Antti Hyvärinen

Variometri

19 viestiä aiheessa

Täällä löytyy samanlaisia Askania variometrejä, mutta alkuperäisillä saksalaisilla teksteillä:

https://www.deutscheluftwaffe.de/fl-22370-variometer-1935

https://www.deutscheluftwaffe.de/fl-xxx-variometer-lv-7r-1935

Herättää sellaisia ajatuksia, että taitaa ollut aika yleinen malli -30-luvulla. Löytyy tämän mukaan esim. hollantilaisesta Fokker T.W 8:sta:

https://www.deutscheluftwaffe.de/category/geraetebretter/cockpit-profile/page/2

EDIT: on ollut mm. suomalaisissa  Focke Wulf FW 44J "Stiguissa":

Vientimalli: Exportmodell für Finnland (vermutlich für die Focke Wulf FW 44)

https://www.deutscheluftwaffe.de/fl-xxx-variometer-finnland-1935

 

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuonna 1940 saapuneiden Stieglitz-koneittemme osa- ja varusteluettelot pvm:llä 31.5.1940 ja 31.5.1941 eivät sisällä lainkaan variometrejä. Selvittely jatkuu...

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Vuonna 1940 saapuneiden Stieglitz-koneittemme osa- ja varusteluettelot pvm:llä 31.5.1940 ja 31.5.1941 eivät sisällä lainkaan variometrejä. Selvittely jatkuu...

Itse asiassa huomasin saman kun löysin tämän Stigun ohjekirjan jonka linkki on alla. Ei siinäkään ole. Sitten katselin googlella valokuvia Stigujen ohjaamoista ja mittaritauluista. Joissakin oli variometrejä, mutta erilaisia. Ehkä laitettu myöhemmin? Suurimmassa osassa ei ollut lainkaan. Onkohan tuo saksalaisen deutscheluftwaffe-sivuston maininta Suomi-vientiversiosta sitten ollenkaan oikein? Vai mikähän on homman nimi…

https://digi.kansalliskirjasto.fi/pienpainate/binding/346032?term=Stieglitz&page=1

Mutta kyllä tuo jossain vanhassa suomalaisessa koneessa on ollut. Tuli mieleen myös purjekoneet.

Edit: Kyllä! Vuosimalli 1939, purjekoneesta, mittarin tyyppi sama Askania Lv 7r. 

 ”Segelflugzeugen”:

https://www.deutscheluftwaffe.de/fl-xxx-variometer-lv-7r

DFS Olympia Meise -purjekoneen mittaritaulussa on!

https://www.deutscheluftwaffe.de/nachbau-geraetebrett-dfs-olympia-meise

Olisiko arvoitus ratkennut? 

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Korjaus ja lisäys
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katselin myös sen DFS Meisen mittarin, ja mietin voisiko olla purjekoneesta.  Mittarien ulkoasuissa ja skaalassakin on kuitenkin pieniä eroja

Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan, kiitos Armin, skaalassa on todellakin eroja vaikka mittarien tyyppimerkintä Askania Lv 7r on käytännössä sama. Olisiko Antin laittama mittari 0  + -10 m/sek näyttämällä kuitenkin moottorikoneesta.

No, tulipahan tästäkin taas kerran mukavaa päänvaivaa… todennäköisesti tämäkin lopulta selviää. 

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt löytyi lisää tietoa. Tämän sivuston mukaan Askania Lv 7r - variometriä on käytetty seuraavissa tyypeissä (kuva ohessa). Löytyy täältä:

http://www.aircraft-cockpits.com/Flight_Instruments(Fl22000-22999).asp

Olisiko mittari mahdollisesti Aeron Junkers Ju 52:sta tai Ilmavoimien Ju W34:sta?

Tässä Ju 52 ohjaamokuvassa näkyisi aika lailla vastaava ”bariometer”, merkitty numero 5:

https://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Waffen/Bilderseiten/Ju52-R.htm

Minusta varsinkin Ju W34 voisi olla varteenotettavampi vaihtoehto, koneita oli enemmän ja niillä lennettiin kauemmin. Ainakin osa koneista purettiin sotien jälkeen Härmälässä, jossa oli myös Ilmavoimien varikko, (Lentovarikko) jossa säilytettiin mittareita. 

Jukka

 

084243F9-C455-40D7-B4FB-78AF099AB17C.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Lisäys
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

(...) Minusta varsinkin Ju W34 voisi olla varteenotettavampi vaihtoehto, koneita oli enemmän ja niillä lennettiin kauemmin. Ainakin osa koneista purettiin sotien jälkeen Härmälässä, jossa oli myös Ilmavoimien varikko, (Lentovarikko) jossa säilytettiin mittareita. (...)

tässä (saksalaisten) Ju W34 ohjaamon kuva, jossa kyseinen mittari (ylempi mittari vasemmalla reunalla): https://ww2aircraft.net/forum/attachments/ju34_18-jpg.289394/

EDIT: mittari (saksalaisilla teksteillä) löytyy myös ruotsalaisen Klemm Kl 35 ohjaamosta: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Klemm_Kl_35.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Askania teki mittareita myös ruotsinkielisillä teksteillä, Flygning-lehden mainos 6/1936.

Flight-lehdessä ollut Askanian mainos vuodelta 1937, Junkers Ju 52:ssa Askanian mittarit.

Jukka

C47360DC-53A5-4DA3-89E5-77CD37705BC7.jpeg

6F44D249-B52D-4D6A-BAC4-60647443618B.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän mennessä olen löytänyt asiakirjoista Suomessa käytössä olleista konetyypeistä/-yksilöistä, joihin asennettiin mainittu Nousunopeusmittari Askania +/- 0-10 m/sek. Koneet ovat:

-Bü 131B Jungmann (OH-SIL): N:o W730216 takaohjaamossa,

-D.H.89 Rapide (OH-BLB) Aero Oy: 1 kpl N:o 352662,

-Pyry I (PY-1): 2 kpl Askania LV.7r N:ot 959879 ja 959957 + tasaussäiliöt Lva 1,

-Fokker C.V.E (FO-19): N:o 352713 tasaussäiliöineen,

-Fokker C.V.E (FO-23): N:o 352595 tasaussäiliöineen,

-Fokker C.V.E (FO-80): N:o 962911 + tasaussäiliö,

-Höver M.F.11 "Norjan kalle" (NK-171): N:o W 13806,

-Höver M.F.11 "Norjan kalle" (NK-172): N:o W 946569,

-Höver M.F.11 "Norjan kalle" (NK-173): N:o W 946567,

-Heinkel He 115 (HE-115): N:o 929295.

 

Nämä Dornierit eroavat yläpuolella olevista:

-Dornier Do 22 (DR-195-198): Askania +/- 0-15 m/sek. Fl.22381-10 tasaussäiliöineen,

Vuonna 1944 hankittujen Junkers W 34 hi koneiden (JU-131 - 135) variometrit (2 per kone) olivat mallia Lvh 3 r.

IMG_0448.thumb.JPG.e30d733b4e63645f5cfbbd2989f4d6ae.JPG

Joihinkin Fw 44 Stieglitzeihin lisättiin sotien jälkeen Badin-merkkinen nousunopeusmittari. Onnettomuuskuvassa vuodelta 1958 on SZ-34 ohjaamoa, keskellä Badin.

IMG_2697.thumb.JPG.2990aa9330deb547fe0f382079cd8b8e.JPG

Lähde: Kansallisarkisto.

 

 

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16 minuuttia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

-Fokker C.V.E (FO-19): N:o 352713 tasaussäiliöineen,

Muodollisesti sama numero löytyy tämän ketjun ekasta kuvasta, mittarin etupuolella (W 352713) (vaikka takapuolella on Werk-Nr 352486). Sattuma vai ei...

67DC681F-264D-47C0-BE70-B2C5BD1D4D35.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger
typot
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko se siinä? Ruotsista vuoden 1939 lopulla saatu FO-19 lensi viimeisen kerran Tiiksjärvellä 30.11.1942 mennen alinopeudella tehdyssä sakkalaskussa ympäri selälleen. Kone poistettiin 1.3.1943. Koneistahan purettiin yleensä käyttökelpoiset osat. Olisiko mittari ollut sen jälkeen vielä jossain toisessa koneessa, mene ja tiedä.

Sellainenkin pitää ottaa huomioon, että FO-19 oli entinen Flygvapnetin kone ja mittaritekstit ovat olleet alun alkaen todennäköisesti ruotsalaiset tai saksalaiset. Koneet tulivat nopealla aikataululla Suomeen talvisodan sytyttyä 23.12. ja niillä oli kiire rintamalle. Koneet olivat LLv 14:ssa Laikossa 25.12 ja ne luovutettiin sieltä 3.1.-40 LLv 16:een Suistamolle.

Tällöin suomenkielisten tekstien kirjoittaminen/maalaaminen mittareihin olisi ottanut aikaa mittarien irrottamisineen. Koneet kyllä maalattiin ennen toimitusta Ilmavoimien käyttöön. Nyt en osaa sanoa maalattiinko nämä kolme lahjakonetta jo Ruotsissa vaiko vasta Suomessa. Sama koskee mittarien tekstien kieltä, jos ne yleensä maalattiin/muutettiin siinä vaiheessa. Paljon ”kysymysmerkkejä ilmassa”.

EDIT: Löysin SFF:n arkistosta valokuvan sisarkone FO-80:stä Ruotsissa joulukuussa 1939 juuri ennen Suomeen toimitusta. Kone on jo maalattu uudelleen Ruotsissa ja siinä on myös valmiiksi maalattuna suomalaiset kansallisuustunnukset hakaristeineen ja FO-80 kyljessä.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Täsmennys
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
31/07/2022 at 16.20, Jukka Nisula kirjoitti:

Tällöin suomenkielisten tekstien kirjoittaminen/maalaaminen mittareihin olisi ottanut aikaa mittarien irrottamisineen. Koneet kyllä maalattiin ennen toimitusta Ilmavoimien käyttöön. Nyt en osaa sanoa maalattiinko nämä kolme lahjakonetta jo Ruotsissa vaiko vasta Suomessa. Sama koskee mittarien tekstien kieltä, jos ne yleensä maalattiin/muutettiin siinä vaiheessa. Paljon ”kysymysmerkkejä ilmassa”.

Minua jäi vaivaamaan, mikä sen W-numeron merkitys oli. Onneksi Internetti tiesi vastauksen : W-numero = Werk-Nr. Esimerkit https://www.deutscheluftwaffe.de/fl-xxx-variometer-finnland-1935  ja https://www.deutscheluftwaffe.de/fl-xxx-variometer-lv-7r-1935 vahvistavat sen.  Tämä tarkoittanee että Antin mittarissa on käytetty ainakin kahden eri mittarin osia (Werk-Nr. 352713 ja 352486).

Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä löytö, kiitos Ari! Svensk Flyghistorisk Föreningin eli SFF:n kuva-arkistossa on myös S6:n eli Fokker C.V:n etumittaritaulu-kuva 1930-luvun lopulta. Koska kuva on vain pieniresoluutioinen sample-näytekuva, on siinä päällä SFF-logo eli ”vesileima” sotkemassa kuvaa. Joka tapauksessa kuvasta saa selvää. Eli tässä koneessa on taasen englantilaiset mittarit ja variometrikin -+ 0-10 asteikolla (keskimmäisessä kuvassa) on pystytyyppinen. Mittarien päälle on laitettu ruotsalaiset tekstilaatat. Flygvapnetilla oli useita eri C.V-versioita ja koneita hankittiin eri vuosikymmeninä. Fokkereita tehtiin myös lisenssillä Ruotsissa. Tämä selittää erilaiset mittarivariaatiot. Laitoin kuvan ja osasuurennokset vain kuriositeetiksi, koska sivuaa aihetta. ”Ilmailu on monisäikeistä…”

Jukka

DA5AF8D0-AB93-4A23-AE60-74DEA09015FA.jpeg

0B41E98A-DF34-4210-983D-8D0D84E52C36.jpeg

F4C347E9-06F7-4646-AD14-C11358256EE6.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Täsmennys

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos linkistä Ari. Tuo minun laittama SFF-kuva Fokker C.V:n etuohjaamosta on otettu aikavälillä 18.10.1937 - 3.5.1938, jolloin kuvan ottaja Evert Skirgård palveli F 3-lennostossa Malmenilla Linköpingissä. Siellä oli käytössä Fokker C.V:n hävittäjäversio J 3, josta kuva voi mahdollisesti olla. 

http://www.avrosys.nu/aircraft/Jakt/103J3.htm

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään