Kirjoitettu Heinäkuu 18, 2022 (muokattu) Olen tekemässä kirjaa Birger Ekistä ja hänen SB-2 lentueestaan (kirja alkaa olla valmis). Käydessäni jällen kerran läpi isäni valokuvia huomasin, että muutamia kuvia on Königsbergistä. Elokuun lopulla -43 lensivät (SB-12) luutnantti Forsten + vääpeli Peltonen (saksankielen taitoisina) ja lentomestari Vepsäläinen (lentotaitoisena) ja sot. mestari Lounasmaa (SBn huoltotaitoisena) Köningsbergiin suorittamaan maalilentoja. <---- Tämä kuuluu kirjan piiriin. ----> jatko ei, mutta kiinnostaa kovasti. Eli isäni ottamissa valokuvissa on muitakin suomalaisia lentäjiä. Olen yrittänyt selvittää keitä ja mistä porukasta ja mitä siellä tekemässä? En ole vielä löytänyt tietoa - voiko joku auttaa ? Muokattu: Heinäkuu 19, 2022, käyttäjä: Kauko Peltonen 4 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 19, 2022 (muokattu) Hei, aikaistaisin kuukaudella, sillä SB-12 lento Malmi-Königsberg-Malmi oli ajalla 27.7. - 2.8.43. Muokattu: Heinäkuu 19, 2022, käyttäjä: Raimo Heikkinen 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 19, 2022 (muokattu) Lähdetään siitä liikkeelle, että alemmassa kuvassa on Iljushin Il-4 sotasaalis-pommikone. Neljä konetta luovutettiin Branskissa 13.10.1942. Koneet olivat DF-22, -23, -24 ja -25. Niistä DF-22 tuhoutui siirtolennolla Riikan lähellä 14.10.-42. DF-23 luovutettiin lentokonetehtaalta 2/LeLv 48:lle 14.9.-43, DF-24 2/LeLv 48:lle 22.9.-43 ja DF-25 2/LeLv 46:lle 30.7.-43. Kuvan kone näyttää olevan jo suomalaisessa vihreä-musta-suojamaalauksessa, joka maalattiin lentokonetehtaalla Tampereella. Eli kuva on otettu Suomessa. Jukka Muokattu: Heinäkuu 19, 2022, käyttäjä: Jukka Nisula Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 19, 2022 (muokattu) Heitän nyt ihan lonkalta, mutta voisiko tuo oikeanpuoleisin alimmassa kuvassa olla ylikersantti Nils Katajainen? Ulkonäkö aika lähellä, mutta kuvasta ei näe montako natsaa kauluksessa on. Hän lensi 3/48:ssa DB:tä 1942 seuraavasti: 13.10. DB-15 14.10. DB-15 16.10. DB-17 Ne olivat itse asiassa hänen ainoat lentonsa DB:llä. t. Harri Muokattu: Heinäkuu 19, 2022, käyttäjä: Harri Mustonen Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 19, 2022 (muokattu) Lentäjän Albumi 2: Harrin vinkkaama kuva löytyy em kirjasta ja sen kuvatekstissä sanotaan "Iljushin DB-3F, DF-23, 3/LeLv 48, 27.7.-43 lähdössä Saksaan, jossa sen tehtävänä oli lentää öisin Königsbergin yläpuolella saksalaisten tutkaharjoitusten kohteena 8.8.-43 saakka. Koneen miehistö vasemmalta: mekaanikko Partio, vänr. Kaila, ltn. Lehto ja alik. Pekkarinen." Lisäys. Kauko Peltosen kaipaamat muut henkilöt Saksan matkalla olivat tietysti DF-23:n porukka. Nimet yllä. Koneet DB-12 (Le.Lv.6) ja DF-23 (Le.Lv.48) lähtivät reissuun yhtäaikaisesti. Muokattu: Heinäkuu 19, 2022, käyttäjä: Raimo Heikkinen Lisäys 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 19, 2022 (muokattu) Raimo on oikeassa, kirjoitin kk:n väärin. DF-23 ilmeisesti miehistöineen oikea. Tutkivatkohan saksalaiset venäläisten koneiden tutkasingnaaleja. Kovin kiirettä ei aina ollut, koska rantahietikollakin molemmat miehistöt ehtivät välillä simmareissa olemaan. Joku heistä säilytti kyllä tyylinsä - Uimahousut ja Koppalakki. (Taisi virkapukuohjesääntö jäädä kotiin). Taidan sittenkin lisätä juttua kirjaan. Olikohan DB-12:kin Königsbergissä, jos oli, niin en enää ihmettele ukkojen määrää rannalla. Muokattu: Heinäkuu 19, 2022, käyttäjä: Kauko Peltonen lisäkysely Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 19, 2022 9 tuntia sitten, Kauko Peltonen kirjoitti: Raimo on oikeassa, kirjoitin kk:n väärin. DF-23 ilmeisesti miehistöineen oikea. Tutkivatkohan saksalaiset venäläisten koneiden tutkasingnaaleja. Kovin kiirettä ei aina ollut, koska rantahietikollakin molemmat miehistöt ehtivät välillä simmareissa olemaan. Joku heistä säilytti kyllä tyylinsä - Uimahousut ja Koppalakki. (Taisi virkapukuohjesääntö jäädä kotiin). Taidan sittenkin lisätä juttua kirjaan. Olikohan DB-12:kin Königsbergissä, jos oli, niin en enää ihmettele ukkojen määrää rannalla. Virkapukuohjesääntö on niille, joilla ei ole omaa persoonallista makua. -Vanha Ilmavoimien sanonta Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 19, 2022 Toivottavasti kirjan kustantaa jokin muu kustantaja kuin heikkoa laatua tekevä BOD. BOD on tuhonnut monia potentiaalisesti hyviä kirjoja. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 19, 2022 (muokattu) 1 tunti sitten, Timo Vesanen kirjoitti: Virkapukuohjesääntö on niille, joilla ei ole omaa persoonallista makua. -Vanha Ilmavoimien sanonta Omaksuin sanonnan jo hyvissä ajoin ennen eläkkeelle jäämistä - luovutin ilmavoimien kuteet ja himoitun kopplakin museoon, vaikka määrätyissä tilanteissa olisi lupa vielä käyttää. Nimimerkillä joitakin mokia tuli aikanaan tehtyä kesävänrikistä alkaen. Muokattu: Heinäkuu 19, 2022, käyttäjä: Kauko Peltonen ? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 19, 2022 (muokattu) 57 minuuttia sitten, Jukka Juutinen kirjoitti: Toivottavasti kirjan kustantaa jokin muu kustantaja kuin heikkoa laatua tekevä BOD. BOD on tuhonnut monia potentiaalisesti hyviä kirjoja. Omakustanteet on harjoiteltu. Kustantaja on tiedossa, ehkä toinenkin. Muokattu: Heinäkuu 19, 2022, käyttäjä: Kauko Peltonen ? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 19, 2022 Sain seuraavan tiedon Mannisen Pentiltä liittyen tähän ”Luftwaffelle alistettuina kolme sotasaalispommittajaa lähetettiin Königsbergiin yöhävittäjien koulutusta varten: PE, SB ja DF. Mukana oli siis ainakin 8 lentävään henkilöstöön kuulunutta ja ehkä jotain maahenkilöstöstäkin.” Jukka 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 19, 2022 18 minuuttia sitten, Jukka Nisula kirjoitti: Sain seuraavan tiedon Mannisen Pentiltä liittyen tähän ”Luftwaffelle alistettuina kolme sotasaalispommittajaa lähetettiin Königsbergiin yöhävittäjien koulutusta varten: PE, SB ja DF. Mukana oli siis ainakin 8 lentävään henkilöstöön kuulunutta ja ehkä jotain maahenkilöstöstäkin.” Jukka Kiitos tiedosta. Laskin uimarannalta kymmenkunta suomalaista. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 20, 2022 9 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti: Sain seuraavan tiedon Mannisen Pentiltä liittyen tähän ”Luftwaffelle alistettuina kolme sotasaalispommittajaa lähetettiin Königsbergiin yöhävittäjien koulutusta varten: PE, SB ja DF. Mukana oli siis ainakin 8 lentävään henkilöstöön kuulunutta ja ehkä jotain maahenkilöstöstäkin.” Jukka Kyllä Pena tietää PE-kone oli tunnukseltaan PE-211. Leikkasin kaikkien kolmen pommarin; PE-211, SB-12, DF-23 lentotiedot Königbergin matkasta mahdollisimman täsmällisiksi, jotta ei muut laivuekirjaan viedyt lennot sekoittaisi aihetta (Moth, MO-108 ei liity tähän). Laskin miehistöistä kaikkiaan 10 ukkoa sinne uimarannalle. Mekaanikko Partio ei sittenkään ollut mukana Saksassa vaikka poseerasikin tuossa DF-23 valokuvassa. Lähde: Kansallisarkisto. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 20, 2022 (muokattu) Kiitos Raimo. Sain aamulla Matti Saloselta listan (kiitos siitä Matille) näistä samoista lennoista seuraavin saatesanoin: ”DF-23:n osalta ongelma on, että menomatkasta ei ole laivueen pääkirjassa tietoja ja konekirjassa on mainittu vain ohjaaja. Otaksun kuitenkin, että Saksaan meni sama miehistö, kuin palasikin. Jos kirjatut merkinnät pitävät paikkansa, ei mokomaan koulutuskeikkaan olisi kannattunut lähteä. On tietysti mahdollista, että Saksassa lennettyjä lentoja olisi jätetty kirjaamatta, mutta miksi? Kalliita olivat nuo neljä maalilentoa, mitkä lienevät sitten tulokset olleet. Paraniko sakujen yöhävittäjätoiminta idässä nyt ratkaisevasti J? Königsbergin alueella oli niin runsaasti kenttiä, että koneiden tukikohta jää epävarmaksi. Saattoi olla Devau tai Prowehren.” 27.07.1943 PE-211 10.00-11.30 Malmi-Riika kapt Wickstrand, ltnKoskinen, ylik Laine, sot.mest Artola matkalento 27.07.1943 PE-211 13.00-14.30 Riika-Devau kapt Wickstrand, ltnKoskinen, ylik Laine, sot.mest Artola matkalento 28.07.1943 PE-211 10.30-11.00 Devau-Powarben kaptWickstrand, ltn Koskinen, ylik Laine, sot.mest Artola matkalento 28.07.1943 PE-211 11.10-11.30 Powarben-Prowehren kaptWickstrand, ltn Koskinen, ylik Laine, sot.mest Artola matkalento 29.07.1943 PE-211 22.30-23.40 Königsberg kapt Wickstrand, ltnKoskinen, ylik Laine maalilento 31.07.1943 PE-211 21.45-22.25 Königsberg kapt Wickstrand, ltnKoskinen, ylik Laine maalilento 02.08.1943 PE-211 08.20-09.30 Köginsberg-Schauben kaptWickstrand, ltn Koskinen, ylik Laine, sot.mest Artola matkalento Riikaan pakkolasku 02.08.1943 PE-211 12.00-12.20 Schauben kapt Wickstrand, ltnKoskinen, ylik Laine, sot.mest Artola koelento 09.08.1943 PE-211 14.40-16.10 Schauben-Tallinna kaptWickstrand, ltn Koskinen, ylik Laine, sot.mest Artola matkalento 10.08.1943 PE-211 12.20-13.00 Tallinna-Malmi kapt Wickstrand, ltn Koskinen, ylik Laine, sot.mest Artola matkalento 27.07.1943 DF-23 10.30-13.40 Malmi-? ltn Lehto, vänr Kaila, alik Pekkarinen matkalento 28.07.1943 DF-23 10.00-10.40 ?-Devau ltn Lehto, vänr Kaila, alik Pekkarinen matkalento 29.07.1943 DF-23 23.30-00.00 Königsberg ltn Lehto, vänr Kaila, alik Pekkarinen maalilento 07.08.1943 DF-23 17.30-18.00 Königsberg ltn Lehto koelento 08.08.1943 DF-23 14.30-17.00 Königsberg-Tallinna ltn Lehto, vänr Kaila, alik Pekkarinen matkalento 08.08.1943 DF-23 17.50-18.40 Tallinna-Malmi ltn Lehto, vänrKaila, alik Pekkarinen matkalento 27.07.1943 SB-12 10.20-14.00 Malmi-Devau ltm Vepsäläinen, vääp Peltonen matkalento 28.07.1943 SB-12 09.20-10.15 Devau-Prowehren ltmVepsäläinen, vääp Peltonen matkalento 30.07.1943 SB-12 00.00-01.10 Königsberg ltm Vepsäläinen, vääp Peltonen maalilento 02.08.1943 SB-12 13.00-16.30 Königsberg-Malmi ltm Vepsäläinen, vääp Peltonen, konem Lounasmaa matkalento Muokattu: Heinäkuu 20, 2022, käyttäjä: Jukka Nisula lisäys 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 20, 2022 Korjaan kirjoitusasua sen verran, että PE-211:ssä mukana oli sot.mest. Sergei Artala. Hänestä on kerrottui enemmän Matti Hämäläisen kirjassa Pommituslentolaivue 48. Kari Stenmanin "Pommitus- ja tiedustelulentäjät Suomen ilmavoimissa 1939-1945" ilmestyy syksyllä. Siinä on sotalentoja lentäneistä miehistön jäsenistä matrikkelitiedot ja useimmista myös valokuva, joten sen avulla henkilöiden tunnistaminen vanhoista kuvista helpottunee huomattavasti. 3 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 20, 2022 (muokattu) 7 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti: 02.08.1943 PE-211 08.20-09.30 Königsberg-Schauben kaptWickstrand, ltn Koskinen, ylik Laine, sot.mest Artola matkalento Riikaan pakkolasku 02.08.1943 PE-211 12.00-12.20 Schauben kapt Wickstrand, ltnKoskinen, ylik Laine, sot.mest Artola koelento 09.08.1943 PE-211 14.40-16.10 Schauben-Tallinna kaptWickstrand, ltn Koskinen, ylik Laine, sot.mest Artola matkalento Kysymys (varsinaisesta aiheesta ohi) Schauben-nimisen paikan sijainnista (ja oliko kyse pakkolaskusta pellolle vai lentokentälle?). Kuvan tekstin perusteella paikan nimi on "Schauben", mutta onko se oikein? Voisiko paikan nimi olla "Schaulen" (= nyk. Siauliai)? Kun verrataan lentoajat (Königsberg-Riika, pakkolasku Schaubeniin = 70 min, Schauben-Tallinna = 130min) niin Siauliai pakkolaskupaikkana osuisi kohtalaisen hyvin... Muokattu: Heinäkuu 20, 2022, käyttäjä: Armin Zuger tarkennus Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 20, 2022 Melko varmasti kyseessä on juuri Schaulen (Siauliai)! 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 20, 2022 (muokattu) Kommentti koskien yo. mainintaa sot.mestari Sergei Artalasta - hän suoritti 15.5.1942 kahden Pe-2 lentäjävangin, luutn A.I. Filippov´in (275 BAP, sv. 16.9.1941) ja luutn A.M. Ponomarenkon (58 BAP, sv 29.6.1941) erikoiskuulustelun. Venäjänkielinen Artala oli tällöin laatimassa Pe-2 käsikirjoja, ja halusi tarkistaa eräitä lentoteknisiä tietoja asiantuntevilta ohjaajilta - joille varmaan oli mukava yllätys ainakin hetkeksi päästä pois sotavankileirin tylsästä arkielämästä, ja puhua lentämisestä! Muokattu: Heinäkuu 20, 2022, käyttäjä: Carl-Fredrik Geust Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 20, 2022 (muokattu) Laitan vielä pari kuvaa. Hyvähän se on viimeinkin näyttää ukot rannalla, kun siitä oli aikaisemmin juttua. Toisena kuva kaupungin keskustasta Ravintola "Pelikan Klausen" (Pelikaanin maja?) viereiseltä sillalta. Tunnistan ainoastaan Peltosen vasemmalla. Paremmin en saa skannattua, alkuperäisten kuvien koko n 3x4 cm. Jo tähänastisten tietojen perusteella lisään muuten valmiiseen kirjaa sivun "Königsbergin keikka". Kyseessä ei varsinaisesti ole ilmailuhistorian suurimpia tapahtumia, mutta ajattelin, että missään jutussa ei vastaavaa ole - vai onko? Muokattu: Heinäkuu 20, 2022, käyttäjä: Kauko Peltonen korjaus 5 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 21, 2022 (muokattu) Matti Hämäläisen kirjassa Pommituslentolaivue 48 on viiden sivun kertomus tuosta komennuksesta "saksalaisten maalitauluksi" Alpo Lehdon ja Olavi Wickstrandin kertomana. Tuon DF-23 kuvan miehistöineen hän kertoo otetun 27.7.-43 saapuneena Devaun kentälle. Seuraavana päivänä koneet siirtyivät Prowehrenin kentälle, josta maalilentoja suoritettiin. Vapaa-aikaa vietettiin pistooliammuntakilpailun lisäksi mm. Itämeren rannalla Kuurin hiekkadyyneillä uiden ja aurinkoa ottaen. PE-211:n pakkolaskupaikaksi Hämäläinenkin mainitsee; lainaus: "Schaulen (Šiauliai), 120 km Riiasta lounaaseen". Muokattu: Heinäkuu 21, 2022, käyttäjä: Ari Oksanen 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 21, 2022 Kiitos Ari tiedosta, tutkin kirjaa uudestaan. Aikanaan en tiennyt mihin albumin kuvat liitttyivät. Sen tiesin, että isä Topi oli jossainpäinSaksaa käynyt. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 21, 2022 Sallinet Kauko että menen sivuun aiheesta ja kysyn uteliaisuuttani, mihin aikaan ja paikkaan tuo Mersu-kuvasi liittyy? Oliko isäsi sodan jälkeenkin armeijan leivissä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 21, 2022 (muokattu) Paikka on Luonetjärvi ja aika ennen vuotta 1952, silloin muutimme pois. Topi jäi palvelukseen sodan jälkeen ja toimi Lentorykmentti 4:n kuljetus- ja viestiupseerina. Lisään tänne surullisen kuuluisan kuvan II-hallin nurkalta. Aluetta vartioivat työajan ulkopuolella varusmiehet, mutta kyllä alle kouluikäiset naperot koneille pääsivät. Vaikeinta oli Junkersiin nousta kun jalat ei tahtoneet riittää. Osiakaan emme tahtoneet saada irti kun ei ollut kunnon työkaluja. Tähän foorumin aiheeseen liittyen: en muista, että SB:eitä olisi ollut - olikohan syynä valvontakomissio? Omasta puolestani yhteisölle kysymys. Olin DC-2:n kyydissä Luonetjärvi- Kuorevesi-Luonetjärvi siis ennen 1952. Huhun mukaan HanssinJukassa. Jotkut ovat ihmetelleet kuinka se oli mahdollista, vastaus löytyy yläpuolelta KULJETUSUPSEERI. Saisiko jostain tietoa milloin ja mikä kakkonen? Muokattu: Heinäkuu 21, 2022, käyttäjä: Kauko Peltonen lisäys 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 21, 2022 Viimeiset SB:t lensivät huhtikuussa1945. Tarkalleen ottaen 4.4.45, jotka olivat SB-17, -18, -20. Aiheena oleva SB-12 lensi viimeisen lentonsa 13.3.45. Koneet myytiin romuna Ferrol Oy:lle Tampereella 2.1.1950. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla