Tommi Pettinen

Venäläisten hävittäjien pyrstöt

9 viestiä aiheessa

Uutiskuvissa on vilahdellut paljon itä-hävittäjien kuvia. Tämä kysymys on tullut mieleen aiemminkin, mutta tartutaanpa siihen viimein. Tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus että hävittäjien moottoreiden välissä on häntämäinen pyrstö. Erityisesti Suhoi Su-34 se työntyy erityisen pitkälle taakse. Koitin googlailla, mutta ei oikein löytynyt selitystä. Joku asiantuntija osaa varmaan valottaa 'häntien' funktiota.

Sukhoi_Su-34_Russia_Air_Force.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Tommi Pettinen
tarkistettu oikeinkirjoitusta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolla selvitystä:https://www.thedrive.com/the-war-zone/43921/all-crazy-quirks-and-features-on-russias-su-34-fullback-strike-fighter

"The enlarged tail sting of today’s Su-34 instead houses an auxiliary power unit (APU), evidenced by the exhaust grille on the port side. The APU supplies vital AC power to drive onboard aircraft systems and also ensures the cockpit and avionics receive air conditioning when the jet’s on the ground.

message-editor%2F1642547240829-_-27-30-3
Alex Beltyukov/Wikimedia Commons

The exhaust grille for the APU is seen on the tail boom of a Su-34 landing at Voronezh.

The tail boom also houses part of the Su-34’s self-protection suite. Eight countermeasures dispensers, which can each be loaded with 1.9-inch diameter chaff or flare rounds, are mounted below it.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Häntäpuomissa on myös osa Su-34:n itsesuojaussarjasta. Sen alle on asennettu kahdeksan vastatoimenpide-annostelijaa, joista jokaiseen voidaan ladata halkaisijaltaan 1,9 tuuman akanoita tai laippapyörteitä." :)

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan googlettamatta veikkaan että kyllä ei ole APU:n pakokaasujen poistoon tuo säleikkö. Ei niitä lämpöjä maali kestä. Länsihävittäjissä tuollaiset ylimääräiset pötköt koneen perässä, selässä tai missälie ovat lämmönvaihtimia joilla pidetään kuski ja avioniikka kylmänä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Juri Pelkonen kirjoitti:

Ihan googlettamatta veikkaan että kyllä ei ole APU:n pakokaasujen poistoon tuo säleikkö. Ei niitä lämpöjä maali kestä. Länsihävittäjissä tuollaiset ylimääräiset pötköt koneen perässä, selässä tai missälie ovat lämmönvaihtimia joilla pidetään kuski ja avioniikka kylmänä.

Väittäisin, että jäähdytysilma tulee länsikoneissa korkeapaineahtimen vuodatusilmasta ilmastointiturbiinin kautta. Lisäksi ulkoilmaa voidaan käyttää suoraan jäähdytykseen. Toki koneissa on lämmönvaihtimia esimerkiksi polttoaineen, moottoriöljyn, hydraulinesteen jne. lämmittämiseen ja jäähdyttämiseen.

Muokattu: , käyttäjä: Tuomas Eronen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Juri Pelkonen kirjoitti:

Ihan googlettamatta veikkaan että kyllä ei ole APU:n pakokaasujen poistoon tuo säleikkö. Ei niitä lämpöjä maali kestä. Länsihävittäjissä tuollaiset ylimääräiset pötköt koneen perässä, selässä tai missälie ovat lämmönvaihtimia joilla pidetään kuski ja avioniikka kylmänä.

Kyllä se APU on. Tosin tuo säleikkö ei ole pakokaasujen poistoon, vaan kuvissa näkyvä "läppä" peittää pakoputken. Säleikkö taas voi olla esimerkiksi APU:n ilmanottoa tai jäähdytystä varten. SU-27:n eri variaatioissa, joihin myös SU-34 kuuluu, on perään mallista riippuen sijoitettu erilaisia laitteita. Siellä on jarruvarjoa, pysäytyskoukkua, tankkauspuomia, omasuojalaitteita jne.

Alla kuva SU-34:n APU:sta.

Stunning-photos-from-the-making-of-Russias-Su-34-Fullback-Fighter-8.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Sami Tuomisto
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarttee siis käydä moittimassa the Drive toimitus, siellä kun nimenomaan väitettiin että että ritilä on "The exhaust grille for the APU..." 😃

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
50 minuuttia sitten, Tuomas Eronen kirjoitti:

Väittäisin, että jäähdytysilma tulee länsikoneissa korkeapaineahtimen vuodatusilmasta ilmastointiturbiinin kautta. Lisäksi ulkoilmaa voidaan käyttää suoraan jäähdytykseen. Toki koneissa on lämmönvaihtimia esimerkiksi polttoaineen, moottoriöljyn, hydraulinesteen jne. lämmittämiseen ja jäähdyttämiseen.

Olikohan noita podeja nyt F-16, joissain Mirageissa ja vielä jossain. Ovat siis jälkiasenteisia tuunauksia vanhoihin konemalleihin joissa alkuperäiset  jäähdytystehot eivät riitä päivitetyille järjestelmille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään