Esa Karanko

Naton vaikutus ilmailuun

19 viestiä aiheessa

Kun Suomi liittyy Natoon, niin ulkomainen sotilasilmailu todennäköisesti kasvaa Suomessa. Tarvitaan kiitoteitä ja paikoitustilaa. Mahtaisiko sillä olla vaikutusta Suomen lentokenttien, erityisesti Kauhavan ja Malmin, tulevaisuuteen?
 
Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin vaikea kuvitella että NATO päätös vaikuttaisi mitenkään Malmiin. Kenttä ei ole ollut sotilaskäytössä sodan jälkeen. Varmasti hempompia kohteita löytyy laajentaa kapasiteettia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 minuuttia sitten, Timo Hyvönen kirjoitti:

Missähän olisi hyvä paikka NATOn kopteritukikohdalle Hgin seudulla?

Aikanaan hotelli Hesperian katolla oli helipad, jonka laskuvarjokerho testasi käymällä Hueylla (AB204B, OH-HAK) ottamassa neuvoa antavat alakerran baarissa.

Eli katolle padi takaisin parille päivystävälle Apachelle, kaikki muu tukitoimintohan hotellista löytyy. Baarissahan sitten voisi antaa lausuntoja päivän lentotoiminnasta lehdistölle.

Rod :cool:

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 minuuttia sitten, Timo Hyvönen kirjoitti:

Missähän olisi hyvä paikka NATOn kopteritukikohdalle Hgin seudulla?

Onko Helsinkiin tulossa NATOn kopteritukikohta? Tai onko Suomeen yleensäkään tulossa mitään NATOn kalustoa pysyvästi Suomen omien vehkeiden lisäksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Juri Pelkonen kirjoitti:

Kun ollaan NATOn etulinjassa, kalustoa tulee varmasti. Minne päin, en lähde arvailemaan.

Ei kai se mikään automaatio ole että tulee, kun Suomella on omatkin ilmavoimat? Baltiassa ei ole ilmavoimia joten siitä syystä hoidettu muiden kalustolla. Norjassa taitaa löytyä omien ilmavoimien lisäksi vain satunnaisia tankkereita ja AWACS-koneita vaikka NATO-tukikohtia ovatkin. Sama taitaa koskea suurinta osaa NATO-maista. Suomessa on aiemminkin käynyt satunnaista kalustoa muista maista ja käy varmasti jatkossakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
25 minuuttia sitten, Sami Tuomisto kirjoitti:

 

2 tuntia sitten, Juri Pelkonen kirjoitti:

Kun ollaan NATOn etulinjassa, kalustoa tulee varmasti. Minne päin, en lähde arvailemaan.

Ei kai se mikään automaatio ole että tulee, kun Suomella on omatkin ilmavoimat? Baltiassa ei ole ilmavoimia joten siitä syystä hoidettu muiden kalustolla.

Voisi kuvitella, että tulemme osallistumaan Baltian ilmapuolustukseen, ennemmin kuin näemme NATO:n lentokalustoa pysyvästi maassamme.

Rod

"Analyysi: Naton jäsenenä Suomi voisi osallistua Baltian ja Islannin ilmavalvontaan – historiallinen päätös tuo mukanaan myös vastuun"

https://yle.fi/uutiset/3-12446621

"Kommentti: Suomen F-35-hävittäjät puolustaisivat Baltiaa – valtiojohdolta heti mullistava linjaus

Uusi aikakausi tarkoittaa Pohjolan Nato-maiden yhteistä ilma- ja ohjuspuolustusta, jossa amerikkalaiset ja britit ovat mukana, politiikan toimittaja Lauri Nurmi kirjoittaa"

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/8db3fb24-445c-485d-a974-c4e660ab83ea

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
Lisätty Iltalehti-lainaus / typo
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
58 minuuttia sitten, Sami Tuomisto kirjoitti:

Ei kai se mikään automaatio ole että tulee, kun Suomella on omatkin ilmavoimat? Baltiassa ei ole ilmavoimia joten siitä syystä hoidettu muiden kalustolla. Norjassa taitaa löytyä omien ilmavoimien lisäksi vain satunnaisia tankkereita ja AWACS-koneita vaikka NATO-tukikohtia ovatkin. Sama taitaa koskea suurinta osaa NATO-maista. Suomessa on aiemminkin käynyt satunnaista kalustoa muista maista ja käy varmasti jatkossakin.

Pistetään tuoppi olutta vetoa. Itse kun en juurikaan olutta juo, niin saat juoda sen vaikka heti (omakustanteisesti) kun tuloksella ei ole niin väliksi kannaltani 😃

Veikkaan siis että ainakin tiedustelukaulustoa tänne päätyy, jos nyt ei ihan hävittäjiä. Niitä pelmahtaa sitten vikkelästi tarvittaessa lisää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohessa USAFE:n tärkeimmät tukikohdat tällä hetkellä. Aika kaukaa haettua ajatella, että saisimme vastaavan.

Rod

"The USAFE-AFAFRICA main operating bases are: RAF Lakenheath and RAF Mildenhall in the United Kingdom; Ramstein and Spangdahlem Air Bases in Germany; Aviano Air Base, Italy; Lajes Field in the Azores; and Incirlik Air Base, Turkey. These bases report to Third Air Force for day-to-day and contingency operations."

https://www.af.mil/About-Us/Fact-Sheets/Display/Article/104551/united-states-air-forces-in-europe/

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Juri Pelkonen kirjoitti:

Pistetään tuoppi olutta vetoa. Itse kun en juurikaan olutta juo, niin saat juoda sen vaikka heti (omakustanteisesti) kun tuloksella ei ole niin väliksi kannaltani 😃

Veikkaan siis että ainakin tiedustelukaulustoa tänne päätyy, jos nyt ei ihan hävittäjiä. Niitä pelmahtaa sitten vikkelästi tarvittaessa lisää.

Nyt oli kyllä sen verran epämääräiset kriteerit etten kyllä tartu tarjoukseen. Noilla spekseillä voit joko voittaa tai kiistää tappion milloin vaan, ”tiedustelukalusto” kun voi olla lentokoneen sijaan vaikka matkaradion kokoluokkaa.

Kuten Rod sanoi niin melko epätodennäköistä että tänne tulisi mitään merkittävää pysyvää läsnäoloa mistään toisesta NATO-maasta. Yhteyshenkilöitä ja tiedustelua on ollut varmasti jo ennen tätäkin ja koneita on vieraillut säännöllisesti. Pitäydyn siis alkuperäisessä väitteessäni ja voin olla väärässäkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitan nimenomaan lentävää tiedustekukalustoa, kun ilmailufoorumilla ollaan. Globalhawkkeja tuskin kannattaa etulinjaan tuoda, ja iso kalusto varmaan edelleen operoi kauempaa, mutta jotain  kaksimoottorikokoista voi hyvinkin tulla tänne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 hours ago, Jorma Kosonen said:

Voisi kuvitella, että tulemme osallistumaan Baltian ilmapuolustukseen, ennemmin kuin näemme NATO:n lentokalustoa pysyvästi maassamme.

Rod

"Analyysi: Naton jäsenenä Suomi voisi osallistua Baltian ja Islannin ilmavalvontaan – historiallinen päätös tuo mukanaan myös vastuun"

https://yle.fi/uutiset/3-12446621

"Kommentti: Suomen F-35-hävittäjät puolustaisivat Baltiaa – valtiojohdolta heti mullistava linjaus

Uusi aikakausi tarkoittaa Pohjolan Nato-maiden yhteistä ilma- ja ohjuspuolustusta, jossa amerikkalaiset ja britit ovat mukana, politiikan toimittaja Lauri Nurmi kirjoittaa"

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/8db3fb24-445c-485d-a974-c4e660ab83ea

Kuinkas paljon Ilmavoimien kalustolle mahtaa tulla lisää lentotunteja Baltian operoinnista, tuleeko tunnit täyteen etuajassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanhoina hyvinä aikoina jopa haalittiin lentotunteja. Jyrki Laukkanen omissa muistelmissaan kertoo, kuinka oli päivystyksessä Migin kanssa tunnistuslentoja varten. Kaverit tutkassa antoivat lentotehtävän ihan vaan, että saa se Jyrki lentää.

Kuulemma myös ns. lentotuntikiintiö(kuukaudessa?) vaati lentelyä sinne tänne, että sai tunnit täyteen.

 

Ilpo I

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Matti Hyötyniemi kirjoitti:

Kuinkas paljon Ilmavoimien kalustolle mahtaa tulla lisää lentotunteja Baltian operoinnista, tuleeko tunnit täyteen etuajassa?

Tuntematta F35:n kulumista, niin hornettien kohdalla ei ole kyse tunneista vaan rungon väsymisestä, jota tapahtuu lähinnä harjoitustoiminnassa. Vaakalentäminen ympäri baltiaa ei rasita runkoa olennaisesti, ellei ohjaaja tarkoituksellisesti aiheuta tarpeettoman suuria kuormitusmoninkertoja ilma-alukselle.

Vaikka PV olisi määritellyt jonkun tuntirajan horneteille, se perustuisi nykyiseen käyttöön, jolloin tuntirajaa täytyy tietysti päivittää, mikäli käyttö muuttuu.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös MIG:ien alkuperäinen tuntiraja tai suunniteltu käyttöikä ollut aivan olematon (100 tuntia tjsp.), sotatilan käytön mukaan määritelty?

Minkälaisin toimin tuo sitten Suomessa pidennettiin ja paljonko niillä lopulta lennettiin?

Aloitusviestiin kommentoiden, en ihmettelisi, jos Kauhavalle tulisi taas sotilaskäyttöä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Ilpo Isoluoma kirjoitti:

Vanhoina hyvinä aikoina jopa haalittiin lentotunteja. Jyrki Laukkanen omissa muistelmissaan kertoo, kuinka oli päivystyksessä Migin kanssa tunnistuslentoja varten. Kaverit tutkassa antoivat lentotehtävän ihan vaan, että saa se Jyrki lentää.

Kuulemma myös ns. lentotuntikiintiö(kuukaudessa?) vaati lentelyä sinne tänne, että sai tunnit täyteen.

 

Ilpo I

 

Ainakin ennen kyse oli myös lentolisistä, siis palkanlisistä, kun tuli lentotunteja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään