Mikko Kärkkäinen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

406 viestiä aiheessa

Sitten sähköisessä ohjauksessa voivat ohjauspinnat mennä ”rate limit” -tilaan, eli eivät ehdi mukaan ohjaajan vatkaukseen. Tästä seuraa PIO eli pilot induced oscillation, jolloin jolloin ohjaaja tahtomattaan lisää heiluntaa. Tällöin voi olla parasta - jos tilanne sallii - irrottaa ote ohjaimista ja antaa koneen selvittää päänsä ennen seuraavia ohjauskomentoja. (Lisätietoja Jyrki Laukkaselta).

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16 tuntia sitten, Timo Partanen kirjoitti:

Kun katsoo videoita, joissa ollaan tulossa laskuun, niin liki poikkeuksetta lentävä lentäjä vatkaa sauvaa /rattia liki kuin kauhaa puurokattilassa.

 
Useimmat siviililentokoneet ovat luonnostaan vakaita. Ne lentävät itsekseen, kun niille antaa mahdollisuuden. Ne eivät ole koko ajan kaatumassa johonkin suuntaan. Myrskyisissä olosuhteissa on tietysti korjailtava, mutta vatkaamista ei tarvita.
 
Purjekoneet ja niiden hinaaminen opettivat minut lentämään ja laskeutumaan.  Gimli Glider  hyödynsi pakkolaskussa Boeing 767:llä purjelentokokemusta.
 
Esa
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17 hours ago, Timo Partanen said:

Taas kerran tyhmä kysymys joka perustuu ennakkoluuloon ilman mitään kokemusta. Kun katsoo videoita, joissa ollaan tulossa laskuun, niin liki poikkeuksetta lentävä lentäjä vatkaa sauvaa /rattia liki kuin kauhaa puurokattilassa. 

GPL-tarkkarissa sellaisesta vatkaamisesta finaalissa saisi varmaan hylsyn ja 15-laskukierrosta harjoittelua.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 tuntia sitten, Timo Repo kirjoitti:

Meneekö myös kaasuvipujen vatkaaminen tähän samaan juttuun? On nimittäin aika vatkaamista kun E-2 Hawkeye lasketuu tukialukselle, en jaksa millään uskoa että se tehojen säätäminen lopulta kerkiää vaikuttaa mihinkään kun ajatellaan moottoreiden hidas kiihtyvyys ja lentokoneen massa...

Kai se osittain menee, vaikka potkuriturbiini kykeneekin vastaamaan hieman suihkumoottoria nopeammin, kun kierrokset pysyvät suunnilleen samoina mutta lapakulmat muuttuvat pyynnön mukaan. Käytännössä jotain keskiarvoa tuolta tulee ulos. Joku, joka on lentänyt saman suuruusluokan potkuriturbiinia osannee kommentoida tarkemmin, itsellä ei ole kokemusta kuin suihkumoottoreista isommissa koneissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17 tuntia sitten, Timo Repo kirjoitti:

Meneekö myös kaasuvipujen vatkaaminen tähän samaan juttuun? On nimittäin aika vatkaamista kun E-2 Hawkeye lasketuu tukialukselle, en jaksa millään uskoa että se tehojen säätäminen lopulta kerkiää vaikuttaa mihinkään kun ajatellaan moottoreiden hidas kiihtyvyys ja lentokoneen massa...

 

Taitavat lähestyä niin pienellä nopeudella, että kone ei ole nopeuden suhteen vakaa ja joutuu säätämään. Siinä on niin isot tehot päällä, että voimalaitteen reagointi on käytännössä välitön. 

2025-01-07.png

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tukialuslaskeutuminen on kyllä intensiivistä puuhaa, mikäli tätä juttua on uskominen https://www.aopa.org/news-and-media/all-news/2017/april/pilot/aircraft-carrier

Lainaa

From 450 feet above the water, you’ll have about 18 seconds “in the groove,” the final approach portion of the arrival.

Lainaa

According to Kindley, a pilot will make on average 200 to 300 minor corrections during those 18 seconds in the groove. Do it right, and the Hornet hits the deck at 800 feet per minute, the tailhook snagging the coveted Number 3. 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään