Peter Lord

Kuinka myydä lentokone Afrikkaan

14 viestiä aiheessa

Arvoisa parviäly täällä foorumilla.....
Olen vastikään ilmoittanut yhden lentokoneistamme myytäväksi *PlaneCheck* -sivustolla.
Olen saanut runsaasti tiedusteluita.  Yksi yhteydenottaja on erityisen kiinnostava.
Hän on lähestynyt WhatsApp:illa.

Jotta kauppa ei nyt menisi sivu suun, postaan tänne tuota viestiketjua kuvineen, jotta voisitte tarvittaessa antaa minule hyviä ohjeita kuinka edetä asiassa.

Näin se alkoi.  Numerosta +234 807 ja niin edelleen, herra Austin Akafe.
"We are highly interested in buying the Piper saratoga you have for sale asap. How do we proceed from here?"
 

Vastasin.

"Dear Sir,

Thanks for your kind message.
This aircraft is right now undergoing its annual inspection at EFKU airport and it is expected to be released back to service in early April. In case you are interested in this aircraft please advise if you'd like to arrive to inspect it, either by yourself or your technician. "

Ja sitten sain herran email-osoitteen jonne laitoin tietopaketin tästä lentimäkoneesta.

Herra vastaa

"We are very much interested in this aircraft. Yes it's easy to fly and we love to own it asap. I will ask my mechanic to visit your facility to inspect the aircraft as soon as possible"

(Tänä aamuna sain WhatsApp:illa hänen tekniikkatiiminsä passikopiot. Oheistan ne alle, osoituksena siitä kuinka hyvä esim naisten asema on Nigeriassa. Heillä on selvästi mahdollisuus kouluttautua ja jopa varsin nuorella iällä.  Kyllä meillä on Suomessa opiksi ottamista.)

Herra jatkaa
"This are the technicians coming for the Piper saratoga. They are very close to you in Russia. They are to come and inspect the aircraft and make full payment and fly the aircraft to Nigeria."'623d891eb695e_Nig3.JPG.16948a0c188e6f1c892efae1c4b06375.JPG623d891f0f622_Nig2.JPG.3828673fa439ca09e8c4d9e10af2dce2.JPG

Nig1.JPG.00fc3c45e476b4238c8b64ad7d91dfb2.JPG623d891fce39e_Nig4.JPG.d70ec9d2937ea820d14a0a08f8c14d3e.JPG

 

(Voi olisipa kaupankäynti eurooppalaistenkin kanssa yhtä mutkatonta)

Minä:

I see. When Is the expected time of arrival?

Herra:

"As soon as you send them a letter of invitation. Send them letter of invitation for this purpose"

Minä:

I see. So They will get the Schengen Visa?

Herra:

Yes. From Russia to enter Finland.

Minä:

Yes. So, totally 4 technicians?

Herra:

"Two technicians and one Avionics and one Accountant"

Minä:

Very efficient operation indeed.

Herra:

"Yes. When do I expect to get the invitation letter?"

Minä:

What aircraft are you already operating?

Herra:

"We are operating a Cessna 301. Twin".

Minä:

Just to be curious, what is the registration of your Cessna?

(seurasi tauko viestinnässä. sitten...)

Herra:

"5N-ANC"

(Koska en ollut koskaan kuullut tyypistä C301, googletin tuolla rekistertunnuksella. Kuva ohessa. Onpa hieno Cessna.
Arvostukseni herraa kohtaan nousi kohisten.
Selvästi vakavarainen ja hieno mies)

5n-anc.thumb.JPG.f65918c4004b9964b31f9a126a89824d.JPG

Minä

Does your staff need accommodation in Finland?

Herra:

"Just a few days. About 3 days."

Minä:
Ok.
Now be patient a couple of days. Our company lawyer has left for the weekend and will return on Tuesday. It is on his responsibility to handle the invitations and look after that your personnel will get the visas promptly.

Herra:
Ok thanks

Minä:
Is there anything else we can do for you in the meantime?
How are your people going to arrive in Finland?  ATM there are no flight connections from Russia and the train traffic will be closed on Monday, due to the war in Ukraine.

Herra:
"
Yes we are aware of that. But they will find away to arrive Finland.
The Nigeria Embassy will surely help them go through.
And with your guidance. Because they are very close to the border.
I will send you the name of the city  later in the day".

Minä:
"Good. In the meantime please send me a list of the names with profession of each person and birth dates, passport no, where granted and expiration day.
Said our lawyer on the phone"

Herra:
They are in st petersburg.
That was why I send you their passport copies".

Minä:
"Yes. Just what is the role of each person in this project.  I just called local police’s immigration officer and got guidance for the invitation.

Please be prepared that due to the war, the Embassy of Finland in St P. may have several weeks handling time for the visas.

We have several serious parties who wish to buy this aircraft. It may be challenging if your team could arrive so late.

We can consider giving you a priority before other parties. Can you save a refundable deposit of 30.000€ to an escrow bank account? Should you not be satisfied with the inspection it will be immediately refunded."

Sitten tapahtui jotakin kummallista. Yhteys katkesi eikä herra ole vastannut mitään.
Onkohan nyt niin että olen mene
ttänyt hyvän ostajan?
 

Peter

 

 

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Peter Tähtinen
7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 hour ago, Peter Tähtinen said:

Sitten tapahtui jotakin kummallista. Yhteys katkesi eikä herra ole vastannut mitään.

Kumma juttu 🤔 Pitäisikö tiedustella, ettei nyt vaan ole käynyt mitään, kun tuli radiohiljaisuus 😄

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se myyntimiehen homma hankalaa .. ;D

Silti ehkä Rajalle vihjaisin tästä nelikosta, jos joku muu erehtyy kutsun laittamaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Peter Tähtinen kirjoitti:

Onkohan nyt niin että olen menettänyt hyvän ostajan?

Ei kannata vielä huolestua. Pakotteiden takia sulkutilin järjestely voi olla Venäjällä vähän hidasta.;)Homma voisi nopeutua, jos kertoisit, että hyväksyt talletuksen Ruplina.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentokoneen myymisestä Nigeriaan itsellänikin on sisäpiirin tietoutta. Nigerialais-enlantilainen lentäjäkollegani Paul, Englannissa diplomi-insinööriksi lukenut todella fiksu kaveri oli suorittanut lentäjäopinnot Zarian kaupungissa Nigeriassa (Nigerian College of Aviation Technology , Zaria | NCAT Zaria). Sittemmin koululla meni aika huonosti ja rehtoria vaihdettiin joskus 2005:n paikkeilla rehellisempään ja osaavampaan. Tämä uusi rehtori tuntui olevan muutenkin toiminnan mies, antoi hyvin positiivisen kuvan itsestään. Paul järjesti palaverin uuden rehtorin kanssa Lagosissa. Paulin kanssa oli aiemmin puhetta Porissa sijaitsevan Ilmailuopiston laadukkuudesta ja mm. siitä, että olivat päättäneet hankkia suihkukoneita koulutuskäyttöön (elettiin aikaa 2008-09). Hahmoteltiin Paulin ja rehtorin kanssa jonkinasteista yhteistyöehdotusta Zarian ja Porin välille. Yhteyshenkilö Suomen päässä oli Saloheimon Hessu, joka selvitteli Porin halukkuutta ja mahdollisuuksia yhteistyöhön. Valitettavasti hankkeesta ei kuitenkaan tullut mitään, Porilla ei ollut mahdollisuutta yhteistyöhön.  

Se Zarian koulun rehtori kertoi, että heillä on ranskalaisia Socatan tuotteita (Socata TB-9 Tampico, Socata T-10 Tobago ja Socata TB-20 Trinitad). Koneet olivat siinä vaiheessa jo kohtuullisen paljon lennettyjä ja hallitukselta olikin anottu jo rahaa kaluston uusimiseen ja muuhunkin koulun uudistamiseen. Yhteistyö Porin kanssa olisi ollut heille hieno laadullinen hyppäys. Erityisesti yhteistyö talvilentotoiminnan opettamisessa oli rehtorin toiveissa. Myös suihkarilla tapahtuva loppukoulutus olisi antanut oppilaille hyvät valmiudet aloittaa uransa ja kyllä rehtori oli vaikuttunut myös King Aireista. Ja mikä tärkeintä rahaliikenteen kannalta, Zarian lentokoulu on valtion omistama.    

Mielenkiintoisin osa tämän uuden rehtorin kertomassa liittyy näiden Socatan koneiden hankintaan. Koneet oli ostanut edellinen, pois potkittu rehtori miljoonan dollarin kappalehintaan. Luitte aivan oikein, miljoona USA:n dollaria kappale oli aiempi rehtori sanonut hinnaksi valtion kirstunvartijalle ja saanut rahat. En epäile hetkeäkään, etteivätkö ranskalaiset osaa sen verran luovaa kirjanpitoa, että siinä laskussa, joka menee Nigerian valtion kirjanpitoon, lukee todellakin mainittu summa per kone. 

Yritä Peter sinäkin saada ostajaksi taho, jota rahoittaa Nigerian valtio. Saat hyvän hinnan ja päälle kunnon provikat.

Seppo      

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Seppo Kolehmainen kirjoitti:

Erityisesti yhteistyö talvilentotoiminnan opettamisessa oli rehtorin toiveissa.

Tuo talvilentotoiminnan opettaminen Nigeriassa/nigerialaisille on ehdottomasti sellainen kapea markkinarako mihin kannattaisi panostaa.

Rodney :cool:

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käännekohta talvilentämisen kouluttamisen tarpeelle tapahtui 13.1.1982 klo 16:01, kun lentoonlähtöä tekevä, luminen ja jäinen Air Floridan Boeing 737-200 ei päässyt kunnolla ilmaan, vaan putosi Potomac-jokeen Washingtonissa. Pilotit olivat eläneet Floridan ilmastossa ja ehkä nähneet jäätä vain juomalasissa. Heillä ei ollut sen kummemmin koulutusta kuin kokemustakaan siitä, millaista lentäminen on silloin, kun luontoäiti suuttuu kunnolla. Tämän onnettomuuden jälkeen myös aurinkoisempien maiden lentoyhtiöt alkoivat ajatella, että he ehkä lentävät joskus vähän pidemmälle, erilaisen ilmaston kohteisiin. Silloin olisi hyvä tietää jotain siitäkin toimintaympäristöstä, ettei käy kuten Floridan pojille Potomac-joella. Tiedän senkin, ettei ole niitä maailman helpoimpia töitä opettaa tropiikin ilmastossa kasvaneille piloteille talvilentämisen aakkosia. Moni asia pitää käydä läpi hieman pidemmän  kaavan mukaan. 

Seppo 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti kaupat syntyy ja kun olet lentomiehiä niin varmaan siirtolennät koneen itse. Tässä sulle valmis reittisuunnitelma: Viro-Latvia-Valkovenäjä-Ukraina-Krim-Turkki-Syyria-Egypti-Tsad-Nigeria. Turvallista matkaa.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään