Petri Lehtovirta

Venäjä aikoo kansallistaa ulkomailta vuokratut lentokoneet

194 viestiä aiheessa

https://yle.fi/a/74-20066553

Traficom: Venäläisten perustama kulissiyhtiö tuskin saisi liikennöintilupaa Suomeen

Liiikennöintiluvan saaminen Suomeen olisi hyvin epätodennäköistä, jos mediatiedot yhtiön taustoista pitävät paikkansa. Traficomin pääjohtaja Jarkko Saarimäki sanoo STT:lle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
36 minuuttia sitten, Harri Koskinen kirjoitti:

https://yle.fi/a/74-20066553

Traficom: Venäläisten perustama kulissiyhtiö tuskin saisi liikennöintilupaa Suomeen

Liiikennöintiluvan saaminen Suomeen olisi hyvin epätodennäköistä, jos mediatiedot yhtiön taustoista pitävät paikkansa. Traficomin pääjohtaja Jarkko Saarimäki sanoo STT:lle.

No milläs luvalla ovat jo elokuussa täällä sitten lennelleet?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
36 minuuttia sitten, Markku Kyyrönen kirjoitti:

No milläs luvalla ovat jo elokuussa täällä sitten lennelleet?

Se oli toisen turkkilaisyhtiön Pegasus Airlinesin lento.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Harri Koskinen kirjoitti:

Se oli toisen turkkilaisyhtiön Pegasus Airlinesin lento.

Kyllä, mutta eikös operoiva yhtiö tarvitse minkäänlaisia lupia?  Voiko tänne alihankia minkä tahansa yhtiön lentämään puolestaan? Epäilen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20 tuntia sitten, Markku Kyyrönen kirjoitti:

Kyllä, mutta eikös operoiva yhtiö tarvitse minkäänlaisia lupia?  Voiko tänne alihankia minkä tahansa yhtiön lentämään puolestaan? Epäilen.

Nimenomaan yhtiö tarvitsee sen luvan, ei mikään yksittäinen maa niitä lupia hae lentoyhtiöiden puolesta. Pegasuksella lupa on ja siihen lupaan perustuen Pegasus on Suomeen lentänyt.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

https://yle.fi/a/74-20066574

Epäilyksiä herättäneen yhtiön lentokone bongattiin elokuussa Helsinki-Vantaalla – Finavia: Kyse oli vuokralennosta

Finavian reittikehityksestä vastaava johtaja Petri Vuori kertoo Ylelle, että toinen turkkilainen lentoyhtiö, Pegasus Airlines, vuokrasi elokuussa Southwind Airlinesin koneen reittilennolleen Helsingistä Istanbuliin.

– Käytännössä Pegasus Airlines on 24.8. vuokrannut Southwind Airlines -yhtiön konekaluston operoimaan [kyseisen] päivän lennon alihankintana.

(PS. Southwind Airlines oli käynyt myös 30.7. Helsingissä Freebird Airlinesin lennolla.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

https://yle.fi/a/74-20066588

Traficomin johtaja: Jos Southwindin koneilla yritetään tulla Suomeen, yhtiön taustoista on käynnistettävä laajempi tutkinta

Southwind on syksyn aikana tiedustellut mahdollisuutta käyttää Helsinki-Vantaan lentoasemaa varakenttänä Pietarin-lennoillaan, Saarimäki sanoo.

– Olemme muistuttaneet heitä Euroopassa vallitsevasta (Venäjään kohdistuvasta) pakotepolitiikasta.

Southwindin taustaan liittyvien epäilysten takia sen koneita käyttävien yhtiöiden taustat tarkistetaan erityisen huolellisesti, Saarimäki sanoo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

https://yle.fi/a/74-20066606

Southwind Airlines vastaa väitteisiin Venäjä-kytköksistä: ”Yksikään johdosta ei ole venäläinen”

Jouluviikolla otsikoihin nousseen lentoyhtiön Southwind Airlinesin lentoturvallisuuden päällikkö Safa Oruç vastaa sähköpostitse Ylelle saksalaislehti Bildin väitteisiin yhtiön Venäjä-kytköksistä.

Oruçin mukaan Southwind Airlines ei ole mukana missään rikollisessa toiminnassa. Hän kertoo, että yhtiö on rekisteröity Turkkiin ja sen omistaa Turkin kansalainen.

– Yksikään Southwindin johdosta ei ole venäläinen. Kaikki Southwindin lentokoneet on rekisteröity Turkkiin, Oruç kirjoittaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
25/12/2023 at 15.06, Harri Koskinen kirjoitti:

Jouluviikolla otsikoihin nousseen lentoyhtiön Southwind Airlinesin lentoturvallisuuden päällikkö Safa Oruç vastaa sähköpostitse Ylelle saksalaislehti Bildin väitteisiin yhtiön Venäjä-kytköksistä.

Oruçin mukaan Southwind Airlines ei ole mukana missään rikollisessa toiminnassa. Hän kertoo, että yhtiö on rekisteröity Turkkiin ja sen omistaa Turkin kansalainen.

– Yksikään Southwindin johdosta ei ole venäläinen. Kaikki Southwindin lentokoneet on rekisteröity Turkkiin, Oruç kirjoittaa.

Uskomatonta, että tästäkin pitää EU-alueella edes jankata, kun voitaisiin vain säätää pakote, jonka mukaan EU:n ilmatilan kautta ei ole mitään asiaa  kaliningradiin tai muualle venäjälle tai valkovenäjälle kulkeville lennolle.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
On 5.1.2024 at 7:52 AM, Harri Heliövaara said:

Nyt on Southwind Airlinesilla ihan oikeat suunnitelmat lentää Helsinkiin ensi kesänä. Mitenköhän käy?

https://www.aeroroutes.com/eng/240104-2sns24hel

Kyllähän Suomesta aina löytyy joku vasemmistotaustainen ihmisoikeusemeritusprofessori puolustamaan lentojen toteutumista, että on Suomen lakien vastaista estää ihmisten vapaa liikkuminen maasta toiseen. Hohhoijaa!

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20 tuntia sitten, Jukka Lahtinen kirjoitti:

Kyllähän Suomesta aina löytyy joku vasemmistotaustainen ihmisoikeusemeritusprofessori puolustamaan lentojen toteutumista, että on Suomen lakien vastaista estää ihmisten vapaa liikkuminen maasta toiseen. Hohhoijaa!

Itseäni tämä kiinnostaa paitsi ammatillisessa mielessä alan tulevaisuuden kannalta (ilmailu), mutta myös henkilökohtaisessa mielessä, koska olen työskennellyt ja viettänyt aikaa melko paljon myös Suomen ulkopuolella noin muutenkin. Jonkin verran kiinnostaa myös veronmaksajana, miten pahaan vararikkoon vihervasemmisto meinaa tämän maan ajaa, kun tuntuu, että siinä olisi onnistuttu hyvin jo ilman koronaakin.

-Larska

maxresdefault.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten tässä ketjussa on muutamaan otteeseen kerrottu, venäjä on hiljalleen hankkinut kansallistamiaan koneita omistukseensa länsimaisilta vuokayhtiöiltä:

Lainaa

Venäjän valtio on käyttänyt varoja öljyrahastona tunnetusta kansallisesta hyvinvointirahastosta ostaakseen kansallistamiaan länsimaisia lentokoneita.
Venäjän liikenneministeriö ilmoitti viime vuonna, että maa saattaa ostaa koneita länsimaisilta vuokrausyhtiöiltä noin 300 miljardilla ruplalla.

NLK-Finance on valtio-omisteisen vakuutusyhtiön NSK:n tytäryhtiö.Venäjän valtionvarainministeriö on tukenut yhtiötä yhteensä lähes 300 miljardilla ruplalla (noin 3 miljardia euroa). Viime vuoden loppuun mennessä  koneita oli hankittu venäläisomistukseen noin 190 miljardilla ruplalla (1,9 miljardia euroa).

https://www.hs.fi/talous/art-2000010127326.html

 

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3.1.2024 at 17.31, Teijo M Niemela kirjoitti:

Aeroflot Group saanut omistusoikeuden lahes sataan ulkomaisomisteiseen lentokoneeseen:

https://www.flightglobal.com/airlines/nearly-100-foreign-aircraft-transferred-to-aeroflot-group-chief/156346.article

Ihmeellistä, että Aeroflot Group vaikuttaa oikeasti maksaneensa jotain noista 98 länsikoneesta. Jutussa ei kerrottu mikä koneiden hinta on ollut, mutta varmaan sen ollut ainakin jonkin verran enemmän kuin raaka-alumiinin hinta. Se oleellisempi kysymys on tietysti se, että onko tässä nähtävissä jonkinlainen halu  Venäjällä joskus tulevaisuudessa palata osaksi kansainvälistä businessyhteisöä, jossa suora varastaminen ei ole soveltuva toimintatapa. Tietysti leasingyhtiöt ovat ottaneet tässä takkiin aika rajusti ja niiden luottamuksen palauttamiseen minkä tahansa investointihyödykkeen leasaamisesta Venäjälle menee aikaa, mutta sinänsä tuo kaupan syntyminen on merkki siitä, että Venäjällä on edes jonkinlaista halua kunnioittaa kansainvälisiä sitoumuksia.  

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
22 minuuttia sitten, Timo Partanen kirjoitti:

mutta sinänsä tuo kaupan syntyminen on merkki siitä, että Venäjällä on edes jonkinlaista halua kunnioittaa kansainvälisiä sitoumuksia.  

Tuskinpa. Eiköhän tarkoitus ole että voidaan lentää ko. koneilla paikkoihin joissa ne otettaisiin haltuun jos niistä ei olisi maksettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäjällä lentämisestä alkaa kohta tulla jännää:
"Last year, there were 74 safety incidents on all airplanes with 19 or more seats, up from 36 in 2022, the Wall Street Journal reported.
In 2023, incidents occurred about 9.9 times for every 100,000 flights, compared with 5 in 2022 and 4.5 in 2019."

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrov on Etelä.Amerikan kiertomatkallaan saapunut Brasilian Rioon, osallistuakseen G20-maiden alustavaan kokoukseen. Koneena on ollut neliveto Il-96-300, reg RA-96019. Kone tuli Moskovasta Marokon Casablancaan, sieltä Havannaan, josta Caracasiin ja edelleen 20.2. Rio de Janeiroon.

Nyt odotetaan jännityksellä, että saako Lavrov koneeseen polttoainetta.  Nimittäin edellisellä kerralla viime vuoden marraskuussa matkaan tuli yllättäviä mutkia:

Tuolloin Lavrov vieraili Brasilian pääkaupungissa Brazilissa, kun matkaan iski Yhdysvaltojen asettamat pakotteet; Brasilialainen polttoaineyhtiö VIBRA kieltäytyi toimittamasta venäläiskoneelle polttoainetta, koska pakotteet olisivat voineet estää yhtiöltä polttoaineen myynnin American Airlinesille, Delta Airlinesille ja United Airlinesille, jotka ovat Brasiliaan säännöllisesti lentäviä yhdysvaltalaisia lentoyhtiöitä.

Brasilian hallitus kysyi Brasilian ilmavoimilta lentopetrolin saatavuudesta, mutta armeija ilmoitti, ettei heillä ollut riittävää määrää. ;D

Tiettävästi toinen brasilialaisyhtiö Jetfly Combustíveis toimitti koneelle polttoainetta, jotta se pääsi palaamaan Marokkoon ja sieltä edelleen Moskovaan.

https://www.aviacionline.com/2024/02/company-refuses-to-fuel-russian-il-96-in-rio-de-janeiro-amid-u-s-sanctions-affecting-diplomatic-plans/

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäjällä ulkomaisten matkustajakoneiden korvausohjelma on vaikeuksissa. 

Lainaa

 

Keskipitkän matkan matkustaja- ja sotilaskuljetuskoneen Irkut MS-21:n ensimmäisten koneiden toimitusten alkua siirrettiin jo toistamiseen sitten Venäjän Ukrainaa vastaan aloittaman hyökkäyssodan alun. Ensimmäisen MS-21:n pitäisi valmistua ensi vuonna. 

Lyhyen matkan Suhoi Superjet 100:n ja Iljušin Il-114-300:n toimitusten alkaminen on siirretty vuoteen 2026.

Venäjän kauppa- ja teollisuusministeriö selitti koneiden tuotannon lykkäämistä ”teknisillä vaikeuksilla” näin suuren mittakaavan projektin toimeenpanossa.

Venäläisen RBC-kanavan lähteiden mukaan MS-21 on jäänyt jälkeen aiemmin ilmoitetuista ominaisuuksista: lentomatka on pudonnut 5 000 kilometristä 3 500:aan ja matkustajakapasiteetti 211:stä noin 135:een.

 

https://www.verkkouutiset.fi/a/jattihanke-vaikeuksissa-uusien-lentokoneiden-tuotanto-viivastyy-venajalla/

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
05/01/2024 at 07.52, Harri Heliövaara kirjoitti:

Nyt on Southwind Airlinesilla ihan oikeat suunnitelmat lentää Helsinkiin ensi kesänä. Mitenköhän käy?

https://www.aeroroutes.com/eng/240104-2sns24hel

Kävi niin, ettei Traficom salli liikennettä:

Traficom on ilmoittanut Southwind Airlines -lentoyhtiölle, ettei yhtiö voi liikennöidä Suomeen.  Yhtiön pääasiallinen omistusoikeus ja tehokas valvonta eivät Traficomin kokonaisarvion mukaan kuulu yhtiön nimenneelle sopimuspuolelle, eli Turkille, tai sen kansalaisille, siten kuin lentoliikennesopimuksessa edellytetään. Lentoyhtiön liikennöinti ei olisi Venäjä-pakotteita koskevan EU-asetuksen mukaista (Neuvoston asetus (EU) No 833/2014) ja näin ollen liikennöinti ei ole mahdollista.

"Olemme kokonaisarviossamme katsoneet, ettei Southwind Airlinesin pääasiallinen omistusoikeus ja tehokas valvonta kuulu turkkilaisille. Arviomme mukaan yhtiön taustalla on venäläistahoja", sanoo pääjohtaja Jarkko Saarimäki

https://traficom.fi/fi/ajankohtaista/traficom-ei-salli-southwind-airlines-yhtion-lentoja-suomeen

9 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään