Eero Aitamaa

Onko supersakkaus sama kuin lattakierre?

5 viestiä aiheessa

58 minuuttia sitten, Eero Aitamaa kirjoitti:

Tuolla Tekniikka&Talouden sivulla puhutaan Drakenin supersakkauksesta. Onko se siis toiselta nimeltään lattakierre ja miksi se on niin vaikea oikaista?

Ei ole sama asia. Supersakkaus, tai syvä sakkaus (deep stall) on aika hyvin esitetty esimerkiksi tämän sivun kuvilla: https://skybrary.aero/articles/deep-stall

Korkeusvakaaja jää enemmän/vähemmän kokonaisuudessaan siiven "varjoon", jolloin se menettää ohjaustehonsa, jolloin ei ole käytettävissä ohjainta, jolla nokan asentoa saisi juuri muutettua. Drakenin deltasiipi ja koko konstruktio muuten nyt on aerodynaamisesti erilainen kuin "perinteisissä" koneissa, mutta sama problematiikka: ohjainten teho on niin pieni, että konetta ei meinata saada pois sakkaustilasta sen vuoksi.

Lattakierteessä (flat spin) kohtauskulma on tyypillisesti, jos nyt ei aivan 90 astetta, niin hyvin suuri kuitenkin. Kuten nimi (kierre) kertoo, koneen pitäisi pyöriä, muuten kyseessä ei ole kierre. Lattakierteessä kone pyörii pystyakselinsa ympäri samalla kun se putoaa. Jotain yhteistäkin näillä on, lattakierre on jonkinlainen syväsakkauksen erikoistapaus.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa artikelissa häiritsee myös, ainakin minua kohta "...kone tulee alaspäin hieman samaan tapaan kuin syksyinen lehti pudotessaan puusta." Tämä ehkä maalaa kuvan maalikolle putovasta ja samalla vaaka-asennossa pyörivästä puun lehdestä / lentokoneesta. "Falling leaf" on kuitenkin tunnettu, aivan erillainen sakkaustila, josta poispääseminen vaatii omat lentokonekohtaiset temppunsa.

YT:stä sopivaa videota etsiessäni, huomasin useissa lentonäytösvideoissa lattakierteen oloistaa liikehdintää sanottu olevan "falling leaf", mutta tästä viodesta voi saada jotain kuvaa oikeasta "falling leaf" lentotilasta

Useampi F-18 taisi tulla tontiin, ennenkuin proseduurit (niin miehistön kuin lennonohjausjärjestelmän osalta) saatiin kohdalleen.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oheisella videolla Drakenin supersakkaus kyydistä ja sivulta kuvattuna. Videon alussa todetaan, että Drakenin supersakkauksessa olisi jonkinlainen kierre verrattuna F-16:een (”Unlike the F-16, the Draken deep stall has a sustained yaw-rate, like a spin.”). Ehkei tuossa lattakierteen määritelmä kuitenkaan täyty. Nokka näyttäisi tekevän aika isoa ylös-alas liikettä, ehkä siitä tuo puunlehtivertaus.

 

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Superstall"  Draken kalustolla tuli tutuksi koululennoilla Ruotsissa, Uppsalan koulutuskentällä. Lentoihin käytettiin kaksipaikkaista "Cesaria", jossa oikaisuun tarvittaessa käytettiin pitkän piuhan päässä olevaa varjoa. Varjo ammuttiin räjähdyspanoksella n. 50 m:n päähän koneesta jotta häiriö virtaukset ohitettiin ja momentti oikaisuun lisääntyi.

Supersakkaus saattoi olla suoraan etenevä, n. +/- 80 astetta horisonttiin nähden heilahteleva, "giiraava" eli kaartava/luistava tai erikoisia yhdistelmiä edellisistä. 

Sama tapahtuma saattoi ilmetä myös koneen ollessa selällään aloitushetkellä tai väärin tehdyn oikaisun seurauksena.

Omalla koululennolla aloituksessa kone nousi nopeasti täysin pystyyn, kaatui oikean kautta hyvin heilahtelevaan tilaan jonka aikana jopa opettaja takana tokaisi parikin kertaa "jävla, jävla"!. Oli hänellekin harvinaisen epätavallinen liike. Sai koneen hallintaan melkoisen korkeuden menetyksen jälkeen (aloituskorkeus 11 km). 

Oikaisussa tekniikkana oli saada ensin "giiraava" liike pois ja sitten heilahteleva osuus liikerataa seuraten täysillä ohjainpoikkeutuksilla kunnes nokka alhaalla todettiin nopeuden kasvavan ja liikkeen rauhoittuvan. Riittävällä nopeudella normaali syöksystä oikaisu. Sama kuvio myös selkäasennossa oikaistaessa. Suunniteltu hyppy päätös tuli tehdä 4.5 km:n korkeudella ja pihalle viimeistään 3 km. Matalalla hypättävä välittömästi koska korkeutta kului oikaisuun kilometri tolkulla. Erikoinen kokemus, mutta edesauttoi ettei Suomessa menetetty yhtään konetta supesakkauksissa. Ruotsissa Upsalan koulutuksesta huolimatta kymmeniä!

19 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään