Yrjö Haapala

Rahtiturvallisuus uhattuna Oulussa

11 viestiä aiheessa

Kalevan nettilehti - ei varsinaisesti lentämisestä, mutta siiihen liittyen, kun Finnairkin kommentoi. Lentorahdista on siis kyse.

 

Rahtiturvallisuus uhattuna

 

Rahdin kuormaus Oulun lentoasemalla on siirretty tilapäisesti aitaamattomalle vanhan, puretun lentoasemarakennuksen paikalla olevalle autojen pysäköintialueelle. Sen seurauksena kuka tahansa ulkopuolinen voi päästä käsiksi lentorahdin kuljetuksessa käytettäviin kontteihin. Lastauspaikka on myös altis ilkivallalle. Etenkin pimeällä on vaikea valvoa, keitä alueelle puikahtaa. Lastausalueella onkin nähty liikuskelevan muun muassa nuorten mopoporukoita. Torstaina rahtikontin kuljetusalustan aisaan puolestaan törmäsi auto.

 

Rahdin parissa työskentelevä henkilöstö on huolissaan tilanteesta. Kyse on rahdin lastausta harjoittavan North Ground Handling Oy:n pääluottamusmies Matti Keskisen mukaan myös työturvallisuudesta.

 

Rahtauksen siirto aidatun lentokenttäalueen ulkopuolelle johtuu kulkulupaongelmasta. Tiukentuneiden turvamääräysten vuoksi esimerkiksi paljon lentorahtia käyttävän Postin autoilla ei ole toistaiseksi lupaa ajaa aidatulle alueelle. Siksi toiminta on pitänyt siirtää aidan väärälle puolelle.

 

Kuormaushenkilöstö näkee asian myös laajempana lentoturvallisuusongelmana. Siinä missä kaikki muu lentoliikenteeseen liittyvä turvallisuus on viety äärimmilleen niin sanotun syyskuun 11. päivän tragedian vuoksi, on rahtiliikenteen hoito Oulun lentoasemalla jäänyt "hällä väliä -meiningin" tasolle.

 

Rahdin joukossa kulkee myös arvotavaraa. Konttiletkoja vetävät trukit eivät ole myöskään rekisteröityjä, joten ne eivät saisi liikkua suljetun alueen ulkopuolella, kuten ne nyt tekevät. Mahdollinen onnettomuustilanne voi siksi johtaa siihen, ettei vakuutus korvaa aiheutuneita vahinkoja.

Kuormaushenkilöstö ihmettelee sitä, ettei ilmailulaitos valvo turvallisuuden kannalta keskeistä toimintaa niin, että epäkohdat saataisiin korjattua.

 

Rahtialueen kuuluisi turvallisuusmääräysten nojalla olla ulkopuolisilta täysin suljettu ja alueelle pääsyn pitäisi olla kulkuluvan varaista.

Finnair ei näe

turvallisuusongelmaa

 

Finnairin turvapäällikkö Kaarlo Karvonen ei näe tilannetta turvallisuusongelmana. Hänen mukaansa kuormauksen turvataso ja valvonta ovat riittävän hyviä niin, että ne täyttävät asetuksen määräykset.

 

"Olemme joutuneet tekemään Oulussa poikkeusjärjestelyn postin ja rahdin kuormauksessa rajoittamalla liikkumista lentoaseman alueella. Kunhan lupaprosessi saadaan kuntoon, palataan vanhaan systeemiin, jossa rahdin käsittely tapahtuu normaalisti turvatulla alueella", Karvonen sanoo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi mukavaa tietää, missä roolissa tämä ns. Yrjö Haapala asiaansa selittää.

Onko hän työnantajan vaiko työntekijän asemassa?

Esittäydy, Yrjö Haapala!

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nytkö ne tuon huomasi...vaikka oli rahtiterminaali siinä niin siltihän niitä kontteja oli siinä aitaamattomalla alueella. :P Joten mitään ei kyllä ole muuttunut..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tuolla nyt tilanne se, että halukas pääsee käpistelemään rahtauskalustoa vai onko periaatteessa mahdollista lisätä "oma paketti" muiden joukkoon?

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tuolla nyt tilanne se, että halukas pääsee käpistelemään rahtauskalustoa vai onko periaatteessa mahdollista lisätä "oma paketti" muiden joukkoon?

 

-Tero-

Ollut jo n-vuotta tuommoiseen mahdollisuus kyllä. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä olen ollut aina sitä mieltä että lentokenttien ympärille pitäisi tehdä sellainen ydinlatauksen kestävä kupu ja jokaisen kiitotien päässä on luukku josta koneet pääsee lentämään sisälle ja ulos  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä olen ollut aina sitä mieltä että lentokenttien ympärille pitäisi tehdä sellainen ydinlatauksen kestävä kupu ja jokaisen kiitotien päässä on luukku josta koneet pääsee lentämään sisälle ja ulos  :P

Ja spottereita varten kupuun linssin mentäviä reikiä? :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja spottereita varten kupuun linssin mentäviä reikiä? :P

 

Ei mitään, elinkautinen jos kuvaa koneita.. Terminaalien lasien tilalle vaihdetaan vanerit ettei kukaan vahingossa näe mitä kentällä tapahtuu. Tietysti koneissakaan ei ole ikkunoita.  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terminaalien lasien tilalle vaihdetaan vanerit ettei kukaan vahingossa näe mitä kentällä tapahtuu. Tietysti koneissakaan ei ole ikkunoita.  :laugh:

Eihän vaneri mitään pidättele. Otetaan niistä vanhoista T-72:sista panssaria ikkunoihin. Ja lentokeista kuskit maanpinnalle lentämään kaukoohjauksella.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi mukavaa tietää, missä roolissa tämä ns. Yrjö Haapala asiaansa selittää.

Onko hän työnantajan vaiko työntekijän asemassa?

Esittäydy, Yrjö Haapala!

:)

 

Ns. Yrjö Haapala näyttää lainaavan tekstiä Kalevan nettiversiosta, joten mitä ihmettä tässä nyt oikein ajat takaa? Asia ei ole omaa, eikä sitä selitetä, ainoastaan lainataan.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään