Rolf Niemi

PMDG DC-6 ja GNS530 MOD

8 viestiä aiheessa

On melkopitkä aika siitä kun lentelin DC-6 koneella. Vaihtelun vuoksi latailin uudet versiot GNS530 MODista ja Datasta jonka jälkeen simu käyntiin ja Options EFB:stä esiin. Mielestäni olen käyttänyt aikaisemmin tuota modia ongelmitta, mutta nyt näyttää siltä, että en saa sitä aktivoitua tähän koneeseen eikä EFB:ssä ole vaihtoaehtoja kuin nuo kaksi, jotka myös ensimmäisessä kuvassa esiintyvät.

Luin PMDG:n foorumia ja kyllä väki sitä käyttää, mutta miten sen saa toimimaan ko. koneessa ei ohjetta löytynyt. Voisiko paintti rikkoa jotain - en osaa sanoa.

Jos joku vinkki löytyisi, niin hienoa.

 

2 (1).jpg

2 (2).jpg

3.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Never mind - löysin aihetta käsittelevän videon jonka olin jo aikaisemmin nähnytkin ja joka palautti asiat mieleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

DC-6:ssa taitaa olla jonkin sortin bugi liittyen koneen pitämiseen vakaana lentokorkeuteen pyrittäessä. Trimmiä saa veivata edes takaisin jatkuvalla syötöllä eikä konetta saa vakaaksi millään. Kerran onnistuin pysymään aiotulla lentopinnalla ja aloin sitten Maarianhaminaa lähestyttäessä laskeutumaan 1 900 jalkaan. Vähän enne tuota korkeuta kone lähti totaalisesti lapasesta yks' kaks'.

Toinen kerta Helsingistä piti pyrkiä Rovaniemelle ja nyt en edes päässyt aikomaani 8 000 jalan korkeuteen kun taas tultiin tonttiin muutama maili Helsingistä pohjoiseen.

Jotain omituista tähän on tullut, sillä viime vuoden puolella ei olllut mitään ongelmia. Joka omistaa kyseisin PMDG DC-6 koneen, niin onko tullut eteen mitään vastaavaa? PMDG:n foorumilla asiasta oli yksi juttu, mutta ei kehittäjän puolelta kuin yksi lattea kommentti käyttää B-näppäintä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen tainnut pääasiassa gyropilotin päällä aika heti nousun jälkeen, niin en ole havainnut mitään trimmiongelmia. Laskussakin minusta kyllä aika vakaa on.

 

Sen sijaan olen törmännyt noihin "lähtee yhtäkkiä lapasesta" muutaman kerran tässä talvella, ja yhdistänyt ne jotenkin säähän. En tiedä jäätyykö kone, vaikka icing toiminnot ovat simusta pois päältä, mutta tosiaan jotain älytöntä tapahtuu. Syöksyy maahan, eikä mitään tehtävissä. B-näppäin kalibroi korkeusmittarin, ei taida olla mitään vaikutusta asiaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo - kiitos Tatu taas kerran kannanotosta. Kyse voi olla tosiaan jään kerääntymisestä joka aiheuttaa kuvatunlaisia ongelmia ja silloin jäänesto ei toimi riittävällä teholla. En ole oikein kartalla siitä, miten hyvin DC-6 elävässä elämässä toimii erilaisissa sääolosuhteissa, mutta olen elänyt siinä käsityksessä,että säällä kuin säällä mennään. Nythän Suomessa on ollut melko haastavat kelit lentämiseen.

Tässä vielä linkkiä B-näppylän käytöstä - minä en ole käyttänyt sitä kuin pyttyjen käynnistyksen jälkeen ja TA:n ylitettyäni...

https://forum.pmdg.com/forum/main-forum/pmdg-dc-6-cloudmaster-forum/165973-dc6-gyropilot-alt-hold-fix

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun tuossa edellä oli puhetta koneen lähtemisestä lapasesta, niin tänä pänä  minulle selvisi ainakin yksi erikoisuus. Olen nimittäin syventynyt DC-6.sen sielunelämään ja sen toimintoihin joiden pitäisi taata turvallinen lähtö, lento määrätyssä korkeudessa, lähestyminen sekä lasketuminen suunnitelman mukaiselle kentälle. Muutama päivä tässä on mennyt ja asiat alkavat olla jo jotenkin hallussa eikä isompia ongelmia ole ollut kunnes sitten tänään ensimmäinen yritys Brommasta Malmöhön.

Ylösveto, käsin linjalle ja GYRO päälle. Kone kiepsahti oikeaan, mutta sain sen toviksi hallintaa ihmetellen, että mikä nyt on. Automaatti oli pois päältä, mutta laitteet eivät totelleet ja kone syösyi kohti maata. Kerkisin kuitenkin todeta, että Aileron osoitti kuvassa näkyvän punaisen viivan suuntaista asentoa. Miten se oli tuohon asentoon päätynyt - en tiedä, mutta toki tuota voi vahingossakin hiirellä liikauttaa kun ohjaamossa hiiren avulla muuttaa näkymiä.

No ainakin katson tästä lähtien myös nuo jutut ennen nousua.

 

aileron.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Rolf Niemi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

DC-6:seen tuli päivitys, joka poisti ainakin tuon zik zak ilmiön reitillä, mutta autopilotti ja etenkin koneen trimmaus ei oikein toimi eli menee ylös ja alas kuin mielettömän mieli. Finaalissa GS ei toimi kuin pitäisi - ei ainakaan EFTU RWY 26 ILS Z. Olin jo hetken toivekkaan iloinen kun läksin Maarianhaminasta kohti Turkua ns. testilennolle, että nyt sain vihdoinkin tämän koneen käyttöön, mutta ei se vaan niin mennyt. Autopilotti pätkähti pois jostain syystä kesken lennon, mutta sain sen kyllä jonkin aikaa naputeltua takaisin.

GPS 430 tuntui toimivan kuitenkin erinomaisesti. Reitin naputtelu meni sujuvasti SIDiä ja STARia myöden ja muutkin funktiot toimivat takeltematta. Tämä tosin ei ollut PMDG:n puurtamisen tulosta, mutta joo - näin se meni taas tällä kertaa...

Olisihan se mukavaa kun saisi ostamalleen tuotteelle toimivan kokonaisuuden ja tämäkin on ollut kaupan jo jonkin aikaa, mutta ei silti ole vielä valmis kun on kiire väsätä eri variantteja yhdestä konemallista. Tulee Aerosoft jotenkin mieleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaihteeksi simuilemassa ja koska DC-6 sai taas päivityksen niin päätin kokeilla. Ilokseni on todettava, että nyt tämä kone toimii kuten pitääkin. Ongelmitta Helsingistä Osloon.

Palasin virtuaalisesti Alaskasta Eurooppaan, koska Alaskassa ei toimi sää tai ei ainakaan pilvet näy. Omituista mutta ei niinkään tässä simussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään