Petri Lehtovirta

Venäjä aikoo kansallistaa ulkomailta vuokratut lentokoneet

194 viestiä aiheessa

3 hours ago, Akseli Keränen said:

Ei sakkaa kiskot on alla......

Muutama pätevä desantti selustassa saa junankin sakkaamaan.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäjän hallinnon kerrotaan laillistaneen koneiden kannibalisoinnin varaosiksi viime vuoden lopulla.

Näin kertoo CH-Aviation (rekisteröitymispakko) ja seuraava sivusto, joka siteeraa Izvestiaa:

Lainaa

At the end of December last year, the Russian government legalized the dismantling of aircraft for spare parts to maintain the fleet in good condition under sanctions. Izvestia writes about this with reference to sources in the aviation industry who have familiarized themselves with the adopted document (it is hidden from publication).

https://news.russia.postsen.com/local/167238.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wall Street Journalin tietoihin perustuen Yhdysvallat on ilmoittanut Turkin ilmailun alihankkijoiden sanktioista, mikäli he palvelevat Venäjän rekisterissä olevia länsimaisia (luvattomasti operoivia) ilma-aluksia Turkissa. Siihen loppunee sitten lomalennot Turkkiin.

https://www.wsj.com/articles/u-s-leans-on-turkey-to-end-russian-flights-with-american-made-planes-11674731467?mod=e2tw

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
27 minuuttia sitten, Harry Karlsson kirjoitti:

 Siihen loppunee sitten lomalennot Turkkiin.

Ei nyt välttämättä lopu koska ainahan voi kotimaisella koneella lentää. Ja niin on tehtykin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
31 minuuttia sitten, Harry Karlsson kirjoitti:

Wall Street Journalin tietoihin perustuen Yhdysvallat on ilmoittanut Turkin ilmailun alihankkijoiden sanktioista, mikäli he palvelevat Venäjän rekisterissä olevia länsimaisia (luvattomasti operoivia) ilma-aluksia Turkissa. Siihen loppunee sitten lomalennot Turkkiin.

https://www.wsj.com/articles/u-s-leans-on-turkey-to-end-russian-flights-with-american-made-planes-11674731467?mod=e2tw

Otsikossa puhutaan vain "American-made Planes". 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitkä artikkeli siitä, miten venäläiset lentoyhtiöt ovat vaikeuksissa mm. varaosien puutteen takia.

Lainaa

Nearly one year after Russia invaded Ukraine last February, turning a simmering regional conflict into the largest land war in Europe since World War II, cracks are showing in Russian aviation industry.

https://www.rferl.org/a/russia-aviation-industry-problems-western-sanctions/32244641.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa em. uutisessa mainitaan mm "... state-owned aircraft engine company had recommended that dirty fuel filters used on SuperJet 100 aircraft be cleaned with brake fluid instead of being replaced with new ones."

Mitä ainetta mahtaa olla lentokoneiden jarruneste?

Autoissa käytettävä jarruneste on glykolipohjaista, enkä todellakaan käyttäisi sitä ainakaan diesel-suodattimen pesuun, sillä se huonontaa aika lailla polttoaineen voitelevuutta. Esim korkeapainepumppu ei tykkäisi yhtään. Eikös eräs diesel-Cessna saanut moottorihäiriön ihan siksi, että lentopetroli ei voidellut Thielertin kp-pumppua riittävästi?

Näin siis mäntämoottorissa. Mitähän lie glykoli vaikuttaisi lentopetrolin seassa turbiinimoottorissa?

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 tuntia sitten, Seppo Kohonen kirjoitti:

Tuossa em. uutisessa mainitaan mm "... state-owned aircraft engine company had recommended that dirty fuel filters used on SuperJet 100 aircraft be cleaned with brake fluid instead of being replaced with new ones."

Mitä ainetta mahtaa olla lentokoneiden jarruneste?

Yleisesti ottaen samaa kamaa kuin kulloisenkin koneen hydraulijärjestelmän hydrauliöljy. Pienemmissä koneissa, about pikku turboproppi kokoluokka, mineraaliöljypohjainen neste. Isommissa sitten synteettinen palamista vastustava neste. Pikku päristimissä yleinen tuo mineraaliöljy, toki jossain ranskiksissa on käytetty tavan jarrunestettäkin.

Esimerkkejä: 

Mineraaliöljypohjainen Aeroshell 41 ja vastaavat.

Synteettiset Skydrol LD4 ja Skydrol 500-B4

Tuohon "uutiseen" vaan sen verran että oliskohan vaan jäänyt tahattomasti/tahallisesti sana "cleaning" pois braken ja fluidin välistä niin näyttää kiinnostavammalta. Mene ja tiedä. 

 

Muokattu: , käyttäjä: Jouni Olavi Rautio
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos.

Kaivelin vähän tarkemmin ja alkuperäinen juttu Google-kääntäjän kautta ajettuna sanookin näin:

"Immediately in September, airlines began to remove clogged fuel filters from engines and send them for washing to UEC-Saturn (Yamal does this through Tulpar Technik). They are washed there with TS-1 jet fuel, Nefras and AMG-10 hydraulic fluid."

Jutussa mainitaan myös, että pa-suodattimen suunniteltu vaihtoväli on 4 000 h. Käytännössä suodattimet ovat kestäneet 2 000 - 2 500 h. Pestyt suodattimet vain jopa 40 h.

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aeroflot aloittaa uudelleen lennot Kazakstaniin A320-kalustolla huolimatta riskistä, että koneet saatetaan takavarikoida siellä. Aeroflot pyrkii käyttämään sellaisia koneyksilöitä, jotka on ostettu omaksi länsimaisilta leasingyhtiöiltä ja ovat siis venäläisessä omistuksessa.

Lainaa

Aeroflot (SU, Moscow Sheremetyevo) has said it will resume scheduled flights to Kazakhstan starting February 1, despite the possibility its non-Russian aircraft could be seized while they are there.

https://www.ch-aviation.com/portal/news/124031-russias-aeroflot-resumes-its-own-flights-to-kazakhstan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäjän ilmailuviranomaisen Rosaviatsiyan johtaja Neradko väittää, että länsimaissa valmistetut koneet, jotka lentävät venäläisten yhtiöiden väreissä ovat turvallisia v. 2030 asti (ja pitempäänkin, sanoo Aurora-lentoyhtiln johto), "mikäli niiden lentokelpoisuuden säilyttämisestä huolehditaan". Sitäpaitsi kannibalisointi-sanasta pitäisi luopua, "koska osien vaihdossa koneista toisiin ei ole mitään epätavallista".

Neradkon mielestä varaosien vientikielto Venäjälle ei ole vaikuttanut maan lentoturvallisuuteen.

Lainaa

Western-made aircraft in the fleets of Russian airlines will “fly safely” until 2030, provided that work is kept up to maintain their airworthiness, Alexander Neradko, the head of Russia’s civil aviation regulator (Rosaviatsiya), has told the country’s RBK TV in an interview. And the term “cannibalisation” should be abandoned, he added, as there is nothing unusual in transferring spare parts between aircraft.

According to Neradko, the ban on the supply of spare parts and technology and the provision of maintenance guidance from companies in countries that imposed sanctions against the Russian aviation industry after the “special military operation” started in Ukraine have not affected flight safety in the country.

https://www.ch-aviation.com/portal/news/124159-airbus-boeing-jets-in-russia-safe-until-2030-neradko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USA on varoittanut turkkilaisia yhtiöitä huoltamasta venäläisten ja valkovenäjäläisten yhtiöiden USA:ssa tehtyjä lentokoneita (koneita joissa yli 25 % osista ja teknologioista on amerikkalaista alkuperää).

Turkin suurin maapalveluyritys Havas on puolestaan varoittanut venäläisiä ja valkovenäläisiä yhtiöitä siitä, että Havas saattaa joutua lopettamaan niiden palvelemisen USA:n kiristämien sanktioiden takia.

Lainaa

Turkish airport ground handler Havaş has warned Russian and Belarusian airlines that it may no longer be able to serve around 180 Boeing and other aircraft due to United States sanctions, Russia’s RBK TV channel reported.

The ban would include refuelling, maintenance, and repair of any aircraft in which more than 25% of American parts and technologies have been used - a general de-minimis rule for what constitutes a US product.

The development follows the emergence of reports last week that Washington was leaning on Türkiye to stop Russian carriers from operating flights there with Boeing jets, as it tries to more comprehensively enforce sanctions imposed on Moscow after its invasion of Ukraine last February.

TAV Airports-owned Havaş, Türkiye’s largest ground handler, dispatched a letter to Russia dated January 31 saying: “We are running a due-diligence process to identify the risks and consequences to our business and stakeholders. As a result of this, we may find ourselves unable to serve some or all of your flights.”

https://www.ch-aviation.com/portal/news/124156-us-warns-trkiye-over-servicing-russian-belarus-carriers

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Sitäpaitsi kannibalisointi-sanasta pitäisi luopua, "koska osien vaihdossa koneista toisiin ei ole mitään epätavallista".

Tämä on sinänsä aivan totta (että kannibalisoinnissa ei ole mitään epätavallista), asiaa ei vaan suuren yleisön tietoon ole välttämättä normaalisti juurikaan tuotu. Osien ja laitteiden kannibalisointia tehdään käytännössä kaikissa maissa, myös Suomessa. Hyvin tyypillinen tapaus on se, että otetaan jostakin huollossa olevasta koneesta ehjä osa, joka toisesta koneesta hajoaa, eikä varaosaa ole muualta nopeasti saatavilla. Myös täysin lentokelpoisesta koneesta voidaan joutua ottamaan osa jotakin toista konetta varten, jos tämä toinen kone pitää saada esimerkiksi lennettyä jostain hevon kuusesta takaisin "kotipesään".

Sanasta ei kuitenkaan tarvitse tai pidä luopua, se on terminä aivan vakiintunut. Toki Venäjällä toiminnan laajuus on nyt ihan eri luokassa kuin mitä se normaalisti on siellä tai länsimaissa ollut. Perusmediassa annetaan toki virheellisesti ymmärtää, että kannibalisointi itsessään olisi jotenkin kyseenalaista, hämärää tai laitonta, mutta eipä toimittajat näitä tiedä tai ymmärrä.

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon kannibalisoinninkin voi jakaa ainakin kolmeen eri kategoriaan:

- Otetaan esimerkiksi raskashuoltoa varten koneesta purettuja osia varaosiksi toiseen koneeseen. Tämä voi olla täysin suunnitelmallista ja huoltokierrosta vapautuu vastaava osa, joka asennetaan aikanaan koneeseen, kun huolto on suunnitellussa vaiheessa.

- Otetaan huollossa olevasta, tai muuten käyttämättömästä, koneesta osia suunnittelemattomasti toiseen koneeseen, jotta saadaan toinen kone takaisin riviin. Tätäkin harrastetaan, mutta ainakin jossain organisaatioissa pyritään välttämään. Tämähän on lähtökohtaisesti huonoa huoltosuunnittelua tai varaosavalmiutta.

- Otetaan koneesta varaosia joka johtaa koneen "lopulliseen" poistumiseen käytöstä tai semmoiseen toivotaan tilanteeseen, että jos joskus saadaan varaosia niin kone voidaan ehkä palauttaa toimintakuntoon. Yleensä tämmöinen toiminta, mitä nyt itänaapurissa harrastetaan, johtaa pikkuhiljaan kentän laidalla olevien raatojen määrän kasvuun ja lentokelpoisen kaluston vähenemiseen. Toiminta tunnetaan jossain piireissä nimellä Slapkanistanilainen huolto.

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuttu näky vanhempien suihkukoneiden kaudelta. Näyttää moottorin sakkaamiselta. Tornissa ne  kuulostivat haulikonlaukauksilta. Pam, pam. Yöllä näyttävän näköistä. Jostain syystä yleisempiä reversseillä.

Esa
Muokattu: , käyttäjä: Esa Karanko
typot kännykällä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turkkilaislähteen, jota verkkomedia Nexta referoi, mukaan Turkki on lopettanut venäläisten Boeing ja Airbus-koneiden palvelut Turkkilaisilla lentokentillä, mukaan lukien koneiden tankkaukset. Rajoitukset koskevat sekä rahtia, matkustajaliikennettä, kuin myös privaatti ja charterlentoja. Taustalla on Yhdysvaltojen kaupallinen painostus noudattaa sanktiorajoituksia.
 


 

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 hours ago, Juri Pelkonen said:

Erdoganin selkä on taittumassa.

Joo, mutta kuminen selkäranka voi ponnahtaa takaisin heti kun paine hellittää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt Aeroflot on lennättänyt yhden Airbus A330-300 (reg RA-73700) koneen Iraniin huoltoon.

(Venäjäksi)

https://www.rbc.ru/business/10/04/2023/6433e50f9a794734270374a3

Siitä vain koitunee ongelmia Iranissa huoltoa tekevälle taholle. Airbus on selkeästi ilmoittanut, että jos rajoitusten piirissä olevia komponentteja asennetaan venäläisiin koneisiin, komponenttitoimitukset näille yhtiöille lakkaavat.

Lainaa

The restrictions also apply to the provision of equipment and services to non-Russian entities that intend to forward those parts to Russian partners, Airbus said. Any supplier, airline or maintenance firm that provides Airbus parts to Russian carriers would be struck from Airbus’s customer list.

https://www.wsj.com/articles/russias-aircraft-need-maintenance-they-can-no-longer-get-2e9800

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vakuutusyhtiöt menevät konkurssiin, jos ne joutuvat korvaamaan Putinin ryöstämät lentokoneet, eikä mikään vakuutus muutenkaan kata sotatilaa UK:n ja Venäjän välillä, väittää tunnettu suuren luokan vakuutusbroker David Howden.

Lainaa

Insurers will go bust if they are forced to cover the cost of Vladimir Putin’s war in Ukraine, the founder of one of the world’s biggest brokers has warned.

David Howden, who has built an £11bn eponymous insurance empire, said his industry cannot be expected to cover the cost of war, amid a row over Mr Putin’s seizure of hundreds of commercial aircraft.

Mr Howden said: “The insurance market cannot be a systemic backstop for a war between the UK and Russia. And it's not designed to be. No policies cover it.

“Otherwise, if we covered it all, it would actually end up with the Government anyway – we'd all go bankrupt.”

https://finance.yahoo.com/news/putin-plundered-aircraft-not-problem-050000801.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin jonkin tasoisia huoltopalveluita on venäläiskoneille edelleen tarjolla joissain maissa:

https://foreignpolicy.com/2023/07/21/russia-sanctions-boeing-tourism-turkey/

" ...Flightradar24 noted two months later, “Russian airlines are still refueling in Turkey, even if it is not with Havas and TGS.” Indeed, the sanctioned aircraft are still refueling in lots of places, and aviation experts suspect the aircraft receive some TLC there as well, though there’s no proof of it."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähde on epäluotettava, mutta sen mukaan Aeroflot lentää useilla koneilla, joista on poistettu osa jarruja käytöstä.

Käännöskonella seuraavaa:

Lainaa

 

Aeroflot on varoittanut lentäjiä vaarasta, että lentokoneilla, joiden jarrut on ositgain kytketty pois päältä.

Aeroflotin lentotoimintaosasto ilmoitti tästä riskistä lentäjille tällä viikolla viimeisimmässä lentoturvallisuustiedotteessaan.

31. heinäkuuta Aeroflotilla oli yhdeksän konetta, jotka lensivät deaktivoiduilla jarruilla. Näihin kuului viisi Boeing 777-konetta, kaksi Airbus A321-konetta sekä yksi A320 ja yksi A330.

Sekä A320/321- että A330-koneet voivat MEL-luettelon mukaan lentää kymmenen päivää, kun neljästä ja kahdeksasta jarrusta on poistettu käytöstä vain yksi, kun taas Boeing 777 -kone voi lentää kymmenen päivää, kun 12:sta jarrusta on poistettu käytöstä kaksi.

 

Lähde (venäjänkielinen)

https://t.me/aviatorshina/3679

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään