Rolf Niemi

Windows XP:n tiedostojen korjaus

5 viestiä aiheessa

No minä täällä taas  ;D  uusine ongelmineni liittyen kuitenkin aikaisempaan ongelmaani. Silloinhan oli kyse BIOS-asetuksista ja käyttöjärjestelmän mystisestä keikahtamisesta alvariinsa. Nyt sitten on vaihdettu virtalähdettä myöden komponentteja ja olen jäljittänyt ongelman syytä taas muutaman päivän. Yksi syy näyttää olevan lämpöjen yht'äkkinen nousu, mutta nyt itse asiaan:

On olemassa sellainen Windowsin oma Suorita-komento kuin sfc /scannow, jolla voi korjata virheelliset järjestelmätiedot. Jos jotain virheitä ilmenee, niin silloin on laitettava asennus-cd asemaan, jotta korjaus voidaan suorittaa. No äsken yritin tehdä tuon operaation ja tiesin jo etukäteen, että virheitä löytyy (olin tutkinut asian jo aiemmin eräällä toisella ohjelmalla), mutta sepä ei onnistunutkaan.

Kun ohjelma pyysi asennus-cd:tä, pop-upissa luki, että laita XP-Professional cd levyasemaan...

En ole asentanut mitään Pro-versiota eikä minulla sellaista ole koskaan ollutkaan. Homma tyssäsi sitten siihen, koska ohjelma ei hyväksynyt tarjoamaani (aito) XP Home Edition-asennuslevyä. Tietenkin olen asentanut SP2 kaikkine päivityksineen, mutta ei sen pitäisi liittyä ymmärtääkseni mitenkään tähän.

Ilmeisesti tässä on myös yksi syy siihen, miksi järjestelmän uudelleenasennus ei onnistu. Aiemmin kaikki on kyllä toiminut oikein hyvin, mutta nyt tulee mitä omituisempia virheilmoituksia.

Olisiko kellään mitään ratkaisua tähän ongelmaan? Luulen, että jos saisin tämän asian ratkaistua, selviäisi varmasati kaikki muukin, sillä järjestelmä tuntuu olevan jostain kumman syystä aivan sekaisin vaikkakin kaatumiset ovat vähentyneet huomattavasti...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu...  Kun se SFC /Scannow pyytää asemaan sellaista levyä jolta Sinun Winukkasi ei ole asennettu, niin klikkaa siihen tauluun "peruuta".  Joskus tätä rumbaa saa tehdä koko tarkistuksen ajan.  Välillä se pyytää oikeaakin levyä, jolloin laitettuasi levyn asemaan klikkaat "yritä uudelleen".  Jne...  Kyllä se viimein menee loppuun asti.  Ja kun homma on buutattu ja bueno niin kirjoita sfc /purgecache, jolloin se poistaa tarpeettomat kamat (jopa satoja megoja).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos vastauksestasi. Niin - minähän päätin vielä kerran asentaa koko järjestelmän aivan uusiksi ja se olikin melko pitkä projekti. Ehkä minun olisi pitänyt ensin poistaa SP2 ennen uutta asennusta, mutta näin en tehnyt, koska aikaisemmin kaikki on sujunut suht normaalista. Tällä tarkoitan aikaa ennen uuden emon asennusta, joka tapahtui siis parisen kuukautta sitten.

En saanut asennusta lähtemään mitenkään. Poistin kaikki ylimääräiset kortit, vaihtelin muisteja ja ties mitä. Aina tuli bluescreeniä ja kun kaikki laitteet oli poistettu, niin aloin pohtimaan asiaa hieman tarkemmin. Koska usein tuli ilmoitus poistaa välimuisti käytöstä, menin BIOSsiin ja laitoin Disabled kohtaan CPU Level 1, Level 2 Cache.

Tämän jälkeen kaikki lähti sujumaan hienosti eli alustus meni vielä normaaliin vauhtiin, mutta kun asennus alkoi keräämään tietoja ja asentamaan itse järjestelmää niin tässä menikin sitten noin 6-7 tuntia :o. Kun asennus lopulta oli suoritettu, palautin muuttamani asetuksen Enabled. Loppu sujuikin taas hienosti.

Soitin Windowsille tuosta alkuperäisestä ongelmasta ja sain sellaista tietoa, että keväällä ilmestyneessä SP2-CD:ssä olisi joitakin virheellisiä tiedostoja, jotka on korjattu myöhemmin. Niinpä päivitin koko koneen netin kautta ja toistaiseksi kaikki sujuu hyvin. Kun vielä huomenna käyn asennuttamassa prossuun uudet tuulettimet (että tulee varmasti kunnolla), niin pääsen kokeilemaan itse simun toimivuutta.

Onhan tästä pari kuukautta kestäneestä rumbasta ollut ainakin se hyöty, että on tullut tutustuttua itse rautapuoleen hieman tarkemmin. Ohjelma-ongelmien kanssa vielä jotenkin pärjää, mutta laitevian jäljittäminen voikin olla perin hankalaa. Niin - eikä se ole vielä mitenkään varmaa, että tämä olisi tässä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No niin - kaikki on nyt kunnossa :). Uuden tuulettimen ja muistien oikeaan järjestykseen asentaminen toivat lopulta ratkaisun ongelmiini. Asus A7N8X-X-emossa muistit piti laittaa sellaiseen järjestykseen, että vanhin (noin 3 vuotta Made in Taiwan) keskimmäiseksi kolmesta muistipaikasta ja kaksi muuta (Made in China) sitten laidoille. Tuli ihan politiikka mieleen.

Kokeilin mielestäni kyllä kaikkia variaatioita - kahdella kammalla - yhdellä kammalla ja niin pois päin mutta ei toiminut. Tietysti aina väärä kampa väärässä paikassa. No en ole Lotossakaan voittanut, joten ei ihme, että  se järjestys ei löytynyt arpomalla. Aika mahtava tunne, kun asennukset ja ohjelmat toimivat jälleen normaalisti, mutta koville otti. Mutta joo - mystisiä vempeleitä nämä tietokoneet...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään