Mika Laakso

Pudonnut venäläinen kone 6/1-42 valokuva

27 viestiä aiheessa

Löytyi valokuva tekstillä "Ryssänlentäjän ja punatähtikoneen matkanpää on löytynyt

Malun(?) suon silmäkkeessä 6/1-42". Selasin SIH-kirjat 26 & 27 ilmavoitot, mutta

niissä ei löytynyt sopivaa päivämäärää. Mikä tapaus, mikä kone?

Pari muutakin valokuvaa näytille, mitä posti toi tällä viikolla

-I-153 "19", melkein sama kuva löytyy SIH7 kirjasta s.47 Sommarö, Tammisaari 4.10.1941

myöhemmin Ilmavoimien IT-20.

-Dornier Do 22, kuvan takana leima 1942. Tunnistaako koneyksilöa?

-Hanssin Jukka, kuvan takana leima 1942. Kuvauspaikka?

-Martinsyde MA-36. Kuvan takana leima 1927, ja teksti "Kauhavan ilmailupäiviltä"

 

20220608_192249.jpg

20220608_192343.jpg

20220608_192422.jpg

20220608_192436.jpg

20220608_192501.jpg

20220608_192556.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Mika Laakso
kirjoitusvirhe
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni tuo sama ylin tuttu venäläiskonekuva on selvitetty täällä foorumilla jo vuosia sitten! Täytyy löytää haulla vain oikea ketju.

edit: Löytyi! 

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 tuntia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Nyt eniten kiinnostaisi tuo Do 22, selviääkö?

Taustalla näkyy koosta päätellen Ripon. Paikka ja DR-koneyksilö on hakusessa vielä. 

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

I-153 nro 19 tuli alas 4.10.1941 (päivämäärä oli ilmeisesti 3.10.1941!) Tammisaaren saaristossa olevan Sommarön pellolle, melko lähellä Sommarön kyläkauppaa (Sommarö Fiskebod). Meillä on kesämökki naapurisaaressa, joten tunnen paikan melko hyvin. 

Ohjaaja luutnantti Georgij Dobrjak oli eksynyt siirtolennolla Saarenmaasta Hankoon, ja teki pakkolaskun bensatankki tyhjänä. Hän yritti laskun jälkeen juosta karkuun (Sommarössä oli suomalaisia sotilaita), mutta teki itsemurhan melko lähellä pakkolaskupaikkaa. Tässä Västra Nyland-paikallislehden juttu 24.7.2014, missä talon "vanhaisäntä" Karl-Erik Damén muisteli asiaa - hän oli 10-vuotias kun viholliskone laskeutui kotitalon viereen (Damén kuoli muutama vuosi sitten).  

VN 24.07.2014-page-001.jpg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Spekuloin Do 22:n ja Riponin olevan käyttötarkoituksen mukaisesti Malmin kentällä talvella 1943.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MA-36 koneen päällä seisoo maanviljelijä Vihtori Niemi joka piti avauspuheen Kauhavan ilmailupäivillä 17.9.1927

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 tuntia sitten, Reijo Tapani kirjoitti:

MA-36 koneen päällä seisoo maanviljelijä Vihtori Niemi joka piti avauspuheen Kauhavan ilmailupäivillä 17.9.1927

Myös maanviljelijä Vihtori Kosola Lapualta oli paikalla jota myös lennätettiin muutaman muun paikkakunnalla vaikuttaneen herran lisäksi ilmavoimien koneella (AE-45). Sen sijaan mv. Niemi-nimistä henkilöä ei löydy lentokoneen päiväkirjasta. Ihan ystävällisesti kysynkin, mistä tietolähteestä Niemi löytyy.:)

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9.6.2022 at 11.27, Topi Falkenberg kirjoitti:

Spekuloin Do 22:n ja Riponin olevan käyttötarkoituksen mukaisesti Malmin kentällä talvella 1943.

Do 22 valokuvan takana leima 1942. Voihan se olla talvi 1942-1943?

9.6.2022 at 15.16, Reijo Tapani kirjoitti:

MA-36 koneen päällä seisoo maanviljelijä Vihtori Niemi joka piti avauspuheen Kauhavan ilmailupäivillä 17.9.1927

Vanhoja Ilkka-lehtiä selatessa löytyi vain tämä, 17.9.1927 (Kansalliskirjasto.fi)

https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1536725?page=5

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niemi on ehkä pitänyt vain avauspuheen.  Vai oliko nimi sittenkin Kosola ? Siitä luulisi löytyvän joku uutinen. Sen sijaan koneen päällä seisomista ei yleensä merkitä lentopäiväkirjaan. Reijo Tapani ei mainitse tuossa lentämistä. Pengotaan lisää.

Voisi hyvinkin olla paremmin Kauhavan kunnaliselämään vaikuttanut Anton Viktor Niemi ?

Liikemies, maanviljelijä
-12 vuotiaana oppilaaksi Vaasan lyseoon 1881
-keskeytti kuitenkin opintonsa ja palasi maanviljelijäksi ja syntymäkotinsa hoitajaksi
-1890 luvulla oma kauppaliike Kauhavalla ja virvoitusjuomatehdas
-osallistui poliittisiin tapahtumiin ja levitti Vapaita Sanoja/Vapaita Lehtiä ja joutui tästä maanpakoon kahdeksi vuodeksi
-Kauhavan nuoriseurantalon rakennustoimikunnan puheenjohtaja
-Etelä-Pohjanmaan Puhelin Oy:n jäsen
-kuntakokouksen puheenjohtaja

Etelä-pohjalaisia elämänkertoja 1963 
 

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Laiho
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, kuten epäilin.Niemi tosiaan piti sen avauspuheen....

https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1548137?term=Kauhavan&term=Kauhava&term=Kauhavalla&term=Niemi&term=Kauhavalta&page=1

Ja tässä on jo sitten mitä avajaisissa tehtiin. Kosolakin sitten  lensi.

Tutkikaa  lisää, lehdissä tästä on juttuja.

https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1536719?term=Niemi&term=Kauhavalta&term=Kauhavalle&term=Kauhavan&page=2

ps. Pasi Pirttikoskelle. laskuvarjostinhyppykin suoritettiin Irving varjolla. Hypyn suoritti Harju-Jeanty. Nyt sitten selvität vielä varjon numeron ?

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Laiho
Laskuvarjostin
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvin selvitetty!

Luutnantti Malisen kyytiin 5-10 minuutin ´huvilennolle´ pääsivät herrat Ounasmaa, Malmi, Kosola, Jointila, Virrankoski sekä insinööri Labbart.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16 tuntia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Do 22 valokuvan takana leima 1942. Voihan se olla talvi 1942-1943?

DR-196:n sivuvakaajaan oli tuolloin jo maalattu sukellusveneen silhuetti 23.6.1942 SC-406 (vaurioita, ei uponnut) vastaan tehdyn syvyyspommituksen perusteella. Kuvan yksilöstä en voitonmerkkiä pysty puhelimen ruudulta havaitsemaan. Olisiko yksilö sitten DR-195 tai DR-198? DR-197 oli tuhoutunut heinäkuussa 1942.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Korkeusvakaajan alapuolella on mielestäni pieniä eroavaisuuksia maalauskuvion rajoissa. 1. kuvassa on DR-196 (huomaa sukellusveneen silhuetti) keskimmäinen on rajattu Mikan kuvasta ja viimeisen foton löysin nettihaulla, valitettavasti tunnuksesta ei saa selvää. 

DD891D12-9697-4BB2-8FAE-E4578917EF46.jpeg

1A0C13D0-7E3B-40FC-8DCB-2976D1FF0EE3.jpeg

FC491115-DB0D-403E-806C-1288CC2778AE.jpeg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo Topin laittamat kuvat pisti ensin miettimään onko kyseessä edes sama konetyyppi! Piti oikein tarkistaa, ja niinhän se on, että DR-koneissa oli kellukkeilla ollessa alaosastaan pidempi vesikone-sivuperäsin. Maalattiinko sama ”voitto-silhuetti” kuitenkin molempiin peräsimiin? Mallarit hoi… (; Kuvissa DR-195.

Kellukkeilla otettu kuva: ”Meritiedustelukone lähdössä.
Santahamina 1942.07.23”. SA-kuva. 

Maakuva Lentokonetehtaalta Tampereelta. Päiväämätön SA-kuva.

Jukka

214182C5-939D-4191-B183-DD84F392556C.jpeg

745D4366-42DA-4BB3-BC0F-EA4C96CAB741.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämmöinen kuva löytyi Ilmavoimamuseon digitaaliarkistosta. Hiukan valoisuutta ja kontrastia säätämällä runkotunnus tuli jotenkuten esille, samoin kuin sivuvakaajassa oleva sukellusvene. Uskoakseni kellukemallin sivuperäsimen vaihdossa vakaajaa ei vaihdeta, joten sama merkintä säilyy siinä molemmissa tapauksissa.

dr.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Ari Oksanen kirjoitti:

 

Joo eri versioiden välillä piti tehdä jotain muutoksia, ja vakaimen takaosan liikkuva lärpäke oli kai niistä yksi.

Muokattu: , käyttäjä: Topi Falkenberg
Poistin kuvan
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Topi Falkenberg kirjoitti:

Joo eri versioiden välillä piti tehdä jotain muutoksia, ja vakaimen takaosan liikkuva lärpäke oli kai niistä yksi.

Kun DR-195:n sivuperäsintä katsoo, niin se on molemmissa kuvissa mielestäni yhtenäinen. Lisäksi sivuvakaajan ja -peräsimen maalauskaavio on eri, vaikka muualla rungossa näyttäisi olla sama. Tämä viittaa siihen, että koko sivuperäsin on eri ja vaihdettu kun käytetään vesi- tai maakonetta. Vai mitä sanoo raati.

Jukka

67CDAF2E-E528-46B2-869F-DA624C5EC8D6.png

E249A0D2-07A9-491F-8257-440D7503FE7B.png

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Kuvien lisäys
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiakirjat: Kansallisarkisto.

Dornier Do 22:n kiinteää suuntavakainta ei vaihdettu maa- tai vesikone käyttoä varten. Sen sijaan suuntavakaimen (ja samalla rungon) alle lisättiin alaevä vesikonekäyttöä varten. Myös (vesi)suuntaperäsin vaihtui.

kuva1.thumb.JPG.31ecdfdf888b843a1454a722cd6ddcc2.JPGkuva2.thumb.JPG.8b4921015f09aa3a6648d2c651012848.JPG

DR-196:n koelentoraportit suksi-, vesi- ja pyöräkoneena.

kuva3.thumb.JPG.80f1452dd43fd072fa48392a21b50882.JPGkuva4.thumb.JPG.e39bbd90b34077b56da0ccbc988fb844.JPGkuva5.thumb.JPG.4dbe1f9b9dac90a80f09834e9d33bada.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Kun DR-195:n sivuperäsintä katsoo, niin se on molemmissa kuvissa mielestäni yhtenäinen. Lisäksi sivuvakaajan ja -peräsimen maalauskaavio on eri, vaikka muualla rungossa näyttäisi olla sama. Tämä viittaa siihen, että koko sivuperäsin on eri ja vaihdettu kun käytetään vesi- tai maakonetta. Vai mitä sanoo raati.

Jukka

67CDAF2E-E528-46B2-869F-DA624C5EC8D6.png

E249A0D2-07A9-491F-8257-440D7503FE7B.png

Näkyyhän tuo selvästi näistä kuvista. Vesiversion ylälaidan elliptinen osa on aivan erinlainen. Aerodynaaminen kevitysosa yltää edemmäksi. Tällä kompensoidaan saranalinjan takapuolella lisääntyneen pinta-alan lisäämää momenttia.

PS. Korkeusperäsimen massatasapainotus vipumekanismin avulla on mielenkiintoinen ratkaisu (rakennelma korkeusvakauttimen yläpuolella).

Muokattu: , käyttäjä: Markku Koivurova
Lisätty havainto korkeusperäsimen massatasapainotuksesta
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyi pöytälaatikosta "selvittämättömien osastolta" vielä tuo Hanssin-Jukan kuva.

Kuvauspaikkaa tästä ei kukaan tunnista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
28 minuuttia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Löytyi pöytälaatikosta "selvittämättömien osastolta" vielä tuo Hanssin-Jukan kuva.

Kuvauspaikkaa tästä ei kukaan tunnista?

Minulle tulee jotenkin Malmi tästä mieleen...taustan talo ja maasto, koneita paljon kuvassa. 

Jukka

20220608_192436.jpg.421a7ac864a44e844ca66e042faf48e9.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään