Jussi Rantala

Suomalaisten sotilaskoneiden lempinimistä

70 viestiä aiheessa

sfnet.harrastus.ilmailussa oli Esa Aholan mielenkiintoinen kysymys, johon vastausta ei ole tullut - olisiko täällä enemmän tietoa asiasta:

 

Koneen hankinnan sponsoroinut Nokia sai BW-355 nimikkokoneeseensa tekstin

"NOKA". Mikä himskatin NOKA? Miksei NOKIA??? Kertokaas mikä oli syy tai

tarina tämän lukihärjiöltä näyttävän tunnuksen takana?

Utelee:

/Epa

 

NOKA nimellä kulki myöhemmin toinenkin BW (lainaus edelleen sfnet.harrastus.ilmailusta):

 

> Voi olla että muistelit sitä että sakemannien ammuttua BW-355:n alas

> Jerisjärvellä nimi periytyi toiselle BW:lle,

> nyt ei vaan tule mieleen mikä yksilö se oli...

 

Uusi Noka oli BW-384.

 

 

Ketjun otsikko vaihdettu, SP   .... Otsikkoa vaihdettu uudelleen, SP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

sfnet.harrastus.ilmailussa oli Esa Aholan mielenkiintoinen kysymys, johon vastausta ei ole tullut - olisiko täällä enemmän tietoa asiasta:

 

NOKA nimellä kulki myöhemmin toinenkin BW (lainaus edelleen sfnet.harrastus.ilmailusta):

 

 

 

 

Sittemmin NOKA nimen sai myös VH-8. Ei tarkoita Venäläistä Hävittäjää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sittemmin NOKA nimen sai myös VH-8. Ei tarkoita Venäläistä Hävittäjää.

Eli Vihuri VH-8.

 

Heinosen kirjassa on mainittu muutkin lempinimeen saaneet Vihurit, jotka olivat VH-2:sta alkaen "Pilven veikko", "Sokeri-Sirkku", "Kokko", "Pirkka", "Haijala", "Heiskala", jo mainittu "Noka", "Tre Bröder" ja "Silver Star". Mielenkiintoista olisi tietää, millaiset tarinat kunkin nimen taakse potentiaalisesti kätkeytyvät, vai oliko kyseessä elämää raadollisemmat termit tyyliin Utu KK-1e... :P No osan tarinoista tietääkin, mutta kaikkia ei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Pilven veikko"

 

Ylioppilaiden lahjoittama VL Tuisku muistaakseni aluksi.

 

"Sokeri-Sirkku"

 

Suomen Sokerin lahjoittama VL Tuisku TU-178, nykyään Vantaalla.

 

"Kokko", "Haijala", "Heiskala"

 

Ilmavoimien koelentäjiä ja lentomestareita. Haijala -koneita VI-3, VI-22, VH-6 ja RG-1

 

"Noka"

 

Kuten mainittu, Nokian lahjoittama BW-355

 

"Tre Bröder"

 

Ruotsalaisten Klingsporien veljesten lahjoittama Brewster BW-367

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli Vihuri VH-8.

 

Heinosen kirjassa on mainittu muutkin lempinimeen saaneet Vihurit, jotka olivat VH-2:sta alkaen "Pilven veikko", "Sokeri-Sirkku", "Kokko", "Pirkka", "Haijala", "Heiskala", jo mainittu "Noka", "Tre Bröder" ja "Silver Star". Mielenkiintoista olisi tietää, millaiset tarinat kunkin nimen taakse potentiaalisesti kätkeytyvät, vai oliko kyseessä elämää raadollisemmat termit tyyliin Utu KK-1e... :P No osan tarinoista tietääkin, mutta kaikkia ei.

 

Pilven Veikko

Sokeri-Sirkku oli alunperin Suomen Sokerin lahjoitama VL Tuisku (TU-178?)

Kokko oli muistaakseni Opettajaliiton lahjoittama.... (VL Viima II OH-ILN?)

Pirkka oli Vähittäiskauppiaiden liiton SIPL:lle lahjoittama VL Viima II (OH-ILM?)

Haijala nimen sai VL Viima (VI-3?) ltm. Haijalan mukaan

Tre Bröder aluperin ruotsalaisten Klingesporin veljesten lahjoittama Brester malli 239

Siver Star oli niin ikään lahjoituksena saatu DH.86A Express Air Liner (G-AHTM, OH-IPA, DH-1?), joka tuhoutui startissa Malmilla 1940 ajaessaan BW-rivistöön. Olikohan Englannin tai Tanskan Punaisen Ristin lahjoittama.

 

Vähän mututuntua, kun ei ole kirjallisuutta käsillä josta tarkistaisi, muistista minä vaan suttailen...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta edelleenkin... miksi NOKA eikä NOKIA?   :P

 

BW-355 ja "NOKA" selitys tulee tässä. Kiitos tiedosta Joonas Lehtoselle kadettikouluun sekä tiedon välittäjille ent. Brewster-hävittäjä-ja Dornier-pommarilentäjä Reino Lampellolle sekä Esa Huhtalalle Vaasaan:

 

Koneen lahjoitti Nokia Oy. Katsottiin, ettei suuren yhtiön sovi tulla sotatoimiin (sotaa käyvän valtion rinnalle) ja jätettiin kirjain i pois lahjoittajan salaamiseksi.

 

Lisäksi tietoa:

 

BW-378 "Otto Wrede": Koneen lahjoitti vapaaherra ja rouva Hamilton.

 

BW-367 "Tre Bröder": Koneen lahjoitti  veljekset Vilhelm, Gustav Adolf ja Bogislaw Klingspor.

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ylioppilaiden lahjoittama VL Tuisku muistaakseni aluksi.

 

Niin, off-topiciksi menee mutta liittynee niin läheisesti aiheeseen että halusin liittää pari kuvaa Pilven Veikkoon liittyen:

 

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

 

Kuvat ovat Akateemisen ilmasuojeluyhdistyksen julkaisemasta "Ilmapuolustus sanoin ja kuvin" -kirjasta vuodelta 1937.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatketaan näistä nimistä, nyt Haijalasta. Tällaisen tiedon löysin:

 

"Ilmavoimien komentaja, kenraalimajuri Jarl Lundqvist ottaa heinäkuussa 1939 Tampereella vastaan Suomen Aliupseeriliiton lahjan,  Tampereella rakennetun Viima-koulukoneen, jolle on annettu nimeksi Haijala. Koneen luovuttaa vääpeli Sipponen."

 

Ylläoleva on linkistä: http://www.historia.tampere.fi/aamu/maan.htm

 

Hieman tarkempaa tietoa samasta tapauksesta:

 

http://www.paallystoliitto.fi/kolme_05/tuska.htm

 

Jukka

 

Edit: Tuosta "Otto Wredestä" (BW-378) vielä, että hän oli myös titteliltään vapaaherra, kuten koneen lahjoittajat herra ja rouva Hamilton, ja asusteli Bodominjärven rannalla Oittaan kartanossa:

 

Oittaan Ulkoilukeskus sijaitsee Nuuksion kansallispuiston kupeessa, luonnonkauniilla paikalla ja monien ulkoilu- ja liikuntamahdollisuuksien keskellä. Turun moottoritien tuntumasta, Kehä III:selta, koukataan Veikkolan ja Kunnarlan liittymästä Kunnarlantielle, joka kaartelee muutaman kilometrin maalaismaisemissa Oittaan leirintäalueen ohi Bodomjärven rantaan. Ulkoilukeskus sijaitsee Oittaan kartanon kivinavetassa, joka on kunnostettu ja uudistettu täysin. Kartanon pihapiiri on vehreä ja neljä monisatavuotista tammea ympäröi kartanon päärakennustBR>seudulla; Oittaan kartano tunnetaan jo 1500-luvulta. Vauraan kartanon ensimmäinen tunnettu omistaja oli 1800-luvulla elänyt Mårten Persson. Muita alueen omistajia 1800- ja 1900-luvulla ovat olleet tupakkakauppias Konstantin v. Fieandt, vapaaherra Otto Wrede, eversti Georg v. Essen, konsuli Magnus Kjöllerfelt ja pankinjohtaja Anders Wiksten. Alkuperäinen kartanorakennus tuhoutui tulipalossa ja Anders Wiksten rakennutti nykyisen päärakennuksen vuonna 1914-1916 vanhan rakennuksen kivijalalle. Päärakennuksen alapuolella oleva kivinavetta, jossa uusi ulkoilukeskus sijaitsee, on vuodelta 1905. Oittaan kartano siirtyi Espoon kaupungin omistukseen 1960-luvulla.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BW-355 ja "NOKA" selitys tulee tässä. Kiitos tiedosta Joonas Lehtoselle kadettikouluun sekä tiedon välittäjille ent. Brewster-hävittäjä-ja Dornier-pommarilentäjä Reino Lampellolle sekä Esa Huhtalalle Vaasaan:

 

Koneen lahjoitti Nokia Oy. Katsottiin, ettei suuren yhtiön sovi tulla sotatoimiin (sotaa käyvän valtion rinnalle) ja jätettiin kirjain i pois lahjoittajan salaamiseksi.

 

Jukka

 

 

Selvennän vielä tätä sen verran, että Nokia Oy:llä oli suhteita jo silloin moniin eri maihin, ja sitä ei haluttu tosiaan kytkeä sotaa käyvään maahan (Suomi) suoranaisesti. Lisäksi haluttiin ilmeisesti harhauttaa venäläisiä, jotta nämä eivät kohdistaisi kostotoimia Nokiaa kohtaan (esim.tehtaiden pommitukset, sabotaasit ), jos he olisivat saaneet tietää lahjoittajan. Siksi "Noka".

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, Viimoista on tarinaa Heinosen kirjassa "Thulinista Hornetiin". Sen mukaan

  • "Haijala" oli tosiaankin puolustusvoimien alipäällystön keräämillä varoilla ostettu VI-3, joka nimettiin 1920-luvulla palvelleen lentomestari Hannes Haijalan mukaan. Sodan jälkeen nimi siirrettiin VI-22:een. VI-3 myytiin Englantiin, missä se oli lentokunnossa vielä 1980-luvun lopussa.
  • Suomen kansakoulunopettajat keräsivät varat VI-4:ää eli "Kokkoa" varten.
  • OH-ILM oli Vähittäiskauppiasliiton keräämillä varoilla ostettu"Pirkka". Tiedossa ei ole, oliko "Pirkka" ilmavoimilla sota-aikana (ja mikä sen VI-tunnus olisi ollut), mutta Karhumäki omisti tämän lähteen mukaan "Pirkan" rekisterillä OH-VKJ ja se varustettiin peräti kuomulla 1947. OH-VKJ myytiin ilmavoimille 1953 ja se sai sitten tunnuksen VI-40.
  • OH-ILN:n lahjoittajasta tai lempinimestä ei tässä lähteessä mainita mitään, mutta se siirrettiin vuonna 1940 ilmavoimille ja siitä tuli VI-6.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja täällä on ollut jo keskustelua lempinimestä "Piiska" joka oli Beechcraft D17S tunnuksella BC-2. Uusi lempinimi tähän alkuperäistä otsikkoaan laajentuneeseen threadiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selvennän vielä tätä sen verran, että Nokia Oy:llä oli suhteita jo silloin moniin eri maihin, ja sitä ei haluttu tosiaan kytkeä sotaa käyvään maahan (Suomi) suoranaisesti. Lisäksi haluttiin ilmeisesti harhauttaa venäläisiä, jotta nämä eivät kohdistaisi kostotoimia Nokiaa kohtaan (esim.tehtaiden pommitukset, sabotaasit ), jos he olisivat saaneet tietää lahjoittajan. Siksi "Noka".

 

Jukka

 

Kiitokset ja virtuaalikarmat Jukalle ansiokkaasta selityksestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset ja virtuaalikarmat Jukalle ansiokkaasta selityksestä.

 

No, sain hyvää tietoa muilta, mutta nyt jälkeenpäin myös muistelen, että olen myös itse lukenut joskus asiasta tai kuullut siitä, ei vain tullut millään mieleen heti.  Sen verran vielä löysin tietoa Suomen Ilmailuhistoriallisesta Lehdestä 1/1995, jossa on Kari Stenmanin artikkeli BW-355:sta, että Nokia Oy keräsi jo talvisodan aikana varoja lentokoneen hankintaan ja välirauhan aikana 1940 luovutti varat Puolustusministeriölle saaden nimikkokoneekseen Brewsterin BW-355. NOKA maalattiiin mustalla eturunkoon. SIL-lehden jutussa ei mainita mitään tästä i-kirjaimen puuttumisesta ja sen selityksestä. Koneen laivuehistoria ja ilmavoitot on esitetty sekä valokuvia.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, Viimoista on tarinaa Heinosen kirjassa "Thulinista Hornetiin". Sen mukaan

  • "Haijala" oli tosiaankin puolustusvoimien alipäällystön keräämillä varoilla ostettu VI-3, joka nimettiin 1920-luvulla palvelleen lentomestari Hannes Haijalan mukaan. Sodan jälkeen nimi siirrettiin VI-22:een. VI-3 myytiin Englantiin, missä se oli lentokunnossa vielä 1980-luvun lopussa.
  • Suomen kansakoulunopettajat keräsivät varat VI-4:ää eli "Kokkoa" varten.
  • OH-ILM oli Vähittäiskauppiasliiton keräämillä varoilla ostettu"Pirkka". Tiedossa ei ole, oliko "Pirkka" ilmavoimilla sota-aikana (ja mikä sen VI-tunnus olisi ollut), mutta Karhumäki omisti tämän lähteen mukaan "Pirkan" rekisterillä OH-VKJ ja se varustettiin peräti kuomulla 1947. OH-VKJ myytiin ilmavoimille 1953 ja se sai sitten tunnuksen VI-40.
  • OH-ILN:n lahjoittajasta tai lempinimestä ei tässä lähteessä mainita mitään, mutta se siirrettiin vuonna 1940 ilmavoimille ja siitä tuli VI-6.

 

Tuo alkuperäinen Haijala VI-3 lentää edelleen. Brittitunnukset olivat G-BAAY ja nykyisin kone lentää Pelkiassa OO-EBL. Koska tuo oma pätkäni oli muistelua ilman lähdekirjallisuutta, on vain tyydyttävä siihen, että nyt muistin väärin. DH.86A:n kohdalla muistin oikein tuon ilmavoimien tunnuksen (DH-1), mutta sitä ei koskaan ehditty ottaa käyttöön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Parit kyssärit tähän...

1. Mikä kone oli kyseessä, kun puhuttiin lempinimistä "Kerberos" ja "Anssin Jukka"?

2. Mitä koneita on nimetty "Kreivi von Rosen":iksi?

3. Mikä kone oli kyseessä, kun puhuttiin lempinimistä "Pyry", "Räkkä", "Paarma", "Satakunta", "Hallin Janne", "Lokki" ja "Pilvetär"?

4. Mikä oli "Pikku-Lassi" ja sen aikaisempi lempinimi?

5. Entäs "Anti-Hipponi"?

6. "Kake" ja "Mikko"? Näiden tausta olisi kiva tietää...

7. "Miki"

 

Ja kaikkiin en tiedä vastauksia itsekään. Annetaanpas lisäksi vähän vastausmahdollisuuksia muillekin kun perinteisesti suunapäänä näissä oleville  ;)

 

Edit: 6. ja 7. lisätty. Tämän threadin perusteella olisi kiva tehdä taulukko ilmavoimien koneiden lempinimistä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Parit kyssärit tähän...

1. Mikä kone oli kyseessä, kun puhuttiin lempinimistä "Kerberos" ja "Anssin Jukka"?

 

Breguet 14

 

2. Mitä koneita on nimetty "Kreivi von Rosen":iksi?

 

Gnat GN-???

 

3. Mikä kone oli kyseessä, kun puhuttiin lempinimistä "Pyry", "Räkkä", "Paarma", "Satakunta", "Hallin Janne", "Lokki" ja "Pilvetär"?

 

Pilvetär oli muistaakseni ainakin DH Moth

 

4. Mikä oli "Pikku-Lassi" ja sen aikaisempi lempinimi?

 

Douglas DC-2

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Breguet 14

 

Gnat GN-???

 

Pilvetär oli muistaakseni ainakin DH Moth

 

Douglas DC-2

 

Nämä lienevät oikein toistaiseksi, mutta tarkennusta kaivataan varsinkin kakkoseen ja nelosesta puuttuu se aikaisempi lempinimi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nämä lienevät oikein toistaiseksi, mutta tarkennusta kaivataan varsinkin kakkoseen ja nelosesta puuttuu se aikaisempi lempinimi.

 

Kreivi oli GN-101 ja Lassen aikaisempi nimi oli OH-LDB "Sisu"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2. Mitä koneita on nimetty "Kreivi von Rosen":iksi?

 

7. "Miki"

 

 

2. Eikös myös viimeinen Suomessa valmistettu Hornet nimetty, ainakin hetkeksi Kreivi Von Roseniksi?

 

7. "Miki" oli koneessa MG-127. Tuolloinen kapteeni Mikael Harjunen oli mukana kyseisellä koneella viimeisessä MiG-21 osastossa, jolla lennettiin MiGien jäähyväis juhlassa kevät talvella 1998. Tuosta tulee "Miki". (Kone on nykyään Kaakkois-Suomen Ilmailumuseossa Lappeenrannassa)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

6. "Kake" ja "Mikko"? Näiden tausta olisi kiva tietää...

 

 

Drakeneille koelentäjien mukaan, olikos nyt Mikko Järvi ja ...alkava dalmatia sai unohtamaan toisen  :-[

 

t: Veli-Matti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2. Eikös myös viimeinen Suomessa valmistettu Hornet nimetty, ainakin hetkeksi Kreivi Von Roseniksi?

 

7. "Miki" oli koneessa MG-127. Tuolloinen kapteeni Mikael Harjunen oli mukana kyseisellä koneella viimeisessä MiG-21 osastossa, jolla lennettiin MiGien jäähyväis juhlassa kevät talvella 1998. Tuosta tulee "Miki". (Kone on nykyään Kaakkois-Suomen Ilmailumuseossa Lappeenrannassa)

 

Eli 2. GN-101, HN-457, ja nyt ollaan vasta alussa.

 

6. DK:ita joo, oliko niillä muitakin lempinimiä, eikö tule nyt mieleen?  ;D

 

7. Täällähän se. Ja "Jokkekin" löytyy MGB:istä.

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

3. Mikä kone oli kyseessä, kun puhuttiin lempinimistä "Pyry", "Räkkä", "Paarma", "Satakunta", "Hallin Janne", "Lokki" ja "Pilvetär"?

 

Pilvetär on K-SILD, OH-ILD, nykyisin VH-SSC "Maiden of Clouds" Tämä meni oikein.

Satakunta on K-SATA, OH-ATA, myöhemmin OH-ILE Paarma ja lopulta MO-104.

Hallin Janne on muistini mukaan OH-VKG, joka päätyi sittemmin Ruotsiin ilmailumuseoon (Gysingen?). Kone näytti olevan Karhumäen rakentama, mutta olikin alunperin Mikkelin Lentokerhon tjsp ostama K-SILB "Mikkeli", OH-ILB, joka sai myöhemmin nimekseen "Lokki".

K-SALF, K-SILA, OH-ILA on Ilmatar

Sitten oli OH-MAH "Pitkäisen Poika", OH-EJA "Jurre", joka muistini mukaan on myös Karhumäen entisiä Motheja, mutta mikä... oisko sitten OH-ILC. Oli MO-105, K-SILC Karjala, OH-ILC ja sitten OH-MAH, OH-EJA.

Listasta puuttuu siis K-SILC, OH-ILC sekä.... tässä nyt sitten tulee tenkkapoo, kun muistaakseni Ilmapuolustusliitolla oli samata rekisterisarjasta muitakin koneita ettei ollut OH-ILG:iin asti.

DH.60 Motheja nämä olivat kaikki, mikä X-, mikä ns. Härkämotti. Ei nyt ilman kirjallisuutta muista taaskaan kaikkea.

 

OH-VKD Räkkä, MO-93

OH-VKE Pyry, Mia, MO-94

 

Sitten oli ilmavoimissa nimettu 6 koneen sarja, koneitten sivuperäsimiin. Muistaakseni Hantta, Veli , Pekka, Paavo, Mikko ja Kari. Keitäs nämä vesselit olivat, miksi ja missä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Drakeneille koelentäjien mukaan, olikos nyt Mikko Järvi ja ...alkava dalmatia sai unohtamaan toisen  :-[

 

t: Veli-Matti

 

Kake, eli DK-201 on nimetty puolustusministeriön kansliapäällikön Kauko Pöyhösen mukaan, joka vaikutti voimakkaasti DK-valmistuksen alkamiseen Suomessa. Mikko nimi ei varsinaisesti tullut koelentämisen, vaan ihan muun seikan takia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään