Petri Lehtovirta

Venäjä aikoo kansallistaa ulkomailta vuokratut lentokoneet

194 viestiä aiheessa

1 tunti sitten, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Lähde on epäluotettava, mutta sen mukaan Aeroflot lentää useilla koneilla, joista on poistettu osa jarruja käytöstä.

Ei ole sinänsä syytä epäillä tekstiä, koska saman minimivarusteluettelon (MEL) perusteella myös länsimaalaiset operaattorit lentävät välillä jarruja deaktivoituina. Ehkä erona se, että länsimaalaisissa yhtiöissä lentotoimintaosasto ei välttämättä lähetä turvallisuustiedotetta siitä, että konetta operoidaan sen käsikirjan ja muun kirjallisuuden mukaan ;)

Jarrun poisto vaikuttaa luonnollisesti suoritusarvoihin ja käytännössä pidentää kiitotievaatimusta sekä lentoonlähdön että laskeutumisen osalta.

Tällä hetkellä vajaalla jarrumäärällä lentäminen on ehkä tavanomaista yleisempää ainakin A320-sarjan koneiden osalta, koska jarrujen saatavuudessa on ollut vakavia ongelmia jo yli vuoden ajan, vaikka niitä ei ainakaan virallisia teitä pitkin viedä venäjälle (jolloin niitä pitäisi riittää muille toimijoille paremmin).

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Red Wings Airlines -yhtiön kolmesta B777 koneesta kaksi hajosi samaan aikaan, kun yhtiön piti kuljettaa turisteja Turkin Antalyaan ja takaisin. Yhtiö joutui vuokraamaan varakoneen joltakin toiselta yhtiöltä.

Matkustajat protestoivat, että heidän oletetaan seuraavaksi lentävän luudalla ;)

Siihen voi vain todeta, että mitäs läksitte.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rosaviatsija käskee lentoyhtöitä vahentämään lentojaan.  (Linkki vie venäjänkieliseen artikkeliin Google-kääntäjän kautta)

"Rosaviatsiya ordered airlines to reduce the number of flights due to lack of aircraft.

The growing failure of Western airliners, parts of which were sanctioned for the war in Ukraine, is forcing the Russian aviation authorities to "cut" the number of flights.

Russian airlines were instructed to adjust the flight schedule until September 20, depending on the reserve of aircraft, in order to exclude situations with unforeseen breakdowns and flight delays."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lainaa

 

Reutersin tullitilastoista tekemän analyysin mukaan Venäjälle on tuotu amerikkalaisen Boeingin ja eurooppalaisen Airbusin lentokoneissa käytettäviä varaosia ainakin 1,2 miljardin dollarin (noin 1,1 miljardia euroa) arvosta viime vuoden toukokuun ja tämän vuoden kesäkuun välisenä aikana.

Tullitilastoista paljastuu, että länsimaisten lentokoneiden varaosat ovat tuotu Venäjälle kolmansien maiden kautta. Näitä maita ovat esimerkiksi Tadžikistan, Arabiemiraatit, Turkki, Kiina ja Kirgisia.

 

https://www.hs.fi/talous/art-2000009803302.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikesta huolimatta taustalla näytetään käydyn neuvotteluja leasingyhtiöiden kanssa, joissa koneita veivaillaan venäläisomistukseen.
 

Lainaa

 

Lentokoneiden vuokralleantaja SMBC Aviation Capital ja  lentoyhtiö Aeroflot ovat päässeet sopimukseen lentoyhtiölle vuokratuista lentokoneista.

SMBC Aviation Capitalin antaman lausunnon mukaan yritys sai maksuna 710 miljoonaa dollaria Aeroflotille vuokrattujen lentokoneidensa osalta.

SMBC Aviation Capital esitti korvausvaatimukset Aeroflotin vakuutus- ja jälleenvakuutussopimuksia vastaan 16 lentokoneen ja niihin liittyvien moottoreiden osalta.

Aeroflot kommentoi asiaa: "Lentokoneiden omistusoikeus siirtyi venäläiselle NSK vakuutusyhtiölle joka maksoi korvaussumman. Aeroflot-konserni jatkaa neuvotteluja olemassa olevien saatavien selvittämisestä muiden ulkomailla valmistettujen lentokoneiden vuokralleantajien kanssa."

Syyskuussa 2023 vuokranantaja AerCap ilmoitti saaneensa 645 miljoonan dollarin käteismaksun 17 lentokoneesta ja viidestä moottorista, jotka oli vuokrattu Aeroflotille, mukaan lukien sen tytäryhtiö Rossiya Airlines.

 

https://www.aerotime.aero/articles/aeroflot-lessor-smbc-aircraft-russia

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko tuo jonkunlainen merkki, että esim. lentoyhtiöiden johtoväki tajuaa, että ainakin jonkunlaiset välit olisi säilytettävä koneiden oikeisiin omistajiin ja siten maksetaan ja lunastetaan koneita. Jos, (kun, mahdollisesti, kenties, voipi olla) joskus saadaan tuo Ukrainan sota päättymään ja pikkuhiljaa rakennettua välejä niin on vähän helpompaa kun on sentään jotain maksettukin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Juhani Sarell kirjoitti:

Olisiko tuo jonkunlainen merkki, että esim. lentoyhtiöiden johtoväki tajuaa, että ainakin jonkunlaiset välit olisi säilytettävä koneiden oikeisiin omistajiin ja siten maksetaan ja lunastetaan koneita. Jos, (kun, mahdollisesti, kenties, voipi olla) joskus saadaan tuo Ukrainan sota päättymään ja pikkuhiljaa rakennettua välejä niin on vähän helpompaa kun on sentään jotain maksettukin.

Varmaan pitkälti näin. On selvää että jos tämä kriisi tästä joskus laantuu, tulee lasku kuitenkin maksettavaksi. Ellei putler keksi ydinpommittaa maailmaa pilalle. Sittenhän millään ei ole mitään väliä.

Muokattu: , käyttäjä: Juri Pelkonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäjän alueelliset lentoyhtiöt ovat ehdottaneet Antonov An-24 ja An-26 -lentokoneiden käyttöiän pidentämistä.

Osa vielä käytössä olevista An-24 ja An-26 -koneista on valmistettu jo vuonna 1962. Koneiden keski-ikä on noin 50 vuotta.

Interfaxin mukaan Venäjällä on tällä hetkellä käytössään vajaa 100 Venäjällä valmistettua Antonov An-24 ja An-26 -konetta.

Venäjällä on vain yksi yritys, joka korjaa An-24-koneiden moottoreita. Yrityksen kapasiteetti ei riitä huoltamaan kaikkia An-24-koneita.

Venäjällä ei ole tällä hetkellä pääsyä An-26-koneiden teknisiin asiakirjoihin, koska koneet on valmistettu Ukrainassa.



https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000009979386.html

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aeroflot ja Rosatom ovat solmineet yhteistyösopimuksen, jolla tuotetaan Venäjällä replika-osia Airbus ja Boieing-koneisiin. Tuotanto on käynnistymässä vuoden 2024 alkupuoliskolla.

 

Lainaa

 

In September 2023, Aeroflot and Rosatom signed a memorandum of cooperation that will see the companies produce their own replica Airbus and Boeing aircraft parts that can be used for planes in Russia.   According to Russian news publication Izvestia, full production of the replica parts will begin in the first half of 2024.

Izvestia spoke with the General Director and Technical Director of Aeroflot, Alexey Mikhalik, about the type of components that will be manufactured.   

“We will be engaged in the development, certification and production of aviation components for all types of foreign aircraft – for cabins, aircraft trunks, structural repairs, and so on. The following areas are planned: air and water filter elements; plastic, metal, composite, honeycomb, rubber products; composite products; electronic equipment of the passenger cabin – inverters, power supplies, sensors, heating and lighting components, lighting and display equipment,”.

 

https://www.aerotime.aero/articles/aeroflot-rosatom-airbus-boeing-parts

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rossiya Airlines on tarkentanut toilettipaperimääräyksiään:

Alle kolmen tunnin lennolla matkustajat ovat oikeutettuja  kuuteen arkkiin wc-paperia. Kolmesta  kuuteen tuntiin - 9 arkkia, ja ne, jotka lentävät kuudesta kahdeksaan  tuntiin - 12 arkkia henkilöä kohti. Jos lennät yli 12 tuntia, olet  oikeutettu jopa 15 neliöön wc-paperia.

Aeroflot tiukensi paperikontrollia jo vuonna 2022, mutta näin tarkalle mitoitukselle ei vielä menty.

https://lightsportnews.com/rossiya-airlines-will-control-toilet-paper-consumption/

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suhoi Superjetin lentotunnit romahtivat vuodentakaisesta: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/12088b59-784a-4b3c-b4f8-8b8f3a02fdf6

"Vuodesta 2011 eteenpäin rakennetuista 213 koneyksilöstä operatiivisessa käytössä on vain 168 kappaletta.

AW:n tietopalveludatan mukaan SSJ100-kalusto lensi lokakuussa 2023 20% vähemmän lentotunteja kuin vuotta aiemmin. Lentosuoritteiden määrä putosi 15 prosentilla."

EDIT: TiVi:n artikkeli menee varmaan jossain vaiheessa maksumuurin taakse.

Tässä alkuperäinen juttu: https://aviationweek.com/mro/aircraft-propulsion/russias-superjet-fleet-faces-growing-sustainment-issues

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Seppo Kohonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Presidentti Vladimir Putin on allekirjoittanut asetuksen Pietarin Pulkovon lentoaseman asettamiseksi väliaikaisesti venäläisen yrityksen hallintaan, joka on ollut Saksan, Qatarin ja muiden Persianlahden valtioiden sijoittajien hallinnassa. Myöhään torstaina allekirjoitetussa asetuksessa todettiin, että omaisuutta on perustettu hoitamaan venäläinen holdingyhtiö, jolle siirretään muun muassa saksalaisen Fraportin ja Qatarin valtion sijoitusrahaston valtuudet.

Asetuksessa todettiin, että lentoaseman ulkomaiset osakkeenomistajat voisivat palauttaa oikeutensa uuteen yhtiöön, jos he hakevat ja tekevät Venäjän ulkomaisia investointeja koskevien lakien mukaisia yrityssopimuksia.

 

https://www.reuters.com/markets/europe/russia-seizes-control-st-petersburg-airport-german-gulf-investors-decree-2023-12-01/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rybyissä alkaa koneet hajoilemaan taivaalle. Mielenkiintoinen - joskin virheitä sisältävä - artikkeli siitä kuinka paska alkaa lentää tuulettimeen ryssälän taivaalla.

https://www.verkkouutiset.fi/a/joulukuun-alku-oli-dramaattinen-900-lentomatkustajalle-venajalla/?fbclid=IwAR0EFQY4JMj7Prc5ATQGZP-fOihr0vJ9tVw0zsOifTAP3hLVJ4xcTrbbjyM#0b5b0079

Taitaa olla vain ajankysymys kun alkaa tulla kuolonuhreja.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Mikko Salminen kirjoitti:

Rybyissä alkaa koneet hajoilemaan taivaalle. Mielenkiintoinen - joskin virheitä sisältävä - artikkeli siitä kuinka paska alkaa lentää tuulettimeen ryssälän taivaalla.

https://www.verkkouutiset.fi/a/joulukuun-alku-oli-dramaattinen-900-lentomatkustajalle-venajalla/?fbclid=IwAR0EFQY4JMj7Prc5ATQGZP-fOihr0vJ9tVw0zsOifTAP3hLVJ4xcTrbbjyM#0b5b0079

Taitaa olla vain ajankysymys kun alkaa tulla kuolonuhreja.

Eipä ihme, että renkaista laskee paineet, kun on B737:aan tungettu 408 matkustajajaa!  Silti on hätätilanneministeriön mukaan taivaalle ja hätälaskuun päästy???

"Samana aamuna Venäjän hätätilanneministeriö kertoi Moskovasta lähteneen Aeroflotin Boeing 737:n tehneen hätälaskun Južno-Sahalinskiin kyydissään 408 matkustajaa. Yhtiön mukaan laskeutumispäätös tehtiin paineen laskettua yhdessä koneen laskutelineiden kuudesta renkaasta."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
03/12/2023 at 13.14, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Presidentti Vladimir Putin on allekirjoittanut asetuksen Pietarin Pulkovon lentoaseman asettamiseksi väliaikaisesti venäläisen yrityksen hallintaan, joka on ollut Saksan, Qatarin ja muiden Persianlahden valtioiden sijoittajien hallinnassa. Myöhään torstaina allekirjoitetussa asetuksessa todettiin, että omaisuutta on perustettu hoitamaan venäläinen holdingyhtiö, jolle siirretään muun muassa saksalaisen Fraportin ja Qatarin valtion sijoitusrahaston valtuudet.

Asetuksessa todettiin, että lentoaseman ulkomaiset osakkeenomistajat voisivat palauttaa oikeutensa uuteen yhtiöön, jos he hakevat ja tekevät Venäjän ulkomaisia investointeja koskevien lakien mukaisia yrityssopimuksia.

Itseäni yllätti tuo Qatarille ja muille saman alueen valtioille kettuilu tässä, koska nämä valtiot ovat vielä toistaiseksi jonkinlaisissa väleissä keskenään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meneillään olevalla Putinin kyselytunnilla tuli äsken kysymys  Venäjän siviili-ilmailusta.  Mutta no hätä; kaikki kunnossa ja ei muuta kuin lennetään, lennetään....  Ja tuhat uutta kotimaista konettakin tulossa.  Jep, jep, kaikki hyvin. 

13:21

Siviililentäjäksi opiskeleva Maksim Saltykov kysyy Putinilta, mitä Venäjän kotimaiselle lentokonetuotannolle tapahtuu ja millä Venäjällä jatkossa lennetään, kun lännen pakotteet kohdistuvat lentokoneisiin ja niiden huoltoon.

-Lennetään, lennetään, Putin sanoi.

Putinin mukaan Venäjä on jo onnistunut vauhdittamaan kotimaista lentokonevalmistusta, vaikka vielä toistaiseksi Venäjän siviili-ilmailussa on runsaasti ulkomaalaisvalmisteisia lentokoneita.

Putinin mukaan Venäjä aikoo valmistaa vuoteen 2030 mennessä yli tuhat kotimaista matkustajalentokonetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 hour ago, Markku Kyyrönen said:

Meneillään olevalla Putinin kyselytunnilla tuli äsken kysymys  Venäjän siviili-ilmailusta.  Mutta no hätä; kaikki kunnossa ja ei muuta kuin lennetään, lennetään....  Ja tuhat uutta kotimaista konettakin tulossa.  Jep, jep, kaikki hyvin. 

13:21

Siviililentäjäksi opiskeleva Maksim Saltykov kysyy Putinilta, mitä Venäjän kotimaiselle lentokonetuotannolle tapahtuu ja millä Venäjällä jatkossa lennetään, kun lännen pakotteet kohdistuvat lentokoneisiin ja niiden huoltoon.

-Lennetään, lennetään, Putin sanoi.

Putinin mukaan Venäjä on jo onnistunut vauhdittamaan kotimaista lentokonevalmistusta, vaikka vielä toistaiseksi Venäjän siviili-ilmailussa on runsaasti ulkomaalaisvalmisteisia lentokoneita.

Putinin mukaan Venäjä aikoo valmistaa vuoteen 2030 mennessä yli tuhat kotimaista matkustajalentokonetta.

Jos uskomme Putinia - ja miksipä emme uskoisi 😂 - niin Venäjällä suunnilleen viisinkertaistetaan siviilikonetuotanto, as per heti. Lycka till.

7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 tuntia sitten, Juha Ritaranta kirjoitti:

Jos uskomme Putinia - ja miksipä emme uskoisi 😂 - niin Venäjällä suunnilleen viisinkertaistetaan siviilikonetuotanto, as per heti. Lycka till.

 

Ja vielä ilman fasistien osia ja laitteita :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lainaa

Irlannissa konkurssiin asetetun venäläisen lentokoneiden leasing-yrityksen GTLK Europe DAC:n ja GTLK Europe Capital DAC:n 37 matkustajalentokonetta tuomittiin Irlannin ylioikeudessa pesänselvittäjän Teneo Restructuring Irelandin haltuun.

Izvestijan tietojen mukaan kaikki 37 konetta voivat tässä tilanteessa joutua takavarikoiduiksi ulkomailla. Koneista 18 – viisi Airbus A320:tä, viisi A321:tä ja kahdeksan Boeing 777:ää – on Aeroflotin käytössä ja viisi Boeing 737-800:aa sen tytäryhtiöllä.

Kuusi B737-800:aa on S7 Airlinesilla Turkin, Armenian, Arabiemiraattien, Kiinan, Uzbekistanin ja Thaimaan reiteillä. Kolmea A319-konetta operoi Aurora, kahta Bombardier CRJ 200:aa Yamal Airlines ja loput kolme A321-konetta Yamal palautti GTLK:lle marraskuussa. 

Venäjän liikenneministeriön kerrotaan todenneen, että koska oikeus päätti pesänselvittäjien hyväksi, venäläiset lentoyhtiöt eivät voi enää käyttää näitä koneita ulkomaanlennoilla.

https://www.verkkouutiset.fi/a/lahes-40-venajalle-kaapattua-matkustajakonetta-voidaan-takavarikoida-ulkomailla

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun omia kansalaisia ei kyetä/haluta lennättää ulkomaille, niin alkoivat lennättämään "asiantuntijoita" kohti Euroopan rajoja:

Lainaa

 

Bild kertoo Venäjän perustaneen uuden lentoyhtiön Turkkiin sen jälkeen, kun se aloitti hyökkäyssodan Ukrainassa.

Lehden mukaan Puolan turvallisuuspalvelu on varoittanut uudesta organisoidusta siirtolaisvirrasta Eurooppaan, jonka tarkoituksena on epävakauttaa EU:ta. Bildin mukaan Turkkiin perustettu Southwind-lentoyhtiö on osa Venäjän ja Valko-Venäjän punomaa suunnitelmaa.

Lentoyhtiön on Bildin mukaan tarkoitus lennättää siirtolaisia halvalla Turkista Venäjälle ja Valko-Venäjälle ja siten kuljettaa entistä enemmän siirtolaisia EU:n rajalle. 

Yhtiön verkkosivuilla yritys kuvailee itseään turkkilaiseksi lentoyhtiöksi. Bildin mukaan ainoastaan yhtiön päätoimisto sijaitsee Turkissa. Todellisuudessa Southwindia hallinnoivat lehden mukaan venäläiset tahot.

 

https://yle.fi/a/74-20066524

Jutussa lienee hiottavaa sen verran, että tiettävästi reitti on avattu jo kuluvan joulukuun puolivälissä kahdella viikottaisella lennolla, , kasvaen neljään lentoon kuluneella viikolla ja ensi viikolla jo seitsemään viikottaiseen vuoroon!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
43 minuuttia sitten, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Kun omia kansalaisia ei kyetä/haluta lennättää ulkomaille, niin alkoivat lennättämään "asiantuntijoita" kohti Euroopan rajoja:

https://yle.fi/a/74-20066524

Jutussa lienee hiottavaa sen verran, että tiettävästi reitti on avattu jo kuluvan joulukuun puolivälissä kahdella viikottaisella lennolla, , kasvaen neljään lentoon kuluneella viikolla ja ensi viikolla jo seitsemään viikottaiseen vuoroon!

Southwind on lennättänyt matkustajia Saksan ja Turkin välillä ainakin jo keväästä alkaen ja onpa yhtiö käynyt Suomessakin Pegasuksen lennolla.

https://www.flyfinland.fi/index.php?page=searchresults&category=byairline&airline=Southwind

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan tuossa puolensa,

- karkeasti puolet laivastosta on ex Northwindin (RU) koneita, puolet taas haalittu muualta.
- saatu koneet sellaiseen rekisteriin, että niille saadaan huollot, vakuutukset ja luvat
- päästään lentämään Euroopan maiden ilmatilassa esimerkiksi Pietariin, Minskiin
- ja voidaan tienata länsivaluuttaa kassaan lennättämällä euroturisteja Egyptiin
- rekisteröintimaa kietaisee pienen siivun välistä ja on tyytyväinen, myhäilee viiksiinsä eikä huomaa mitään.


https://www.planespotters.net/airline/Southwind-Airlines


Näistä yhtiöiden välisistä suhteista on myös tällainen artikkeli:
https://motolko.help/en-news/whats-cheaper-to-buy-a-permit-from-the-russian-regulator-or-from-the-belarusian-mfa-southwind-airlines-is-going-to-fly-from-minsk-to-istanbul/

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010079082.html

Väitetysti turva­paikan­hakijoita kuljettamaan perustettu lento­yhtiö alkaa tarjoamaan lentoja Turkista Suomeen

Southwind Airlines -nimellä kulkeva yhtiö tarjoaa verkkosivujensa mukaan lentoja Turkista yhdeksään eri maahan ensi vuonna.

Verkkosivujen mukaan Antalyan ja Helsingin välillä kulkevat lennot aloitetaan 22. huhtikuuta. Lennot kulkevat verkkosivujen mukaan 21. syyskuuta asti. Lentoja reitille ei tällä hetkellä pysty varaamaan verkkosivujen kautta, kuten lähes kaikkiin muihin kohteisiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään