Ilkka Mäkelä

Pilottipulan vaivaamat USA:n regional-yhtiöt nostivat pilottien palkkoja, isot yhtiöt perässä.

23 viestiä aiheessa

Ei tarvitse olla ruudinkeksijä ymmärtääkseen, että pilotteja alkaa löytyä kunhan tarjotaan lisää palkkaa.

Näin tekee kaksi American Airlinesin omistamaa alueellista yhtiötä, eli Envoy Air ja Piedmont tarjoamalla massiviseksi luonnehditun palkankorotuksen sekä aloitteleville perämiehille että ensimmäisen vuoden kapteeneille elokuun loppuun 2024 saakka.

Alueellisten yhtiöiden korkein aloittelevan perämiehen palkka USA:ssa on uutisen mukaan ollut noin 53 USD tunnilta, mikä nousee Envoyllä ja Piedmontilla nyt 90 dollariin tunnilta. Ensimmäisen vuoden kapteenit saivat aikaisemmin 78 tai 86 dollaria tunnilta, mikä nousee 146 dollariin tunnilta.

Ilmeisesti kokonaispalkka sisältää muitakin eriä, mutta tuntipalkka lienee tärkein osa palkan muodostuksesta ja korotukset aikaisempaan nähden ovat melkoiset, joskin tilapäiset. Jää tietysti nähtäväksi, löytyykö pilotteja todella riittävästi lisää. Siirtyisikö niitä muista alueellisista yhtiöistä Envoylle ja Piedmontille?

 

Lainaa

Two of the regional carriers owned by American Airlines are hiking pilot pay in a way that could set off shockwaves throughout the industry.

New-hire first officers at Envoy Air and Piedmont Airlines will soon make $90 an hour, an unheard-of figure in an industry where, until this week, the top starting salary for an entry-level first officer was $52.98. That was for pilots at Endeavor Air, the regional airline wholly owned by Delta Air Lines, which has long been considered the industry pay leader.

First-year captains at both airlines will make $146 per hour. That’s an increase from $78 at Piedmont and $86 at Envoy.

While some details of the accompanying contract agreements — which are between Envoy and Piedmont management and bargaining units represented by the Air Line Pilots Association — are permanent, the big pay increases are temporary and run through August 2024. A smaller pay increase that is in the deals is permanent.

https://thepointsguy.com/news/envoy-air-piedmont-airlines-pilot-pay-increase/

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mäkelä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Envoy Air tarjoaa nyt kolminkertaista palkkaa mikäli pilotti tekee heinäkuun aikana vapaa-ajallaan sellaisia lentovuoroja, joille ei ole vielä merkitty miehistöä. Tarkoitus on välttää miehistöpulan aiheuttamia peruutuksia tärkeänä lomakautena.

Lainaa

Envoy Air — a regional carrier under American Airlines — is tripling the pay of pilots who pick up trips from July 2 to July 31, according to CNBC.

The airline has declared "super critical coverage" for all bases over the period and "any open time flown during this time frame will be paid at 300%," CNBC reported, citing a note to pilots.

"As part of the proactive strategy to run a reliable schedule during the peak summer travel season, Envoy is offering pilots triple pay to pick up uncovered trips on their days off in the month of July," said the airline, per CNBC.

https://www.aol.com/finance/american-airlines-regional-carrier-offering-045816229.html

Isoista USA:n yhtiöistä ensimmäisenä tarjoaa palkankorotusta United, 14,5 % plus 8 viikkoa palkallista vanhempainvapaata 2 vuoden mittaisella sopimuksella:

Lainaa

United Airlines pilots will get a 14.5 percent pay raise and eight weeks of paid maternity leave in a two-year deal that’s been sent to the pilots for ratification. The fat contract was signed off by Air Line Pilots Association and the membership has until July 15 to vote but ratification is expected.

https://www.avweb.com/aviation-news/united-pilots-offered-14-5-percent-raise/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Envoy Air tarjoaa nyt kolminkertaista palkkaa mikäli pilotti tekee heinäkuun aikana vapaa-ajallaan sellaisia lentovuoroja, joille ei ole vielä merkitty miehistöä. Tarkoitus on välttää miehistöpulan aiheuttamia peruutuksia tärkeänä lomakautena.

https://www.aol.com/finance/american-airlines-regional-carrier-offering-045816229.html

Isoista USA:n yhtiöistä ensimmäisenä tarjoaa palkankorotusta United, 14,5 % plus 8 viikkoa palkallista vanhempainvapaata 2 vuoden mittaisella sopimuksella:

https://www.avweb.com/aviation-news/united-pilots-offered-14-5-percent-raise/

Taa on kylla hauskaa miten tasta nyt tehtiin uutinen. Envoylla on ollut tuo 300% SCC kaytossa tauotta viime kesasta asti.

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentäjien palkkoja on nostanut myös Unitedin osittain omistama CommutAir, joskin edellisiä maltillisemmin. Ja luvassa on lisäksi 25000 dollarin bonus uusille perämiehille ja 50000 dollarin bonus uusille kapteeneille työsopimuksen allekirjoittamisesta ja työssä pysymisestä (new-hire sign-on and retention bonus).

Samasta uutisesta löytyy myös tieto American Airlinesin (emoyhtiön) kaikille lentäjilleen heinäkuussa antamasta 16 % palkankorotuksesta.

Lainaa

First officers will now earn $72 per hour, and captains will earn $100 per hour during their first year flying for the airline, according to the company. The prior contract gave CommutAir pilots $51 per hour and $84 per hour, respectively.

In addition to the pay hike, first officers will receive $25,000, and Captains will receive $50,000 in new-hire sign-on and retention bonuses, according to the airline.

https://www.yahoo.com/news/pilots-one-uniteds-regional-airlines-213009842.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seuraava pilottien palkkoja nostava yhtiö on Mesa Airlines, jonka lentäjien kerrotaan pian olevan USA:n regional-yhtiöiden parhaiten palkattuja. Korotuksen jälkeen perämiesten alkupalkka on $ 100 per lentotunti ja kapteeneiden alkupalkka $ 150 per lentotunti. Uudet palkat astuvat voimaan 15.9.

Syy korotuksiin oli mm. se, että Mesa menetti lentäjiä Americanin regional-yhtiöille.

 

Lainaa

The pilots at Mesa Airlines are about to be the best-paid in the regional airline industry.

The Phoenix-based regional airline, which operates the Canadair Regional Jet 900 for American Airlines and the Embraer 175 for United Airlines, will pay its first officers a starting rate of $100 per flight hour and its captains a starting rate of $150 per hour, the union representing its pilots, the Air Line Pilots Association, announced on Friday.

It’s the first regional airline to break the $100 per hour starting pay mark for first officers.

Prior to this agreement, Mesa’s pilots were among the lowest paid in the regional industry. It’s a 118% pay hike for first-year first officers and a 172% hike for captains.

https://thepointsguy.com/news/mesa-airlines-pilot-pay/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Horizon Air, joka on Alaska Airlinesin regional-yhtiö, ilmoittaa niinikään lentäjien palkkojen huomattavasta korotuksesta.

Lainaa

The more than 700 pilots at Horizon Air, Alaska Airlines’ lower-wage regional sister carrier, have won a blowout contract that provides handsome pay increases.

Captains will receive an average pay increase of 74%, while first officers will receive an 85% pay increase, the pilot union announced Friday.

First-year captains at Horizon will jump from earning $81 to $149 an hour, the highest rate at any regional carrier. Newly-hired first officers now earn $48 an hour jumping to $90 an hour.

Based on an average of about 950 hours a year, a first-year captain’s salary jumps from about $77,000 to $142,000. The salary of a new first officer nearly doubles, from $46,000 to $86,000.

https://toptrendnewz.com/pilots-at-horizon-air-in-alaska-win-huge-pay-raises-in-new-contract/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt näyttää siltä, että Amerikan isojen yhtiöiden tarjoamat palkankorotukset eivät riitä lentäjille.

American tarjosi 19 % kolmessa erässä 2 vuoden aikana, liitto hylkäsi tarjouksen.

United tarjosi 14,5 % puolentoista vuoden aikana, lentäjät hylkäsivät tarjouksen.

Deltan lentäjät hyvöksyivät lakkotoimien aloittamisen jos sopimukseen ei päästä.

https://simpleflying.com/american-airlines-pilots-reject-contract-november-2022/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6/15/2022 at 13.27, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Ei tarvitse olla ruudinkeksijä ymmärtääkseen, että pilotteja alkaa löytyä kunhan tarjotaan lisää palkkaa.

Näin tekee kaksi American Airlinesin omistamaa alueellista yhtiötä, eli Envoy Air ja Piedmont tarjoamalla massiviseksi luonnehditun palkankorotuksen sekä aloitteleville perämiehille että ensimmäisen vuoden kapteeneille elokuun loppuun 2024 saakka.

Alueellisten yhtiöiden korkein aloittelevan perämiehen palkka USA:ssa on uutisen mukaan ollut noin 53 USD tunnilta, mikä nousee Envoyllä ja Piedmontilla nyt 90 dollariin tunnilta. Ensimmäisen vuoden kapteenit saivat aikaisemmin 78 tai 86 dollaria tunnilta, mikä nousee 146 dollariin tunnilta.

Ilmeisesti kokonaispalkka sisältää muitakin eriä, mutta tuntipalkka lienee tärkein osa palkan muodostuksesta ja korotukset aikaisempaan nähden ovat melkoiset, joskin tilapäiset. Jää tietysti nähtäväksi, löytyykö pilotteja todella riittävästi lisää. Siirtyisikö niitä muista alueellisista yhtiöistä Envoylle ja Piedmontille?

 

https://thepointsguy.com/news/envoy-air-piedmont-airlines-pilot-pay-increase/

Piedmont Airlines tarjoaa nyt etukäteen maksettavaa 100000 dollarin bonusta kokeneille kapteeneille jotka siirtyvät yhtiön lentäjiksi.

Lainaa

US regional Piedmont Airlines is offering an upfront bonus of $100,000 to experienced pilots in a bid to attract more captains.  

The regional carrier of American Airlines (A1G) (AAL) said the offer is available for pilots who can accept a conditional job offer by the end of the year. Pilots who are already qualified to sit in the left-hand seat (the captain’s side) will receive $100,000 and pilots who are close to upgrading to captain will receive $75,000 if they commit to Piedmont for two years. 

https://www.aerotime.aero/articles/32669-piedmont-airlines-offers-bonus-experienced-pilots

Toisen uutisen mukaan sadantuhannen bonusta tarjoavat myös Envoy ja PSA Airlines.

https://simpleflying.com/american-airlines-regional-providers-pilot-signing-bonus/

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mäkelä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11/3/2022 at 15.05, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Nyt näyttää siltä, että Amerikan isojen yhtiöiden tarjoamat palkankorotukset eivät riitä lentäjille.

American tarjosi 19 % kolmessa erässä 2 vuoden aikana, liitto hylkäsi tarjouksen.

United tarjosi 14,5 % puolentoista vuoden aikana, lentäjät hylkäsivät tarjouksen.

Deltan lentäjät hyvöksyivät lakkotoimien aloittamisen jos sopimukseen ei päästä.

https://simpleflying.com/american-airlines-pilots-reject-contract-november-2022/

Deltan lentäjille on tarjottu 34 % palkankorotusta porrastettuna kolmelle vuodelle, kertoo Reuters. Tarjottu uusi sopimus sisältäisi myös kertasumman joka määräytyy aikaisempien ansioiden perusteella.

Muut isot yhtiöt ovat huhujen mukaan tekemässä vastaavan tarjouksen omille lentäjilleen.

Lainaa

Delta Air Lines has offered a 34% cumulative pay raise to its pilots over three years, according to a draft contract seen by Reuters 

The new contract, which is pending approval by Delta’s pilots, consists of an 18% pay rise on the date the contract is ratified, including a 5% hike after one year, a 4% hike after two years and another 4% hike after three years, Reuters added.   

In addition to the pay hike, the new contract also offers a one-time payment amounting to a cumulative 22% of Delta pilots’ earnings between 2020 and 2022 if the deal is ratified, according to the draft contract. 

Delta now joins other major US carriers, such as United Airlines and American Airlines (A1G) (AAL), in negotiating new pilot contracts. The updated terms offered to Delta pilots are expected to be a benchmark for the outcome of rival US carrier contract negotiations.  

https://www.aerotime.aero/articles/32857-delta-airlines-pilots-pay-increase-labor-contract-us-airline

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nostaa keskiverto kapteenin liksan sinne 400-500k valimaastoon, 16-18 paivaa vapaata kuussa. Nyt aletaan olla jo tontilla.

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Spirit Airlines tarjoaa seuraavana palkankorotuksia lentäjilleen. Tarjolla on 43 % tai 34 % tai 27 % tai 25 % korotukset vähän laskutavasta riippuen. En ole matemaatikko mutta näin se suurinpiirtein menee:

43 % kumulatiivisen painotetun keskiarvon mukaisen korotuksen saavat yhtiön perämiehet, 25 % korotuksen kapteenit. 34 % kumulatiivisen painotetun keskiarvon mukaiseen korotukseen päädytään kun kaikkien lentäjien korotukset ynnätään. Ja 27 % on ammattiliiton ALPAn ilmoittama luku. Kaikki tämä siis kahden vuoden kuluessa. Edellyttäen, että lentäjät hyväksyvät tarjouksen.

Lainaa

In a memo sent out to its members on Friday (Dec 10), Spirit’s pilot union said the deal will result in a 43 per cent cumulative weighted average pay raise for first officer and a 25 per cent wage increase for captain over two years.

Overall it would lead to a 34 per cent cumulative weighted average increase in pay rates for Spirit pilots, the memo said.

The Air Line Pilots Association (ALPA), which represents pilots at the ultra-low-cost carrier, said the new contract agreement represents an economic gain of US$463 million or 27 per cent over the next two years for the pilots.

https://www.businesstimes.com.sg/companies-markets/spirit-airlines-offers-big-raises-pilots-new-contract-union-memo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Deltan lentäjät ovat hyväksyneet uudet sopimusehdot, joiden mukaan palkka nousee "yli 30 %" neljän vuoden aikana.

Lainaa

Pilots at Delta Air Lines easily approved a new contract that will raise their pay by more than 30% over four years and likely lead to similar agreements covering union pilots at other major U.S. airlines.

The Air Line Pilots Association said 78% of Delta pilots who voted supported the contract. Delta has about 15,000 pilots.

https://www.npr.org/2023/03/02/1160562130/delta-air-lines-pilots-approve-contract-to-raise-pay-by-more-than-30

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

American Airlinesin tj Robert Isom kertoo yhtiön olevan valmis tarjoamaan samansuuntaiset palkankorotukset ja edut kuin Delta, jolloin senioriteettilistan yläpäässä olevien laajarunkokoneiden kapteenien vuosipalkka voi nousta jopa 590000 dollariin.

Lainaa

American Airlines is prepared to raise pilot pay to match Delta’s, including 40% cumulative increases in a potential four-year deal, CEO Robert Isom said in a message to pilots.

“Let me be clear, American is prepared to match Delta’s pay rates and provide American’s pilots with the same profit-sharing formula as Delta’s pilots,” Isom said in the message to pilots, sent Tuesday and seen by CNBC.

An agreement could include 21% pay increases in the first year of the contract, Isom said. Factoring in higher 401(k) contributions by the end of a four-year deal, a captain flying narrow-body planes would make $475,000 at the top of the scale, up $135,000 from current pay, while the most senior captains of wide-body planes would make $590,000 per year, a $170,000 increase from today.

https://www.yahoo.com/news/american-airlines-ceo-tells-pilots-172537063.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 minuuttia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

American Airlinesin tj Robert Isom kertoo yhtiön olevan valmis tarjoamaan samansuuntaiset palkankorotukset ja edut kuin Delta, jolloin senioriteettilistan yläpäässä olevien laajarunkokoneiden kapteenien vuosipalkka voi nousta jopa 590000 dollariin.

https://www.yahoo.com/news/american-airlines-ceo-tells-pilots-172537063.html

"jopa" sanan sijaan pitäisi sanoa "vähintään". Tuo 590k on aikalailla minimi takuupalkka 12v laajarunkokapteenille ehdotettujen korotusten jälkeen. Vähän lisätöitä tekemällä tuon luvun saa tuplattua.

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

American Airlinesin lentoemännät näköjään haluavat myös samanlaiset palkankorotukset kuin lentäjille on luvassa. Blogia kirjoittava Matthew Klint sanoo vaatimuksia järjettömiksi ja naurettaviksi. Syitä tähän on useita.

Lentoemäntien vaatimukset:

Lainaa
  • 35% pay increase as of the day the contract is signed
  • 6% annual pay increases in the following two years
  • Increased reserve guarantees (from 75 to 82 hours per month)
  • Higher pay for language speakers, on international flights, and for flight attendants who work the galley
  • Boarding pay (50% of regular hourly pay)
  • Night pay (extra pay when working domestic flights at night)
  • Higher per diems
  • Higher parking allowances
  • Doubling profit sharing (from 5% to 10% of pre-tax earnings up to $2.5 billion and 20% for profits that exceed $2.5 billion)

I find the demands totally unreasonable and frankly laughable.

Lainaa

But here’s the deal: this is an issue of supply and demand (or at least should be). Every time an airline hires flight attendants, demand for a position far exceeds the number of positions available. It’s basic economics. If anything, wages should go down, not up.

https://liveandletsfly.com/american-airlines-flight-attendants-pay-raise/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

United Airlinesin lentäjät ovat hyväksyneet uuden sopimuksen, joka antaa kumulatiiviset 34,5 - 40,2 % palkankorotukset 4 vuoden aikana.

Lainaa

CHICAGO (Reuters) -United Airlines and its pilots on Saturday reached a labor agreement that will give the latter a significant pay increase, after the union rejected an earlier offer last year instead to seek even higher wages with pilots in short supply.

The pilots will get cumulative 34.5%-40.2% increase in pay raises in a new four-year contract, the Air Line Pilots Association (ALPA) said.

https://www.yahoo.com/finance/news/united-airlines-pilots-reach-agreement-213626858.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 tuntia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

United Airlinesin lentäjät ovat hyväksyneet uuden sopimuksen, joka antaa kumulatiiviset 34,5 - 40,2 % palkankorotukset 4 vuoden aikana.

https://www.yahoo.com/finance/news/united-airlines-pilots-reach-agreement-213626858.html

Sen verran pitää tarkentaa työjärjestystä, että Unitedin lentäjien liitto on hyväksynyt ehdotuksen sopimukseksi. Seuraavaksi siitä äänestävät itse lentäjät.

Laajarunkokapteenien peruspalkka jatkossa on n. $600k/vuosi. Saa nähdä onko korotus riittävä.

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 tuntia sitten, Mikko Tuomi kirjoitti:

Sen verran pitää tarkentaa työjärjestystä, että Unitedin lentäjien liitto on hyväksynyt ehdotuksen sopimukseksi. Seuraavaksi siitä äänestävät itse lentäjät.

Laajarunkokapteenien peruspalkka jatkossa on n. $600k/vuosi. Saa nähdä onko korotus riittävä.

 

Mielenkiintoista nähdä kuinka nämä firmat jälleen luistelevat  Chapter-11:n kautta vastuista jos ja kun pilottipula lähivuosina hellittää ja seuraava kriisi kolkuttaa ovelle.

Tuo raha pitää löytää jostain, lentäjät kun eivät tuota yhtään sen enempää isommallakaan palkalla. Tuloksesta sitä ei voi ottaa kun sitä tehdään joitakin satoja miljoonia, joten lippujen hinnan nostaminen voi olla tarpeen. Joku voisi tietysti sanoa, että on vain hyvä jos ennen Greyhoundilla matkustaneet poistuisivat kyydistä, mutta nousevien lipun hintojen myötä ero halpalentoyhtiöihin kasvaa ja lentäjille ei välttämättä olekaan niin paljon tarvetta isoissa yhtiöissä. Samalla ulkomaisten yhtiöiden kilpailuasetelma paranee. Vaikka lentäjien osuus kokonaiskuluista ei kovin montaa prosenttia olekaan, puhutaan silti miljardeista eli ihan merkittävästä kustannuksesta.

Lentokoulujen opiskelijamäärät ovat nousussa, vaikka edelleen jenkeissä suurin osa lento-oppilaista taitaa jättää koulunsa kesken. Kokemusvaatimuksia tullaan todennäköisesti laskemaan kun regionaalireittejä suljetaan. Veikkaan, että jatkossa lentäjäkoulutusta viedään enemmän eurooppalaiseen suuntaan, ilman korkeakouluja ja lentoyhtiöt hakevat ja testaavat itse omat kandidaattinsa. Vaatii tietysti myös poliittisia päätöksiä kokemusvaatimusten löysentämiseksi.

Jenkit ovat tietysti itse oman soppansa keittäneet ja alalla jo oleville lentäjille tämä on hyvä asia. Tilanne ei oikene ihan heti, mutta palkat alkavat olla jo niin käsittämättömällä tasolla että vaikea uskoa että tilanne olisi pysyvä.

Voi sitä valituksen määrää kun parin vuoden päästä tulee ilmoitus että pitäisi ottaa 60% palkan alennus ja tulla toimeen taas alle 20k$/kk palkalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Sami Tuomisto kirjoitti:

Mielenkiintoista nähdä kuinka nämä firmat jälleen luistelevat  Chapter-11:n kautta vastuista jos ja kun pilottipula lähivuosina hellittää ja seuraava kriisi kolkuttaa ovelle.

Tuo raha pitää löytää jostain, lentäjät kun eivät tuota yhtään sen enempää isommallakaan palkalla. Tuloksesta sitä ei voi ottaa kun sitä tehdään joitakin satoja miljoonia, joten lippujen hinnan nostaminen voi olla tarpeen. Joku voisi tietysti sanoa, että on vain hyvä jos ennen Greyhoundilla matkustaneet poistuisivat kyydistä, mutta nousevien lipun hintojen myötä ero halpalentoyhtiöihin kasvaa ja lentäjille ei välttämättä olekaan niin paljon tarvetta isoissa yhtiöissä. Samalla ulkomaisten yhtiöiden kilpailuasetelma paranee. Vaikka lentäjien osuus kokonaiskuluista ei kovin montaa prosenttia olekaan, puhutaan silti miljardeista eli ihan merkittävästä kustannuksesta.

Lentokoulujen opiskelijamäärät ovat nousussa, vaikka edelleen jenkeissä suurin osa lento-oppilaista taitaa jättää koulunsa kesken. Kokemusvaatimuksia tullaan todennäköisesti laskemaan kun regionaalireittejä suljetaan. Veikkaan, että jatkossa lentäjäkoulutusta viedään enemmän eurooppalaiseen suuntaan, ilman korkeakouluja ja lentoyhtiöt hakevat ja testaavat itse omat kandidaattinsa. Vaatii tietysti myös poliittisia päätöksiä kokemusvaatimusten löysentämiseksi.

Jenkit ovat tietysti itse oman soppansa keittäneet ja alalla jo oleville lentäjille tämä on hyvä asia. Tilanne ei oikene ihan heti, mutta palkat alkavat olla jo niin käsittämättömällä tasolla että vaikea uskoa että tilanne olisi pysyvä.

Voi sitä valituksen määrää kun parin vuoden päästä tulee ilmoitus että pitäisi ottaa 60% palkan alennus ja tulla toimeen taas alle 20k$/kk palkalla.

Ei se pula ihan lähivuosina hellitä. Age 67 siirtää sitä parilla vuodella, mutta tällä hetkellä nollakasvulla tarvitaan n. 60000 lentäjää seuraavan 10 vuoden aikana pelkästään eläköityvien lentäjien korvaamiseen.

Edellisen konkurssiaallon jälkeen konkurssilainsäädäntöä on muutettu, jonka takia se entisen kaltainen Chapter 11-kikkailu ei enää onnistu. Chapter 11 ei automaattisesti enää avaa sopimuksia neuvoteltavaksi, ja lisäksi nykyisin se antaa velkojille ihan eri tavalla oikeuksia järjestellä yritystoimintaa, erityisesti sen johtoporrasta. Se taisi olla Delta joka haki Chapter 11-menettelyä "sattumalta" juurikin viimeisenä päivänä vanhojen sääntöjen aikaan.

Tulosta ei parhaillaan tehdä jotain satoja miljoonia, vaan useita miljardeja. Deltan edellinen kvartaali oli 2.5 miljardia, siis yhdeltä kvartaalilta. Koko vuoden tulokseksi povaavat n. 7.5 miljardia. Rahaa riittää kyllä.

Ja lisäksi, alahan on tunnetusti ns. "feast or famine", eli välillä menee lujaa ja välillä sitten ihan päin helvettiä. Siksi palkkojen on parempi olla tällä tasolla, jotta ollaan valmiita sitten laihempiin aikoihin. Ilman mitään uutta kriisiä tai globaalia kaaosta, tätä hyvää aikaa pitäisi tuosta lentäjäpulasta johtuen jatkua ainakin kymmenkunta vuotta. Pitää muistaa, että inflaatio huomioiden nyt aletaan olemaan lähellä pre-9/11 palkkoja. Ei nämä nykyiset palkat ole mitään ennenkuulumattomia. Ennen COVIDia Deltalla oli joukko 350 kippareita jotka tienasivat yli miljoonan.

Näiden uusien sopimusten kustannusvaikutus on 6-8 miljardia 5 vuoden ajalle. Ainoa jolla voi olla vaikeuksia sen maksamisessa on AA, joka tunnetusti laahaa perässä muita yhtiöitä tuloskyvyllään. Delta takoo niin kovaa tulosta että koko 5 vuoden kustannusvaikutus on maksettu yhden vuoden tuloksella.

Unitedillahan on jo oma ab-initio koulunsa, tosin se on käynnistynyt vähän yskähdellen. Korkeakouluvaatimus poistui isoilta firmoilta viime vuonna, ja nykyisin jo varsin vähäisellä, n. 2500-3000 tunnin kokemuksella on kilpailukykyinen noihin Delta/UA/AA yhtiöihin.

Tuolla ATP-säännöllä on onneksi kova kannatus DC:ssä, ja lobbaus sen säilyttämiseksi on varsin aktiivista. Lentäjäpula on niin kova, että nykyisinkin kyllä 250 tunnin kokemuksella löytyy hyvin töitä.

 

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuoreen Reutersin uutisen mukaan kapteenin jakkara ei kiinnosta. Suurempi palkka ei kuulemma korvaa elämänlaadun heikentymistä.

Lainaa

Finding pilots willing to take career upgrades is not just a United problem.

At American Airlines (AAL.O), more than 7,000 pilots have chosen not to take a captain's job, according to union-supplied data. Dennis Tajer, a spokesman for American's pilots union, said the number of pilots declining promotions has at least doubled in the past seven years.

Lainaa

At United, bids for 978 captain vacancies, or about 50% of the vacancies posted, have gone unfilled in the past year, United pilot union data shows. In June, 96 of 198 openings went unfilled.

Currently, the Chicago-based carrier has about 5,900 captains and 7,500 first officers, according to its union data.

Lainaa

Multiple pilots at United told Reuters that senior first officers have been avoiding promotions as they do not want to surrender seniority in their current job category to become a junior captain and risk more disruption to their personal lives.

Under current work rules, pilots said they can be forced to involuntarily accept assignments on days off and that trips can be changed or extended "on a whim."

https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/united-airlines-grapples-with-pilots-avoiding-captains-chair-2023-07-18/

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Unitedin piloteilla on nyt äänestettävänä uusi sopimus jonka palkkaaulukotkin jutussa kerrotaan. Miksiköhän muuten A380 mainitaan konetyyppien joukossa? Olenko jäänyt jostain paitsi?

Lainaa

United pilots have been looking for a new contract for around five years, so this is a major milestone. However, it is worth noting that in 2022, an agreement in principle was reached, but the pilots voted against that one. This contract is much more generous, and I have to imagine it will be approved by members.

There’s a dedicated website with all the details of this contract, plus this document has a summary of all the changes. With this new contract, pilots are looking at pay raises of up to 40% over four years, and the union values the incremental value of this agreement at around $10 billion.

To start, pilots will get an immediate pay increase of 13.8% to 18.7% as of the date of signing (on the low end, 14.1% for the 777 and 787, and on the high end, 18.7% for the 737-700 and A319). Below you can find the new pilot pay rates as of the date of signing. You can generally just add three zeroes to the end of the hourly pay to figure out roughly how much pilots earn per year.

https://onemileatatime.com/news/united-airlines-pilots-contract/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Unitedin piloteilla on nyt äänestettävänä uusi sopimus jonka palkkaaulukotkin jutussa kerrotaan. Miksiköhän muuten A380 mainitaan konetyyppien joukossa? Olenko jäänyt jostain paitsi?

https://onemileatatime.com/news/united-airlines-pilots-contract/

A380 on siellä taulukossa (AA:lla muuten on myös A380 ns. Group V lentokoneena) parista syystä.

Ensinnäkin, jos yhtiö yhtäkkiä päättääkin tilata/ostaa isompia koneita kuin mitä parhaillaan lentävät, niin niiden konetyyppien palkkaus lasketaan sitten yleensä prosentteina MTOWista suhteessa isoimpaan neuvoteltuun konetyyppiin. Todennäköisyys tähän on tietty häviävän pieni, mutta mikäs sitä siellä on roikuttaessa.

Toinen on se, että ainakin ennen osassa "erikoistehtäviä" (special assignment, miten se nyt kääntyisikään, mutta esimerkiksi simukouluttaja, chief pilot office hommat jne) palkka maksettiin "korkeimman palkkaluokan" mukaan.

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Southwestin lentäjille on tarjolla noin 50 % palkankorotukset.

Lainaa

-Pilots at Southwest Airlines will get about a 50% pay raise over a five-year period in their new contract, according to the details shared by their union on Wednesday.

The Southwest Airlines Pilots Association (SWAPA), which represents more than 10,000 pilots at the Dallas-based carrier, also said its board has voted to send the deal to members for a ratification vote.

"The board believes this agreement achieves the goals of the pilot group, provides security for their families, and rewards their industry-leading productivity," the union said.

On Tuesday, the union said it has reached an agreement with the company for a $12-billion contract deal.

https://finance.yahoo.com/news/southwest-airlines-pilot-contract-provides-185440382.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään