Ilkka Mäkelä

SAS hakeutuu Chapter 11-konkurssisuojaan USA:ssa

14 viestiä aiheessa

SAS on tänään ilmoittanut hakeutuvansa Ch. 11-konkurssisuojaan. Yhtiön toiminta ja lennot jatkuvat prosessin ajan.

Lainaa

SAS has filed for bankruptcy in the United States, the Scandinavian airline said on Tuesday, warning strike action by pilots had impacted its financial position and liquidity.

The company said in a statement on Tuesday it would continue to serve its customers throughout the bankruptcy process, although the pilot strike is impacting its flight schedule.

"To proceed with the implementation of key elements of the plan, SAS and certain of its subsidiaries have voluntarily filed for chapter 11 in the U.S., a legal process for financial restructuring conducted under U.S. federal court supervision," it said.

SAS needs to attract new investors and has said that in order to do that it must slash costs across the company, including for staff and for leased planes that stand idle because of closed Russian airspace and a slow recovery in Asia.

https://sports.yahoo.com/sas-applies-chapter-11-united-060349644.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löysin arvostetun McGillin yliopiston ilmailuliiketoiminnan kurssin Chapter 11 -suojaan suosiota selvitellessäni. Aiheeseen liittyen aloittelijakurssi, joka kuvaa pienten ja isojen koneiden ja kunkin kaupungin dominantin lentoyhtiön saavuttaman kaupallisen edun dynamiikan, kalvot olivat superkiinnostavia.

En ole varma, miltä osin dynamiikka on sama Euroopassa kuin pPohjois-Amerikassa, mutta kurssi kuvaa hyvin SAS:in tavoitetta olla jokaisen skandinavisen pääkaupungin johtava lentoyhtiö, sillä tällainen asema tuo kurssilla viitattujen tutkimusten mukaan prestiisin lisäksi myös kyvyn veloittaa kilpailijoita kovemman hinnan. Yllättäen vielä kakkosfimalla on aika hyvä asema, kun taas loppujen hinnoittelukyky on selvästi näitä kahta huonompi.

Kiinnostavaa kurssimatskua aiheesta kiinnostunelle amatöörille, vaikka osassa kalvoista ei voi tietää tarinan jujua, kun puhuva pää puuttuu ja näkee vain kalvot. 

 https://www.mcgill.ca/iasl/files/iasl/ASPL614-Supportable-Capacity.pdf

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä on muutamia syytä siihen, miksi SAS hakeutui konkurssisuojaan nimenomaan USA:ssa:

Lainaa

Why Is SAS Filing Bankruptcy In The USA?

All this leads us back to our primary question. Why the USA? Here’s why:

  • Declaring bankruptcy in the USA is easy for companies that do business within the USA
  • Unlike the bankruptcy laws of many other nations, SAS did not have to be insolvent to file bankruptcy in the USA
  • The Chapter 11 filing freezes all SAS assets, prohibiting creditors from seizing assets during the proceedings (provided those companies also are subject to U.S. jurisdiction)
  • During the bankruptcy process, SAS can remain in control of its assets, rather than see them subject to full control by a trustee (a trustee will exercise oversight)
  • The U.S. process will move faster than many other jurisdictions, allowing SAS to emerge from protection faster

Siis helppous hakeutua konkurssisuojaan, ei tarvitse olla maksukyvytön, velkojat eivät pääse käsiksi varoihin, asiat säilyvät omassa kontrollissa ilman pesänvalvojaa tai selvitysmiestä, ja prosessin nopeus.

Chapter 11-menettelyä ovat viime vuosina käyttäneet myös USA:n ulkopuolelta tulevat lentoyhtiöt, kuten Aeromexico ja Avianca. Näiden toimitusjohtajana oli sinä aikana Anko van der Werff - eli sama henkilö joka on nyt SAS:n toimitusjohtaja. Hänellä on siis Chapter 11-prosessista aikaisempaa kokemusta ja näyttää siltä, että konkurssisuojaan hakeutumista oli pohjustettu etukäteen valmiiksi odottamaan pilottien lakkoratkaisua, ja kun lakko alkoi, hakemus jätettiin sisään välittömästi. 

https://liveandletsfly.com/sas-bankrupcty-usa/

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAS on saanut järjestymään 700 miljoonaa dollaria rahoitusta, mikä takaa toiminnan jatkumisen Chapter 11-prosessin aikana. SAS odottaa pääsevansä pois konkurssisuojasta alle vuoden sisällä.

Lainaa

Scandinavian airline SAS has secured $700 million of financing to support operations through its Chapter 11 restructuring process.  

The European carrier voluntarily entered Chapter 11 restructuring on July 5, 2022, saying the process would give it the legal tools to help speed up its transformation, including negotiating aircraft deals.

Under the Chapter 11 process, SAS is aiming to restructure its debt, reconfigure its fleet and raise fresh funds. The airline said it hopes to raise equity in the first half of 2023 and exit the court-supervised process within 9-12 months from July 2022.  

https://www.aerotime.aero/articles/31901-sas-secures-700-million-financing-chapter-11

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAS aikoo karsia konelaivastostaan kaksi liisattua A350:tä ja kolme liisattua A330:tä ja niiden lisäksi viisi kapearunkokonetta osana Chapter 11-uudelleenjärjestelyjä.

Lainaa

Two Airbus A350-900s and three A330-300s are among 10 additional aircraft that SAS is seeking to shed from its fleet, as part of a restructuring under US Chapter 11 protection.

The company has submitted a 3 September court filing aiming to reject 10 leased aircraft – including five twin-aisle and five single-aisle airframes – and four CFM International CFM56 engines.

https://www.flightglobal.com/airlines/sas-seeks-to-shed-a350s-and-a330s-as-part-of-fleet-restructuring-plan/150073.article

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAS on neuvotellut 36 koneen leasingsopimukset uusiksi 10 leasingyhtiön kanssa. Mikäli Chapter 11-konkurssioikeus hyväksyy sopimukset, SAS:n säästötavoite 92 miljoonaa dollaria leasingmaksuissa näyttää toteutuvan.

https://www.flightglobal.com/airlines/sas-secures-new-leasing-terms-for-36-aircraft/150428.article

EDIT: uutinen näyttää aukeavan vain jäsenille. Reutersin vastaava uutinen kertoo, että SAS säästää uusilla sopimuksilla 690 miljoonaa dollaria vuosittain vuonna 2026.

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mäkelä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAS:n neljä matkustamohenkilökunnan ammattijärjestöä ovat keskeyttäneet käynnissä olleet työsopimusneuvottelut, mikä tietää hankaluuksia SAS:lle, koska sopimukseen pääsy on edellytys Chapter 11-prosessissa sekä edellytys myös sille, että 7 miljardin kruunun suuruisen siirtymälainan jälkimmäinen puolisko pannaan maksuun. Lainan avulla SAS:n on tarkoitus taata yhtiön lähitulevaisuuden likviditeetti.

Matkustamohenkilökunta ei halua suostua palkanalennuksiin. SAS:n puolelta todetaan, että sopivaa neuvotteluajankohtaa etsitään. Sopimukseen pitäisi päästä 28.10. mennessä eli 3 päivän kuluessa.

https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=15002

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10/25/2022 at 11.51, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

SAS:n neljä matkustamohenkilökunnan ammattijärjestöä ovat keskeyttäneet käynnissä olleet työsopimusneuvottelut, mikä tietää hankaluuksia SAS:lle, koska sopimukseen pääsy on edellytys Chapter 11-prosessissa sekä edellytys myös sille, että 7 miljardin kruunun suuruisen siirtymälainan jälkimmäinen puolisko pannaan maksuun. Lainan avulla SAS:n on tarkoitus taata yhtiön lähitulevaisuuden likviditeetti.

Matkustamohenkilökunta ei halua suostua palkanalennuksiin. SAS:n puolelta todetaan, että sopivaa neuvotteluajankohtaa etsitään. Sopimukseen pitäisi päästä 28.10. mennessä eli 3 päivän kuluessa.

https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=15002

SAS ja norjalainen matkustamohenkilökunta ovat päässeet sopimukseen, joka sisältää 3,7 % palkankorotuksen. Ei siis palkanalennuksia.

Lainaa

Flygbolaget är överens med de två norska facken för kabinpersonalen och har undertecknat ett kollektivavtal som löper till mars 2024.

Avtalet innehåller en löneökning på 3,7 procent.

https://nyheter24.se/nyheter/ekonomi/1106804-sas-och-kabinanstallda-i-norge-overens

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAS:n Chapter 11-menettely etenee. SAS:n lentäjien heinäkuussa solmima kollektiivisopimus on hyväksytty oikeudessa New Yorkissa. Lentäjien kannalta tärkein pointti oli, että lomautetut lentäjät otetaan takaisin yhtiön palvelukseen. Lentäjien viikkotyötuntien määrä nousee 47:stä enintään 60:een ja palkanalennuksia tulee, joskaan niiden suuruutta ei uutinen kerro. Sopimus on viisivuotinen.

Lainaa

Avtalet har en löptid på drygt fem år och innebär bland annat en lönereduktion för piloterna samt upp till 60 timmars arbetsvecka, från tidigare 47 timmar per vecka. Piloterna lyckades däremot få igenom sin viktigaste fråga, att de SAS-piloter som varslades under pandemin skulle återanställas.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/Xbo6aB/domstol-ger-gront-ljus-till-sas-avtal

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osaakos joku sanoa miten lentajian "viikkotyotunnit" lasketaan?

10 tunnin paiva 6 kertaa viikossa kuulostaa aika vakivaltaiselta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
28 minuuttia sitten, Mikko Tuomi kirjoitti:

Osaakos joku sanoa miten lentajian "viikkotyotunnit" lasketaan?

10 tunnin paiva 6 kertaa viikossa kuulostaa aika vakivaltaiselta.

 

Googlauksen tulos on, että 60 tunnin viikko on mahdollinen mutta neljän viikon yhteenlasketut tunnit eivät saa ylittää 190 tuntia.

The pilots’ working week is simultaneously increased from 47.5 hours to up to 60 hours in certain weeks.

“The agreement allows for a workload of up to 60 hours in a single week, but total working hours are similar to the old agreements – as a pilot can work a maximum of 190 hours over a four-week period,” says SAS’s press manager Tonje Sund.

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mäkelä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAS on tehnyt ensimmäisen vuosineljänneksensä (marraskuu-tammikuu) aikana tappiota 221 miljoonaa euroa, mutta toimitusjohtaja van der Werff näkee silti valoa tunnelin päässä, koska "varaustilanne on hyvä".

Lainaa

För det första kvartalet i SAS brutna räkenskapsår, avslutat i januari, redovisas en förlust före skatt på 2 449 miljoner kronor.

Men "på vissa sätt" är vd och koncernchef Anko van der Werff nöjd. SAS första kvartal, november till januari, brukar vara årets svagaste.

— Nästan 50 procent fler människor flög med oss, jämfört med ett år sedan, så det är ganska bra eller hur?

— Och vi ser också att bokningsläget inför sommaren och våren är bra, det är de goda nyheterna, säger SAS-chefen.

https://nyheter24.se/nyheter/ekonomi/1130977-sas-ser-ljusning-trots-brakforlust

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään