Ilkka Mäkelä

Tara Air-yhtiön Twin Otter onnettomuudessa Nepalissa

3 viestiä aiheessa

Tara Airin Twin Otter katosi tänään aamupäivällä Nepalissa kotimaan lennolla kyydissään yhteensä 22 henkilöä.

Kone on ilmeisesti löytynyt, mutta vielä ei ole tietoa kyydissä olleiden kohtalosta. Huonon sään takia helikopterit joutuivat palaamaan lähtöpaikkaansa.

Lainaa

A Tara Air De Havilland Canada DHC-6/300 Twin Otter aircraft went missing in a mountainous area in Nepal on May 29, 2022. The aircraft is believed to be carrying 22 people including three crew members. 

The aircraft, registered as 9N-AET, took off from Pokhara Airport (PKR) at 9:53 AM, according to Flightradar24.com. The aircraft was bound for Jomson Airport (JMO). It lost contact with the airport tower at 10.07AM, Nepal's aviation authority said in an official statement. Two helicopters were deployed to locate the aircraft. 

https://www.aerotime.aero/articles/31143-tara-air-aircraft-goes-missing-nepal

Lainaa

Airline Operators Association of Nepal (AOAN) has said the missing aircraft of Tara Air has been located in Larjung area of Mustang district.

"We can confirm that the location is near Larjung. But we don't have more details," Yograj Sharma Kandel, the spokesperson of the association, told Himal Press. "Ground forces are heading toward the area. Because of difficult topography, even they are facing difficulty."

Search helicopters sent from Kathmandu and Pokhara have returned due to bad weather. The choppers have been kept on stand-by at Pokhara and Jomsom. 

https://en.himalpress.com/news/668

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnettomuustutkijoiden loppuraportissa todetaan mm., että kone joutui epähuomiossa IMC:hen ja varoitusjärjestelmä TAWS oli kytketty pois päältä eikä niinollen varoittanut miehistöä lähestyvästä maastosta johon kone törmäsi.

Raportti listaa nipun muitakin syitä onnettomuuteen, mm. ohjaamoyhteistyön puutteet ja vakiomenetelmien noudattamattomuuden.

Lainaa

On May 13th 2023 Nepal's AAIC released their final report concluding the probable causes of the crash were:

The probable cause of this accident was the flight crew’s failure to monitor and maintain the proper course while inadvertently flying in IMC conditions with the aircraft Terrain Avoidance and Warning System [TAWS] inhibited which resulted into a CFIT accident.

The contributing factors for the accident are:

1. The flight crew’s failure to follow the SOP of company

2. The aircraft flight operation with TAWS inhibited during deteriorating en-route weather condition.

3. Loss of situational awareness of crew

4. Deteriorating en-route weather

5. Less experienced copilot for that sector and high crew gradient

6. Poor CRM during the flight

7. The whole cockpit duties [both PF and PM] were undertaken by the PIC, which likely impaired his performance.

8. Underutilization of the available Navigation instruments.

 

http://avherald.com/h?article=4f9842eb&opt=0

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään