Mikko Kallas

"Tavallisen" ja Super Hornetin ero (Oli: Airliners.netistä poimittua)

23 viestiä aiheessa

BTW, tuossa etualalla näkee vähän tavan Hornetin ja Super Hornetin kokoeroa :)

 

Voitko sivistää tietämätöntä, että kuinka noista erottaa Superin ja tavallisen?

 

MikkO

 

 

edit/Janne: Keskustelu erotettu, otsikko muutettu

edit/MikkO: laitoin tuohon vielä tuon linkin kuvaan, josta keskustelu sai alkunsa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voitko sivistää tietämätöntä, että kuinka noista erottaa Superin ja tavallisen?

 

MikkO

 

No höh, kokoerosta...

 

Tai saattaahan tuossa kuvakulmakin tehdä tepposet, mutta mun mielestä tuo kaikkein lähin kone (perä keulaa kohti) on pienempi, kuin se vasemmalla puolella oleva...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Super hornetilla on isommat ilmanotto aukot kun on tavalisella hornetilla, niistä sen varmaan erottaa helpoiten. joku jos löytää kuvan noista,  niin voisi vaikka laittaa ne esille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Super hornetilla on isommat ilmanotto aukot kun on tavalisella hornetilla, niistä sen varmaan erottaa helpoiten. joku jos löytää kuvan noista,  niin voisi vaikka laittaa ne esille.

 

Kyllä tuon tietää jokainen. Ja varmaan myös sen, että Super Hornetin ilmanotot on kulmikkaat, kun taas tavallisessa Hornetissa ne on pyöreät. Mutta nyt olikin kyse, että miten just tuossa kuvassa erottaa ne toisistaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No höh, kokoerosta...

 

Onko kokoeroa muussa kuin ohjainpinnoissa? Korkeusperäsimet on kasvaneet kooltaan, mutta onko siipien pinta-ala kasvanut vai onko siiven ja ohjainpinnan suhde vaan muuttunut?

 

Tai saattaahan tuossa kuvakulmakin tehdä tepposet, mutta mun mielestä tuo kaikkein lähin kone (perä keulaa kohti) on pienempi, kuin se vasemmalla puolella oleva...

 

Mun silmään kaikki näyttää samankokoisilta. Etenkin kun vertaa korkeusperäsimiä, joiden pitäisi Superissa olla kaiken lisäksi kulmikkaammat.

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kokoeroa muussa kuin ohjainpinnoissa? Korkeusperäsimet on kasvaneet kooltaan, mutta onko siipien pinta-ala kasvanut vai onko siiven ja ohjainpinnan suhde vaan muuttunut?

 

Super Hornet on ulkoisilta mitoiltaan n. 25% tavallista Hornettia suurempi. Eli pituus, kärkiväli ja korkeus ja tietty myös paino ovat suurempia.

 

Mun silmään kaikki näyttää samankokoisilta.

 

HEHE, kun mun silmään se lähinnä oleva taas näyttää hieman matalammalta ja muutenkin pienemmältä  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SuperHornetin erottaa hyvin ilmanootoaukoista:

Superissa on mielettömät neliskanttiset aukot

http://www.airliners.net/open.file/945475/L/

ja A/B/C/D (perus) malleissa on huomattavasti pienenpi, elegantimpi ilmanotto

http://www.airliners.net/open.file/949120/L/.

Ajan mittaan kokoeron oppii huomaamaan, Superi on mieletön rohjake perusmalleihin verrattuna. Ja kalliimpi, paljon kalliimpi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Super Hornet on ulkoisilta mitoiltaan n. 25% tavallista Hornettia suurempi. Eli pituus, kärkiväli ja korkeus ja tietty myös paino ovat suurempia.

 

Mun lähde sanoo "has increased surface area by 100 square feet (25%)". Eli pinta-ala on kasvanut 25 %. Ei suinkaan kaikki mitat. 100 ft2 on noin 9 m2 (laskinko oikein?), joka tulee helposti kasvaneista peräsimistä ja moottorin muotosuojista.

 

EDIT: http://www.chinfo.navy.mil/navpalib/factfile/aircraft/air-fa18.html tuolta löytyy allekkain perustiedot.

 

kasvua seuraavasti:

pituus 1,7 m (10 %)

korkeus 27 cm (~ 0,5 %)

kärkiväli 18 cm (~ 1,3 %)

 

En noilla luvuilla vielä sanoisi, että kokoero olisi "huomattava"

 

MikkO

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa yksi kuva mistä erottaa hyvin F-18E:n ja C:n erot. http://www.aerospaceweb.org/aircraft/fighter/f18ef/f18e_03.jpg Kyllähän tuota kokoeroa jonkin verran löytyy mutta ei nyt niin hirveästi.

 

Mutta jos noi ei lennä samalla korkeudella, niin "kokoeroa" syntyy jo siitä.  Siipien, korkeusperäsimien ja rungon erot tuosta kyllä näkee hyvin.

 

EDIT: Kiitoksia Ville, johdatit tuolla kuvallasi hyville jäljille:

http://www.aerospaceweb.org/aircraft/fighter/f18ef/f18_schem_01.gif

 

 

MikkO

ollaan tosi tehokkaasti offissa, pitäisköhän tämä erottaa omakseen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EDIT: Kiitoksia Ville, johdatit tuolla kuvallasi hyville jäljille:

http://www.aerospaceweb.org/aircraft/fighter/f18ef/f18_schem_01.gif

 

Hyvä, että löysit tuon. Koitin kovasti etsiä juuri tuon tyylistä vertailua. Suuri kiitos siis sinulle. Tein äkkiä tuosta tälläisen pikaisen kuvan. F-18C on tummempi harmaa ja F-18E vaaleampi. Ei nyt mikään hyvä laadullisesti kun tuo on 200% suurennos.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mun lähde sanoo "has increased surface area by 100 square feet (25%)". Eli pinta-ala on kasvanut 25 %. Ei suinkaan kaikki mitat. 100 ft2 on noin 9 m2 (laskinko oikein?), joka tulee helposti kasvaneista peräsimistä ja moottorin muotosuojista.

 

EDIT: http://www.chinfo.navy.mil/navpalib/factfile/aircraft/air-fa18.html tuolta löytyy allekkain perustiedot.

 

kasvua seuraavasti:

pituus 1,7 m (10 %)

korkeus 27 cm (~ 0,5 %)

kärkiväli 18 cm (~ 1,3 %)

 

En noilla luvuilla vielä sanoisi, että kokoero olisi "huomattava"

 

MikkO

Ei taida olla tuo kärkiväli oikein laskettu, yli metrihän nuilla on eroa.

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei taida olla tuo kärkiväli oikein laskettu, yli metrihän nuilla on eroa.

 

Oikein laskettu, mutta lähtötiedot näyttää olevan väärin tuolla sivulla (13.68m-13.5m=0.18 ). Jossain vaiheessa on mennyt ft->m -muunnos väärin. Jos laskee jaloissa, niin eroa tulee viitisen jalkaa ~ yli metri, kuten mainitsitkin. Ilmankos noissa profiilikuvissa näytti olevan eroa enemmän kuin parkymmentä senttiä...

 

Kamalan paljon tässä on kyllä oppinut. Aamulla tiesin, että Hornetilla ja Super Hornetilla on eroa. Mutta ei ollut mitään havaintoa noista eroista. Nyt on.

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikein laskettu, mutta lähtötiedot näyttää olevan väärin tuolla sivulla (13.68m-13.5m=0.18 ). Jossain vaiheessa on mennyt ft->m -muunnos väärin. Jos laskee jaloissa, niin eroa tulee viitisen jalkaa ~ yli metri, kuten mainitsitkin. Ilmankos noissa profiilikuvissa näytti olevan eroa enemmän kuin parkymmentä senttiä...

 

Joo, ja näyttää nyt jälkikäteen katsottuna mullakin olleen taas kömpelyyksiä ulosannissa. Siis en tietenkään tarkoittanut, että joka mitta olisi kasvanut 25%, vaan olisi pitänyt sanoa, että kaikkien mittojen muutokset yhteenlaskettuna kokoa on tullut lisää se 25%... 25% jokaiseen mittaan olisi tehnyt koneesta vieläkin isomman :P

 

Täällä on vielä yksi vertailukuva: http://www.efaircraft.ene.com/faq.aspx

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä alkuperäiseen kuvaan liittyen, niin nopealla vilkaisulla kaikki näyttäisi ihan perus Horneteilta, sillä Super Hornetissa on eri mallinen LEX:i. Eli tuo ennen siipeä oleva pitkä osa, (näkyy selvästi noissa linkitetyissä muissa kuvissa...)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Väittäisin että noista koneista kaikkein vasemmanpuoleisin (nokka eteenpäin) on ainakin C-mallia; koska siinä on kaksi paria ripustimia ja E-mallissa niitä voi laittaa 3 paria.

C-mallin toiset ripustimet ovat lähellä siiventaitto kohtaa ja E-mallissa vastaavat toiset ripustimet ovat huomattavsti sisempänä http://www.airliners.net/open.file/945475/L/

Muuten tuon kuvan perusteella vaikea sanoa mitä siellä kannella on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On muuten erittäin mielenkiintoinen tuo tukialuskuva. Kuvakulma on juuri sen verran hämäävä että kaikki ilmeisimmät yksityiskohdat josta E/F-mallin koneen helpoiten tunnistaa ovat piilossa tai vääristyneet. Minä ainakin lähtisin siitä että kaikki nuo missä on mustat "LEX":n liukaste-esteet ainakin ovat A tai C-mallin Horneteita koska en ole nähnyt niitä vielä E-mallin Hornetissa. (Mutta se ei silti tarkoita että kaikki jossa ei ole olisivat E-mallin koneita koska ei kaikkiin A/C-malleihinkaan niitä ole maalattu.) Samoin monissa koneissa on selvästi näkyvissä tuo LEX:n päällä oleva ilmanohjain joka tekee niistä A/C-mallin koneita. Henkilökohtaisesti veikkaan ja olen sitä mieltä että tuosta kuvasta ei löydy yhtään Super Hornettia. Tämän sivun:http://www.globalsecurity.org/military/agency/navy/cvw17.htm mukaan aluksella olleet laivueet eivät käyttäneet kuvan otto hetkellä Super Hornet kalustoa vaan F-18C koneita. Tuo ainokainen Tomcat laivue oli kyllä risteilyn jälkeen siirtymässä F-mallin Horneteihin.

 

"....Returning to Chambers Field at Naval Station Norfolk were the “Tigertails” of Airborne Early Warning Squadron (VAW) 125, flying the E-2C Hawkeye aircraft, and a detachment from the “Rawhides” of Fleet Logistics Support Squadron (VRC) 40, operating C-2A Greyhound aircraft. F/A-18 Hornet squadrons returning to NAS Oceana were the “Blueblasters” of Strike Fighter Squadron (VFA) 34; the “Rampagers” of VFA-83; and the “Sunliners” of VFA-81. Fighter Squadron (VF) 103, the “Jolly Rogers," completed their final deployment in the F-14 Tomcat aircraft. The squadron was to then begin its transition to the F/A-18F Super Hornet in February.

"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa yksi kuva mistä erottaa hyvin F-18E:n ja C:n erot. http://www.aerospaceweb.org/aircraft/fighter/f18ef/f18e_03.jpg

 

Yksi hyvä tuntomerkki on myös Super Hornetin johtoreunalla oleva 'snag' tai 'dogtooth'. Se oli muistaakseni myös A-mallissa vielä koelentojen alkuvaiheessa mutta 'viilattiin' sitten pois. Tuossa kuvassahan tiedosta ei oikein ole apua kun kaikilla koneilla on tassut pystyssä.

 

LEX:en muodon perusteella olisin kanssa valmis sanomaan ettei kuvassa ole yhtään Superia.

 

Pete

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko Super Hornetin moottorin ilmanottoaukko muuttuvatilavuuksinen?

 

Hmm... mitä mahtanet tarkoittaa 'muuttuvatilavuuksisella'?

 

Löysin hyvän kuvasarjan Super Hornetista, missä näkyy kuvia sen ilmanotosta. Näiden kuvien perusteella päättelisin, että periaatteeltaan se on samanlainen mitä aiemmissakin Horneteissa:

http://ipmslondon.tripod.com/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/scoop.jpg

 

Eli tuossa imuaukon sisäpinnalla oleva tumma alue, mikä menee vinottain alhaalta ylös, on eräänlainen ritilä. Tämän ritilän läpi vuodatettavan ilman määrällä säädetään imuaukon suulle muodostuvaa tiivistysaaltoa, ja sen myötä moottorin ilmanotto pyritään säilyttämään optimaalisena. Ritilöiden läpi vuodatettava ilma tulee ulos tuosta imuaukon ulkopinnalla olevasta aukosta.

Tällaista ilmanottotyyppiä taidettiin kutsua muistaakseni kaksidimensionaaliseksi ilmanotoksi. Joissakin hävittätyypeissä tuolla imuaukoissa on eräänlaiset levyt, joiden asentoa muuttamalla saadaan sama vaikutus aikaan; muistaakseni mm. F-15:ssä on käytetty em. ratkaisua.

C/D-Horneteissahan tuo aiemmin mainitsemani ritilärakenne on välittömästi imuaukon etupuolella sisäreunalla, näkyy hyvin seuraavasta kuvasta: http://homepage.hispeed.ch/fam.gutheinz/F18%20%2012.jpg

 

Tässä vielä linkki tuohon E/F:n kuvasarjaan: http://ipmslondon.tripod.com/referencearticles/id16.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm... mitä mahtanet tarkoittaa 'muuttuvatilavuuksisella'?

 

Löysin hyvän kuvasarjan Super Hornetista, missä näkyy kuvia sen ilmanotosta. Näiden kuvien perusteella päättelisin, että periaatteeltaan se on samanlainen mitä aiemmissakin Horneteissa:

http://ipmslondon.tripod.com/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/scoop.jpg

 

Eli tuossa imuaukon sisäpinnalla oleva tumma alue, mikä menee vinottain alhaalta ylös, on eräänlainen ritilä. Tämän ritilän läpi vuodatettavan ilman määrällä säädetään imuaukon suulle muodostuvaa tiivistysaaltoa, ja sen myötä moottorin ilmanotto pyritään säilyttämään optimaalisena. Tätä ilmanottotyyppiä taidettiin kutsua muistaakseni kaksidimensionaaliseksi ilmanotoksi. Joissakin hävittätyypeissä tuolla imuaukoissa on eräänlaiset levyt, joiden asentoa muuttamalla saadaan sama vaikutus aikaan; muistaakseni mm. F-15:ssä on käytetty em. ratkaisua.

C/D-Horneteissahan tuo aiemmin mainitsemani ritilärakenne on välittömästi imuaukon etupuolella sisäreunalla, näkyy hyvin seuraavasta kuvasta: http://homepage.hispeed.ch/fam.gutheinz/F18%20%2012.jpg

 

E: Tuosta kuvasta vielä; imuaukon sisältä vuodatettava ilma tulee ulos tuosta imuaukon ulkopinnalla olevasta aukosta.

Tässä vielä linkki koko kuvasarjaan: http://ipmslondon.tripod.com/referencearticles/id16.html

 

Juurikin tätä hain kun rupesin miettimään onko huippunopeuksissa eroja. Kiitos tiedoista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joissakin hävittätyypeissä tuolla imuaukoissa on eräänlaiset levyt, joiden asentoa muuttamalla saadaan sama vaikutus aikaan; muistaakseni mm. F-15:ssä on käytetty em. ratkaisua.

 

Ja F-14:sta myös, linkistä löytyy aika hyvät kuvat, joissa on selitetty toiminto http://www.anft.net/f-14/f14-detail-airintake.htm

 

Jossakin törmäsin juttuun, jonka mukaan Tomcateista lukittiin ilmanotto kiinteäksi huoltokustannuksien vuoksi, jutun mukaan ainoa merkittävä vaikutus oli huippunopeuden putoaminen M2:een (on yli M2.4). Netistä luettuna en sitten tiedä pitääkö paikkansa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään