Seppo Kohonen

Suomen vanhimmat lentoasemat

17 viestiä aiheessa

Tässä ketjussa mainitun uutisen mukaan Lappeenranta on Suomen vanhin aktiivinen (siviili)lentoasema. Pikaisella Wikipedian selaamisella näyttäisi, että seuraavaksi vanhimmat olisi perustettu vasta 30-luvulla. Onkos muita toimivia -10 tai -20 luvuilta?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Utti, tosin kentän virallinen sijainti saattanut vaihtaa paikkaa noin kilometrin verran "Leirikentältä"  nykyiseen paikkaan

 

Muokattu: , käyttäjä: petri a hiltunen
typot taas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Utti ei päässyt tuon mainitun jutun listalle, koska siellä ei ole matkustajaliikennettä.

EDIT: sama juttu Kauhavan suhteen.

Muokattu: , käyttäjä: Seppo Kohonen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19 minuuttia sitten, Seppo Kohonen kirjoitti:

Utti ei päässyt tuon mainitun jutun listalle, koska siellä ei ole matkustajaliikennettä.

EDIT: sama juttu Kauhavan suhteen.

Samaa mietin. Kauhavalta on joskus ollut siviililentoliikennettä Karhumäen toimesta. Joten sen takia mainitsin. Ei toki aktiivista nykypäivinä. Ja aivan alun alkaen myös -20-luvun lopulla oli ainakin suunnitelmia jonkinlaisesta liikenteestä välillä Helsinki-Kauhava ja Tukholma-Kauhava. Ei liene toteutunut, kenttähän perustettiin kuitenkin sotilaskentäksi. (Ilmailukoulu). 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sir-Air lensi myös reittiä EFHK - Kauhava. Lennot aloitettiin keväällä 1970. Jossain vaiheessa reitti muutettiin EFHK-EFKA-EFHA-EFHK.

En muista enää milloin se lopetettiin.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Heikki Pullinen kirjoitti:

Sir-Air lensi myös reittiä EFHK - Kauhava. Lennot aloitettiin keväällä 1970.

 
EFKA AFIS

Kauhava oli tuolloin hetken aikaa myös AFIS-kenttä. 

Lennonjohtokurssin jälkeen lennonjohtokelpuutuksen saaminen kesti kuukauden. Kun menin Jorma Alakosken kanssa Kauhavalle, niin viikonloppuisin yhden kuukauden ajan annoimme Sir-Arille lentopaikan lentotiedotuspalvelua. Sotilaat olivat viikonloppuina vapaalla. Kun me siviilit saimme lennonjohtokelpuutuksen, niin AFIS lakkautettiin.
 
Sir-Air kuljetti matkustajia ja rahtia. Lentokoneina oli Navajo ja Aztec.
 
Esa
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kar-Air aloitti säännöllisen liikenteen Kauhavalle DC-3-koneilla 1.4.1963. Reitti oli Helsinki-Tampere-Kauhava-Kokkola. Reitin numero oli KR 112/113. Reittiä muutettiin 1.11.1963 niin, että se oli Tampere-Kauhava-Vaasa, mutta kaikki liikenne reitillä lopetettiin kesällä 1964. 

Lisäksi Finnaviation operoi yhden vuoden Kauhavalle vuonna 1981. Reitti oli Helsinki-Kuorevesi-Kauhava. Konetyyppi oli Bandeirante OH-EBB. Reitin numero oli FA 394/395. Myös Kauhava-Vaasa väliä lennettiin viikolla säännöllisesti arkipäivinä. Yöpostilentoja oli reitillä Kauhava-Jyväskylä-Helsinki. Viimeinen lento 26.3.1982, kone OH-EBB. 

Jukka
 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kauhavalla sotilas- ja siviililentokentän raja oli häilyvä, vaikka sitä yleisesti pidetään sotilaskenttänä. Yhteistoimintakenttä, kuten esimerkiksi Rovaniemi, Kuopio ja Jyväskylä, se ei kumminkaan ihan ollut.

Kauhavalla peruslennonjohtopalvelusta (torni ja lähestyminen) 1970 -luvun alussa vastasi Kulkulaitosten ja yleisten töiden ministeriön ilmailuosasto ja kentän kunnossapidosta vastasi Tie- ja vesirakennushallitus (TVH).

Kauhavalla oli myös ihan oikeata (siviili) lentoliikennettä. Kyllä Kauhava kuului ja toivottavasti kuuluu myös tulevaisuudessa Suomen lentoasemaverkostoon.
 
Esa
Muokattu: , käyttäjä: Esa Karanko
pilkutus
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kauhavaan liittyen hieman otsikon vierestä. Keväällä 1981 varusmiehinä päätettiin mennä komeasti tuolla lenskarilla lomille kaverin kanssa Kauhavalta Vaasaan. Koneessa oli vain me kaksi matkustajaa ja pilotit tekivät sen kunniaksi todella jyrkän nousun lentoonlähdössä. Meidän osalta se jäi tuohon yhteen reissuun, kun muilla tavoilla pääsi halvemmalla Vaasaan.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
49 minuuttia sitten, Jyrki Hämäläinen kirjoitti:

Kauhavaan liittyen hieman otsikon vierestä. Keväällä 1981 varusmiehinä päätettiin mennä komeasti tuolla lenskarilla lomille kaverin kanssa Kauhavalta Vaasaan. Koneessa oli vain me kaksi matkustajaa ja pilotit tekivät sen kunniaksi todella jyrkän nousun lentoonlähdössä. Meidän osalta se jäi tuohon yhteen reissuun, kun muilla tavoilla pääsi halvemmalla Vaasaan.

Tässä Jyrki sulle tuo varusmiehen luxus-menopeli, kuvattu Vaasassa 1980-luvulla. Kuva: Henry Laaksonen via Jukka Nisula.

Jukka

Embraer_EMB-110_Bandeirante_OH-EBB_Vaasassa_1980-89.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lappeenrannan kentän seutu oli myös armeijan (hevos-) harjoituskenttä. Ohjaaja Risto Orko muisteli tv-dokumentissa, että siellä kuvattiin "Jääkärin morsian" (v. 1938) elokuvaan iso ratsastuskohtaus. Elokuvan lopussa 700 ratsumiestä menee ryhmänä. Hevoset ja ratsastajat saatiin armeijalta. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2022-07-12 at 11.40, Jukka Nisula kirjoitti:

Tässä Jyrki sulle tuo varusmiehen luxus-menopeli, kuvattu Vaasassa 1980-luvulla. Kuva: Henry Laaksonen via Jukka Nisula.

Jukka

Embraer_EMB-110_Bandeirante_OH-EBB_Vaasassa_1980-89.jpg

Jukka, onko sinulla lisää Laaksosen tai muiden kuvaajien ottamia vanhoja konekuvia Vaasasta skannattuna? Nämä olisi hienoa saada organisoitua yhteiseen albumiin esimerkiksi tuonne Historialliset ilmailuvalokuvat - puolelle! On aina mielenkiintoista nähdä historiallisia kuvia paikalta joka on lähes takapihallani. Viimme vuosituhannella Vaasassa käyneet koneet ovat enimmäkseen jääneet historian unholaan. Ehkä jopa enemmänkin ne, jotka siihen aikaan luokiteltiin "peruskauraksi". Itse en tunne muuta kuin kuvia ja tarinoita noilta ajoilta, en ollut silloin vielä saapunut tähän maailmaan.:)Voin kuvitella että ilmailun kirjo ja sen asenne oli siihen aikaan täysin erilaista kuin mitä se on nykyään. Nykypäivänä Vaasassa ei käytännössä ole juuri mitään lentoliikennettä, niin vähän ettei ilmailuksi voisi kutsua. Vieläpä vähemmän kyseinen paikka enää lentoasemaksi. Kaikki koneet lentävät vain ohi!

Spotteriterveisin, Sebastian

Anteeksi että ohitti alkuperäisen aiheen.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20 minuuttia sitten, Sebastian Sainio kirjoitti:

Jukka, onko sinulla lisää Laaksosen tai muiden kuvaajien ottamia vanhoja konekuvia Vaasasta skannattuna? Nämä olisi hienoa saada organisoitua yhteiseen albumiin esimerkiksi tuonne Historialliset ilmailuvalokuvat - puolelle! On aina mielenkiintoista nähdä historiallisia kuvia paikalta joka on lähes takapihallani. Viimme vuosituhannella Vaasassa käyneet koneet ovat enimmäkseen jääneet historian unholaan. Ehkä jopa enemmänkin ne, jotka siihen aikaan luokiteltiin "peruskauraksi". Itse en tunne muuta kuin kuvia ja tarinoita noilta ajoilta, en ollut silloin vielä saapunut tähän maailmaan.:)Voin kuvitella että ilmailun kirjo ja sen asenne oli siihen aikaan täysin erilaista kuin mitä se on nykyään. Nykypäivänä Vaasassa ei käytännössä ole juuri mitään lentoliikennettä, niin vähän ettei ilmailuksi voisi kutsua. Vieläpä vähemmän kyseinen paikka enää lentoasemaksi. Kaikki koneet lentävät vain ohi!

Spotteriterveisin, Sebastian

Anteeksi että ohitti alkuperäisen aiheen.

Moi Sebastian,

onhan minulla niitä aika paljon sekä jo skannattuina, että irtokuvina ja yksityisissä albumeissa, lähinnä 1930-1980-luvuilta, myös muiden entisten vaasalaisten ilmailijoiden kuin Laaksosen. Tilanne vaan on se, että aika ei oikein riitä kaikkeen. Työn ja harrastuksen yhteensovittaminen on välillä haastavaa. Kirjoitan vapaa-aikana artikkeleja Ilmailumuseoyhdistyksen ilmailuhistorialliseen Feeniks-lehteen joka ilmestyy neljä kertaa vuodessa ja artikkelien aiheiden tutkimustyö, aineiston kerääminen, kirjoittaminen ja lopuksi oikolukeminen kyllä ottaa oman aikansa. Olen laittanut vanhoja kuvia aika paljon mm. Facebookiin pariin ilmailuhistoriaa käsittelevään ryhmään, ja sitten tänne Flightforumille aina tarpeen tullen. Osa kuvista on myös saatu juuri nimenomaan lehtiartikkeleitani varten, ja siksi en oikein voi luvata niitä kaikkia yleiseen jakoon, varmaan ymmärrät. Ehkä joskus tulevaisuudessa saatan julkaista kuvia enemmänkin täällä netissä. Suomen ilmailumuseo kerää kuvia ja julkaisee niitä finna.fi:ssä, sekin on hyvä paikka löytää paljon vanhoja konekuvia.

https://ilmailumuseo.finna.fi/

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20 minuuttia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Moi Sebastian,

onhan minulla niitä aika paljon sekä jo skannattuina, että irtokuvina ja yksityisissä albumeissa, lähinnä 1930-1980-luvuilta, myös muiden entisten vaasalaisten ilmailijoiden kuin Laaksosen. Tilanne vaan on se, että aika ei oikein riitä kaikkeen. Työn ja harrastuksen yhteensovittaminen on välillä haastavaa. Kirjoitan vapaa-aikana artikkeleja Ilmailumuseoyhdistyksen ilmailuhistorialliseen Feeniks-lehteen joka ilmestyy neljä kertaa vuodessa ja artikkelien aiheiden tutkimustyö, aineiston kerääminen, kirjoittaminen ja lopuksi oikolukeminen kyllä ottaa oman aikansa. Olen laittanut vanhoja kuvia aika paljon mm. Facebookiin pariin ilmailuhistoriaa käsittelevään ryhmään, ja sitten tänne Flightforumille aina tarpeen tullen. Osa kuvista on myös saatu juuri nimenomaan lehtiartikkeleitani varten, ja siksi en oikein voi luvata niitä kaikkia yleiseen jakoon, varmaan ymmärrät. Ehkä joskus tulevaisuudessa saatan julkaista kuvia enemmänkin täällä netissä. Suomen ilmailumuseo kerää kuvia ja julkaisee niitä finna.fi:ssä, sekin on hyvä paikka löytää paljon vanhoja konekuvia.

https://ilmailumuseo.finna.fi/

Jukka

Kiitos vastauksestasi!

Finna- sivusto itselle jo tuttu, sieltä mm. satuin löytämään pari kentän avajaisista v.1938 otettua kuvaa. Yksi niistä: https://www.finna.fi/Record/sim.M016-19349

Itse asiassa kiinnostaisi myös kuvat missä on kentän ympäristöä ja rakennuksia näkyvillä. Olen jo yksityiskohtaisesti tutustunut ilmakuviin jotka löytyvät esim. maanmittauslaitoksen Paikkatietoikkunasta. Mutta kuten jo mainitsin, aina mielenkiintoista nähdä mitä Vaasan kentällä on tapahtunut aikoja sitten tai pari vuosikymmentä taaksepäin, ihan sama kuinka suttuinen kuva olisikaan. Minulle, ja varmasti monille muille tämä paikallishistoria on lähes täysin tuntematon, kentän itse "kirjoitetusta historiasta" lyötyy hyvin vähän yksityiskohtaisia aiheita (vaikka itse en niitä kaivamalla ole ettinyt mistään arkistoista). Ehkä vain minun oma fiktiivinen hypoteesi; mutta ehkä alueen kaksikielisyys on myös tähän huonosti tunnettuun historiaan vaikuttanut? Ehkä voisi avata uuden Vaasan kentän historiaan perehtyvän aiheen?

terv. Sebastian

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletko jo tutustunut kirjaani ”Kauhavan apu-ja leirikentät 1930- ja 1940-luvuilla”? Se löytyy mm. Vaasan pääkirjastosta ja on lainattavissa. Kirjassa on Vaasan lentokentän alkuhistoria 1930-luvulta 1940-luvun lopulle. Paljon kuvia ja karttoja. Lisäksi kirjassa on vähän muutakin mielenkiintoista sota-ajan ilmailua, myös saksalaisten touhuja. 

Samassa pääkirjastossa (käsikirjasto) on myös Vaasan entisen lentokentän päällikön Curt Häggmanin tekemä kronikkamuodossa oleva lentokentän historiikkivihkonen. Siinä on mm. karttapiirroksia. Muistaakseni Vaasan Lentokerhon 50-vuotishistoriikki 1934-1984 löytyy myös käsikirjaston kokoelmista. Sen on kirjoittanut Henry Laaksonen ja Satu Aalto. Näillä pääset hyvin alkuun.

Kunnioitetaan tosiaan tätä ketjua ja sen alkuperäistä aihetta ja lopetetaan tämä keskustelu Vaasan kentän osalta tässä ketjussa. 

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään