröidä lentoyhtiöiden omaisuudeksi, kertoo uutistoimisto Reuters.

Haltuun otetuille vuokrakoneille aiotaan myös antaa venäläiset lentokelpoisuushyväksynnät.

Venäjän hallitus on aiemmin ohjeistanut yhtiöitä lopettamaan kansainväliset lennot ja tuomaan koneet Venäjälle tämän viikon tiistaihin mennessä. Venäläiset lentoyhtiöt ovat keränneet suurimman osan vuokraamistaan koneista Venäjälle niiden omistajien ulottumattomiin.

Ulkomaiset yritykset ovat vuokranneet Venäjälle yli 500 lentokonetta, ja vain pieni osa niistä on saatu palautettua maasta. Venäjälle jääneiden koneiden arvoksi on arvioitu yli 10 miljardia dollaria.

https://www.hs.fi/talous/art-2000008673724.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sepä se, koko homma kaatuu omaan mahdottomuuteensa. Niin pitkään kun koneet ovat varkaiden käsissä, ei tuonne kukaan pysty myymään tyyppikohtaisia varaosia, vaihtolaitteita tai varsinkaan moottoreita, koska sillä päätyisi väistämättä pakotteiden kohteeksi. Olisi eri asia, jos ulkomaalaiset leasingyhtiöt olisivat antaneet vuokralle suuren määrän itäkalustoa, mutta taitaa kyse olla kuitenkin lähinnä Airbussin, Boeingin, Embraerin ja Bombardierin tuotteista.

Tietysti tarve lentokoneille on huomattavasti pienempi kuin normaalisti, koska varastetulla omaisuudella ei voi käytännössä liikennöidä kuin maan sisäisisä lentoja.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Ilkka Portti kirjoitti:

Onkohan tässä ensimmäinen kansallistettu kone: https://www.jetphotos.com/photo/10500556

Ei taida olla. Ehkä siirsivät vihdoinkin RA-rekisteriin jos sitä on helpotettu eikä tarvitse maksaa veroja. 

https://simpleflying.com/aeroflot-airbus-a350-bermuda-registration/amp/

Utairin koneet taitaa olla liisattu valtion rahoituslaitokselta VTB:ltä. Venäläisiä leasingfirmoja on useampiakin. 

http://www.rusaviainsider.com/vtb-leasing-grants-lease-payments-holiday-to-another-russian-airline/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiina on Interfax-uutistoimiston mukaan kieltäytynyt toimittamasta varaosia venäläisille lentoyhtiöille. Eri uutislähteiden mukaan Venäjä etsii osien toimittajia Turkista, Intiasta ja "muista maista".

Lainaa

China has refused to supply Russian carriers with aircraft parts, Russian news agency Interfax reported, citing Valery Kudinov, head of the Airworthiness Maintenance Department at Russia’s Federal Air Transport Agency (Rosaviatsiya).  

According to other news agencies, including UNI India, Russia will look for aircraft part suppliers in Turkey, India, or other countries instead. 

https://www.aerotime.aero/articles/30446-china-refuses-to-supply-russian-carriers-with-aircraft-parts

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noin 180 Aeroflotin, Pobedan, UTairin, Rossiyanja Izhavian käyttämää konetta on siirretty Venäjän rekisteriin tähän mennessä.

Lainaa

Around 180 aircraft have been registered in the Russian state register of civil aircraft since the end of February. These include aircraft of Aeroflot, Pobeda, UTair, Rossiya and Izhavia airlines, Head of the Aircraft Airworthiness Department at the Federal Air Transport Agency Valery Kudinov said on Thursday.

“Currently, there are 176 aircraft in the Russian register, including 21 UTair aircraft, 38 Rossiya aircraft, two Izhavia aircraft, 27 Pobeda aircraft and 80 Aeroflot aircraft,” Kudinov said.

Aeroflot’s newest Airbus A350 aircraft have also been transferred to the Russian register, he added.

https://www.aviation24.be/airlines/around-180-aircraft-operated-by-russian-airlines-are-transferred-to-the-russian-register/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäjän viimeaikaisia toimintoja on todella vaikeaa selittää millään logiikalla,  mihin ketjuun tämäkin toimi istuu. Näissäkin Venäjän toimissakin  pitäisi aina pitää mielesssä se, miten voidaan näistä poikkeusolosuhteista joskus palata normaalitilanteeseen, mikä kuitenkin joskus tulee vastaan. Tavallaan Venäjän toimissa näkyy eräänlainen "itsemurhaajan käyttäytyminen", jossa tulevaisuusnäkymä on hyvin lyhyt. Nämä toimet voi myös nähdä sellaisina, että tulevaisuutta ei ole.

Jos nyt ajatellaan tätä lentokoneiden leasaustilannetta,  niin on vaikea uskoa, että kv leasingyhtiöt olisivat halukkaita vastaisuudessa rahoittamaan venäläistä kalustoa, kun taustalla on tämä kansallistaminen. En tunne asiaa kovin tarkasti, mutta uskoisin, että vaikka nuo nyt kansallistetut koneet laitettaisiin venäläiseen rekisteriin ja niitä voitaisiin jotenkin, vaikka kannibalisoimalla ylläpitää lentokuntoisina, niin tuskin  niillä voitaisiin lentää mihinkään Venäjän ulkopuolelle. Näkeekö joku mitään polkua, jolla Venäjän ilmailu voisi palata osaksi kv lentotoimintaa, paitsi maksamalla leasingmaksut - minä en?    

7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Timo Partanen kirjoitti:

Näkeekö joku mitään polkua, jolla Venäjän ilmailu voisi palata osaksi kv lentotoimintaa, paitsi maksamalla leasingmaksut - minä en?    

Minä en näe polkuna edes leasingmaksujen maksamista. Luotto on mennyt totaalisesti. Kuinka kukaan uskaltaisi alkaa mihinkään yhteistyöhön sellaisen kansan kanssa, joka tekee tällaista. Viimeisin osoitus heidän härskistä luonteesta on ajatus (vaikka onkin yksittäisen henkilön) jättää USA:lainen astronautti kansainväliselle avaruusasemalle. Venäjä eristää itsensä muun maailman ulkopuolelle ja sinne joutaa jäädäkin.  

9 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä sitten on noiden koneiden tuleva status, jos niitä käytetään ilman asianmukaista huoltoa, mitä Venäjä nykyisessä tilanteessa tuskin pystyy takaamaan. Jos ajatellaan, että ainakin osa koneista joskus palautuisi Länteen, mikä on koneiden lentokelpoisuus tai miten se on palautettavissa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12.3.2022 at 13.45, Tauno Hermola kirjoitti:

Mikä sitten on noiden koneiden tuleva status, jos niitä käytetään ilman asianmukaista huoltoa, mitä Venäjä nykyisessä tilanteessa tuskin pystyy takaamaan. Jos ajatellaan, että ainakin osa koneista joskus palautuisi Länteen, mikä on koneiden lentokelpoisuus tai miten se on palautettavissa?

Taitavat joutua tölkkiteollisuuden raaka-aineeksi. Tässä operaatiossa todennäköisesti loppuu luotettava dokumentointi ja sitämyöten lentokelpoisuus.

Sippo

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
53 minuuttia sitten, Sippo Nevalainen kirjoitti:

Taitavat joutua tölkkiteollisuuden raaka-aineeksi. Tässä operaatiossa todennäköisesti loppuu luotettava dokumentointi ja sitämyöten lentokelpoisuus.

Sippo

Kun Finnair aikoinaan hankki Varigin entisen MD-11-koneen, niin eiko senkin huoltokirjoissa ollut puutteita? Huolto ainakin kesti normaalia pidempaan, ja sen takia Finnair paatti olla hankkimatta toista samanlaista konetta Varigin laivastosta.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Petri Aukia kirjoitti:

https://aviator.aero/mailer/daily_free/9b777a871e7ae54f33053a251e513046f9e3da5e/view/browser

Venäläiset lentoyhtiöt alkavat lentää SS100:lla naapurimaihin tämän uutiskirjeen mukaan. Olisikohan niin, että nämä eivät ole lännestä liisattuja eivätkä näin niin helposti juutu ulosottomiehen kynsiin maan rajojen ulkopuolella?

Maat näyttävät olevan sellaisia, että ne eivät ihan ensimmäisinä olisi ottamassa SSJ100:sta takavarikkoon. Isommassa kuvassa kai muutakin omaisuutta kuin kateissa olevaa voitaisiin käyttää sen kateissa olevan korvaamiseen, mutta säilömällä SSJ100:sia hirveän pinon ulkomaille ei yksikään leasingyhtiö saa omaisuuttaan takaisin, mutta tietysti jonkinlaisena painostuskeinona se voisi toimia.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12.3.2022 at 06.45, Tauno Hermola kirjoitti:

Mikä sitten on noiden koneiden tuleva status, jos niitä käytetään ilman asianmukaista huoltoa, mitä Venäjä nykyisessä tilanteessa tuskin pystyy takaamaan. Jos ajatellaan, että ainakin osa koneista joskus palautuisi Länteen, mikä on koneiden lentokelpoisuus tai miten se on palautettavissa?

Ka, eiköhän ne tupolevi eli putoilevi mutta onhan putte varautunut tähänkin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3/14/2022 at 02.11, Tatu Koiranen kirjoitti:

Bermudan CAA päätti perua venäläisyhtiöiden lentokoneiden lentokelpoisuudet: http://lentoposti.fi/uutiset/bermuda_perui_ven_l_isyhti_iden_lentokoneiden_lentokelpoisuudet_koskee_yli_700_matkustajakonetta

Osin tästä syystä Volga-Dnepr Group lopettaa lennot Boeing-kalustolla. Koskee lähinnä AirBridge Cargo ja Atran -tytäryhtiöitä. 

Lainaa

Volga-Dnepr Group has suspended all flights using Boeing aircraft due to Western sanctions, said the company on Friday. The group announced it had stopped operations of two of its subsidiaries, AirBridgeCargo and Atran, which operate exclusively with Boeing 747 and Boeing 737 freighters.

Bermuda’s Civil Aviation Authority (BCAA) decision to terminate the safety certificates on the AirBridge Cargo and Atran’s fleet was also a critical factor in Volga-Dnepr’s decision.

https://simpleflying.com/airbridge-cargo-grounds-boeing-747s-russia-sanctions/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3/12/2022 at 12.14, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Aeroflotin strategia-, palvelu- ja markkinointijohtaja Andrey Panov, on kertonut lähteneensä Venäjältä ja jättäneensä yrityksen. Panov oli Aeroflotin ja sen tyttären Pobedan strategian kirjoittaja.

https://twitter.com/ru_rbc/status/150257145569921024

Aeroflotin toimitusjohtaja Mikhail Poluboyarinov on eronnut.

Erouutista kommentoi liikenneministeri

"Transport Minister Vitaly Savelyev said:. "It happens so that people can't just work under stressful conditions. There are peacetime conditions, and stressful conditions require very fast decision-making, and here delay is impossible, he also decided for himself that he would not be able to restrain the process"

eli tiivistettynä "eräät eivät vain kestä stressaavia tilanteita"  :D

https://www.forbes.ru/biznes/460077-mintrans-soobsil-ob-otstavke-gendirektora-aeroflota (venäjäksi)

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole ainoa joka on lopettanut ja lähtenyt maasta.

Kiva nähdä kun rys... romahtaa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/uutistoimistot-putinin-neuvonantaja-anatoli-tshubais-jattanyt-tehtavansa-ja-lahtenyt-maasta/8385920#gs.uvxa2i

Myös muutama IT alan osaaja on häippäisyt maasta.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/arviolta-50-000-70-000-it-osaajaa-on-karannut-venajalta-ulkomaille-talouspakotteiden-takia/8386102#gs.uxelbc

Muokattu: , käyttäjä: Hannu Martiskainen
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uutisen mukaan yli 400 yritystä on jättänyt, jättämässä tai keskeyttämässä toimintansa Venäjällä. Amerikkalaisessa Yalen yliopistossa on tutkittu asiaa ja listattu tärkeimmät ilmailualaan liittyvät Venäjältä lähtevät yritykset. Yli 50 ilmailualan yrityksen lista löytyy klikkaamalla uutislinkkiä.

Lainaa

Since Russia’s attack on Ukraine, more than 400 companies have pulled back from Russia, changing their relationships to comply with sanctions, or in solidarity with Ukraine. 

https://www.flyingmag.com/more-aerospace-businesses-alter-relationships-with-russia/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäjän liikenneministeri Savelyev kritisoi voimakkaasti Venäjän ilmailuteollisuutta väittäen sitä tehottomaksi, kun projektit sakkaavat mm. ulkomaisten osien puutteen takia, ja esim. SSJ100:n tulevaisuudennäkymät eivät ole kehuttavat.

Lainaa

Russian Transport Minister Vitaly Savelyev heavily criticized a number of Russian-made commercial aircraft, including the Sukhoi SSJ100, the Ilyushin Il-96 and the Tupolev Tu-204, calling into question the future of some of these aircraft. 

In a monologue, Savelyev said that the three jets are commercially ineffective, and that inability to procure Western-made parts may have a large impact on the operations of the SSJ100, currently Russia’s main aircraft for international flights. 

https://www.aerotime.aero/articles/30574-russias-transport-minister-criticizes-domestic-aircraft

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään