Timo Partanen

Matalalentoa

48 viestiä aiheessa

23 minuuttia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

...mutta edelleen sitä lähestymistä lennetään mittarilla kun varsinkaan mitään muuta korkeusopastusta ei ole. Jos mittareiden seurannan lopettaa ja kuvittelee lentävänsä lopun katsomalla ulos, ajautuu tyypillisimmin liukupolun alapuolelle.

Tämä on yksi tärkeimpiä syitä siihen, miksi kaupallisessa mittarilentosääntöjen mukaisessa liikenteessä vaaditaan kaksi pilottia. Huonossa säässä lähestymisessä on tarkka työnjako siitä, kumpi katsoo mittareihin ja kumpi ulos. 

Seppo 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4/7/2022 at 16.15, Aki Suokas kirjoitti:

Tavalliseen lentäjän koulutukseen liittyy korkeuden arviointi matalalla.  Eli loppuvedon ajoituksessa.  
Kaikki ei tosin opi laskeutumaan sillälailla hipoen, jossa itse kosketusta ei tunne. 

Liikennekoneilla tähän ei kai edes pyritä, vaan tömäytetään tassut tukevasti kiitotiehen?

Muistan kyllä yhden savolaisen (siltä ainakin kuulutukset kuulosti ;)) A300:n kipparin, joka teki tällaisen 'hipovan' laskun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
14 tuntia sitten, Tauno Hermola kirjoitti:

Liikennekoneilla tähän ei kai edes pyritä, vaan tömäytetään tassut tukevasti kiitotiehen?

Muistan kyllä yhden savolaisen (siltä ainakin kuulutukset kuulosti ;)) A300:n kipparin, joka teki tällaisen 'hipovan' laskun.

Virallisesti: "Tärkeintä on osua oikeaan kohtaan kiitotietä ja aloittaa jarrutus, tyylipisteillä ei niin väliä."

Rehellisesti: Aika moni siihen kuitenkin pyrkii, itsekin voin sen myöntää.

Täytyy tietää missä ja millaisella kelillä sitä voi harrastaa ja lasku ei saa mennä liian pitkäksi kuivallakaan kiitotiellä. Turvallisuus ja pehmeä lasku eivät ole toisiaan poissulkevia asioita, mutta täytyy tietää mitä tekee. Varsinkin kaukoliikenteessä laskuja tulee niin harvoin että kyllä se ainakin vähän hivelee lentäjän egoa kun kuukauden ainoa lasku tulee molekyyli kerrallaan kiitotiehen.

Pehmeä lasku voi olla täysin oikeassa kohdassa kiitotiessä, sitä ei ole pakko vetää pitkäksi. Toisaalta pitkä lasku voi olla myös kova, jos koneen vetää "hyllylle" ja siipi lopettaa lentämästä pitkän matalalla lilluttelun päätteeksi.

Muokattu: , käyttäjä: Sami Tuomisto
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
‎27‎.‎4‎.‎2022 at 01.33, Tauno Hermola kirjoitti:

Liikennekoneilla tähän ei kai edes pyritä, vaan tömäytetään tassut tukevasti kiitotiehen?

Muistan kyllä yhden savolaisen (siltä ainakin kuulutukset kuulosti ;)) A300:n kipparin, joka teki tällaisen 'hipovan' laskun.

Liekkö ollunna ite lentokapteenj Hujanen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 minuuttia sitten, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

Liekkö ollunna ite lentokapteenj Hujanen?

En muista enää nimeä, jos se kuulutuksessa mainittiin. Tarinaa matkustamoon kyllä muuten oli tavanomaista enemmän ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kympillä tultiin joskus 80-luvulla Nykistä Vantaalle, ja oikein pinnistin, että huomaan istumisen. En huomannut. Alkoholilla ei ollut osuutta asiaan.;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä on vaikea panna paremmaksi, ainakin, jos vaaditaan, että lento suorituksen jälkeen jatkuu:

Lainaa

Laskun aikana, kosketusvaiheessa alkoi kuulua outoa ääntä ja kone meni normaalia alemmas. Tällöin tarkastuslentäjä teki ylösvedon. Nousu 600 jalkaan vaikutti normaalilla eikä mitään poikkeavaa tärinää ilmennyt. Lentokone tuli laskuun kiitotielle 18. Rullauksen aikana miehistö havaitsi potkurinlapojen taipuneen.

https://turvallisuustutkinta.fi/fi/index/tutkintaselostukset/ilmailuonnettomuuksientutkinta/tutkintaselostuksetvuosittain/ilmailu1996/c41996llentovauriohelsinki-malminlentoas.html

Muistelen kyllä, että HEVA:lla olisi vedetty 2-moottorikone ylös vastaavassa tilanteessa, mutta en löytänyt siitä tutkintaraporttia.

Muokattu: , käyttäjä: Tauno Hermola
lisätty lainaus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Tauno Hermola kirjoitti:

Tästä on vaikea panna paremmaksi, ainakin, jos vaaditaan, että lento suorituksen jälkeen jatkuu

Hyvin se lentäjiltä onnistuu ja vielä suihkumatkustajakoneella matkustajat päällä. Ensi kuussa siitä tulee kuluneeksi kaksi vuotta. Olisi saattanut onnistuakin, jos olisivat julistaneet heti Maydayn ja tehneet tiukan uuden laskukierroksen. Nyt jäivät reilun kilsan vajaaksi ja kaikki paitsi kaksi matkustajaa kuolivat. PIA flight 8303, 2020-05-22, Karachi.

Rodney

https://aviation-safety.net/database/record.php?id=20200522-0 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 tuntia sitten, Tauno Hermola kirjoitti:

Muistelen kyllä, että HEVA:lla olisi vedetty 2-moottorikone ylös vastaavassa tilanteessa, mutta en löytänyt siitä tutkintaraporttia.

EFMA:ssa on ainakin käyty kolistelemassa kiitotietä pikku-kingillä: https://turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/ilmailuonnettomuuksientutkinta/2010/d32010l_tutkintaselostus/d32010l_tutkintaselostus.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ollut tämäkään tapaus se mitä muistelin, se ei ollut tarkastuslento. Tutkintaselostus on varmasti olemassa, koska siinä muistaakseni myötävaikuttaneena syynä mainittiin se, että lennonjohtaja oli pyytänyt konetta kiirehtimään laskua muun liikenteen vuoksi. Ei täysin mahdotonta, että olisi kuitenkin tuo Markun mainitsema tapaus, mutta epäilen kuitenkin, ettei tämä sattunut Malmilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomessa on sattunut yllättävän monta "läpilaskua" teline sisällä. Tältä istumalta tulee mieleen P-Navajo OH-PNF Jyväskylässä, kaksi Cessna 402:a Malmilla (toinen ehkä OH-CGA), Twin Comanche OH-PAR Hki-Vantaalla, Push-pull-Cessna OH-CGN Oulussa, yllä mainittu King Air Maarianhaminassa ja Super Aero OH-EFC Malmilla. Muistaako joku lisää?

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oulussa sattui joskus aikoja sitten kova lentoonlähtö Dimona -moottoripurjehtijalla. Nuori lähti äitinsä kanssa ensimmäiselle lennolleen lupakirjan saatuaan. Unohti työntää lentojarrut lukkoon ohjainten tsekkauksen yhteydessä. Jarrut lävähtivät auki lentoonlähdössä muutaman metrin korkeudessa seurauksella, että kone mätkähti maahan kiitotielle. Nuori lentäjä työnsi lentojarrut kiinni ja jatkoi lentoonlähtöä. Puolen tunnin keikan jälkeen rullasi hallille ja seuraava lentäjä istui ohjaamoon tarkoituksenaan lähteä lentämään. Katsoi siinä istuessaan potkuria ja ihmetteli, että varmasti tuossa oli aikaisemmin pyöreät lavankärjet. Kun meni tutkimaan asiaa tarkemin, huomasi, että molemmista lavoita puuttui kärki. Kun konetta tutkittiin tarkemmin löytyi sivuperäsimestä kannuspyörän lyömä vaurio. Kova on ollut lentoonlähtö kun laskuteline on joustanut niin paljon, että sekä potkuri että kannus on osunut maahan yhtä aikaa. Ja luja teline Dimonassa ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
33 minuuttia sitten, Juha Ritaranta kirjoitti:

Muistaako joku lisää?

OH-BDA Vantaalla 1999, tosin ei ollut aivan 100% läpilasku. Tarinan mukaan lasku tehtiin telineet sisällä ja kun rahinaa alkoi kuulumaan, työnnettiin tehoja lisää, kone matalalentoon, telineet alas ja suoritettiin onnistunut lasku samalle kiitotielle ilman uutta laskukierrosta. Pitkä baana salli tämmöisen oikaisun. Suorituksen jälkeen potkurista löytyi perinteiset wingletit ja taisi astinlautakin kadota siinä samalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Juha Ritaranta kirjoitti:

Suomessa on sattunut yllättävän monta "läpilaskua" teline sisällä. Tältä istumalta tulee mieleen P-Navajo OH-PNF Jyväskylässä, kaksi Cessna 402:a Malmilla (toinen ehkä OH-CGA), Twin Comanche OH-PAR Hki-Vantaalla, Push-pull-Cessna OH-CGN Oulussa, yllä mainittu King Air Maarianhaminassa ja Super Aero OH-EFC Malmilla. Muistaako joku lisää?

Sitten on tälläinen erikoistapaus, jossa tehtiin läpilaskua telineet alhaalla, kunnes telineet valittiin ylös ja läpilasku päättyi mahakiitoon: https://yle.fi/uutiset/3-5429901

Poikkeuksellisesti muuten; Lentopostilla on asiasta vääriä tietoja (väittää, että laskeutuminen olisi tehty telineet sisällä): https://www.lentoposti.fi/uutiset/suomen_ilmailuopiston_koulukone_vaurioitui_laskussa_porissa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
28 minuuttia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Sitten on tälläinen erikoistapaus, jossa tehtiin läpilaskua telineet alhaalla, kunnes telineet valittiin ylös ja läpilasku päättyi mahakiitoon: https://yle.fi/uutiset/3-5429901

Poikkeuksellisesti muuten; Lentopostilla on asiasta vääriä tietoja (väittää, että laskeutuminen olisi tehty telineet sisällä): https://www.lentoposti.fi/uutiset/suomen_ilmailuopiston_koulukone_vaurioitui_laskussa_porissa

Rovaniemellä 70 -luvulla Drakenilla. Kuski veti telineen sisään laskukiidossa (sekosi käsittääkseni vivuissa). Onneksi oli varustettu kahdella lisäsäiliöllä, pysyi pystyssä. Yhtäkin säiliötä käytettiin. Lopputulos olisi silloin ollut vakavampi. Nyt kone palasi käyttöön kohtalaisen nopeasti. Yllättävää oli se, että säiliöt eivät kuuluneet puhki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4/29/2022 at 07.33, Tauno Hermola kirjoitti:

Tästä on vaikea panna paremmaksi, ainakin, jos vaaditaan, että lento suorituksen jälkeen jatkuu:

https://turvallisuustutkinta.fi/fi/index/tutkintaselostukset/ilmailuonnettomuuksientutkinta/tutkintaselostuksetvuosittain/ilmailu1996/c41996llentovauriohelsinki-malminlentoas.html

Muistelen kyllä, että HEVA:lla olisi vedetty 2-moottorikone ylös vastaavassa tilanteessa, mutta en löytänyt siitä tutkintaraporttia.

Parastahan tasta tekee se, etta ko. tarkastuslento todettiin hyvaksytyksi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
30.4.2022 at 11.48, Juha Ritaranta kirjoitti:

Suomessa on sattunut yllättävän monta "läpilaskua" teline sisällä. Tältä istumalta tulee mieleen P-Navajo OH-PNF Jyväskylässä, kaksi Cessna 402:a Malmilla (toinen ehkä OH-CGA), Twin Comanche OH-PAR Hki-Vantaalla, Push-pull-Cessna OH-CGN Oulussa, yllä mainittu King Air Maarianhaminassa ja Super Aero OH-EFC Malmilla. Muistaako joku lisää?

Aslak (as365 dauphin) on Sodankylässä tullut etsintävalo edellä, ilman pyöriä laskuun. Tai siis ylösvetoon, joskus vuosituhannen vaihteen tienoilla.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei, ei nyt varsinaista matalalentoa mutta vähän alempana kuin normaalisti.

Onko kenelläkään tieto lennon tarkoituksSieppaa.thumb.JPG.ac7a11280a926d20e74ec30e28459216.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa varmaan kysyä ilmavoimilta, kun heidän kalustoaan oli, en kyllä jäisi pidättämään hengitystä vastauksen saamista odotellessa. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään