Jukka Nisula

Hallinportin Klimov M-105 moottori

4 viestiä aiheessa

Moottorikysymys. Hallinportti ilmailumuseossa on esillä venäläinen sotasaalismoottori Klimov M-105 PP. Erikoista on moottorin saksankielinen valmistuslaatta, jossa on sarjanumero 115-1021. Sama numero on maalattu moottoriin. Lisäksi moottorissa erottuu isolla numero 267.

Onko kellään tietoa moottorin alkuperästä ja onko se ollut kiinni jossain suomalaisessa Mörkö-Moranessa vai onko ollut vain varastotavaraa? Kuvat ovat omiani.

Jukka

 

 

4CCEC4C0-D8C5-4C6A-A79E-974E8941CD3C.jpeg

 

0AF8F009-EC19-48A0-88E5-E6CB874101A4.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21.3.2022 at 19.21, Jukka Nisula kirjoitti:

Moottorikysymys. Hallinportti ilmailumuseossa on esillä venäläinen sotasaalismoottori Klimov M-105 PP. Erikoista on moottorin saksankielinen valmistuslaatta, jossa on sarjanumero 115-1021. Sama numero on maalattu moottoriin. Lisäksi moottorissa erottuu isolla numero 267.

Onko kellään tietoa moottorin alkuperästä ja onko se ollut kiinni jossain suomalaisessa Mörkö-Moranessa vai onko ollut vain varastotavaraa? Kuvat ovat omiani.

Jukka

Tämä saattaisi olla eräs niistä 44:sta saksalaisten sotasaaliis Klimov M-105 PP -moottoreista jotka peruskorjattiin Bömisch-Märische-Motorfabrik´issa ja laivattiin Suomeen vuoden 1944 alkupuolella. Kirjelmässä pvm:llä 25.5.44 kerrotaan kaikkiaan 85:n M-105 P, PA ja PP -moottorin toimitetun Suomeen eli Suomi sai 100% tilauksestaan, varaosista tuli kuitenkin vain 15 % Moottorin n:o 115-1021 kokonaiskäyttöajaksi (kka) oli Saksassa arvioitu venäläisten käytössä ollessa 40 tuntia ja siihen lisättynä tehtaalla koekäyttöaika 1.30 tuntia, tarkoittaen siis viimeisen korjauksen jälkeen (vkj).

M-105 PP n:o 1021 toimitettiin Kokkolassa sijainneelle 3VL:lle 16.3.44 merkinnällä "E" (epäkunnossa). Syy saattoi johtua peruskorjatun moottorin varusteiden puutteista mm. generaattorin käyttölaitteista oli pulaa. Seuraava tieto on marraskuulta -44 kun kunnostettu ja koekäytetty moottori on Lentovarikolla Tampereella varastoituna (vkj 5.35 / kka 47.05).

Morane-Saulnier MS-656 viimeinen lento Hispano-Suiza -moottorilla tapahtui 23.11.44 kun luutnantti Paakkanen lensi koneen Valtion Lentokonetehtaalle (VL) Tampereelle moottorivaihtoa varten. VL:lla Hispano-moottori irroitettiin koneen rungosta 25.11. ja tilalle asennettiin Klimov n:o 115-1021 pvm:llä 7.12.44. Koneen tunnus vaihtui samalla, siitä tuli MSv-656 (v=venäläinen). Tehtaalla suoritettiin moottorin koekäyttöjä MSv-656:n rungossa seuraavasti: 20.4.45; 1.20 tuntia, 16.5; 1.50 tuntia ja 7.6; 2.10 tuntia. Muutostöiden jälkeen kone luovutettiin koelentämättä naapurissa sijaitsevalle Lentovarikolle 8.6.1945. Lentovarikolla tehtiin vielä yksi koekäyttö 30.9.45; 2.30 tuntia.

Seuraava vaihe oli moottorin irroitus MSv-656:sta, 13.10.1952. Koneen kokonaislentoaika oli edelleen sama Hispano-moottorin aikainen 183.15 tuntia eli Klimovilla ei lennetty lainkaan. Moottori 115-1021 pysyi siis MSv-656:n nokalla yhtäjaksoisesti ajan 7.12.44-13.10.52 ! Irroituksen jälkeen luovutti KoeL/Le.V, Tampere moottorin Moott.os./Le.V, Linnavuoreen 29.11.52. Linnavuoresta moottori siirtyi Turun Laivastoasemalle Pansioon, jossa se vastaanotettiin 13.12.1952. Merivoimille meni useampi Klimov-moottori, eikä niiden jatkokäytöstä ei ole itselläni mitään tietoa.

Arvelen numeron 267:n olevan peräisin laivastolta, ilmavoimien papereissa ei löydy vastaavuutta. Ilmavoimamuseolla on myös Klimov M-105 PP, joka näyttäisi nettikuvasta tihrustaen olevan 115-951. Siinä on isolla numero 263. Tämänkin moottorin vastaanottajana oli merivoimat.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa, kiitos taas kovasti näistä tiedoista Raimo! Minulla oli etukäteen kyllä aikamoisen vahva aavistus, että kyllä sinä tämänkin selvität... (:

Jukka

 

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipa mokattua Moranen numeroinnissa (jonka jo korjasin aikaisempaan viestiini). Kone johon po. Klimov kiinnitettiin, oli MSv-656 (eikä 626).

Tässä raportti todisteeksi moottorille tehdystä koekäytöstä MSv-656:n rungossa:

 

kuva5.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään