Hannu Martiskainen

Kuvasuhde

24 viestiä aiheessa

6 minuuttia sitten, Hannu Martiskainen kirjoitti:

Onko tieto mitä on tapahtunut, kun kuvasuhde on muuttunut täydeksi vitsiksi.

En tiedä mitä tarkoitat, mutta kinofilmin ja täyden kennon digikameran kuvasuhde on 3 : 2. 

Kuvasuhde – Wikipedia

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Puhun tietysti näistä sivuista, enkä mistään vit,,  kameroiden kuvasuhteesta.

Aika sokea olet jos et ole huomannut kuvasuhteen muutosta, ilmeisesti muutettu luureihin paremmin sopivaksi.

Tätä on tehty muillakin sivuilla ja jonkin ajan päästä palattu entiseen, kun käyttäjämäärät on tippuneet roimasti.

Itse en ainakaan yhden saitin takia ala vaihtamaan kuvasuhdetta jatkuvasti edes takasin, ennemmin unohdan sen kokonaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mistähän tässä on nyt oikein puhe?

En oikein ymmärrä asiaa tai kysymystä, kun yleisen naljailun lisäksi ei paljoa muuta tästä irtoa.

Mitään asetusmuutoksia ei nimittäin ole tehty, eli missä tarkalleen ongelma?

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Laitoin tänne tänäänkin yhden "täyden" kuvan ja tässä tiedot: Kuva JPG-tiedosto, koko 52,1 Mt. Kuvan koko 10224 x 6816 pikseliä. Laskemalla tulee 1,50: 1, eli 3:2.

Tänne foorumille laittamastani kuvasta tuli 1600 x 1067 pikseliä. Foorumisofta pienensi kuvaa rajusti. Se on ymmärrettävää ja ok.  Kuvasuhde säilyi silti melkein alkuperäisenä. Se on 1,499 eli lähes 3:2. Silmä ei huomaa tuota eroa :).

Minulla ei ole ollut koskaan ongelmia tuon kuvasuhteen kanssa. Värien kanssa on ollut ja on. Foorumisofta muokkaa ja vääristää pakattuja JPG-tiedostoja. (Värejä). Pitäisi olla mahdollisuus laittaa tänne kuvat myös pakkaamattomissa muodoissa, jolloin värit säilyisivät oikein. 

Eipä muuta. Tarmo Kallio. :)

Muokattu: , käyttäjä: Tarmo Kallio

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Sami Puro kirjoitti:

Mistähän tässä on nyt oikein puhe?

En oikein ymmärrä asiaa tai kysymystä, kun yleisen naljailun lisäksi ei paljoa muuta tästä irtoa.

Mitään asetusmuutoksia ei nimittäin ole tehty, eli missä tarkalleen ongelma?

Et taida paljon teknisistä asioista ymmärtää, jos tuosta edellisestä ei tullut asia ymmärretyksi ?

Mistä se sitten voi johtua, kun teksti on lähes puolet pieneempää ja myös kuvat ja sama homma sekä pöytäkoneella että luurissa ?

Kuvien kohdalla olen ennenkin huomannut aika ajoin pientä vaihtelua täällä.

Ei se ainakaan mun vehkeistä johdu, kun ongelma ainostaan täällä ja ei se luurin kanssa ole ongelma, kun kuvaa saa vähän kätevämmin suuremmaksi kun pöytäkoneessa.

Muokattu: , käyttäjä: Hannu Martiskainen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
45 minuuttia sitten, Hannu Martiskainen kirjoitti:

Et taida paljon teknisistä asioista ymmärtää, jos tuosta edellisestä ei tullut asia ymmärretyksi ?

OK, jos haluat vain jatkaa naljailua tuolla tyylillä, niin ei tässä sitten minulla enää muuta. Sanaakaan mistään teknisistä asioista et nimittäin itse puhunut. Yli parikymmentä vuotta kuitenkin näitä palstoja olen pyöritellyt, niin ehkä jotain saatan tietääkin.

Mutta kannattaa ensi kerralla ihan oikeasti selittää hieman että missä on ongelma (esim. mikä kuvasuhde, millä sivulla, miltä se näyttää jne.).

Aloita vaikka oma selaimesi zoomitason nollaamisella, eli CTRL+0. (Sehän ei ole mitenkään kiinni mistään muusta kuin sinun laitteista.)

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos se johtuu mun laitteista niin miksi ongelma on ainoastaan flightfoorumin sivut ?  Ja niin kuin sanoin aiemmin, pienempiä kuvasuhteen muutoksia ollut usein ennenkin ja juuri täällä, ei muilla sivuilla.

Ei kannata ottaa nokkiin, jos ei itse ymmärrä mistä on kysymys.  Tämä kertoo kaiken  "esim. mikä kuvasuhde", jos luit niin puhuin näitten sivujen kuvasuhteen muuttumisesta, niin mitä muita kuvasuhteita silloin vielä on ?  Ja miksi zoomaustaso muuttuu pelkästään näillä sivuilla vit...lleen.

Täällä taitaa myös olla eri säännöt toisille, kun jotkut voi laittaa ilmailuvalokuviin linnun kuvia, eikä niitä poisteta, mutta kun minä laitoin pari vuotta sitten niin äkkiä lähti kuva.

Lintu oli siis lentokentän aidalla olleesta linnusta, onko tähän sulla joku hyvä selitys, kun niitä tuntuu riittävän.

Muokattu: , käyttäjä: Hannu Martiskainen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Hannu Martiskainen kirjoitti:

Jos se johtuu mun laitteista niin miksi ongelma on ainoastaan flightfoorumin sivut ?  Ja niin kuin sanoin aiemmin, pienempiä kuvasuhteen muutoksia ollut usein ennenkin ja juuri täällä, ei muilla sivuilla.

Älä lässytä. Minä olen täällä ollut ensimmäisestä päivästä alkaen ja käyttänyt aika monilla eri laitteilla eikä täällä ole mitään ongelmaa ollut "kuvasuhteessa". 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

6299a9c014b7e_FlightForumPrintScreen.thumb.png.848b07b428adb16ce94592cb2d720835.pngOnko siis kyse siitä kuinka leveäksi maksimissaan forum-softa palstoittaa tekstit?
Minusta tämä nykyinen leveys näyttää kovinkin standardilta muihin forumeihin verrattuna.

Oheisessa kuvassa print screen omalta 4k näytöltä.

Muokattu: , käyttäjä: Mika Jääskeläinen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Mika Jääskeläinen kirjoitti:

Onko siis kyse siitä kuinka leveäksi maksimissaan forum-softa palstoittaa tekstit?
Minusta tämä nykyinen leveys näyttää kovinkin standardilta muihin forumeihin verrattuna.

Oheisessa kuvassa print screen omalta 4k näytöltä.

Ongelma korjaantui tuolla CTRL+0 yhdistelmällä, vähän ihmetyttä miksi millään muilla sivuilla ei ollut mitään ongelmaa, jos tämä selaimesta johtui.

Mutta niin kuin aikaisemmin tuli sanottua on kuvien kanssa täällä ollut ennenkin ongelmia, välillä kuvan joka sivulle jää mustat reunat ja välillä vai päihin, myös tänne ladatut kuvat on paljon epäterävämpiä kuin orkkis kuva tai muualle ladattu sama kuva eli paljon on parannettavaa siinä asiassa, myös värit heikkenee.

Esimerkki tänne viimeksi ladatusta kuvasta ja aijaa.comiin ladatusta.

https://aijaa.com/VSTrbR

Olisi kiva saada Purolta vastaus miksi jotkut voi laittaa lintukuvia ilmailukuviin ja toiset ei, vai pitääkö selvittää asiaa muuta kautta. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Hannu Martiskainen kirjoitti:

Ongelma korjaantui tuolla CTRL+0 yhdistelmällä, vähän ihmetyttä miksi millään muilla sivuilla ei ollut mitään ongelmaa, jos tämä selaimesta johtui.

Selaimesi muistaa sivustokohtaisesti itse tallentamasi zoomausasetukset (ellen ihan väärässä ole). Zoomia sotkee välilä itse helposti huomaamattaan hiiren rullalla jos ctrl on painettuna.

Eli kuten vähän arvasin, niin "omista vehkeistä" tämä oli kiinni kuitenkin. Kovin helposti sanasta "kuvasuhde" ei vaan ymmärrä että ongelma oli että sivu on kooltaan tavallista pienempi, olisin muuten osannut antaa tuon zoomivinkin heti alkuun..

Foorumi lisää jonkun tasoista pakkausta valokuviin, koska se pienentää kuvien pikselikokoa ja käyttää JPG-muotoa, eli siitä voi johtua pieni laadun aleneminen, mutta tallennustilaa ja kaistaa ei ole loputtomasti, niin á 50 MB kuvatiedostoja ei oikein voida palvella täältä. Kuviin ei tietääkseni lisätä mitään mustia reunoja, vaan se on vain kuvan näyttöalueen tausta.

Ja mistään lintukuvista en osaa sanoa, kun taaskaan en tiedä mistä on oikeasti puhe? Ehkä kannattaa selvittää se "jotain muuta kautta", mitä se tarkoittaakaan?

Lisäksi, Hannu, nyt kannattaa viimeistään kielenkäyttöa muita käyttäjiä kohtaan siivota, kun viestisi Joonalle ylempänä ei ollut asiallinen, eli siksi piilotin sen.

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kysyn nyt samalla, vaikka se menee hieman aiheen ohi. Mitkä kuvatiedostomuodot foorumi hyväksyy nyt? Olisi pienikin lista mukava. Olisiko jatkossa mahdollista käyttää jotain tiiviisti pakattua tiedostomuotoa, joka olisi kumminkin häviötön?

Tuo minun JPG- väriongelma koskee pelkästään filmiskannerin tuottamaa dataa. Digikameralla laittamissani kuvissa en ole huomannut värivirheitä. Ehkä filmiskannerin JPG- ei sovi vaan jotenkin foorumin softaan. Eikä sekään ole mikään ongelma. Alkuperäisen kuvan voi laittaa johonkin kuvapalvelimelle.

Näin pohdiskelin ja hyvää viikonloppua. T: Tarmo.:)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös se galleria ja foorumin viestien lähetys sano sen suoraan?

Ainakin tässä alla viestieditorissa lukee "Sallitut tiedostomuodot: gif, jpeg, jpe, jpg, png"

Edit: Ja samoin kuvagalleriakin ilmoittaa lähetysvaiheessa selvästi samalla tavalla.

Ja lopullinen tiedostomuoto johon softa sen kuvan tallentaa ei välttämättä ole sama millä se on alunperin lähetetty.

Ja lisäys: Hannu on näköjään jonkun vesilintukuvan nyt hienosti tuonne kuva-alueelle laittanut. En ymmärrä miksi, mutta näköjään tahallisesti sohia koko ajan. Sori vaan, mutta poistoon jatkossa tuollaiset - ei liity mitenkään ilmailuun.

edit2: Eipä mitään, Hannu alkoi sitten itse poistelemaan omia lähettämiään kuvia. En ymmärrä oikein tätä kiukuttelua, mutta en toisaalta ihmettelekään. ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Sami Puro kirjoitti:

Selaimesi muistaa sivustokohtaisesti itse tallentamasi zoomausasetukset (ellen ihan väärässä ole). Zoomia sotkee välilä itse helposti huomaamattaan hiiren rullalla jos ctrl on painettuna.

Eli kuten vähän arvasin, niin "omista vehkeistä" tämä oli kiinni kuitenkin. Kovin helposti sanasta "kuvasuhde" ei vaan ymmärrä että ongelma oli että sivu on kooltaan tavallista pienempi, olisin muuten osannut antaa tuon zoomivinkin heti alkuun..

Foorumi lisää jonkun tasoista pakkausta valokuviin, koska se pienentää kuvien pikselikokoa ja käyttää JPG-muotoa, eli siitä voi johtua pieni laadun aleneminen, mutta tallennustilaa ja kaistaa ei ole loputtomasti, niin á 50 MB kuvatiedostoja ei oikein voida palvella täältä. Kuviin ei tietääkseni lisätä mitään mustia reunoja, vaan se on vain kuvan näyttöalueen tausta.

Ja mistään lintukuvista en osaa sanoa, kun taaskaan en tiedä mistä on oikeasti puhe? Ehkä kannattaa selvittää se "jotain muuta kautta", mitä se tarkoittaakaan?

Lisäksi, Hannu, nyt kannattaa viimeistään kielenkäyttöa muita käyttäjiä kohtaan siivota, kun viestisi Joonalle ylempänä ei ollut asiallinen, eli siksi piilotin sen.

Ei niissä vehkeissä ole edelleenkään mitään vikaa vaikka kuinka sitä jankutat, mutta ei ollut enää muistissa tuo Ctrl ja hiiren rulla millä saa zuumausta muutettua, eikä tietoa tuosta Ctrl+0 komennosta.

Kuvat on alunperin kooltaan noin 33MB ja kaikki kuvat mitkä olen tänne ladannut on kuvankäsittelyn jälkee kooltaan noin 300-500kb, eikä niistä ole terävyys mihinkään hävinnyt ennen tänne lataamista, eikä niin käy minnekkään muuallekkaan kuvia ladattaessa.

"mistään lintukuvista en osaa sanoa", pitääkö sulle oikeasti vääntää kaikki asiat rautalangasta että ymmärrät ?

Mutta se on hyvä kun täällä ei ole mitä ongelmaa, niin mielelläni poistan kuvani ja luovutan tallennustilaa tälle pepufrendien perseennuolemiskerholle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vaikuttaako tuohon skaalaukseen muuten jotenkin otsikoiden pituus tai muu? Itse kun vaihdan tuosta pääsivulta esim. näihin vapaisiin keskusteluihin niin palsta kapenee. Sitten kun avaan jonkin keskustelun niin taas palautuu normaalileveydelle. Kokeilin kyllä myös tuota ctrl+0 mutta ei muutosta. Pointtina siis että eri osiot käyttävät tuota foorumille "varattua tilaa" näytöstä eri tavalla, se paljonko se "varattu tila" on sitten suhteessa koko näyttöön taitaa riippua näytön resoluutiosta? Nuo reunat mitkä nyt ovat harmaita taitaa olla mahdollista laittaa mainoksille yms. jos niin halutaan?

Alla pari kuvaa esimerkkinä:

Sieppaa1.JPGSieppaa2.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Jere Rantala
vaihdoin kuvat oikeaan järjestykseen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
17 minuuttia sitten, Hannu Martiskainen kirjoitti:

Ei niissä vehkeissä ole edelleenkään mitään vikaa vaikka kuinka sitä jankutat, mutta ei ollut enää muistissa tuo Ctrl ja hiiren rulla millä saa zuumausta muutettua, eikä tietoa tuosta Ctrl+0 komennosta.

Kuvat on alunperin kooltaan noin 33MB ja kaikki kuvat mitkä olen tänne ladannut on kuvankäsittelyn jälkee kooltaan noin 300-500kb, eikä niistä ole terävyys mihinkään hävinnyt ennen tänne lataamista, eikä niin käy minnekkään muuallekkaan kuvia ladattaessa.

"mistään lintukuvista en osaa sanoa", pitääkö sulle oikeasti vääntää kaikki asiat rautalangasta että ymmärrät ?

Mutta se on hyvä kun täällä ei ole mitä ongelmaa, niin mielelläni poistan kuvani ja luovutan tallennustilaa tälle pepufrendien perseennuolemiskerholle.

Ei hyvää päivää. ;D

Tällä palstalla on parinkymmenen vuoden aikana ollut aina välillä ilo asioida näiden yleensä keski-iän ylittäneiden änkyröiden kanssa joilta netti-etiketti on täysin hukassa, että ei tässä sinäsä mitään uutta, mutta ihmetyttää vain miten aikuinen mies jaksaa olla kuin 5v uhmaikäinen, eikä halua ymmärtää sanaakaan siitä mitä sanoin tai esittää mahdollista ongelmaa asiallisesti kun yritetään tiedustella. Suomi24-tason huuteluun kun ei täällä alennuta kuitenkaan.

Hannulle hyvää jatkoa ja näkemiin.

14 minuuttia sitten, Jere Rantala kirjoitti:

Vaikuttaako tuohon skaalaukseen muuten jotenkin otsikoiden pituus tai muu. Itse kun vaihdan tuosta pääsivulta esim. näihin muihin aiheisiin niin palsta kapenee. Sitten kun avaan jonkin keskustelun niin taas palautuu normaalileveydelle. Kokeilin kyllä myös tuota ctrl+0 mutta ei muutosta. Alla pari kuvaa esimerkkinä:

Tuo ei ole tullut itselle vastaan, mutta viestilistaus pitäisi olla myös täyslevyinen. Selaimen zoomihan on ihan eri asia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Juuri nyt, Sami Puro kirjoitti:

Tuo ei ole tullut itselle vastaan, mutta viestilistaus pitäisi olla myös täyslevyinen. Selaimen zoomihan on ihan eri asia.

Ok, huomasin että se minulla tosiaan vaihtelee vielä alisivusta toiseen eli esim. simusosiot ovat keskenään eri levyisiä. Sitten tämä viestisivu on taas samalla tavalla täysleveä kuin pääsivu.

En ole tuohon aiemmin kiinnittänyt huomiota mutta aloin miettimään että onkohan tässäkin tapauksessa vika omassa päässä....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jere Rantala kirjoitti:

Chrome 102.0.5005.61

Auttoiko nyt?

(Yhden kerran reload/ctrl+f5 varmuuden vuoksi, jos näyttää oudolta silti, koska päivitetty tyylitiedosto voi jäädä selaimen välimuistiin kummittelemaan)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
1 minuutti sitten, Sami Puro kirjoitti:

Auttoiko nyt?

(ctrl+f5 varmuuden vuoksi jos näyttää oudolta silti)

Nyt kaikki rokkaa! Kiitoksia!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tätä samaa skaalautuvuutta ihmettelin vajaa viisi vuotta sitten:

Välillä tuota on esiintynyt, joten täytyy testata tuota Samin vinkkiä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
22 tuntia sitten, Sami Puro kirjoitti:

Eikös se galleria ja foorumin viestien lähetys sano sen suoraan?

Ainakin tässä alla viestieditorissa lukee "Sallitut tiedostomuodot: gif, jpeg, jpe, jpg, png"

Edit: Ja samoin kuvagalleriakin ilmoittaa lähetysvaiheessa selvästi samalla tavalla.

Ja lopullinen tiedostomuoto johon softa sen kuvan tallentaa ei välttämättä ole sama millä se on alunperin lähetetty.

Ja lisäys: Hannu on näköjään jonkun vesilintukuvan nyt hienosti tuonne kuva-alueelle laittanut. En ymmärrä miksi, mutta näköjään tahallisesti sohia koko ajan. Sori vaan, mutta poistoon jatkossa tuollaiset - ei liity mitenkään ilmailuun.

edit2: Eipä mitään, Hannu alkoi sitten itse poistelemaan omia lähettämiään kuvia. En ymmärrä oikein tätä kiukuttelua, mutta en toisaalta ihmettelekään. ::)

Ok. Kokeilen jatkossa tuota png-tiedostomuotoa, mikäli filmiskannerin ohjelmisto tukee sitä. Sen pitäisi olla myös häviötön tallennusformaatti: PNG – Wikipedia

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään