Ilkka Mäkelä

Onko missään lentokonehallissa Suomessa kääntöpöytää?

3 viestiä aiheessa

Mänttä-Sassin hangaarin rakentaminen jäi toistaiseksi kesken urakoitsijan konkurssin takia. Sinne oli tarkoitus rakentaa kääntöpöytä lentokoneille senjälkeen kun halli olisi muuten valmiina, tai ainakin siihen käsitykseen jäin kaupungin huhtikuun 2021 tiedotteen luettuani.

Lainaa

Hankkeen toteutus alkaa kesäkuun aikana maarakennus-urakalla, joka jatkuu elokuun loppuun. Hangaarirakennusta aloitetaan rakentamaan syys-lokakuun aikana ja tarkoituksena on, että rakennus on käyttökunnossa jo ensi talvena.

Kun hangaarirakennus on saatu valmiiksi, alueella tehdään vielä maarakennuksen viimeistelytöitä. Rakennukseen on suunnitteilla kääntöpöytä, joka helpottaa lentokoneiden käsittelyä ja mahdollistaa paremman tilankäytön. Kääntöpöytä rakennetaan hangaariin keväällä 2022.

https://www.manttavilppula.fi/kaupunkipalvelut/kaupunki-tiedottaa/hangaarin-rakentaminen-pienlentokoneille-aloitetaan-kesalla-mantan-sassin-lentopaikalle/

Youtubessa on muutamia videoita erilaisista ratkaisuista: https://www.youtube.com/watch?v=iSyL7TyrZWY  https://www.youtube.com/watch?v=Pz6o0LYcroc

-  Onko Suomessa yhtään hallia jossa on kääntöpöytä? En ole nähnyt sellaisesta mainintaa mutta sehän ei tarkoita etteikö niitä voisi olla.

-   Kuinka järkevä sellainen olisi? Tarvitaanko sellaista? Mikä lienee hinta? Millaista kääntöpöytää Sassiin on suunniteltu?

Etuna näyttäisi olevan se, että jokaisen koneen saisi yksilöllisesti esiin oviaukolle ja sisään/ulos. Malmin ykköshalli kun tuppasi aikoinaan olemaan täpötäynnä koneita, niin niiden asettelu siten, että kaikki mahtuivat sisään, oli lähinnä taidetta jonka kenttäpäivystäjät osasivat hyvin mutta hiki siinä joskus tuli koneita justeerattaessa....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärtääkseni Lahti-Vesivehmaalle on hiljattain rakennettu (saattaa olla vielä keskeneräinen/viimeistelemätön) halli, jossa lattia pyörii.

Varsin käytännöllinen juuri sen takia, ettei muita koneita tarvitse (pyöritystä lukuun ottamatta) siirrellä yhden koneen ulos saamiseksi, jolloin riski vaurioista pienenee ja toiminta nopeutuu. Jos on varaa omaan (varsinkin hieman arvokkaampaan) koneeseen, osaa varmaan myös arvostaa sitä, että oman koneen saa halliin ja hallista vaivattomasti ilman tunnin jumppaa muiden koneiden kanssa. Myös koneen huoltaminen seisontapaikallaan tai vaikka nostaminen tunkeilla ilmaan onnistuu niin, ettei se aiheuta häiriötä muille hallin käyttäjille.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään