Petri Lehtovirta

Venäjä aikoo kansallistaa ulkomailta vuokratut lentokoneet

194 viestiä aiheessa

Vaikuttaa sille, että Rosaviatsia, venäläinen siviiliilmailun Trafi, on korkattu oikein huolella. Webbisivu on alhaalla yhä edelleen.

Lainaa

A powerful and effective cyberattack on the Russian Federal Air Transport Agency (Rosaviatsia) infrastructure that took place on Saturday morning has erased all documents, files, aircraft registration data and mails from the servers. In total, about 65 terabytes of data was erased. The news became known on Monday morning, the agency’s official website (favt.ru) went also down. 

https://www.aviation24.be/miscellaneous/russo-ukrainian-war/powerful-cyber-attack-on-russias-civil-aviation-authority-servers-no-more-data-nor-back-up/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Vaikuttaa sille, että Rosaviatsia, venäläinen siviiliilmailun Trafi, on korkattu oikein huolella. Webbisivu on alhaalla yhä edelleen.

Asiasta kertoi tosiaan aiemmin The Aviation Herald (johon aviation24.be viittaakin), jonka tietojen mukaan varmuuskopioita ei olisi, koska paikallinen valtionvarainministeriö ei olisi antanut määrärahoja sellaisten toteuttamiseen. Jännä nähdä, pitääkö paikkaansa.

Avheraldin jutussa on myös käännös Rosaviatsian julkaisemasta ilmoituksesta:

Due to temporary lack of access to Internet and malfunction of the electronic document flow system of Rosaviatsia the Federal Agency for Air Transport is switching to paper version.

The document flow procedure is being determined by the current records management instructions.

Information exchange will be carried out via AFTN channel (for urgent short message) and postal mail.

Please make this information available to all Civil Aviation Organizations.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
32 minuuttia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Information exchange will be carried out via AFTN channel (for urgent short message) and postal mail.

Telex-koneet kannattaa pitää käytössä. Toivottavasti Venäjällä posti jaetaan joka arkipäivä!

Rodney

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Irlantilainen leasingyhtiö AerCap vaatii vakuutusyhtiöitä maksamaan 3,5 miljardia dollaria korvauksena Venäjän kansallistamista lentokoneista ja lentokonemoottoreista.

- Enempää uutisessa ei kerrotakaan ilman maksumuurin läpäisyä, mutta asiahan tuli jo selväksi.

Lainaa

Irish aircraft lessor AerCap has filed $3.5 billion worth of insurance claims as compensation for aircraft and aircraft engines that Russian airlines have not returned since Western government slapped Russia with economic sanctions.

https://www.flightglobal.com/fleets/aercap-files-insurance-claim-against-more-than-100-jets-held-by-russia-carriers/148104.article

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Ilkka Portti kirjoitti:

Tässä on pöllityistä lentokoneista listaus, joka täydentyy koko ajan:

https://www.flightradar24.com/blog/tracking-re-registered-russian-jets/

Sen verran pitää tarkentaa, että listalla on muitakin kuin pöllittyjä koneita. Katselin itse huollosta tuttuja yksilöitä ja esimerkiksi VQ-BAU, nykyinen RA-73200, on listalla. Sen omistaa Aeroflot ja sen käyttäjä on Rossiya. Aeroflotin [alun perin] omistamia koneita näyttää olevan reilu 50 kpl, varmaan joitain muitakin venäläisomistajia löytyy.

Lista ei siis ole pöllittyjen koneiden listaus, vaan enemminkin listaus koneista, joiden lentokelpoisuus ulkomaisessa rekisterissä on päättynyt ja jotka on siirretty / joita ollaan mahdollisesti siirtämässä paikalliseen rekisteriin.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäläiset lentoyhtiöt, mm. IrAero, varoittavat, että SSJ100-koneet voidaan joutua maadoittamaan, koska SaM146-moottorien toimittaja PowerJet on lopettanut niiden huolto- ja korjaustoiminnan.

Lainaa

With their only engine supplier having stopped the repair and maintenance of their aircraft, several Russian airlines operating the Sukhoi Superjet 100 warn that they may soon need to be grounded. 

In a letter seen by local media RBK, IrAero, an airline based in Irkutsk, Russia, warned the regional authorities that Russian air carriers operating the indigenous Sukhoi Superjet 100 aircraft may not be able to fly it for long. The management of three more Russian airlines voiced similar concerns, with one saying it could be forced to stop using the Superjet from fall 2022.  

International sanctions imposed on Russia following the invasion of Ukraine mean that repair and maintenance of the SaM146 engines cannot be ensured. In late March 2022, PowerJet, the Russian-French manufacturer of the SaM146 engines, said it would suspend its engine maintenance and repair services.  

https://www.aerotime.aero/articles/30775-russian-airlines-superjet-engine-problem

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19 tuntia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Sen verran pitää tarkentaa, että listalla on muitakin kuin pöllittyjä koneita. Katselin itse huollosta tuttuja yksilöitä ja esimerkiksi VQ-BAU, nykyinen RA-73200, on listalla. Sen omistaa Aeroflot ja sen käyttäjä on Rossiya. Aeroflotin [alun perin] omistamia koneita näyttää olevan reilu 50 kpl, varmaan joitain muitakin venäläisomistajia löytyy.

Lista ei siis ole pöllittyjen koneiden listaus, vaan enemminkin listaus koneista, joiden lentokelpoisuus ulkomaisessa rekisterissä on päättynyt ja jotka on siirretty / joita ollaan mahdollisesti siirtämässä paikalliseen rekisteriin.

Olen ymmärtänyt, että Venäjällä on myös leasing-yhtiöitä, joiden kai voi olettaa omistavan koneensa; niitäkin on varmaan tuolla listalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EU on lisännyt pakotelistalle venäläisen leasingyhtiö GTLK:n tytäryhtiöineen (GTLK Europe, GTLK Asia ja GTLK Middle East). GTLK omistaa 114 lentokonetta.

Pakotelistalle on lisätty myös 3 venäläistä pankkia, 2 moottorivalmistajaa ja United Aircrat Corporationin toimitusjohtaja.

Lainaa

The European Union has expanded the list of individuals and entities sanctioned over the Russian invasion of Ukraine, including lessor GTLK - State Transport Leasing.

"GTLK is a legal entity, financially supporting and benefitting from the Government of the Russian Federation, which is responsible for the annexation of Crimea and the destabilisation of Ukraine," the European Council said in its decision. The lessor's GTLK Europe, GTLK Asia, and GTLK Middle East subsidiaries were also included on the list.

Other firms added to the list of sanctions include VTB Bank, Sovcombank, Novikombank, as well as Rostec subsidiaries United Engine Corporation and UEC Klimov manufacturing engines for military aircraft. Among the individuals sanctioned is Yuri Slyusar, the Chief Executive of UAC United Aircraft Corporation, a Rostec-owned holding for all major Russian aircraft manufacturers.

https://www.ch-aviation.com/portal/news/114712-eu-sanctions-gtlk-head-of-uac

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäjällä on päätetty aloittaa uudelleen Tupolev Tu-214:n sarjatuotanto, koska se on venäläisistä matkustajakoneista "kotimaisin" ja suhteellisen moderni, ja tuotanto voidaan aloittaa heti. Ensimmäisiä valmiita koneita voidaan odottaa v. 2024.

MC-21 ja SSJ100 ovat ongelmallisia, koska niissä on 40-50 % ulkomaista teknologiaa/rakennetta, jonka korvaaminen olisi vähintäänkin vaikeaa.

Lainaa

Russian industry plans to begin delivering all-new Tupolev-214 narrowbody airliners in 2024 and ship a total of 70 of the twin-engine aircraft within six years, according to Russia’s Rostec state corporation, which controls all aircraft manufacturing companies in the country. Work has already started at the Kazan Aviation Production Association (KAPO) on an initial batch of 20 airframes. Future plans call for KAPO to produce the type at an annual rate of ten aircraft.

Today, the Tu-214 is the only jetliner type that the Russian plants can start manufacturing right away, without any research and development and import substitution effort. In contrast, the newer MC-21 from the same size class and the smaller SSJ100 come with significant foreign content, up to 40- to 50 percent by vendor item count in on-board systems and the interiors. Another option, the Ilyushin-96, is fuel-thirsty and requires a lot of maintenance, making it unpopular with airlines.

https://www.ainonline.com/aviation-news/air-transport/2022-04-20/russia-relaunches-series-production-tupolev-tu-214

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mäkelä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Ensimmäisiä valmiita koneita voidaan odottaa v. 2014.

Eikös kelloja siirretty ainakin 30 vuotta taaksepäin Venäjällä sodan ja pakotteiden takia?

Rodney :cool:

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäläinen UTair ottaa uudelleen käyttöön jo kertaalleen eläkkeelle päästetyt Yak-40- ja Yak-42-koneet.

Lainaa

Russian airline UTair will acquire and bring back into service previously retired Yakovlev Yak-40 and Yak-42 aircraft. 

The aircraft will serve on regional flights instead of new Sukhoi Superjet 100, which were ordered by the company but have not yet been received.  

https://www.aerotime.aero/articles/30879-utair-to-bring-back-yak-40and-yak-42-aircraft-reports

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

...ottaa uudelleen käyttöön jo kertaalleen eläkkeelle päästetyt Yak-40- ja Yak-42-koneet.

Ovat ne venäläiset olleet kaukaa viisaita, kun useiden kenttien laidat ovat täynnä "eläkkeelle jo kertaalleen päästettyjä" lentokoneita ja helikoptereita. :cool:

Seppo

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäläiset yhtiöt joutuvat käyttämään Sukhoi Superjettejä lentäessään ulkomaille niihin maihin, joihin se on mahdollista. Superjetin toimintamatka ei riitä suoriin lentoihin esim.Moskovasta Aasiaan joten yhtiöt joutuvat tekemään välilaskun koneenvaihtoa varten Etelä-Venäjällä, esim. Sotshissa.

Airbuseilla ja Boeingeilla lennetään matkustajat Sotshiin, missä matkustajat vaihtavat Superjettiin päästäkseen sillä lopulliseen ulkomaan kohteeseensa. Kalliimmaksi tulee käyttää Sotshia hubina verrattuna suoriin lentoihin, mutta vaihtoehdot ovat vähissä.

Lainaa

Experiencing an acute shortage of mainline jetliners cleared for international services, Russian carriers are collaborating on developing new hubs in the south of Russia from where the locally made Irkut SSJ100 can reach popular destinations in Asia and Northern Africa.

The most convenient location is Sochi (served by the airport in Adler, Russia), from where the SSJ100-95LR can fly as far as Mumbai (4,150 km) and Goa International (4,470 km) in India, while the shorter-legged SSJ100-95B can reach Istanbul, Ankara, Cairo, Jerusalem, Muscat, and Almaty.  

Unlike a dozen other airports in Russia's south, temporarily closed due to their close proximity to the war zone in Ukraine, Sochi continues to operate without restrictions. Airlines fly passengers to the Adler airport first, using an Airbus or Boeing airplane—which Western owners can confiscate outside of Russia—and then transport them on Superjets to final destinations.

https://www.ainonline.com/aviation-news/air-transport/2022-05-02/russian-airlines-maneuver-keep-international-services-alive

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäläinen Kommersant-lehti kertoo, että venäläiset lentoyhtiöt joutuvat ehkä jopa muutamien viikkojen sisällä aloittamaan länsimaisten koneiden purkamisen varaosiksi, koska varaosia ei ulkomailta saada.

Lainaa

Russia will soon be forced to start cannibalising the aircraft on its territory because the sanctions regime means no new spare parts are being delivered. The trend may culminate in a mass grounding, so that by 2025 between half and two-thirds of all commercial aircraft in the country could be inoperable, the newspaper Kommersant reported citing a Ministry of Transport report that has not been made public.

The draft report on the development of Russia’s aviation sector until 2030 maps out two scenarios, one “baseline”, the other pessimistic. In the worst-case scenario, the country could face serious shortages from the second half of this year, a matter of weeks from now, when foreign-made aircraft will start to be “intensively reduced” and dismantled.

The ministry developed the document in accordance with instructions from President Vladimir Putin following a meeting on March 31. It sent a copy of the document to Russia’s Association of Air Transport Operators for familiarisation. Kommersant said its authenticity was confirmed by sources at the ministry, the association, and two airlines.

https://www.ch-aviation.com/portal/news/115343-russia-to-start-cannibalising-aircraft-in-weeks-report

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ukrainan sota on jonakin päivänä ohitse ja pakotteita aletaan purkaa. Saa nähdä mikä tulee olemaan rahoitusyhtiöiden suhtautuminen venäläisiin lentoyhtiöihin. Joko raha kelpaa tai sitten uutta kalustoa ei myydä ennen kuin vanha on maksettu. Jos uudenko kone menee romuksi niin lasku on melkoinen. Ainakin leasing maksut tulevat olemaan (huomattavasti?) korkeammat kompensoimaan kasvanutta riskiä. Venäjällä tulee olemaan jonkin aikaa pulaa omasta lentokalustosta. Sallitaankohan ulkomaisten lentoyhtiöiden operoida venäjällä vai onko venäläisten tyydyttävä matkustemaan esim. junalla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9.5.2022 at 10.44, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Venäläinen Kommersant-lehti kertoo, että venäläiset lentoyhtiöt joutuvat ehkä jopa muutamien viikkojen sisällä aloittamaan länsimaisten koneiden purkamisen varaosiksi, koska varaosia ei ulkomailta saada.

Mitenköhän kauan venäläisyhtiöt kykenevät Airbusseilla ja Boeingeilla vielä lentämään. Tuossa Suomenlahdellakin niitä suhaa Kaliningradiin ja takaisin jatkuvana virtana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäjällä on vähän yli viikko sitten muutettu ilmailulakia.

Muutoksien pääperiaate on, että lentokoneiden ja osien sertifioinnissa ei enää tarvita valmistajamaiden hyväksyntiä, vaan minkä tahansa maan ilmailuviranomaisen hyväksyntä kelpaa. Lisäksi ei enää tarvita esim. digitaalisten järjestelmien päivityksä eikä viimeisimpiä navigaatiodatan päivityksiä. Mitä lentokelpoisuustodistuksiin tulee, niin minkä tahansa valtion viranomaisen kirjoittama todistus kelpaa.

Mutkat on siis vedetty suoriksi.

Lainaa

Russia has signed changes to a previous decree, significantly widening the range of aircraft and parts allowed to be used by the country’s airlines. 

One of the decree’s changes removes previous restrictions that allowed the airlines to use only aircraft parts that were certified by the US Federal Aviation Administration (FAA), the European Union Aviation Safety Agency (EASA) or Transport Canada. 

Under the revised law, signed by Russian prime minister Mikhail Mishustin on May 9, 2022, parts certified by aviation authorities of any country are allowed to be used. In addition, the airlines are also allowed to use aircraft that have an airworthiness certificate or an equivalent document issued by an aviation authority of any country. 

Manufacturer documentation of the parts, updates for aircraft digital systems and latest navigational databases are no longer required as well. 

The changes apply to foreign-made aircraft operated by Russian airlines, as well as Russian-made aircraft that have foreign-made parts. 

https://www.aerotime.aero/articles/31011-down-with-safety-russia-overhauls-aviation-law

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lainaa

 

Venäläismediat: Kiina on asettanut Venäjän kansallistamille vuokrakoneille lentokiellon alueellaan

Venäläismedioiden mukaan kielto johtuu siitä, että koneita käyttävät lentoyhtiöt eivät ole toimittaneet Kiinalle asiakirjoja, jotka vahvistaisivat, että Venäjälle rekisteröidyt lentokoneet on virallisesti poistettu muiden maiden rekistereistä.

 

https://yle.fi/uutiset/3-12314941/64-3-81955

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään