Rolf Niemi

nVidia asetukset

17 viestiä aiheessa

Kiitos alkuun Tatulle vinkistä asetusten suhteen. Kuitenkin heräsi kysymys nVidian asetuksista kun kerroit rajoittavasi FPS:sän lukuun 30 nVidian ohajauspaneelista. Minulla on myös GSYNC-näyttö, jonka virkistystaajuus on 144. En ole isommin tämän nVidian ohjauspaneelin kanssa ollut tekemisissä vaan olen lähes aina säätänyt asetuksia ohjelmien sisällä.

Jos viitsit, niin kerro mielipiteesi noista kolmesta kuvasta ja mitä muuttaist jos muutettavaa kenties olisi. FPS rajoitinta en noista asetuksista löytänyt.

nv1.jpg

nv2.jpg

nv3.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näyttää hyvin paljon samalta kuin minulla.

FPS taitaa olla "Maksimikehystaajuus". :) Kun sinullakin on gsync-monitori, niin voit kokeilla tuohon eri lukuja, ja testata mikä toimii hyvin. Tosin taitaa vaatia aina simun uudelleenkäynnistämisen välissä, en muista.

Pintakuvion - negatiivinen lod asetus on minulla erilainen, mutta en nyt tiedä onko sillä mitään merkitystä. Tämä asetus pyrkii mip mappien avulla (sisältyvät tekstuureihin) terävöittämään kaukana olevia objekteja (ehkä turhaan ja aiheuttaa välkkymistä joissakin tapauksissa).

Kun minulla on englanti käytössä tässä niin asetus on:

Texture filtering - negative LOD bias jaasetus minulla Clamp. (Muut vaihtoehdot ovat allow ja use global setting)

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Kantomaa
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos - tutkin asetuksia. Simun sisällä meillä on näytön resoluutiossa ero, joka varmasti selittää kuvan laadun eroavuuksia - olettaisin, sillä sinulla 2560 x 1440 kun taas minulla on 1920 x 1080. Pientä häiritsevää välkkymistä minulla esiintyy kentillä. Pitää koittaa ratkaista asia. Frameista en tiedä enkä niitä metsästä - pääpointti on sulavuus, joka ruudulla näkyy.

Sivumennen sanoen kun saan asetukset kuosiin (jos saan) niin siirryn opiskelemaan uutta vanhan liiton konetta. Manuaalikin on sopivat 260 sivua täyttä asiaa. Palataan siihen kuvasarjan myötä jahka proceduurit saadaan haltuun.

Kiitos vielä kerran avustasi, jota tuntuu aina tarpeen mukaan löytyvän ja sanon nyt vielä senkin, että jos sinä et täällä olisi, niin kyllä moni asia olisi jäänyt selvittämättä tai ainakin mennyt paljon hankalammaksi.

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Uusin ajuri eli 517.48 (Game Ready) ei muuttanut yhtään mitään verrattuna ajuriin 517.40 (studio).

Minulla paras kombinaatio on edelleen Airbus- ja Cessna-lentojen jälkeen simun asetuksena TAA ja framet rajoitettu 30:een eli 50% telkkuni virkistystaajuudesta. DLSS aiheutti horisonttiin epätarkkuutta ja raitoja plus väreilyä erityisesti kaarrettaessa lennon aikana, ja tilanne oli sama DX 11:ta tai DX12 beetalla.

Outoa että DLSS:ää kehuttiin niin paljon ennen sen julkaisua simuun. Onko asia ihan huuhaata?

Lisäksi sanottiin että siiitä on erityisesti etua, kun ajaa simua 4k-resolla. Ei kyllä siltä näytä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kerrankin video, mistä oikeasti on hyötyä.

DLSS päällä, eikä minua ole kyllä haitannut mikään väreily yms. Saattaa sitä olla, ja välillä vieläkin PFD numerot sumenevat, mutta pääosin toimiva ratkaisu. DLSS Swapperilla kannattaa kuitenkin ladata ja vaihtaa uusin tiedosto simuun ennen tätä. Sama kaveri on varmaan moneen kertaan neuvonut tämän, joten videoista löytyy kun vähän etsii.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielenkiitoista. DLSS Swapperista en sitten ole kuullutkaan ennen tätä päivää. Pitänee ensin tutustua tuohon. En kyllä huomannut mitenkään massiivista eroa ennen ja jälkeen kaverin näytöllä user.cfg:n muutoksessa, mutta ehkä silmälasit pitäisi putsata. Maisemissani olen havainnut - siis lentokentilläni - useinkin väreilyä ihan haitaksi asti tietystä kulmasta katsottuna.

Sen tuosta videosta näkee hyvin että jos asetukset grafiikka-osatolla eivät ole oikeassa suhteessa niin tulos on surkea DLAA => Performance => Balanced eli tässä tapauksessa Performance olisi oikea asetus. Jos noista ei ymmärrä mitään niin melkoista hakuammuntaa noiden asetusten säätäminen kyllä on ja tämä pätee ainakin minuun. Vaikka ohjeita löytyy pilvin pimein niin löytyy myös kokoonpanoja samassa mitassa ja tulos voi olla melkoinen kaaos.

Saisiko tuosta DLSS Swapperista lyhyen suomenkielisen tarinan? Näkyy olevan github.io:n sivuilta saatavissa.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, se DLSS swapper. Kyse on siis siitä, että järjestelmä on kehittynyt, mutta MSFS2020 mukana tulee vanha DLSS versio. Tällä swapperilla version saa päivitettyä uusimpaan.

https://github.com/beeradmoore/dlss-swapper/releases/tag/v1.0.5.0

Itse olen tuolta ladannut installerin, eli DLSS.Swapper-1.0.5.0-installer.exe

Kun avaa ohjelman, niin Games listaan tulee kaikki pelit, mitä ohjelma löytää ja joihin voi DLSS versiota muuttaa. Ohjelman asetuksista löytyy "Game libraries", missä on Steam ja Xbox app jne. Taitavat olla kyllä ihan oletusasetuksella päällä kaikki.

Eli tuossa on MSFS2020 ja minä olen vaihtanut DLSS versioon 3.8.10.0

Screenshot-(1695).jpg.e34fefe3d7457b6669089cad211cb319.jpg

Lataussivulta löytyy eri DLSS versioita. Vähän kun miettii noita symboleita, niin huomaa, että ladatut pysyvät käytössä vaihtoehtoina, eli minulla esim. 3.7 ja 3.1.2, joita olen aiemmin kokeillut.

Screenshot-(1696).thumb.jpg.511f7bd8495b428a1f384ecca0a5259a.jpg

Latauksen jälkeen pelin kuvaa klikkaamalla voi vaihtaa DLSS version. Todella helppo.

Screenshot-(1697).jpg.d1540b66035a86aa60ff4e1a216f11c1.jpg

Kokeilin huvikseni reset nappulaa, ilmeisesti FS2020 tulee versiolla 2.4.12.0 varustettuna. Simun päivitykset aina resetoivat DLSS version takaisin tähän vanhaan.

Syy miksi en ole aiemmin DLSS käyttänyt on simun digitaalisten mittareiden sumentuminen niiden liikkuessa. Tämä kikka poistaa lähes kokonaan tämän lentokoneen näyttöjen blurraantumis-ongelman. Eli jos kokeilee asetuksia paikallaan olevaan lentokoneeseen, niin ongelmia ei välttämättä huomaa.

Nyt minulla on FrameGen Mod käytössä sekä DLSS ja tosiaan sen asetuksena taisi olla Performance, ettei tule häiriöitä. Simu näyttää minusta ihan hyvältä ja toimii sulavasti. Tämän pitäisi toimia samaan tyyliin FS2024 kanssa, ehkäpä sen mukana tulee jo valmiiksi uudehko DLSS versio.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Kantomaa
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Latasin mielenkiinnosta tämän DLSS-Wrapperin.Mietin vaan sitä, että toimiiko se GTX 1600 TI näytönohjaimella?Vai pitääkö olla RTX-malli?Tai onko näytönohjaimen mallilla ylipäätään väliä?

Näyttää MSFS 2024-simussakin olevan sama versio.En ole vielä kokeillut vaihtaa sitä 3.8.10.0-versioon.

6754b50c9303b_Nyttkuva2024-12-07224413.thumb.jpg.c74c3f81e130066079ea2347aabcd525.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pitää ymmärtääkseni olla RTX kortti, jotta DLSS toimii. Luulisin, että sitä ei ole mahdollista valita simulaattorin asetuksista, jos se ei toimi. (?)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ok,ei mulla ainakaan ole simun asetuksissa mitään DLSS-kohtaa,minkä voisi ruksata päälle tai pois.Nykyinen GTX-kortti yli 5 v.vanha,mutta toimii kuitenkin tyydyttävästi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No käy ilmi, että eipä se taida tämäkään olla mikään hyvä konsti. Ei ainkaan tuossa mainittu Secondary scaling arvoon 2. Luin tuon videon kommentteja ja muutenkin vähän yritin tutkia asiaa lisää. Ojasta allikkoon. Taidan jättää nämä resoluution skaalaukset ja palata ihan simun perusasetuksiin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Pentti Mustonen kirjoitti:

Itsellä uusi RTX 4090 ja toimii parhaiten ilman DLSS...ihan TAP on käytössä ja fps rajoitettu 60 %. 

Minulla on RTX 4080S ja lennän FS2020:llä edelleen. Simu pyörii hyvin sujuvasti täysillä asetuksillakin, mutta kokeilen nyt, auttaako vielä hitusen, kun rajoitan Nvidian avulla simun maksimiframet arvoon 60, kuten Pentti on tehnyt. Mitä tulee maiseman tarkkuuteen ja vakauteen, käytän TAA:ta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tatulle mahtavat kiitokset kattavasta selvityksestä  - selkeää niin kuin aina:thmbup:

2 tuntia sitten, Tatu Kantomaa kirjoitti:

No käy ilmi, että eipä se taida tämäkään olla mikään hyvä konsti. Ei ainkaan tuossa mainittu Secondary scaling arvoon 2. Luin tuon videon kommentteja ja muutenkin vähän yritin tutkia asiaa lisää. Ojasta allikkoon. Taidan jättää nämä resoluution skaalaukset ja palata ihan simun perusasetuksiin.

Kun 2024 simun julkaisu alkoi tulla ajankohtaiseksi suositeltiin silloin myös ladata tuo DLSS:än viimeisin versio sekä nVidian uusi päivitys joka oli optimoitu uutta simua varten, mutta skaalauksesta ei puhuttu mitään. Itse luin myös nuo kommentit eikä niistä oltu yhtä mieltä videon tekijän kanssa. Niinhän se yleensä on, että mikä kenties toimii yhdellä ei välttämättä toimi muilla.

Itsekkin olen muutaman kerran luullut löytäneeni upean ohjevideon ja postannut sitten sen tännekkin muitten ihmeteltäväksi, mutta ei ne sitten niin hyviä loppupelissä olleetkaan.

Tuon DLSS:n lataan koska se on suositus - kokeilu kikasta selviää kun testaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Esa Sairio kirjoitti:

Minulla on RTX 4080S ja lennän FS2020:llä edelleen. Simu pyörii hyvin sujuvasti täysillä asetuksillakin, mutta kokeilen nyt, auttaako vielä hitusen, kun rajoitan Nvidian avulla simun maksimiframet arvoon 60, kuten Pentti on tehnyt. Mitä tulee maiseman tarkkuuteen ja vakauteen, käytän TAA:ta.

Minulla fps heilui yli 200 ja samalla myös graviikka ohjain 90...100 paikkeilla. Yksi viisas tämän neuvon antoi ja kun fps on 60 rajoitettu pyörii graviikka 50-65% paikkeilla ja pc lämpötila vain 45C. Näin maalaisjärjellä ajattelen, että säästää näytönohjainta melkoisesti. Ja oli missä vaan maailmalla niin fps ei alle 50 mene. Ja fs2020 on nyt ja myös jatkossa. Haluan vain lentää ja ei kiinnosta lentolupakirjat tai eläimet...koneiden ostot ja myynti....varmaan jossain häviän, mutta TAA turvin fs2020 on loistavaa katseltavaa. Mitä olen kuvia katsellut niin ei häviä missään 2024 ja ainakin toimii. 

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään