Kirjoitettu Toukokuu 7, 2022 Siksi uusi keskustelun avaus että viat ja muu tieto pysyisi erillään eikä tarvitse kahlata tarinatulvaa läpi joka kerta kun on tietoa vailla. Ennen eilistä Maddogin päivitystä kaikki toimi mielestäni oikein hyvin mitä nyt ensimmäisellä varsinaisella lentoyrityksellä hieman mokasin, koska joku nappula tai vipu tai kytkin ei ollut vaaditussa asennossa. Tänään olin aikeissa lähteä vakavissani kohti Brysseliä (LOWW -EBBR). Olen tehnyt itselleni tässä pari päivää selkokielistä tarkistuslistaa ymmärtääkseni koneen kaikki salat näin alustavasti ja näin olen tehnyt aina kun käsissä on tavanomaista paremmin mallinnettu kone. Tämä toimenpide siis siksi, että kaikki on varmasti oikein tehty eikä epäilylle jäisi sijaa. Apuna olen käyttänyt P3D Leonardo MD-82.pdf-opasta, jonka pitäisi soveltua kaikilta osin myös MSFS-versioon. Pitkät lorut, mutta nyt itse asiaan, johon äsken törmäsin. Power Up -> Cabin Pressure -> TCAS, Weather Radar & Build + System tests -> APU ON -> Engine Start -> Conplete Pre Flight ja tässä vaiheessa kun pääsin laittamaan "Windshield Anti Fog / Anti-Ice ON, niin koneesta hävisi kaikki virrat. Jo konetta käynnistäessä ihmettelin kun ei kuulunut mitään käynnistykseen liittyvää ääntä eikä sitä ns. potkua kun kone käynnistyy. Kokeilin piruuttani ja laitoin maavirran päälle EFB:stä ja mittarien mukaan moottorit kävivät, mutta mitään en kuullut. Maavirta poisa ja konepimeni taas.Tarinoin tässä nyt siksi, että josko jollain muulla olisi vastaavia ongelmia ja voisi kenties kertoa asiasta? Toinen omituisuus näkyy noissa kahdessa postaamassani kuvassa, joissa arvot poikkeavat jonkun verran - olenkohan tehnyt jonkun asian väärin? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 7, 2022 Jälkimmäisessä sulla on EFB:ssä Takeoff weight 53100 ja Speed card on 57000. Hiiren rullalla saat säädettyä sitä Speed cardin TOW numeroa, en ole kokeillut saako siitä FLAP kohdasta rullattua myös jotain muuta sinne. Virtaongelmaan en osaa sanoa mitään. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 7, 2022 (muokattu) Okei - kiitos, tutkin asiaa. Asensin Maddogin uusiksi ja kun käynnistin simun, valitsin kentän ja painoin Fly-nappulaa, niin käynnistys meni noin minuutissa ja kone kökötti valitulla kentällä - omituista tuokin. Simun käynnistykseen meni usempi minuutti (ehkä 3-4). Ei nyt varsinainen ongelma, mutta kysyn kuitenkin kun en muualtakaan löytänyt asiaan mitään selvyyttä eli: siv 6 -> EFB Performance - Take-Off RUNWAY LENGHT REDUCTION FROM RWY START _ M RWY END _ M <--- mitä noihin START ja END kohtiin laitetaan? Kiitotien korkeus alku- ja loppupäässä metreinä, joka Airport-kartoissa kuitenkin ilmaistaan jalkoina? Kuva manuaalista lainattu: Muokattu: Toukokuu 7, 2022, käyttäjä: Rolf Niemi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 7, 2022 1 tunti sitten, Rolf Niemi kirjoitti: RUNWAY LENGHT REDUCTION FROM RWY START _ M RWY END _ M <--- mitä noihin START ja END kohtiin laitetaan? Kiitotien korkeus alku- ja loppupäässä metreinä, joka Airport-kartoissa kuitenkin ilmaistaan jalkoina? Kuva manuaalista lainattu: LENGTH eli pituus. Voit siis lyhentää kiitotien pituuutta alkupäästä tai loppupäästä. Jos lähdet kiitotien päästä niin ei tarvitse laittaa mitään mutta jos lähdet risteyksestä, joudut tarkistamaan kartoista käytettävissä olevan kiitotien pituuden. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 7, 2022 51 minuuttia sitten, Joona Väisänen kirjoitti: LENGTH eli pituus. Voit siis lyhentää kiitotien pituuutta alkupäästä tai loppupäästä. Jos lähdet kiitotien päästä niin ei tarvitse laittaa mitään mutta jos lähdet risteyksestä, joudut tarkistamaan kartoista käytettävissä olevan kiitotien pituuden. No tämä selvä - kiitos Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 8, 2022 No ei nyt oikein suju hommat nuottien mukaan, sillä moottorien käynnistyksen yhteydessä ei tapahdu tuota alla olevassa proceduuria esittävässä ja kohdassa 21 tapahtuvaa "potkua", joka kyllä esiintyi ennen päivitystä. Miten teillä, joilla tämä kone on? Olen katsellut joitakin videoita, mutta ne on tehty kyllä vähän lonkalta huitaisten eikä tekijällä itselläänkään tunnu olevan selkää kuvaa kaikista asiaan kuuluvista järjestelmistä eikä proseduureista. sivu 105 - 106 pdf-ohjeesta -> linkki alempana sivu 106: 17. Flip right starter switch safety guard and hold the starter switch ON (DOWN) 18. Confirm that the R START VALVE OPEN caution on the warning panel 19. Wait for N 2 to rise up to approx 20 20. Set Right Fuel Lever ON (FWD) 21. At 40 N 2 right engine generator will kick in 22. Wait until right engine parameters stabilize to approx 25 N 1 and 55 N 2 23. Set right starter switch OFF and put back the safety guard https://www.mudspike.com/wp-content/uploads/2019/04/P3D-Leonardo-MD-82-Guide.pdf Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 8, 2022 No täytyy tunnustaa, etten ole noin tarkkaan seurannut, että "potkiiko vaiko eikö", mutta hienosti minusta moottorit käynnistyvät. Kohta 17, hiiren rullalla kun laitat kytkimen ala-asentoon, niin se pysyy siinä. Tämä nyt ei tainnut olla ongelma, mutta itse taistelin vähän, ennen kuin hokasin. Tykkään tuosta kytkimien napsuttelusta hiiren rullalla, se on jotenkin todella loogista. Onko se potku siis se, kun näytöt ja valot välähtävät ja taitaa kuulua jokin "Ding" ääni myöskin? Se kyllä on ollut minulla koko ajan, myös päivityksen jälkeen. Tarkistan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 8, 2022 35 minuuttia sitten, Tatu Kantomaa kirjoitti: Onko se potku siis se, kun näytöt ja valot välähtävät ja taitaa kuulua jokin "Ding" ääni myöskin? Se kyllä on ollut minulla koko ajan, myös päivityksen jälkeen. Tarkistan. Kyllä - juuri tuo, mutta vika oli täällä päässä - totta kai. Poistin ennen päivityksen asentamista vähän turhan laiskasti Maddogin entiset roippeet, mutta kun tein äsken homman uusiksi ja kunnolla, niin nyt taas pelaa. Olen matkalla Gatwickiin ja APU GEN OFF palaa varoituspaneelissa enkä tiedä syytä - jotain tunarointia kenties edelleen Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 8, 2022 (muokattu) 28 minuuttia sitten, Rolf Niemi kirjoitti: APU GEN OFF palaa varoituspaneelissa enkä tiedä syytä - jotain tunarointia kenties edelleen Unohditko kytkeä APUn pois päältä siitä isosta kytkimestä? MASTER OFF Minä lähdin Heathrow:lta kohti Napolia. Muokattu: Toukokuu 8, 2022, käyttäjä: Tatu Kantomaa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 8, 2022 57 minuuttia sitten, Tatu Kantomaa kirjoitti: Unohditko kytkeä APUn pois päältä siitä isosta kytkimestä? MASTER OFF Minä lähdin Heathrow:lta kohti Napolia. Joo - tohinassa unohtui. Melko jännittävä retki näin ensilennoksi alusta loppuun. Jännityksellä odotin mm. miten TOD-pisteen jälkeen menee, mutta hienosti toimi samoin kuin AUTOLAND. Nyt kun pääsi juonesta kiinni, niin mainiolta tuntuu ja vaikka hankinta oli kallis, niin se kannattava. Napolissa on Tifosot melko innoissaan tänään tulevasta F1-kisasta - Ferrarit eturivissä. Hyvää matkaa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 8, 2022 43 minuuttia sitten, Rolf Niemi kirjoitti: Napolissa on Tifosot melko innoissaan tänään tulevasta F1-kisasta - Ferrarit eturivissä. Hyvää matkaa En ole seurannut... puhdas sattuma tämä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2022 Nyt ei sitten oikeastaan tällä haavaa ole muuta ongelmaa kuin että: Olen tehnyt itselleni ohjaamossa liikkumisen helpottamiseksi täällä saamani ohjeen mukaisesti ( Vasen CTRL + ALT + ylärivin numero) joita sitten olen käyttänyt numeronäppäimestä - helppo ja juoheva tapa liikkua eri paneelien välillä ja se on toiminut ongelmitta aina tähä Maddogiin asti. Maassa kaikki toimii hyvin, mutta kun lähden kohti korkeuksia - autopilotti on kytketty päälle ja tämän jälkeen liikun numeronäppäinten avulla vaikkapa Overhead ja takaisin Pilot view, niin joka kerta autopilotti kytkeytyy pois päältä. Minulla on bindattuna CH Yokeen AP ON ja OFF - eri näppylöille toki enkä niitä tässä koneessa ole käyttänyt vaan hiirellä nypläilen tarpeen vaatiessa vaikka se onkin tarkkaa puuhaa , että löytää kohdan, jossa kulloinenkin vipu tai kytkin reagoi hiiren painallukseen. Katselin näppäimistön asetuksia simussa, mutta en löytänyt mitään, mikä voisi viitata asiaan eli apu olisi tervetullutta jos suinkin mahdollista. Lento sujuu jo hyvin, joten sen puolesta kaikki on okei, mutta tuo edellä kuvattua ongelma otta loivasti pattiin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2022 29 minuuttia sitten, Rolf Niemi kirjoitti: Nyt ei sitten oikeastaan tällä haavaa ole muuta ongelmaa kuin että: Olen tehnyt itselleni ohjaamossa liikkumisen helpottamiseksi täällä saamani ohjeen mukaisesti ( Vasen CTRL + ALT + ylärivin numero) joita sitten olen käyttänyt numeronäppäimestä - helppo ja juoheva tapa liikkua eri paneelien välillä ja se on toiminut ongelmitta aina tähä Maddogiin asti. Maassa kaikki toimii hyvin, mutta kun lähden kohti korkeuksia - autopilotti on kytketty päälle ja tämän jälkeen liikun numeronäppäinten avulla vaikkapa Overhead ja takaisin Pilot view, niin joka kerta autopilotti kytkeytyy pois päältä. Minulla on bindattuna CH Yokeen AP ON ja OFF - eri näppylöille toki enkä niitä tässä koneessa ole käyttänyt vaan hiirellä nypläilen tarpeen vaatiessa vaikka se onkin tarkkaa puuhaa , että löytää kohdan, jossa kulloinenkin vipu tai kytkin reagoi hiiren painallukseen. Katselin näppäimistön asetuksia simussa, mutta en löytänyt mitään, mikä voisi viitata asiaan eli apu olisi tervetullutta jos suinkin mahdollista. Lento sujuu jo hyvin, joten sen puolesta kaikki on okei, mutta tuo edellä kuvattua ongelma otta loivasti pattiin. No minäpä testaan, miten käy. Lähdin nääs Napolista äsken... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2022 (muokattu) Äkkiseltään asetin pari Siipinäkymää Ctrl-Alt-1 ja Ctrl-Alt-2. Kun vaihdan näkymiä nyt Alt-1 tai Alt-2, niin toimii ihan normaalisti. Samoin toimivat Ctrl-numero yhdistelmät koneen mukana tuleville näkymille. MCDU Ctrl-2 ja Overhead Ctrl-6 jne. Muokattu: Toukokuu 9, 2022, käyttäjä: Tatu Kantomaa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2022 12 minuuttia sitten, Tatu Kantomaa kirjoitti: Äkkiseltään asetin pari Siipinäkymää Ctrl-Alt-1 ja Ctrl-Alt-2. Kun vaihdan näkymiä nyt Alt-1 tai Alt-2, niin toimii ihan normaalisti. Samoin toimivat Ctrl-numero yhdistelmät koneen mukana tuleville näkymille. MCDU Ctrl-2 ja Overhead Ctrl-6 jne. Mutta toimiiko numeropaneelista mikä on tässä kirjoitusnäppäimistön oikealla puoilella? Nuo kombinaatiot ovat hieman hankilia kun pöytätila on perin suppea ja näppäimistö melko edessä, että mahtuu... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2022 4 minuuttia sitten, Rolf Niemi kirjoitti: Mutta toimiiko numeropaneelista mikä on tässä kirjoitusnäppäimistön oikealla puoilella? Nuo kombinaatiot ovat hieman hankilia kun pöytätila on perin suppea ja näppäimistö melko edessä, että mahtuu... Pitäiskö ne toimia numeroista? Ei minulla kyllä mikään noista, aina yhdistelmä: CTRL tai ALT + ylärivin numero. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2022 7 minuuttia sitten, Tatu Kantomaa kirjoitti: Pitäiskö ne toimia numeroista? Ei minulla kyllä mikään noista, aina yhdistelmä: CTRL tai ALT + ylärivin numero. Joo näin on - numeroista minä olen siirtynyt näkymästä toiseen ja muissa koneissa se on toiminut ongelmitta. Numero 1 on minulla Pilot view ja numero 2 Overhead jne. Näkymät on 1 - 0 välillä eli kaikki 10 on käytössä. 0 on EFB:lle. Tuo siirtymä kytkeytyy jotenkin tuohon autopilottiin, mutta miten - kas siinä ongelman ydin. Kysyin asia myös Maddogin foorumilta, mutta vastausta ei ole tullut. Siellä oli toisella kaverilla vähän samankaltainen juttu ja lainasin hänen avaustaan... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2022 Numpad toiminnot lienevät sitten käyttäjien itsensä ohjelmoimia? Minä en ole tehnyt muutoksia näkymiin, ja minulla ei tapahdu mitään numpadista. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2022 Joo - tein nuo asetukset aikanaan tämän keskustelualueen sivullav4 toiseksi alinmainen keskustelu DC-6 näppäinastukset, jossa sinäkin annat ohjeita. Linkittäisin, mutta tällä ikivanhalla padilla tuo vähän hankalaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 10, 2022 (muokattu) Ihme juttu, kuinka hankalaksi tämän simun kamerat/näkymäasetukset on tehty. En saanut toimimaan Numpadilla niitä Ctrl+numero näkymiä. Pitää kokeilla (siinä DC-6 aiheessa olevaa) Juhanin vinkkiä asettaa custom camerat numpadiin. Eli ne, jotka toimivat ALT+numeroilla. Muokattu: Toukokuu 10, 2022, käyttäjä: Tatu Kantomaa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 10, 2022 10 minuuttia sitten, Tatu Kantomaa kirjoitti: Ihme juttu, kuinka hankalaksi tämän simun camerat/näkymäasetukset on tehty. En saanut toimimaan Numpadilla niitä Ctrl+numero näkymiä. Pitää kokeilla (siinä DC-6 aiheessa olevaa) Juhanin vinkkiä asettaa custom camerat numpadiin. Eli ne, jotka toimivat ALT+numeroilla. Jep - on ollut ikävä ezdok-kameraa. Se oli todella kätevä kun siihen pääsi sisälle. Sekään ei toiminut enää yhdistelmällä Win 11 /FSX johtuen simconnect yhteensopivuudesta. Win 10 pelasi ongelmitta. Kaiken laista varmasti olisi saatavilla, mutta tekijöiltä puutunee työkaluja. Tuo num näppäin systeemi on ihan hyvä lukuunottamatta tätä autopilotin pois kytkeytymistä. Pitäisi kokeilla ehkä 9 ja 8 Pilot viev ja Overhead jos nuo 1 ja 2 viittavat jotenkin autopilottiin... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 10, 2022 Itsellä oli käytössä SmoothTrack ennen VR laseja. Se on Android sovellus ja maksaa noin 10€ joten se on paljon edullisempi kuin TrackIR. Se miten hämärässä tuo toimii riippuu täysin kännykän etukameran laadukkuudesta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 10, 2022 1 tunti sitten, Mikko Kärkkäinen kirjoitti: TrackIR? Ei, vaikka varmasti kätevä olisikin. Tuo näppäin systeemi on ihan ok kun sen saa toimimaan halutulla tavalla. Muissa koneissa ei ole ollut ongelmia - ainoastaan tässä, Tietenkään ei pidä sanoa ei koskaan, koska mieli voi aina matkalla muuttua... Odottelen tässä Tatun mahdollisen kokeen tuloksia ja jos Tatu ei saa tuota toimimaan, niin hankalaa se saattaa sitten olla minullakin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 10, 2022 (muokattu) Mulla on ne default simun mukana tulevat Quickview asetukset käytössä, mietin, että tämäkö aiheuttaa ongelmia näiden shorcuttien kanssa? Tämä kamerasysteemi on oikeasti todella sotkuinen.... Katselin tässä juuri Flightdeck2sim striimiä PMDG 737 koneesta, ja siinä sivulauseessa hän mainitsi jonkun YouTube videon, missä ilmeisesti neuvotaan kuinka MSFS saa enemmän XP11 tyyliseksi, mitä tulee näihin näkymien asetuksiin. Pitää tutkia. Muokattu: Toukokuu 10, 2022, käyttäjä: Tatu Kantomaa Tarkemmin ajatellen, yksi syy voi olla se, että NUMPADin numerot on confattu dronen yms. toimintoihin. Ehkä ne pitäisi poistaa käytöstä, ettei päällekkäisiä shortcutteja ole. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla