Sami Tuomisto

Wizz Airin toimitusjohtaja kehottaa lentäjiä lentämään väsyneinä

5 viestiä aiheessa

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008876685.html

Jälleen yksi syy olla lentämättä tällä firmalla. Juuri sitä kulttuuria mistä olen aiemminkin puhunut ja minkä vuoksi kenenkään ei pitäisi tuollaisten yrittelijöiden kyytiin astua. 

Lainaa

Suomestakin maailmalle lentävä halpalentoyhtiö Wizz Air kehottaa lentäjiään lentämään väsyneenä, jotta lentoja ei jouduttaisi perumaan.

”Tässä ensinnäkin kehotetaan lentämään väsyneenä. Toiseksi kyseenalaistetaan lentäjän itse tekemä arvio omasta lentokunnosta”, Soini sanoo.

Soinin mukaan tämä myös viestittää lentäjille, etteivät he ole toimitusjohtajan mielestä rehellisiä.

Wizz Airin toimitusjohtaja József Váradi toteaa alunperin yhtiön sisäiseksi tarkoitetulla videolla, että sairauspoissaolot pitää saada vähenemään. 

”Emme voi pyörittää tätä firmaa niin, että joka viides kertoo olevansa sairaslomalla väsymyksen vuoksi”, Varadi sanoo.

”Olemme kaikki rättiväsyneitä, mutta joskus on pakollista venyä (take the extra mile).”
 
Muokattu: , käyttäjä: Sami Tuomisto
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katoin tuon videon ja mietin etta kuka CEO on niin urpo, etta sanoo jotain noin idioottimaista videolla.

No, vastaushan on, Jozsef Varadi on niin urpo.

Jaan innolla odottelemaan huomenna (tod nak?) tulevaa selittelyvideota etta "ei me nyt oikeasti tarkoitettu sita".

Kuten Soini tuossa sanoo, terveissa yhtioissa voi soittaa toihin ja todeta, etta nyt ei olla lentokunnossa. Meilla esim. se on palkallinen vapaa.

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Mikko Tuomi
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
33 minuuttia sitten, Mikko Tuomi kirjoitti:

Katoin tuon videon ja mietin etta kuka CEO on niin urpo, etta sanoo jotain noin idioottimaista videolla.

No, vastaushan on, Jozsef Varadi on niin urpo.

Jaan innolla odottelemaan huomenna (tod nak?) tulevaa selittelyvideota etta "ei me nyt oikeasti tarkoitettu sita".

Kuten Soini tuossa sanoo, terveissa yhtioissa voi soittaa toihin ja todeta, etta nyt ei olla lentokunnossa. Meilla esim. se on palkallinen vapaa.

Wizzin entinen lentotoiminnanjohtaja Darwin Triggs (ex-Emirates) sai lähteä edellisen kohun jälkeen. Silloin hän kehotti videolla potkimaan pois kaikki mädät omenat jos ovat olleet hankalia tai liikaa poissa töistä. Ihmettelen suuresti miten Varadi tekee saman mokan, kun edellisestä on vain pari vuotta. Yhtiökulttuuri ei ole kuitenkaan muuttunut mihinkään, joten syyt ovat varmasti yksittäisiä henkilöitä syvemmällä eikä suunta välttämättä parane heitä vaihtamalla, vaikka toimitusjohtajalla iso rooli onkin.

Suurin rooli on silti omistajilla, joilla on valta päättää miten yhtiötä johdetaan. Wizz on jenkkiyhtiö Indigon omistama ja sen alla taas on muitakin halpalentoyhtiöitä kuten Frontier ja Volaris sekä jatkossa myös Spirit. Wizzin esimerkki ei anna hyvää kuvaa näidenkään yhtiöiden toiminnasta, jos omistajat sallivat tuollaisen. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt läikähti minullakin yli, niin hölmöä tämän kaverin teksti on. Eivät ne pilotit tyhjästä narise. Ja aivan varmasti tiedän mistä puhun, kun kyse on väsymyksestä sen akuutissa ja myös syvemmässä merkityksessä. Nuorena valvomisen jälkeen palautuminen on nopeaa, yksi kunnon yö ja asia on klaari. Vanhempana tilanne on erilainen. Yksi yö ei enää riitäkään. Eikä yölennolla asian ydin ole itse väsymys. Meitä kaikkia väsyttää yöllä. Normaali yöväsymys on aaltoilevaa eli väsymys ja pirteys vaihtavat roolia tunnin-parin välein. Koneessa on menettely, jonka avulla myös kahden hengen ohjaamomiehistöllä voidaan ottaa aivan laillisesti pienet torkut. Olen tosin kuullut, ettei tämä ole mahdollista kaikilla yhtiöillä. Niillä sitten sorvataan lähestymisiä rättiväsyneinä. Ammattitaitoa on se, että torkut voidaan ottaa juuri silloin, kun on se väsymyshuippu päällä. Vartin tirsatkin ovat poikaa. Turhaa sitä on yrittää silmiään ummistaa, kun on ryystänyt kahvia koko lennon ajan ja olotila on pirteä. 

Kokonaan eri asia on se väsymys, kun kuukaudesta toiseen on elänyt vajailla yöunilla. Silloin palautuminen onnistuu, jos ylipäätään on onnistuakseen, vasta pidemmän ajan kuluessa. Eikä univaje tule siitä, etteikö yrittäisi nukkua silloin kun siihen on tilaisuus. Ongelma on se, ettei saa nukutuksi kuin muutaman tunnin, loppuajan pyörii sängyssä. Minulla on sellainen tunne, että tämä on se varsinainen lentäjien ongelma, eli pitkän ajan kuluessa syntynyt univaje. Tästä eivät tiedä muut kuin ne, jotka ovat sen kokeneet. Se joskus pääkonttorissa unohtuu, että homo sapienssin kehitys kestämään tällaista elämää on vasta puolitiessään. Tähän ongelmaan ehkä toteuttamiskelpoisin keino olisi siirtyä toimistotöihin pariksi-kolmeksi kuukaudeksi. Vaikka palkka vähän laskisikin, elämänlaatu oletettavasti paranee. Tuntuu jotenkin hölmöltä, että sairasloma on ainoa vaihtoehto perusterveelle työhaluiselle ihmiselle, jonka keho ei kaipaa muuta kuin säännöllistä elämää muutamaksi kuukaudeksi.   

Seppo

11 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wizz Air oli hakenut Foreign Air Carrier Permit-lupaa lentää USA:han yhdellä A330F-rahtikoneella, mutta USA:n liikenneministeriö torppasi anomuksen turvallisuusasioihin vedoten.

Luvan myöntämistä vastustivat useat lentäjien järjestöt. Uutinen on mielenkiintoista luettavaa ja sisältää Wizz Airin vastineen jossa yhtiö tietysti kiistää kaiken siihen kohdistetun kritiikin...

Lainaa

The United States Department of Transportation (DOT) has rejected Wizz Air's application for a Foreign Air Carrier Permit (FACP) over concerns about its safety oversight.

Wizz Air's application was vehemently opposed by US and European trade unions. The Southwest Airlines Pilots Association (SWAPA), the Air Line Pilots Association (ALPA), the Allied Pilots Association (APA), and the Independent Pilots Association (IPA), supported by the European Cockpit Association (ECA), raised a litany of concerns related to the carrier's labour practices, which could allegedly adversely impact safety. They also highlighted that the carrier's application included few details regarding its proposed services to the US.

https://www.ch-aviation.com/portal/news/117659-us-dot-rejects-wizz-airs-facp-application

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään