Tatu Koiranen

SuomiAreena: Ilmailun muutos hyvässä nousukiidossa

3 viestiä aiheessa

SuomiAreenassa oli tänään ilmailun muutosta koskeva panelikeskustelu, jonka tallenteen voi katsella MTV3:n katsomosta:

https://www.mtv.fi/sarja/suomiareena-10003189/ilmailun-muutos-hyvassa-nousukiidossa-miten-suomi-lentaa-tulevaisuudessa-1624115

Paneelissa puhuttiin paljon kiitotie- ja lentoasemainfrastrutuurista osana muuta yleistä infrastruktuuria, jonka "tuottoa" ei voi mitata välittömien tulojen perusteella. Analogiaa haettiin tieverkosta, josta tieverkon pitäjä ei saa edes minkäänlaisia tienkäyttömaksuja (vrt. lentoasema, joka saa laskeutumismaksuja), mutta silti teitä ylläpidetään. Suuressa kokonaisuudessa laskeutumismaksutkin ovat liki merkityksettömiä maakuntakentillä, jos kentän olemassaolon ansiosta saadaan miljardiluokan vientiteollisuus toimimaan. Harmillisesti Finavian edustajaa ei oltu paneelikokoonpanoon saatu ottamaan kantaa yhtiön sisäiseen haluun sulkea maakuntakenttiä.

 

suomiareena_2022_ilmailunmuutoshyvassanousukiidossa.png.bbcf9857b17b6d9e1d691082bf20628c.png

 

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä on paljon kiinnostavaa perattavaa, mitä kaikkea minäkin osaltani olen koettanut nostaa esille näinä vuosina. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vihdoin joku sanoo myös esiintyjänä sen, mikä tälläkin foorumilla on tiedetty jo vuosikaudet. Mm. Heart ES-19 ei todellakaan tule käyttöön siinä väitetyssä aikataulussa (vaikkei tätä nimellä ihan suoraa tässä yhteydessä käsitelläkään). On ollut hyvin hämmentävää seurata mediaa, jossa alaa sinänsä hyvinkin tuntevat ihmiset jotenkin sokeasti uskovat siihen, että asiat tapahtuvat aikataululla, jonka joku mainostoimisto on keksinyt - tai jos eivät usko, niin eivät usko itseensä tai uskalla sanoa asiaa ääneen poliittisen korrektiuden tai koetun viherpesun tarpeen takia.

Vielä pari vuotta sitten tämän lentävän vitsin aikataulu oli saada kone sertifioitua kaupalliseen käyttöön vuoden 2025 aikana: "Heart Aerospace will deliver the first ES-19 electric airliner certified for commercial flight by 2025". Ihan pokkana näin, vaikkei mitään suunnitteluorganisaatiota ollut edes olemassa. Sittemmin aikataulu on kaikessa hiljaisuudessa revisioitu "vuoden 2026 loppuun mennessä". Eipä sillä, että tilanne olisi olennaisesti hyväksyntämielessä muuttunut: Heart-Nyrkkipajalla ei ole vieläkään edes suunnitteluorganisaation toimilupaa (ref. EASA:n lista 1.7.2022), saati sitten lupia johonkin valmistustoimintaan. Ylipäätään ainut täysiä lentokoneiden tyyppihyväksyntiä kykenemään tekevä organisaatio Ruotsissa on Saab AB.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään