Petri Lehtovirta

Venäjä aikoo kansallistaa ulkomailta vuokratut lentokoneet

194 viestiä aiheessa

31.3.2024 at 13.03, Harri Koskinen kirjoitti:

Euroopan Unioni seurasi Suomen päätöstä ja kielsi turkkilaisen Southwind Airlinesin lennot alueelleen.

http://lentoposti.fi/uutiset/southwind_airlinesin_lennot_koko_eu_alueelle_kiellettiin_yhti_lle_oli_aiemmin_my_nnetty_tco_lupa

Kielto koskee samoin perustein myös Air Cairoa:

https://www.kyivpost.com/post/30376

https://en.wikipedia.org/wiki/Air_Cairo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20 tuntia sitten, Jukka Lahtinen kirjoitti:

Mielenkiintoinen artikkeli Hesarissa. Ikävä kyllä maksumuurin takana. 

Tutkivaa journalismia | Laaja aineisto osoittaa: Venäläiset lento­yhtiöt vaihtaneet koneiden rekisteri­numeroita: https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000010296936.html

En oikein keksinyt mikä tuossa jutussa oli uutta, siitähän tässä viestiketjussa on kerrottu jo yli kaksi vuotta. Ilmeisesti uusi asia tutkivalle toimittajalle?

8 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Harri Koskinen kirjoitti:

En oikein keksinyt mikä tuossa jutussa oli uutta, siitähän tässä viestiketjussa on kerrottu jo yli kaksi vuotta. Ilmeisesti uusi asia tutkivalle toimittajalle?

Lähetin palautetta toimittajalle ja hän vastasi näin:

Kiitos palautteesta. Olen toki tietoinen, että asia on ollut ilmailualalla tiedossa. Kuten ehkä huomasit, jutussa kuitenkin päivitettiin asian tämänhetkinen tilanne. Helsingin Sanomat on yleissanomalehti, jota lukevat monet muutkin kuin ilmailualaa seuraavat, joten arvelen, että kyseessä oli monelle lukijalle uusi ja kiinnostava asia.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pahiksia jää myös kiinni:

Lainaa

 

Kaksi Yhdysvalloissa asuvaa Venäjän kansalaista on tunnustanut syyllisyytensä jäätyään kiinni valvotun ilmailuteknologian hankkimisesta ja laittomasta viennistä venäläisille loppukäyttäjille.

Oleg Sergejevitš Patsulja ja Vasilii Sergejevitš Besedin, jotka asuvat Floridassa, myönsivät molemmat syyllistyneensä salaliittoon Yhdysvaltain vientivalvonnan uudistamista koskevan lain rikkomisesta, ja Patsulja tunnusti syyllisyytensä myös salaliittoon kansainväliseen rahanpesuun.

Toukokuusta 2022 toukokuuhun 2023välisenä aikana miehet hankkivat venäläisiltä ostajilta - pääasiassa kaupallisilta lentoyhtiöiltä - tilauksia erilaisista lentokoneiden osista ja komponenteista. Sen jälkeen he hankkivat osat yhdysvaltalaisilta toimittajilta ja veivät materiaalit laittomasti Venäjälle kiertäen vientilakeja ja -määräyksiä.

Besedin ja Patsulya antoivat vääriä tietoja siitä, että osat oli tarkoitettu muihin maihin kuin Venäjälle, kuten Turkkiin.   

Yhdysvaltain viranomaiset pystyivät pidättämään ennen vientiä useita vastaajien lähettämiä lähetyksiä, jotka sisälsivät jarrujen osia.

 


https://www.aerotime.aero/articles/russian-smuggle-us-aircraft-parts

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3/31/2024 at 13.03, Harri Koskinen kirjoitti:

Euroopan Unioni seurasi Suomen päätöstä ja kielsi turkkilaisen Southwind Airlinesin lennot alueelleen.

http://lentoposti.fi/uutiset/southwind_airlinesin_lennot_koko_eu_alueelle_kiellettiin_yhti_lle_oli_aiemmin_my_nnetty_tco_lupa

Artikkeli Verkkouutisissa:

Lainaa

Ennen pääsiäistä Southwind Airlines lensi useisiin Saksan kaupunkeihin kotikentältään Turkin Antalyasta. Kun tieto EU:n kieltomääräyksestä levisi, lakkasivat tuolloin muutaman päivän päässä häämöttäneet lennot löytymästä Southwind Airlinesin omien sivujen varausjärjestelmässä.

Heti pääsiäisen jälkeisenä tiistaina aamulla lentoyhtiö julkaisi sapekkaan tiedotteen sekä turkiksi että englanniksi. Lausunnon mukaan Suomen viranomaiset aiheuttivat menettelyllään Southwind Airlinesille nuo muissa Euroopan maissa koituvat mittavat vaikeudet.

–Kyseessä on täysin epäreilu, puolueellinen, huhuihin perustuva, pahansuopa toiminto, Southwindin Airlinesin lausunnossa valitettiin. Toimi oli heidän mielestään poliittinen ja ilkeästi ajoitettu juuri pääsiäisen pyhiin.


Suomessa on matkatoimisto, joka aikoi käyttyää  Southwindiä:

Lainaa

Suomen Longitours perustettiin 19. lokakuuta 2022. Verkkosivujen domain on rekisteröity 15. lokakuuta.

Ensimmäinen, kesällä 2023 myyntiin tullut pakettimatka suuntautui Turkin Antalyaan. Lennot tehtiin turkkilaisella halpalentoyhtiö Pegasus Airlinesilla. Lokakuussa 2023 Longitours Oy ilmoitti aloittavansa lentoyhteistyön Southwind Airlinesin kanssa.

– Tilauslennot Turkin Antalyaan aloitimme viime kesänä Pegasus Airlines -lentoyhtiöllä ja kartoitimme useita vaihtoehtoja kuten Southwind -lentoyhtiötä, jonka jälkeen päätimme jatkaa Pegasus Airlinesin kanssa myös tälle kesälle, vastaa Longitours Oy:n toimitusjohtaja Toni Räsänen sähköpostitse.

Kun toimittaja tutkii taustoja, niin taustalta paljastuu mielekiintoinen henkilöiden ja yritysten rypäs.

https://www.verkkouutiset.fi/a/suomi-ja-eu-kielsivat-lentoyhtion-taustalta-paljastuvat-pitkat-lonkerot-venajalle/#a04bda26
 

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Volga-Dnepr rahtiyhtiö, Ural Airlines sekä lentoasema-operaattori Novaport on lisätty sekä EU:n että Iso-Britannian sanktiolistalle:

Lainaa

 

The European Union has added several well-known names from the Russian commercial aviation industry to an updated list of sanctions due to their participation or support in Russia’s invasion and occupation of Ukraine. 

The revised list was announced on June 24, 2024, and features Ekaterinburg-based Ural Airlines, one of Russia’s largest airlines, air logistics company Volga-Dnepr, and airport operator Novaport.   

 



https://www.aerotime.aero/articles/russias-ural-airlines-volga-dnepr-novaport-added-to-latest-eu-sanctions-list

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäläinen S7 airlines poistaa 28 Airbus 320 neoa käytöstä varaosien puutteen takia.

https://www.newsweek.com/russia-airlines-sanctions-aeroflot-s7-staff-shortage-1920612

The head of Russia's federal air transport agency, Rosaviatsia, Dmitry Yadrov, said that S7 Airlines will decommission its fleet of Airbus A320neo aircraft because sanctions have made it impossible to repair and maintain their U.S.-made Pratt & Whitney engines.

S7 Airlines has 28 A320neos in its 101-strong fleet, according to SimpleFlying.com.

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lainaa

 

Aeroflotilla on kuluvan kesän aikana ollut jo kaksi lentojen peruutusaaltoa. Ensimmäinen niistä oli kesäkuun lopulla. Yhtiö joutui perumaan parikymmentä lentoa ja satoja lentoja oli myöhässä, koska se ei pystynyt löytämään lennoille tarvittavaa määrää matkustamohenkilökuntaa.

Kuukautta myöhemmin tilanne oli vieläkin pahempi: Aeroflot joutui perumaan lähes 70 lentoa, mutta eri syystä. Tällä kertaa ei löytynyt tarpeeksi lentäjiä.

Lähteet Aeroflotilta ovat kertoneet, että henkilökuntapula on todellinen. Sen vuoksi Aeroflotin, Popedan ja Rossijan lentäjiä on pyydetty allekirjoittamaan suostumuksia pidentää kuukausittaista lentoaikaa 80:stä 90 tuntiin. Tällä hetkellä kaikki henkilökunta lentää tätä uutta maksimituntimäärää kuukaudesta toiseen.

Viime vuosina monet ovat lähteneet töihin muun muassa Arabiemiraatteihin, Kazakstaniin, Uzbekistaniin ja Vietnamiin.

 

https://www.verkkouutiset.fi/a/aeroflotin-ohjaamo-ja-matkustamohenkilot-pakenevat/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäläinen S7 on tehnyt aiesopimuksen Venäjän valtiollisen ilmailukonsernin UAC'n kanssa.
 

Lainaa

 

Russian airline S7 Airlines has signed a Memorandum of Understanding (MoU) with United Aircraft Corporation (UAC) for the acquisition of 100 Tu-214 airliners, according to local media reports.  

The Tu-214 is a modernized version of a Soviet-era design, the Tu-204.  

Earlier in 2024, UAC said it was ready to increase production to 10 Tu-214 aircraft per year in 2025/26 and to eventually reach 20 aircraft per year after 2027. 

 

 

https://www.aerotime.aero/articles/russias-s7-airlines-signs-deal-to-acquire-100-tu-214-aircraft

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 hour ago, Petri Lehtovirta said:

Venäläinen S7 on tehnyt aiesopimuksen Venäjän valtiollisen ilmailukonsernin UAC'n kanssa.
 

 

https://www.aerotime.aero/articles/russias-s7-airlines-signs-deal-to-acquire-100-tu-214-aircraft

Hienoa! Näitä Tupoleveja on valmistettu vuodesta 1990 noin 90 kappaletta. Kun tuplaavat tuotantovauhdin, niin parissakymmenessä vuodessa on tilaus toimitettu 😄

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäläinen ilmailu- ja avaruusalan yhtiö S7 Group on tiettävästi aloittanut sellaisten komposiittipuhaltimien lapojen valmistuksen, jotka ovat yhteensopivia CFM Internationalin CFM56:n kanssa, joita käyttävät muun muassa  Boeing 737- ja Airbus A320 -tuoteperheen koneet.

S7 Groupin hallituksen puheenjohtaja Evgeni Elin mainitsi, että yhtiöllä on suunnitelmia erikoistua tulevaisuudessa kalliista seoksista valmistettujen monimutkaisempien lapojen tuotantoon.Lisäksi aiemmin on satu tietoja, että yhtiön tehtaille on siirretty teknologiaa ja asiantuntemusta, joiden ansiosta Airbusin ja Boeingin lentokoneiden moottoreiden palaneiden ja halkeilleiden siipien kunnostaminen on tullut mahdolliseksi.

Kaikkiaan venäläisillä lentoyhtiöillä uskotaan olevan maassa edelleen käytössään noin 800 yksittäistä CFM56-suihkumoottoria, mutta tarkkaa tietoa siitä, kuinka monta niistä on käyttökunnossa, ei ole saatavilla.

https://www.aerotime.aero/articles/s7-aero-engine-fan-blade-manufacturer

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäjän viranomaiset ovat kutsuneet Kazakstanin ja muiden toistaiseksi nimeämättömien maiden lentoyhtiöitä, joilla on hyvät suhteet venäläisiin lentoyhtiöihin, toimimaan Venäjän sisäisillä lentoliikennemarkkinoilla.

Toistaiseksi on epäselvää, tulevatko Kazakstanin tai muiden maiden lentoyhtiöt korvaamaan mahdollisen kapasiteettivajeen. 

Kazakstanilainen yksityisomistuksessa oleva SCAT Airlines on tärkein kazakstanilainen lentoyhtiö Venäjän markkinoilla ja se on ottanut haltuunsa monia maiden välisiä lentoreittejä, kun Kazakstaninen valtiollinen lentoyhtiö Air Astana on vetäytynyt Venäjän liikenteestä.

https://www.aerotime.aero/articles/russia-invites-foreign-airlines-to-operate-in-its-domestic-market

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei mene vahvasti venäläisillä lentoyhtiöillä: https://www.verkkouutiset.fi/a/kymmenia-venalaisia-lentoyhtioita-on-menossa-konkurssiin/#83ed0911

"Noin 30 pientä ja keskisuurta venäläistä lentoyhtiötä saattaa mennä konkurssiin vuonna 2025."

"Lentoyhtiöiden taloustilanne on heikentymässä nopeasti ja menettämässä operointisertifikaattejaan ulkomaisten lentokoneiden vuokrakuluista aiheutuneiden velkojen vuoksi. Pakotteiden alkamisen jälkeen vuonna 2022 moni niistä lopetti leasing-vuokriensa maksamisen. Ensi vuonna Venäjän hallitus sallii velkojen pois kirjauksen, mutta silloin niistä pitää maksaa 25 prosentin tulovero. Tämä on liikaa monelle yhtiölle."

"...vain suuret yhtiöt – Aeroflot, Ural Airlines ja S7 Airlines – ovat pystyneet lunastamaan leasing-koneensa saaden sitä varten käyttöönsä kansallisen hyvinvointirahaston varoja. Kuluvan vuoden ensimmäisellä neljänneksellä ne lunastivat 165 yhteensä 400 ulkomaisesta koneestaan."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäjä ei pelkästään kansallista lentokoneita ja lentoyhtiöitä. Myös lentoasemat ovat kansallistamisen kohteena, koska Venäjän lain mukaan ulkomaiset yhteisöt eivät saa hallita Venäjän federaation turvallisuuden kannalta strategisesti tärkeäksi katsottua omaisuutta, johon kuuluvat myös lentokentät.

Nyt Venäläiset syyttäjät ovat nostaneet syytteen Moskovan Domodedovon lentoaseman (DME) nykyistä omistajaa, miljardööri liikemiestä Dmitri Kamenshchikia ja yrityksen hallintoneuvoston johtajaa Valeri Kogania vastaan sillä perusteella, että he eivät ole onnistuneet uudelleenkansallistamaan lentoasemaa hallinnoivaa holdingyhtiötä.

Vuonna 2016 Moskovan Domodedovon lentokenttää hallitsevan yrityksen omistus siirtyi kahdelta Mansaarella asuvalta henkilöltä maltalaiselle yhtiölle, jota Kamenshchik hallitsee. Syyttäjät väittävät, että Kamenshchik ja Kogan jättivät ilmoittamatta Venäjän viranomaisille todellisen määräysvaltarakenteen sekä jälkimmäisen Israelin kansalaisuuden.

https://www.aerotime.aero/articles/russian-authorities-seek-to-reclaim-control-of-moscow-domodedovo-airport

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Intiasta vuotaa varaosia Venäjälle:

Lainaa

Delhissä sijaitsevalla kujalla kauneussalongin ja korjaamon välissä sijaitsee Aerotrust Aviation, joka on erikoistunut lentokoneiden varaosien toimittamiseen. Lähes kaikki yhtiön myynti menee Venäjälle.

Tullidata näyttää, että vuosina 2023–24 yhtiö toimitti Venäjälle osia noin seitsemällä miljoonalla dollarilla. Osista noin 80 prosenttia voitiin jäljittää tulleen länsivalmistajilta. Aerotrustin myymien osien pääostaja on Aeroflot.

 

https://www.verkkouutiset.fi/a/lentokoneiden-varaosien-virta-venajalle-jatkuu/

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään