Jukka Juutinen

Suomalaiset Ju 88:t ja radiokorkeusmittari

15 viestiä aiheessa

Teoriassa osattiin käyttää, mutta käytännössä ei tainnut olla asennettuna yhteenkään Junkersiimme?

Suomenkielinen ohje FuG 101A:sta. Osa 9D, sivut 14 ja 22 sekä kuvat 27 ja 31. Lähde Ilmavoimamuseon digiarkisto.

https://drive.google.com/drive/folders/12TJnuzkDTVkUOKZDP5oOrG5At2HUQPb_

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
Sivu- ja kuvanumeroiden lisäys
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt tuli vastaan valokuva, jossa JK-273:n vasemman siivenkärjen alapinnalla näkyy FuG 101A:n vastaanotinantenni. Kuvasta rajautuu pois lähetinantenni. Otos löytyy Kari Stenmanin teoksesta Junkers laivue, lentolaivue 44 sodassa sivulta 122.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
28.6.2022 at 16.21, Ari Oksanen kirjoitti:

Nyt tuli vastaan valokuva, jossa JK-273:n vasemman siivenkärjen alapinnalla näkyy FuG 101A:n vastaanotinantenni. Kuvasta rajautuu pois lähetinantenni. Otos löytyy Kari Stenmanin teoksesta Junkers laivue, lentolaivue 44 sodassa sivulta 122.

Saksassa tehdyn vastaanottotarkastuksen mukaan vain muutamassa koneessa olisi ollut valmius korkeusmittarin asennukseen. Tulevan JK-273:n osalta mainittiin "Alles fehlt". Onko asennus tehty kokonaan Suomessa vai tapahtunut virhe vastaanottotarkastuksessa, mutta kyllä tuossa kuvassa selvästi näyttäisi olevan siiven alapinnalla dipolin tukivarsi. Mittareita toimitettiin Suomeen viisi sarjaa ja sitä kokeiltiin ainakin yhdessä JK:ssa.

Menomatkalla radiohiljaisuus -kirjassa selostetaan tarkemmin JK:n radiolaitteiden vaiheita.

Jussi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Jukka Juutinen kirjoitti:

Onko tuosta lennosta jäänyt mitään raporttia? 

Sellaista raporttia ei tullut eteeni.

Toisesta lähteestä selvisi, että miehistön ko. lennolla muodostivat: ohjaaja-vääpeli Merisalo, luutnantti Heinbürger (saksalainen?), vänrikki Uotinen ja sotamies Jolula. Lentokorkeus oli maksimissaan 200 metriä.

Muita vastaavia Junkers Ju 88:lla tehtyjä FuG 101 testilentoja ei päiväkirjoista löydy vaikka muutaman koneen mukana saapuikin laitteita Saksasta. Koneiden JK-253, -260, -264, -268, 271 ja JK-272 papereissa sanotaan kohdassa Sähköinen korkeusmittari FuG 101. Puuttuvien laitteiden vuoksi ei mittaria ole voitu asentaa kokeilukelpoiseksi.

JK-273 sai pari antennitankoa Kenttälentovarikolla Rissalassa. Mihinkähän tarkemmin?

IMG_5478.thumb.JPG.ad306cff8a97483fafa454d3ae750eca.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
23 minuuttia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Toisesta lähteestä selvisi, että miehistön ko. lennolla muodostivat: ohjaaja-vääpeli Merisalo, luutnantti Heinbürger (saksalainen?), vänrikki Uotinen ja sotamies Jolula. Lentokorkeus oli maksimissaan 200 metriä.

Muita vastaavia Junkers Ju 88:lla tehtyjä FuG 101 testilentoja ei päiväkirjoista löydy vaikka muutaman koneen mukana saapuikin laitteita Saksasta. Koneiden JK-253, -260, -264, -268, 271 ja JK-272 papereissa sanotaan kohdassa Sähköinen korkeusmittari FuG 101. Puuttuvien laitteiden vuoksi ei mittaria ole voitu asentaa kokeilukelpoiseksi.

JK-273 sai pari antennitankoa Kenttälentovarikolla Rissalassa. Mihinkähän tarkemmin?

 Luutnantti Heinbürger saattaisi olla Ilmavoimien insinööriluutnantti Heimbürger joka toimi mm. Saksassa viestiasioiden asiantuntijana.

Saksalaisen kaluston radiolaitteissa voidaan erottaa kaksi laitekokonaisuutta, koneeseen kiinteästi asennetut laitealustat, kaapeloinnit, virittimet, antennit ym. ja sitten itse radiolaitteet jotka olivat erillisten laitealustojen ansiosta nopeasti irrotettavia ja kiinnitettäviä. En ole löytänyt selkeää tietoa, että yhdenkään JK:n mukana olisi tullut korkeusmittarin radio-osia, joten epäilisin tuon kuuden koneen kohdalla olevan maininnan tarkoittavan, että niissä on tehtaan jäljiltä kiinteät asennukset.

Varsinaisia antennitankoja (2 kpl) JK:ssa olisi sokkolaskulaitteen dipoli takarungon alla, mutta JK-273:ssa pitäisi olla uudempi rungon sisäinen antenni. Oikeastaan ainoa toinen vaihtoehto olisi tuo korkeusmittarin dipoli. Muut antennit ovat yksittäisiä tankoantenneja tunnuslaitteessa (ei asennettu Suomessa), sokkolaskulaitteen tanko kuomun päällä olevan maston sisällä ja lanka-antenneja.

Jussi

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FuG 101:n lähetin ja vastaanotin muodostivat antenniensa kanssa yhtenäisen paketin. Myös muuttajayksikkö sijaitsi siivessä.

 

radkork.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viestiosaston papereista löytyi kirjelmä mistä selvinnee FuG 101:n käyttöä koskevaa perustietoa. Kirjelmässä esiintyvä  VHO 44/45 tarkoittanee Valtion Hankintaosastoa/vuosia.

IMG_1472.thumb.JPG.a9d87c11d0321b27bd7cadaac0e72a02.JPGIMG_1473.thumb.JPG.1ac2148111e1dcdee3ef9dd114dd34ac.JPGIMG_1474.thumb.JPG.a2e0b363f282f23666f34606faf99823.JPG

Lähde: Kansallisarkisto.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
poistettu sulut

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ylläolevassa kirjelmässä mainitusta D(Luft)T 4062:sta poimittu einbauteile (asennusosat) käsittää komponenttien asennustelineet/ suojakopat, mittarin (näyttölaite ohjaamoon),  jakorasian ja kaapeloinnin:

Ln28329, Ln28326, Ln28327, Ln28330-1, Ln28328-1, Ln28048. Löytyisikö noiden perusteella koneyksilöt, joissa asennussatsi oli tehdasasennuksena?

 

assennusosat.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Ari Oksanen kirjoitti:

Ylläolevassa kirjelmässä mainitusta D(Luft)T 4062:sta poimittu einbauteile (asennusosat) käsittää komponenttien asennustelineet/ suojakopat, mittarin (näyttölaite ohjaamoon),  jakorasian ja kaapeloinnin:

Ln28329, Ln28326, Ln28327, Ln28330-1, Ln28328-1, Ln28048. Löytyisikö noiden perusteella koneyksilöt, joissa asennussatsi oli tehdasasennuksena?

Yllä olevia Ln-numeroita ei löydy yhdenkään huhtikuussa 1943 saapuneen Junkers Ju 88:n luettelosta. Mutta ei näitä ollut hankintasopimuksessa mainittukaan:

Ote: Keskeneräiset viestialan hankinnat Saksasta.

fug101.thumb.JPG.1ef49b6bf13f61a283196736ab673d38.JPG

Koneiden (tulevien): JK-258, -264, -268 ja JK-272 mukana oli kyllä muuntaja Ln 28331, lähettäjä Ln 28332 ja vastaanottaja Ln 28333. Lisäksi em. kohdalla lyijykynällä merkitty "Elt. Höhenmesser" ilman Ln-numeroa. JK-262:n kohdalla on lyijykynällä merkitty: 1 FuG 101.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Otteen otsikko lisätty
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerran vielä!

Viestiosaston luettelossa voisi olla aika tarkka kokonaismäärä Suomeen toimitetuista FuG 101 laitteista (11 kpl.). Tiedä, ovatko olleet kaikilta osiltaan täydellisiä:

IMG_4756.thumb.JPG.1e392972eb3528f7dfc3be1950cf65de.JPG

Tässä luettelossa taitaa olla kaikki ne elementit (x 5) mitä toimivan FuG 101:n asentamiseen on tarvittu:

IMG_2296.thumb.JPG.fdfad137b7977617fd6c8d2246e18cbc.JPGIMG_2297.thumb.JPG.be59777201e3d916031df12cccf6c5ae.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
pilkku
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään