Petri Lehtovirta

Vattefall ja ST1 aikovat käynnistää synteettisen kerosiinin tuotannon Ruotsissa

2 viestiä aiheessa

Energiayhtiöt Vattenfall ja ST1 ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen, joka tähtää synteettisen lentopolttoaineen tuotannon aloittamiseen ST1:n jalostamolla Ruotsin Göteborgissa vuonna 2029. Tuotanto on tarkoitus nostaa vuosikymmenen kuluessa noin miljoonaan kuutiometriin synteettistä lentopolttoaineitta vuodessa, mikä vastaisi koko Tukholman Arlandan lentoaseman vuosikulutusta.

https://yle.fi/uutiset/3-12516737

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6/30/2022 at 15.19, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Energiayhtiöt Vattenfall ja ST1 ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen, joka tähtää synteettisen lentopolttoaineen tuotannon aloittamiseen ST1:n jalostamolla Ruotsin Göteborgissa vuonna 2029. Tuotanto on tarkoitus nostaa vuosikymmenen kuluessa noin miljoonaan kuutiometriin synteettistä lentopolttoaineitta vuodessa, mikä vastaisi koko Tukholman Arlandan lentoaseman vuosikulutusta.

https://yle.fi/uutiset/3-12516737

 

Hesarin Visiossa maksumuurin takana laaja juttu ST1:n Mika Anttosen näkemyksistä fossiilisten polttoaineiden korvaamisesta uusiutuvalla energialla.

https://www.hs.fi/visio/art-2000009038421.html

Lainaa

Kohtalonkysymysten ytimessä


Energiayhtiö St1:n omistaja Mika Anttonen arvioi, että ihmiskunnalla on ”astronominen haaste” energian muuttamisessa päästöttömäksi. Sitä ennen luvassa on krooninen pula sähköstä.

...

Fossiilitonta lentopolttoainetta merituulesta

St1 ja ruotsalainen Vattenfall yrittävät tehdä tuulivoimasta sähköpolttoainetta lentokoneille käynnistymässä olevassa jättihankkeessa. ”Se on vähän kuin science fictionia. Kun sieltä saadaan ensimmäinen tippa, minulle tulee tippa linssiin", Anttonen sanoo.

...

Toinen mahdollisuus on vety ja siitä tehtävät sähköpolttoaineet. Vedyn valmistaminen vaatii kuitenkin valtavasti energiaa.

Havainnollistaakseen mittasuhteita Anttonen kertoo esimerkin St1:n uudesta jättihankkeesta.

Kesällä St1 kertoi alkavansa valmistaa ruotsalaisen Vattenfallin kanssa sähköpolttoainetta lentokoneille. Hanketta varten yhtiöt aikovat rakentaa merelle 400 kappaletta valtavia 15 megawatin tuulivoimaloita. Niiden tuottamasta sähköstä tehtäisiin fossiilivapaata vetyä.

Projektissa tuotettu ja käytetty sähkö vastaisi yhtä kolmasosaa koko Suomen sähkönkulutuksesta. Siitä saataisiin vuodessa miljoona kuutiometriä sähköpolttoainetta, mikä vastaisi Arlandan lentokentän tarvetta.

Jos kaikki sujuisi täydellisesti, ensimmäinen tippa sähköpolttoainetta saataisiin vuonna 2030 ja hanke olisi valmis vuonna 2045.

”Tällaisia projekteja tarvittaisiin tuhansia, jotta öljy voitaisiin korvata. Ja silloin puhuttaisiin vasta öljystä”, Anttonen sanoo.

”Tämä haaste on ihan astronomisen iso.”

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Matti Palosuo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään