Rolf Niemi

ISA Temperature

20 viestiä aiheessa

Liittyy Leonardin Maddogiin ja matolootan PERF INIT sivuun, johon täytetään kohta ISA DEV.

Kaava on tässä:

ISA temperature deviation is the difference between the actual temperature and the ISA temperature for certain altitude.

    Formula of the ISA temperature at certain altitude:
    15 – [(height/1000) x 2] °C
    Formula of the ISA temperature deviation at certain altitude:
    Actual temperature – ISA temperature

 

Example: at 33,000 ft, OAT -45°C  <------ Mistä otan tämän (OAT) lämpötilan???

    the ISA temperature should be : 15 – [(33000/1000) x 2] = -51 °C
    the ISA temperature deviation : -45-(-51) = +6 °C

Ans: ISA+6 °C

Kyselen asiaa silkasta mielenkiinnosta täältä, sillä nämä ilmailun lämpötilat kaikkinensa tuntuvat näin maallikosta melko sekavilta ja simupilottina aikaisemmilla simuilla asiaan ei tullut kovin paljoa panostettua. Simut ja siinä lennettävät koneen mallinokset menevät kohti parempaa ja Maddog on jo aika vakavasti otettava lentokone ainakin minusta. On mielenkiintoisempaa "lentää" jos tietää tehneensä asiat siten kuin IRL ohjaamossa tehdään jos ja kun simukone on tuotu lähemmäs oikeaa konetta toiminnoiltaan.

Kaikki asiaan liittyväotetaan mielenkiinnolla ja kiitollisena vastaan. Suomeksi suomalaiselle helpottaa asian sisäistämistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentopintojen lämpötiloja voi katsella ainakin SWC kartoista. Tässä tuore esimerkki vuodelta -93 :)

Lennolla SAT mittari kertoo koneen ympärillä olevan staattisen lämpötilan.

502545.gif

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Jussille, mutta miten tuon voi tehdä kenttätasolla ennen lähtöä siinä vaiheessa kun FMC:hen laitetaan data kohdilleen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Rolf Niemi kirjoitti:

Kiitos Jussille, mutta miten tuon voi tehdä kenttätasolla ennen lähtöä siinä vaiheessa kun FMC:hen laitetaan data kohdilleen?

Laske, paljonko ero on maan pinnalla ja käytä sitä?

e: Lämpötila atiksesta ja vaikka tällä kalkulaattorilla saa eron näppärästi laskettua. https://calculator.academy/isa-temperature-calculator/

Muokattu: , käyttäjä: Jussi Finnilä
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kannanotosta asian suhteen. Löysin asiaan simppelin ratkaisun kun tutkin hieman tarkemmin SimBriefin antamaa dataa ja sieltähän se lentodokumentista löytyi heti ylhäältä oikealta - sieltä mistä tuulidatankin löytää.

Tutkin asiaa lähemmin silkasta mielenkiinnosta tuon laskurin kautta.

Muokattu: , käyttäjä: Rolf Niemi
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Rolf Niemi kirjoitti:

Kiitos kannanotosta asian suhteen. Löysin asiaan simppelin ratkaisun kun tutkin hieman tarkemmin SimBriefin antamaa dataa ja sieltähän se lentodokumentista löytyi heti ylhäältä oikealta - sieltä mistä tuulidatankin löytää.

Jep, siellähän se on. Eri asia sitten kuinka yks yhteen on simun sään kanssa. Tällä tuskin on suurta merkitystä simulennon kanssa. En justiinsa muista mitä vaihtoehtoja mädärissä oli, mutta muistaakseni esim. Zibo 737 (XPlanessa) antaa kaksi vaihtoehtoa, joko tuon lasketun standardin tai sitten voi itse laittaa lämpötilojen eron sinne lootaan.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Tatu Kantomaa kirjoitti:

Jep, siellähän se on. Eri asia sitten kuinka yks yhteen on simun sään kanssa. Tällä tuskin on suurta merkitystä simulennon kanssa. En justiinsa muista mitä vaihtoehtoja mädärissä oli, mutta muistaakseni esim. Zibo 737 (XPlanessa) antaa kaksi vaihtoehtoa, joko tuon lasketun standardin tai sitten voi itse laittaa lämpötilojen eron sinne lootaan.

Niin no - vaikea sanoa, miten nuo tuuli- ja ISA-arvot sopivat simun sään kanssa, mutta kun olen hakenut netistä reaalisään lähestyttäessä kohdekenttää, niin aika tarkkaan se on pitänyt paikkansa simun antaman säädatan kanssa. AivlaSoft näyttää tarkkaan simun sään ja siitä olen tarkkaillut asiaa.

Jokatapauksessa on mielekästä pyrkiä toimimaan mahdollisimman tarkoin proseduurien mukaan kun kerran käytössä on kone, jonka kanssa voi noin toimia vaikka kuten sanoit - asialla ei taida olla kovin isoa merkitystä jos nuo arvot jättää pois. Pitäisi olla kuulolla joku vanhan ajan IRL pilotti, joka olisi kokeillut Maddogia ns.by the book.

JuuTuubi on kyllä täynnä monen sortin lentäjää, mutta ainakin osalla tuntuu olevan niin kiire, että jättävät asioita pois ja jos näitä katsoo  oppimismielessä, niin ainakin minulla katoaa äkkiä mielemkiinto katsomisen suhteen. Parhaita on nuo oikeat ohjaamovideot - en ole kylläkään etsinyt tästä kyseisestä koneesta sellaista. Pitääkin tutkia...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katselin eilen tätä Flightdeck2sim striimiä. Siinä sattumalta (oikea) kapteeni laittoi väärän arvon Top of climb OAT laatikkoon. Siinä piti olla siis olla Top of climb outside air temperature, ei se ISA lämpötilan heitto standardiin verrattuna. Koneissa, mitä hän oikeasti lentää, on mahdollisuus laittaa jompikumpi, T/C OAT tai ISA deviation. Tuloksena kone nyt siis laski VNAV profiilin väärin, seurauksena arvio, missä ei oikein tehot riittäneet nousuun FL 360 (tai mikä nyt olikin). Laskelmat olivat vain väärin, ei vaikuttaisi koneen suorituskykyyn ymmärtääkseni kuitenkaan. Chatin copilotit huomasivat tämän ja jossain kohtaa ennen nousua oikea arvo syötettiin koneelle ja VNAV alkoi näyttää järkevämmältä.

Virhe tapahtuu n. 28 minuutin kohdalla. ISA arvo on ilmeisesti laskettuna valmiiksi, mutta kun siihen laitetaan väärää tietoa niin homma sekoaa.

Toisin sanoen... luulisin tuon arvon eniten vaikuttavan juurikin VNAV laskelmiin myös mädärissä, jos on mallinnettu. Kyllä minäkin nuo arvot aina yritän tuonne täyttää.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Kantomaa
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi ja kiitos infosta. Video ei jostain syystä lähtenyt pyörimään muutamaa sekunttia pidempää, mutta yritän myöhemmin uudelleen. Kun ajatellaan tietokoneavusteista nykykoneilla lentämistä tänä päivänä verrattuna menneisiin aikoihin jolloin kaikki oli paremmin :P, niin kyllähän asioista on oltava melkoisesti kuitenkin tietoa ja on oltava erityisen tarkkana, mitä arvoja siihen tietokoneeseen näpyttelee. Väärät arvot ja turmatutkijat saavat töitä.

Itse lentäminen käsin nykypäivänä on heikentynyt tietokoneista johtuen - huolestuttava suuntaus. Se on uskomaton luku, joka onnettomuuksista johtuu epäpätevistä piloteista. Joukkoon toki mahtuu myös loppuunajettuja halpalentoyhtiöiden lentäjiä, mutta suuntaus on huolestuttava. Sakkauksen hallinta on ollut monessa tapauksessa ongelmallinen ja kuuluisin niistä taitaa olla Air Francen lento 447 Riosta Pariisiin 2009.

Tyyppikoulutus on ilmeisesti kustannussyistä jätetty usein myös retuperälle. Edellä esitetty tieto on toki saatu vain TV:n kautta sarjasta Lentoturmatutkinta. Miten paljon se sitten perustuu faktoihin ja mikä on lentokonevalmistajien valkopesua sarjan avulla - vaikea sanoa, mutta näkemäni perusteella vika tuntuu olevan lähes aina pilotin tai huollon / lentoyhtiön eikä ainakaan amerikkalaisvalmisteisten koneiden.

Loppukaneettina asiasta sanoisin, että kaikki maailmalla lentävät puskapilotit ja helikopterilentäjät ovat alansa parhaita - Mount Everestin kopteripilotit asetan ehkä ehdottomalle huipulle lähes mahdottomine tehtävineen.

Simumaailmassa virheistään selviää muutamalla ärräpäällä, mutta voi siinäkin yrittää tehdä kaikki oikeiden proseduurien mukaan - antaahan onnistunut lento alusta loppuun jonkin sortin mielihyvää tuntiessaan onnistunensa - näin on ainakin minun kohdallani. Mutta joo - kunhan jorisen joutessani:)

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Garbage in, garbage out, kyllä kyllä.

En henkilökohtaisesti näkisi asioita ihan noin synkkänä. Suurin osa onnettomuuksista johtuu monen pieleen menneen asian muodostamasta ketjusta. Tietyt asiat varmaan toistuvat esim. "Lentoturmatutkinta" sarjassa, kuten kokematon lentäjä, mutta ehkei siitä voi vetää koko alaa kattavia johtopäätöksiä nykytilasta. Ihan samalla tavalla puskapilotitkin tekevät virheitä ja ajautuvat onnettomuuksiin. Sitten ovat nämä nykyajan huomionhakuiseset "lentäjät", jotka pöljäilyillään yrittävät vain saada näkyvyyttä somessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä niin, mutta olen ollut siinä käsityksessä, että automaatilla mennään suurin osa matkasta ja että se olisi pakollinen asia matkustajakoneista puhuttaessa. Voi olla, että olen väärässä, mutta jos noin kuitenkin on, niin kyllähän se näkyy aina jossain kun automaattia ei yhtä äkkiä olekkaan käytettävissä syystä tai toisesta. Hätätila ja kyvyt punnitaan. 

Puskapilotit lentävät melko haastavissa oloissa ympäri maailman ja toki siinä hommassa sattuu ja tapahtuu - tosin kerralla ei mene henkiä samassa määrin kuin yhden matkustajakoneen tullessa tonttiin.

TV-sarjoissa on aina epätodellista tehtyä draamaa ja katson niitä kyllä melko  kriittisesti ja välillä tarkistan netistä, että onko noin tosiaan tapahtunut.

Nämä näistä....

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laita siihen T/C OAT kohtaan lämpötila top of climbissa eli matkalentokorkeudessa niin se boksi laskee sen ISA DEV:n itse. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen parilla lennolla seurannut TOC lämpötilaa. Nämä ainakin täsmäsivät SimBriefin kanssa.

Löysin kaavan, millä 737 voi laskea OAT noin suurinpiirtein. En löytänyt nimittäin muuta kuin TAT lämpötilan 737:sta.

OAT = TAT - ((100 x CRUISE MACH) -50)

 

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Kantomaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikeastaan saattaa olla typerä kysymys, mutta kun ei ole tietoa niin kysyn kuitenkin, että jos ISA-arvon laittaa vasta TOC:ssa Joonan vinkin mukaan, niin mihin tuota ISA-arvoa sitten oikein tarvitaan lentämisen kannalta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21 tuntia sitten, Rolf Niemi kirjoitti:

Oikeastaan saattaa olla typerä kysymys, mutta kun ei ole tietoa niin kysyn kuitenkin, että jos ISA-arvon laittaa vasta TOC:ssa Joonan vinkin mukaan, niin mihin tuota ISA-arvoa sitten oikein tarvitaan lentämisen kannalta?

Joona ei varmaan tarkoittanut tuota, vaan sitä, että mädärissä on kaksi vaihtoehtoa. Joko laitat OAT tai ISA deviation arvon boksiin.  (En ihan muista ulkoa, mutta ainakin joissain 737 koneissa on noin, joten hyvin mahdollista että myös mädärissä)

Todennäköisesti mitään ei tapahdu vaikka siellä lukisi mikä luku tahansa, paitsi, että VNAV laskelmat olisivat päin pyllyä.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Kantomaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Tatu Kantomaa kirjoitti:

Joonas ei varmaan tarkoittanut tuota, vaan sitä, että mädärissä on kaksi vaihtoehtoa. Joko laitat OAT tai ISA deviation arvon boksiin.  (En ihan muista ulkoa, mutta ainakin joissain 737 koneissa on noin, joten hyvin mahdollista että myös mädärissä)

Todennäköisesti mitään ei tapahdu vaikka siellä lukisi mikä luku tahansa, paitsi, että VNAV laskelmat olisivat päin pyllyä.

No jep, jep - tämä on tätä kun ei ole koko asiasta oikein mitään tietoa, koska se pomppasi silmille vasta äsken kun katselin erään irl-pilotin videota Mädärillä lentämisestä - siis tällä Leodardon MD:llä ja tuolloin kiinnostus asiaan syntyi kun miekkonen laittoi FMC:tä käyttökuntoon lisäten tuon ISA-arvon jostain hatusta asiaa sen kummemmin selventämättä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maassa  preflightin yhteydessä, täyttäessäsi tuota PERF sivua, laitat T/C OAT kohtaan lämpötilan matkalentokorkeudessa. Tämä löytyy simbriefin plaanista kyllä. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Joona Väisänen kirjoitti:

Maassa  preflightin yhteydessä, täyttäessäsi tuota PERF sivua, laitat T/C OAT kohtaan lämpötilan matkalentokorkeudessa. Tämä löytyy simbriefin plaanista kyllä. 

Lopultakin asia selvä ainakin tältä osin - kiitos selvennyksestä :thmbup:Siirryn vaihteeksi Kodiakin pariin ja kotimaan kentille...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis tuohon, joko ISA DEV tai T/C OAT. Joissakin koneissa on mahdollista laittaa jompikumpi, toisissa on vain yksi vaihtoehto. Tulos sama.

 

Screenshot-(386).thumb.jpg.e23496da16f8d122f7bcc67ec0d4db76.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ISA:n mukainen  vakiolämpötila on helppo laskea niin, että ns. vakiolämpötila merenpinnan tasolla on +15 °C ja se laskee 2 °C / 1000ft. Näin ollen esim. FL360 ISA vakiolämpötila on -57 °C. Sitten vain vertaat todellista tuohon ISA lämpötilaan.:)

Muokattu: , käyttäjä: Henri Lapinniemi
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään