Tatu Koiranen

Venäläisten ja ko. kaksoiskansalaisten lentotoiminta kielletty EU:ssa

21 viestiä aiheessa

Pakotteet näyttävät koskevan myös kaikkea EASA:n alaista lentokoulutus- ja tarkastuslentotoimintaa EU:ssa. Varsinainen uutinen on täällä ja EASAn nettisivuilla asiaa on käsitelty Q&A-tyypisesti. Jos myös Pohjois-Amerikassa tulevat samat pakotteet käyttöön, se kattaa jo melko suuren osan maailman simulaattoreista, jolla on merkitystä raskaammalle ilmailulle. Toki laitteita on myös suuria määriä Aasiassa, joten täysin tyhjän päälle ei Venäjä ainakaan heti ole jäämässä ulkomaisten laitteiden osalta. Suomessa tämä koskettaa monia ilmailukerhoja ja lennonopettajia siltä osin, että LAPL/PPL-koulutusta ei voi ymmärtääkseni jatkaa, eikä kansalaisille voi lentää mitään tarkastus- tai koululentoja, eli edes kertauskoululennot SEP-luokkakelpuutuksen tai LAPL(A):n / SPL:n "voimassa pitämiseksi" eivät ole mahdollisia. Vaikutusta kansallisiin lupakirjoihin (esim. UPL) en tiedä. Epäselvää on myös se, miten kaksoiskansalaisia kohdellaan tässä tilanteessa ja vaikuttaako lupakirjaan merkitty kansalaisuus asiaan.

Ohessa muutama kysymys ja vastaus, kysymyksiä on hieman lyhennetty, täyspitkät versiot EASA:n nettisivuilla (linkki lopussa)

"Q: As an ATO/DTO/organisation operating FSTDs, am I allowed to provide either theoretical or practical training, in an FSTD or in an aircraft, to Russian citizens?

A: It is prohibited to provide technical assistance, brokering services or other services related to the aviation goods and technology and to the provision, manufacture, maintenance and use of those goods and technology, directly or indirectly to any natural or legal person, entity or body in Russia or for use in Russia."

ja

“Q: Am I allowed to conduct skill tests, proficiency checks or assessments of competences to Russian license holders or to Russian nationals, who hold either a Part-FCL or other third country license?

A: Training, testing and checking could be allowed if done for the purpose of later operating a non-Russian aircraft i.e. if the student or candidate is e.g. destined to fly as an employee on an EU airline. If the intention is to fly in Russia or Russian controlled/registered aircraft, then such tests would be support to the use of banned aircraft or operators and hence prohibited. For private pilots (who presumably would be flying themselves and are Russian citizens) such examinations or checks are not allowed. Furthermore, the skill tests, proficiency checks or assessments of competence cannot take place in Russia.”

sekä

“Q: Is it allowed for Russian citizens to take theoretical knowledge examination? If it is not allowed, how to proceed with persons who have already started the examination but have not yet finished?

A: Training, testing and checking could be allowed if done for the purpose of later operating a non-Russian aircraft i.e. if the student or candidate is e.g. destined to fly as an employee on an EU airline. If the intention is to fly in Russia or Russian controlled/registered aircraft, then such examinations would be support to the use of banned aircraft or operators and hence prohibited. For private pilots (who presumably would be flying themselves and are Russian citizens) such examinations are not allowed. Furthermore, the examination cannot take place in Russia.”

lähde: https://www.easa.europa.eu/the-agency/faqs/aircrew-training-and-licensing-restrictive-measures-russia (klikkaa expand all questions niin on helpointa lukea)

 

edit: muutettu otsikkoa laajemmaksi

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatkan vielä pohdiskelua: rikkookohan esimerkiksi lentokerho pakotteita (tuohon ekan viestin ensimmäiseen Q&A:han liittyen), jos se vuokraa mopocessnaa Venäjän kansalaiselle, ja tämä kyseinen kansalainen pakotteiden edelleen voimassa ollessa lähteekin myöhemmin Pietariin ja lentää sitten siellä mopocessnaa. Millaisia oikeudellisia toimenpiteitä lentokerhoon tai sen vastuuhenkilöihin tässä tilanteessa voitaisiin kohdistaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jännittävä homma. Viranomaiselta odottaisin ohjeita mm. kaksoiskansalaisen kohtelun osalta. Muutenkin olisi organisaatioille helpompaa jos Traficom kirjelmöisi asiasta. On myös tietenkin em. kaksoiskansalaisten oma valinta muistavatko he kertoa kansalaisuustilanteensa lentokoululle.

Sitten on toki vielä hieman epäselvää saako EU-maassa asuva Venäjän kansalainen (myös mahdollinen kaksoiskansalaisuus) esimerkiksi käyttää ATO/DTO organisaatiossa FCL-lupakirjansa FI-oikeuksia, esimerkiksi opettaa kerhossaan muita jäseniä.

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
14 tuntia sitten, Matti Huoviala kirjoitti:

Sitten on toki vielä hieman epäselvää saako EU-maassa asuva Venäjän kansalainen (myös mahdollinen kaksoiskansalaisuus) esimerkiksi käyttää ATO/DTO organisaatiossa FCL-lupakirjansa FI-oikeuksia, esimerkiksi opettaa kerhossaan muita jäseniä.

-M-

Tässä en usko olevan mitään ongelmaa. Ongelma on koulutuksen ja "tuen" siirtymisessä toiseen suuntaan. Tietysti oma tulkintansa on siinä, että riittääkö kerho sellaiseksi operaattoriksi, jossa voisi opettaa ja saada myös koulutusta/tukea itse, siis esimerkiksi opekelpparien uusintaa varten. Jonkinlainen opetussopimus (vaikka olis sitten vastikkeeton ja nollatuntinen) olisi varmaan hyvä tehdä, jotta voisi näyttää toteen, että mahdollinen ATO:n / DTO:n vaatima tai järjestämä koulutus, yhtenäistäminen ym. joka ko. opettajalle on annettu, on kohdistunut tätä Suomessa hoidettavaa tehtävää varten.

Sen verran aiempaan lisää, että minulle on kerrottu pakotepäätöksen tulevan suoraa EU:n tasolta siinä mielessä, että se vaikuttaa myös muihinkin kuin easa-lupakirjoihin ja -ilma-aluksiin, eli myös kansalliset koneet ja lupakirjat olisivat pakotteiden piirissä.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Epätietoisuutta koskien Medikaaleja.... koskeeko rajoitukset myös näitä?? (Käsittääkseni FAA- medikaaleja koskee...)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Matti Huoviala kirjoitti:

Traficom lähetti organisaatioille kirjeen aiheesta.

Se tosin oli kirjoitettu byroslaviaksi.

-M-

Et viittis pistää jakoon?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain Traficomin tekstin, eipä siinä paljoa asiaa ollut sen päälle, mitä jo tiedetään. Medikaaleista EASA ei ole hiiskunut sanaakaan, mutta on kuitenkin huomioinut kaksoiskansalaisten tilanteen: pakotteet koskevat kaksoiskansalaisia.

Q: Do the sanctions apply to persons with dual nationality, i.e a person who holds both a Russian passport as well as an EU/non-EU passport?

A: What matters is if the person has a Russian passport, not the other passports she/he may hold. Dual nationality does not release a person from sanctions. Same applies to persons having a right of permanent residence in an EU country, if they are still Russian citizens.

Voisi tekstistä huolimatta tosin olettaa, että riippumatta siitä, onko henkilöllä juuri tällä venäjän passia, niin venäjän kaksoiskansalaisuus on joka tapauksessa este, vaikka passia ei olisikaan koskaan hakenut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiheeseen liittyen blogikirjoitus ja siinä esitetty tulkinta, jonka mukaan konetta ei saa myöskään vuokrata venäjän kansalaiselle tai kaksoiskansalaiselle:

Worth mentioning that the actual piloting of an aircraft remains permitted. But initiating a flight, e.g. renting, chartering, or taking your own aircraft, in other words, being a reason for a flight in any way — is not

Flying for sport, private, recreational, training, or skill testing purposes — forbidden
A citizen of Russia holding a private pilot license may not rent, let’s say, a small two-seater airplane from a local flying club to take his friend on a scenic flight over a lake.

https://squawk0060.blogspot.com/2022/03/eu-grounds-russian-pilots-.html

 

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lainaa

The flight ban applies to any aircraft registered, owned, chartered, or flown in the interest of a Russian individual or a legal entity.

Tuo "...flown in the interest..." on mielenkiintoinen kirjaus. Luen tuon niin, että kyydissäkään ei tarvitse varsinaisesti olla venäläisiä, riittää että lennon suorittaminen liittyy venäläiseen tahoon, niin ollaan jo boikotin piirissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirjaus on tehty selvästi periaatteella "mieluummin liian laaja kuin liian suppea", jolloin sen kiertäminen on vaikeampaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiemmin linkattu blogspotissa ollut yhden henkilön kirjoitus saanut uuden osoitteen ja tekstin takana on nyt hieman suurempi joukko yksittäisiä ilmailijoita, https://www.freeskies.eu/

Lainaa

We are a group of private pilots, student pilots and general aviation enthusiasts who live in the European Union and we all share one common passion: flying. There is, however, one other thing we all share: Russian citizenship. Whilst some of us hold both EU and Russian citizenships, and others have permanent residency permits in EU, none of us support the regime of Vladimir Putin and his Russian assault on Ukraine. Neither of us work for Russian airlines, nor do we have any connections to the Russian government. On the contrary, many of us are currently, actively, involved in humanitarian relief efforts. We are not oligarchs, but rather regular men who like to fly drones, gliders or light aircraft – as a hobby, not for remuneration.

Vuokraaminen kaksoiskansalaisille on aiheuttanut epäselvyyttä, mihin vuokrauskielto perustuu (jonka freeskies.eu:kin mainitsee). Euroopan komission FAQ, joka itseltäni ainakin on mennyt aiemmin ohi, antaa selkeämmän vastauksen, kuin tuo EASA:n FAQ. Kohtien 3 ja 11 perusteella vuokraaminen venäjän kaksoiskansalaiselle ei ole sallittua.

https://ec.europa.eu/info/sites/default/files/business_economy_euro/banking_and_finance/documents/faqs-sanctions-russia-aviation_en.pdf

Omalkaan koneella ei saa käytännössä lentää: NEUVOSTON ASETUS (EU) N:o 833/2014 rajoittavista toimenpiteistä Ukrainan tilannetta epävakauttavien Venäjän toimien johdosta (konsolidoitu versio), 3d artikla:

"Kielletään venäläisten lentoliikenteen harjoittajien liikennöimiä ilma-aluksia, mukaan lukien yhteisiä reittitunnuksia tai kiintiövarausjärjestelyjä käyttävät markkinoivan lentoliikenteen harjoittajat, sekä Venäjällä rekisteröityjä ilma-aluksia ja muualla kuin Venäjällä rekisteröityjä ilma-aluksia, jotka ovat venäläisten luonnollisten henkilöiden, oikeushenkilöiden, yhteisöjen tai elinten omistuksessa tai vuokraamia tai muulla tavoin määräysvallassa, laskeutumasta unionin alueelle, lähtemästä sieltä tai lentämästä sen yli."

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3/22/2022 at 13.05, Jukka Hovi kirjoitti:

Epätietoisuutta koskien Medikaaleja.... koskeeko rajoitukset myös näitä?? (Käsittääkseni FAA- medikaaleja koskee...)

Toisaalla vihjattiin, että EASA on täydentänyt FAQ:ta. Nyt sieltä löytyy medicaleja koskeva kohta, yksityislentäjille ei saa uutta medicalia kirjoittaa lainkaan, eli kun nykyinen vanhenee, uutta ei saa:

Can Russian citizens apply for an EU medical certificate issued in accordance with Regulation (EU) No 1178/2011?

Yes, provided that the purpose of the medical certificate is to operate a non-Russian aircraft, i.e. if the person is e.g. destined to fly as an employee on an EU airline. If the intention is to fly in Russia or Russian controlled/registered aircraft, then the person cannot be issued with an EU medical certificate as that would be support to the use of banned aircraft or operators and hence prohibited. For private pilots (who presumably would be flying themselves and are Russian citizens) no EU medical certificate should be issued.

lähde sama kuin ennenkin: https://www.easa.europa.eu/the-agency/faqs/aircrew-training-and-licensing-restrictive-measures-russia )

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko jokin suurlähetystön huoltolento tms? Venäläisetkin ovat evakuoineet karkotettuja diplomaatteja länsimaista lentokoneilla luvallisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20 tuntia sitten, Timo Karppinen kirjoitti:

Eikös Venäjän pakotteet koskekaan Air Francea? AFR471V parasta aikaa matkalla Moskovaan.

Siis AFR371V

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Timo Karppinen kirjoitti:

471 se oli Pariisi-Moskova välillä mielestäni, mutta ei sillä väliä. Lähinnä tuo lento Venäjän ilmatilassa ihmetyttää.

Diplomaattilento, toivat Venäjältä sieltä karkoitettuja diplomaatteja kotiin.

Lainaa

Published On 18 May 2022

Russia’s foreign ministry said in a statement that it was expelling 34 “employees of French diplomatic missions” in Russia and gave them two weeks to leave the country.

 

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäjän kansalaisia ja kaksoiskansalaisia saa jälleen kouluttaa yksityiskoneen lentäjäksi sekä harrastelentäjäksi Euroopassa.

EU:n tuomioistuin on kumonnut EU:n neuvoston asettaman pakotteen, joka kielsi Venäjän kansalaisen tai kaksoiskansalaisen lentotoiminnan Euroopassa. Tulkintamuutoksen seurauksena myös lentokokeet ja tarkastuslennot ovat sallittuja.

Oppilas, joka on Venäjän kansalainen, ei saa operoida ilma-aluksella, joka on venäläisten omistuksessa tai käytössä. Oppilaalla ei saa myöskään olla aikomusta lentää Venäjällä.

Venäjän kansalaisen velvollisuutena on kuitenkin osoittaa kirjallisesti, että vaatimukset täyttyvät. Jos muuta tositetta asiasta ei ole esittää, oppilas velvoitetaan allekirjoittamaan kirjallinen valaehtoinen vakuutus.

https://yle.fi/a/74-20082608

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään