Jussi Rantala

Suomalaisten sotilaskoneiden lempinimistä

70 viestiä aiheessa

Ja uudemmassa kalustossa on ollut myös nimiä kuten:

 

HW-315 "George"

HW-350 "Paavo Janhunen" (oli alussa myös Jumbo - eli sivuvakaajan kärjessä oli jumbon kuva keltaisena koelentovaiheessa)

 

MiG-21UM MK-105 ja MK-106 olivat "Sepe" ja toisessa kessun jämät "Nasta-Kessu".

 

T: Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja uudemmassa kalustossa on ollut myös nimiä kuten:

 

HW-315 "George"

HW-350 "Paavo Janhunen" (oli alussa myös Jumbo - eli sivuvakaajan kärjessä oli jumbon kuva keltaisena koelentovaiheessa)

 

Ja eräässä Hawkissahan oli kerran "Carrot Guy" merkintä ;D. Perttu taitaa muistaa paremmin...

(No, voiko tuota nyt koneen lempinimeksi sanoa, mutta olipahan kuitenkin :))

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ollu Vamppi, mutta ei tätä tarvitse hävetä.

Nyt kotona tuli tarkistettua nimet ja ne ovat Mikko, Pekka, Hantta, Jussi, Kari ja Vihtori.

 

Kun tähän ei vastausta tullut vielä ja ne on jo siirretty wikipediaan, laitetaan esille:

Tyyppihän oli SAAB J35BS

DK-202 Mikko Järvi

DK-204 Pekka Kanninen

DK-206 Hannu "Hantta" Helvelahti

DK-208 Jussi Haila

DK-210 Kari Heilimo

DK-212 Veli "Vihtori" Taka

jotka kaikki kuuluivat ryhmään Grupp Sex.

 

Ja vähän noihin wikipedian taulukon tietoihin.

 

VI-3, G-BAAY, OO-EBL on tyyppiä VL Viima II, kuten myös VI-22

 

"Jyrki" tulee erään tunnetun ilmavoimien koelentäjän etunimestä, sukunimeä en nyt muista.

 

Urho Heiskala oli taas ennen sotaa ilmavoimien ehkä tunnetuin koelentäjä, jonka kohtaloksi tuli tulla ammutuksi torjuntalennolla Tampereen päällä alkuvuodesta 1940 Fokker D.21:llä.

 

"Kokko" ei Viima II;ssa viitannut koelentäjä Pekka Kokkoon, vaan on enemmänkin Kalavaleesta ja karjalaisesta runonlaulantaperinteestä tunnettu hahmo.

 

"Kymppi" Karhumäen Cessnaan saatiin siitä, että sitä käytettiin metsätyömaiden tarkastusreissuilla. Metsätyönjohtajan eli kympin matkat sujuivat vesikoneella sukkelammin.

 

"Isoo-Antti" ja "Hanssin Jukka" olivat kuuluisia pohjalaasia häjyjä. Oikeat nimensä olivat Antti Isotalo, synt. 1831 Alahärmässä sekä Anssin Jukka tai Juha Antinpoika Leskenantti, synt. 1835. Anssin Jukan kerrotaan kuolleen Siperiassa tuolloin tunnetuimman murhamiehen Matti Haapojan tappamana.

 

"Hallin Janne" oli komeana pidetty murhamies Kuorevedeltä, oikealta nimeltään Juho Heikki Heikinpoika Mattila, synt. 1846. Tappoi postinmiehen Kuoreveden järven jäällä ja joutui tästä syystä Siperiaan. Onnistui kuitenkin karkaamaan Amerikaan, kunnes osallistui Duluthissa ryöstöön, jäi kiinni ja hirtettiin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

"Kokko" ei Viima II;ssa viitannut koelentäjä Pekka Kokkoon, vaan on enemmänkin Kalavaleesta ja karjalaisesta runonlaulantaperinteestä tunnettu hahmo.

 

Jounin ansiokkaisiin selityksiin vielä pieni lisä:

 

"Kokko" tarkoittaa kotkaa tai merikotkaa. Kokkolan kaupungin nimi on tullut "kokko"-sanasta. Kokkohan on myös nuotio tai tuli, mutta tässä tapauksessa uskon sen tarkoittavan juuri kotkaa. Kokkolassa on "Kokko-patsas", jossa merikotka istuu jalustalla.

 

http://tourism.kokkola.fi/wkk/suomi/24.html

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kokkohan on myös nuotio tai tuli, mutta tässä tapauksessa uskon sen tarkoittavan juuri kotkaa.

 

 

Niin minäkin uskon ja peesaan Jukkaa. Lainataan tähän nyt vielä sitä Jounin Kalavaletta :);

 

"Lenti kokko koillisesta, halki taivahan havukka;

siipi iski ilman äärtä, toinen lainetta lakaisi,

pursto merta pyyhätteli, päähyt taivoa tapasi".

 

Jotenkin ylvääseen lentokoneeseen yhdistää ennemmin ylvään kotkan kuin nuotion... :D

 

Vielä Kokkolan kaupungin nimestä:

 

Kaupunkiin työntyi merenlahti jonka isoilla kivillä istuskelivat kokot eli kotkat. Alkuperäinen suomalaisväestö olisi halunnut antaa näiden kotkien mukaan kaupungille nimeksi Kokkolahti, ruotsinkielisen väestön kanssa käydyn kohtalaisen väännön jälkeen nimeksi tuli kuitenkin Kokkola.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaan tähän vielä tietoa noista Viimoista:

OH-ILM oli alunperin VI-5, mutta ristittiin 1939 Pirkaksi kun Suomen Ilmapuolustusliitto sai sen lahjoituksena. Kone tuhoutui 45 Jämillä ja uudelleenrakennettiin 1948 rekisterillä OH-VKJ, nyt muutettuna tyypiksi VL Viima IIB ja myytiin 1953 Ilmavoimille tunnukselle VI-40. Mikäli oikein muistan, tuli koneen kohtaloksi tuhoutua vuoden 1960 juhannusjuhlissa Tikkakoskella lentonäytöksen aikana - törmäsi selkälennossa mäkeen.

 

OH-ILN taas olihetken aikaa SIPL:llä, kunnen myytiin ilmavoimille tunnuksella VI-23. Rekisteröitiin uudelleen tunnuksella OH-VID, kunnes poistettiin 1970.

 

Jostakin syystä unohdin sen, että VI-3 rekisteröitiin alunperin Suomeen siviilirekisteriin tunnuksella OH-VIG.

 

Näitä konekohtaisia nimiähän on siviilipuolen koneilla ollut kautta aikojen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käväisin myös Wikipediassa korjaamassa pienen virheen. Paavo Janhunen (HW-350) kuoli Valmet L-80 TP Turbo-Vinha-koneen koelennolla (eli tulevan Redigon), ei Vinkan, kuten siellä mainittiin. ;)

Lisäksi lisäsin koelentäjä ltm Urho Heiskalan tietoja aiemmin.

 

Kiitokset Ilkalle taulukon tekemisestä! :)

 

http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_ilmavoimien_lentokoneiden_lempinimi%C3%A4

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäisikö tähän lisätä RG-5 "Veijola"  ;D

 

ja RG-1 "Haijala" (vai oliko se RG-10, näin työreissussa ei ole lähdemateriaalia mukana....)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja eräässä Hawkissahan oli kerran "Carrot Guy" merkintä ;D. Perttu taitaa muistaa paremmin...

(No, voiko tuota nyt koneen lempinimeksi sanoa, mutta olipahan kuitenkin :))

 

Carrot Guy oli nimen omaan koneen ohjaajan mukaan merkitty, eli en laske sitä koneen lempinimeksi sillä kone sai ohjaajan "nimen" eli kone ei saanut omaan nimeä.

 

Tässä kuvia vielä merkinnästä Lappeenrannan näytöksestä 1999. Oranssi porkkana oli myös sivuvakaajassa. Kone oli HW-310/Y ja koneelle porkkanaa myöten löytyy merkinnät Airfixin 1/48 Hawk sarjasta jossa kannessa Red Arrows ja mukana siirtokuvat myös Midnight Hawkseille.

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

.... ja mistä moinen merkintä...... koneen kuski meni sitten sanomaan muille osaston jäsenille että on laihiksella ja asiahan huomioitiin.......

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kanadansuomalaisia oli myös WW II:n aikaan Royal Canadian Air Forcen mukana Euroopassa. Koneiden mahdollisista nimistä ei vain löydy tietoa netistä. Varsin todennäköistä, ettei heidän koneitaan erikseen nimetty. Sehän oli etupäässä jenkkien tyyliin kuuluvaa.

 

John Eric Nelson, 404 Sq, sai DFC:n hyökättyään koneellaan (mahdollisesti Beaufighter) 11 vihollislaivan kimppuun vuonossa ja ammuttuaan alas yhden viholliskoneen. Mainitaan suomalais-kanadalaisten sotilaiden nimilistalla ja airforce.ca-saitilla.

 

S.E. Niemi lensi Euroopan näyttämöllä 45 sotalentoa, ammuttiin alas Saksan yläpuolella ja karkasi vankeudesta 6 kk kuluttua.

 

Ainakin 4 Mäki-nimistä lentäjää löytyy myös listoilta, kuten myös pari Mackie- (= Mäki?)nimistä...

 

B24- ja B17-sivustoilla olisi kahlattava yli 30000 koneennimeä läpi, jos haluaisi löytää "suomalaisen" lempinimen.

Löysin sellaisen kuin Mickey Finn, mutta sehän on yleinen irlantilainen nimi tai sitten tarkoittaa "tyrmäystippoja"...Eli, ei lasketa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USA:n Helsingin lähetystön sotilasasiamiehen Douglas C-47 -kuljetuskoneeseen maalattiin HävLv 33:n tunnus "kotkanpoika ja sotanuija" lisättynä sanalla "Suomi". Koneen tarkka tyyppi oli C-47 B-15-DK, sarjanumero 43-49360.  Malmilla otettu kuva (luultavasti 1950-luvulta?) löytyy ainakin SIH-lehden numerosta 2/2000.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari lisäystä näihin kotimaisiin:

 

"Lisa", Georges Levy lentovene, 3B 403, tämän "Sorslevin" nimen alkuperästä en tiedä, mutta luultavasti jonkun lentäjän "saalis". ;)

"Meriö", Fouga Magister, FM-39 (kenraali-Fougaksikin kutsuttu), kenraaliluutnantti Rauno Meriön mukaan.

 

"Kokko" ei Viima II;ssa viitannut koelentäjä Pekka Kokkoon, vaan on enemmänkin Kalavaleesta ja karjalaisesta runonlaulantaperinteestä tunnettu hahmo.

 

Tarkennuksena; "Kokko" nimettiin opettaja ja kansanedustaja Väinö Kokon mukaan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja hyvänen aika, Adolf Aarno (OH-ILI) puuttuu kokonaan listalta, vaikka ei ollutkaan täysin Ilmavoimien tunnuksilla. Tekniikan Maailma 19/1974 antoi "herätyksen" tarkistaa tämäkin threadi, kun lehti piti sisällään muutenkin mielenkiintoisen jutun ILIstä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Dolly, Friedrichshafen FF 33, on myös lisätty listalle Wikipediaan. Heinosen kirjassa on jopa kuvassa tuo Dolly-kirjoitus, mutta eihän sitä sokeana ole sieltä aikaisemmin löytänyt.

 

Edit: Jenny, He-115 myös.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään