Markus Antikainen

Lentoliikenteen reaaliaikainen ADS-B 1090MHz seuranta

28 viestiä aiheessa

Olen uusi täällä ja koitin käyttää hakua ja etsiä vastaavaa keskustelua, mutten löytänyt.

Löytyykö täältä muita käyttäjiä, jotka seuraavat kotoaan reaaliaikaisesti lentoliikennettä omalla RTL-SDR laitteistolla 1090MHz taajuudelta?

Itseltäni löytyy softaradiopuolelta SDRplay RSP1A ja antennina käytän AirNav’s RadarBox ADS-B antennia ja käyttöjärjestelmänä on Windows 10.

Ohjelmistona softaradion valmistajan sivuilta ladattavissa oleva ADS-B (dump1090) ja Virtual Radar Server.

Sijaintina Vantaalainen kerrostalo ja siksi paras kuuntelusuunta on  etelään ja välttävästi kuulen itä- ja länsisuunnat. Pohjoisessa kuuntelu pysähtyy jo hyvinkään ja Riihimäen välimaastossa.

Etelästä olen spotannut Finnairin OH-LZH Airbus A321 231SL lentokoneen pisimmillään 354,69km päästä, kun lentokorkeus on ollut 10965km.

Juuri tätä kirjoittaessa Viron ilmatilassa pyörii paikallaan Saksan ilmavoimien Airbus Military A400M lentokone.

ads-b.JPG

a400m.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lainaa

Etelästä olen spotannut Finnairin OH-LZH Airbus A321 231SL lentokoneen pisimmillään 354,69km päästä, kun lentokorkeus on ollut 10965km

Ei ole omaa vehjettä, mutta muuten noita on suunnilleen niiden alkuajoista asti seurattu. Aika korkealla on mennyt bussukka.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun kerran nettiä selailessa sattui silmiin oluttölkistä ja koaksiaalikaapelista tehty "cantenna"-antenni, niin pakkohan sitä oli alkaa testata tuollaisen toimivuus.

Cantennin mitoitus tuolle 1090 MHz kaistalle, Raspberry Pi:lle dump1090 ohjelmisto ja eipä siinä muuta tarvittukaan, että liikennettä alkoi löytyä. Pitkään en tuota pystyssä pitänyt, kun kattavuuden saamiseksi olisi pitänyt antennia saada parempaan paikkaan, koti on  hiukan "kuopassa". Joka tapauksessa oli kiva huomata, että aika helpollakin tällaisen saa toimivaksi, kuten nuo kuvasi näyttävät.

Muokattu: , käyttäjä: Veli-Matti Karppinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Veli-Matti Karppinen kirjoitti:

Kun kerran nettiä selailessa sattui silmiin oluttölkistä ja koaksiaalikaapelista tehty "cantenna"-antenni, niin pakkohan sitä oli alkaa testata tuollaisen toimivuus.

Cantennin mitoitus tuolle 1090 MHz kaistalle, Raspberry Pi:lle dump1090 ohjelmisto ja eipä siinä muuta tarvittukaan, että liikennettä alkoi löytyä. Pitkään en tuota pystyssä pitänyt, kun kattavuuden saamiseksi olisi pitänyt antennia saada parempaan paikkaan, koti on  hiukan "kuopassa". Joka tapauksessa oli kiva huomata, että aika helpollakin tällaisen saa toimivaksi, kuten nuo kuvasi näyttävät.

Kuinka pitkältä sait lentokoneita kuuluville?

Itsekin ajattelin laittaa jossain vaiheessa ainakin testiksi rapsille softat ja sille oman näytön tuohon erilaisia radiota sisältävälle pöydälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen tässä Hyvinkäällä sinällään hyvässä paikassa, niin että ihan sisällä huoneistossa olevalla antennilla EFHK lähestyvä liikenne näkyi ehkä ulkomuistista 100 km päästä pohjoiselta sektorilta. Toisaalta sitten etelään kentän suuntaan edessä on mäki, joka blokkasi kentän lähellä olevan liikenteen näkyvistä. Olisi ollut kyllä mielenkiintoista viedä antenni ulos ja korkeammalle maston nokkaan ja vielä asentaa sopiva LNA-filtteri yhdistelmä sinne. Kantamaa olisi tullut kyllä.

Purjekoneita seuraavat OGN-vastaanottimet, jotka haistelevat huomattavasti (kertaluokkia) ADSB:tä heikompaa FLARM signaalia, pääsevät tuollaisella yhdistelmällä hyviin kantamiin, esimerkkinä tässä vaikkapa Vesivehmaan vastaanottimen kuvio: 

https://ognrange.glidernet.org/?#EFLA,max,all,61.14450_25.68820,8,#80000040:#008000ff,airspace;circles;

 

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Veli-Matti Karppinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä on linnuntietä Helsinki-Vantaan lentokentälle arviolta noin 4 kilometriä, mutta kuten kuvasta näkee, antenni sijaitsee aika matalalla kerrostalon parvekkeenkaiteella onkivavan ylimpänä.

Sen alla on MiniWhip antenni, jolla kuuntelen lähinnä FT8-radioliikennettä, mutta se onkin sitten jo ihan eri juttu ja ei liity aiheeseen.

IMG_20220818_183058.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17.8.2022 at 14.31, Markus Antikainen kirjoitti:

Löytyykö täältä muita käyttäjiä, jotka seuraavat kotoaan reaaliaikaisesti lentoliikennettä omalla RTL-SDR laitteistolla 1090MHz taajuudelta?

Itseltäni löytyy softaradiopuolelta SDRplay RSP1A ja antennina käytän AirNav’s RadarBox ADS-B antennia ja käyttöjärjestelmänä on Windows 10.

 

Mulla on vähän vastaava setuppi täällä Kangasalla. Raspberry Pi 4, RTL-SDR ja LNA samanlaisessa antennissa kuin sinulla on. Pyörii 24/7 ja feedaa Radarboxia ja Flightradar24 palveluita.

Kaukaisimmat koneet on n. 240Nm päässä eli 444km. Aika isoja katve-alueita jää pohjoisen suuntaan.

Screenshot 2022-08-19 at 14-54-48 DUMP1090 - 11_23.png

Screenshot 2022-08-19 at 14-59-22 AirNav RadarBox - Global Flight Tracking Intelligence Live Flight Tracker and Airport Status.png

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään tuli uusi ennätys 360km, mutta sehän on ihan kiinni siitä missä kohtaa horisontti tulee vastaa ja millä lentokorkeudella lentokone lentää.

Miten sä sait tuon kuuntelualueen vihreän "sotkun" näytölle?

Mulla ei ole tuolla asetuksissa kohtaa mistä sen voisi aktivoida. Ei myöskään Virtual Radar Serverissä ja olen Googlettanut, että muillakin on vastaava tilanne.

Hienosti kyllä sulla setuppi kuuntelee :thmbup:

ennätys-360.JPG

settings.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiheesta löytyy parhaiten keskustelua varmaan tuolta "tutkanäyttöjä" netissä? -keskustelusta, vaikka nykyään keskustelu onkin lähinnä Flightradar24/Flightaware/ADSBexchange spottaamista. Silloinen Flygradar.nu on nykyään Flightradar24, joka kaupallisti ns. julkisen lentojen seurannan ADS-B vastaanottimien avulla toisena Flightawaren jälkeen. Myös omista vastaanottimista keskusteleminen foorumilla on ollut vähäistä näiden palvelujen perustamisen jälkeen - niistä kun on saanut lähes samat tiedot yhtä reaaliaikaisesti muiden vastaanottimien kautta.

Vaikkei viimeisen 15 vuoden aikana näytä näiden ADS-B tietojen jakaminen Suomessa näytä ketään kiinnostaneen, on tietojen jakamisen laillisuus edelleen radiolain puitteissa epäselvää. Tästä huolimatta suosittelen tutumista ADSBExchangeen, missä ei harrasteta sensuuria näiden suurempien kaupallisten toimijoiden tapaan - eli vähän kuten asiat oli 15 vuotta sitten. Flightradar24:ssa on piilotettu kokonaan ainakin rajavartiolaitoksen kalusto ja melkein kaikki ilmavoimien kalusto.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain toimimaan Virtual Radar Serverin myös Raspberry Pi3 laitteessa ja sitä kautta pystyin asettamaan selaimen menun kautta Receiver Rangen.

Erikoista, että tämä ei onnistu Windows 10 laitteessa.

AirNav's RadarBoxin kautta en saanut hommaa pelittämään, koska niiden softa vaatii ilmeisesti heidän oman brändätyn SDR-tikun käyttämistä.

Täytyy vähän tutkia tilaamisen hintoja suomeen ja miettiä, onko enää järkevää hankkia kolmatta SDR-tikkua talouteen pelkästään ADS-B käyttöä varten.

@Robin Karinen
Mielenkiintoista luettavaa oli myös tuolla "tutkanayttöjä netissä" säikeessä, mutta siellä ei keskustella softaradiolla vastaanotetusta ADS-B liikenteestä ja sen teknisemmästä puolesta ja mitä sen vastaanottamiseen vaaditaan tietokoneilla tai muilla päätelaitteilla.

Ehkä on parempi pysyä tässä langassa, jolloin muut foorumin käyttäjät voivat tarvittaessa kysyä/opastaa jos tulee haasteita lentoliikenteen vastaanottamisessa softaradiota käytettäessä?

raspi.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 tuntia sitten, Markus Antikainen kirjoitti:


Erikoista, että tämä ei onnistu Windows 10 laitteessa.

AirNav's RadarBoxin kautta en saanut hommaa pelittämään, koska niiden softa vaatii ilmeisesti heidän oman brändätyn SDR-tikun käyttämistä.

Täytyy vähän tutkia tilaamisen hintoja suomeen ja miettiä, onko enää järkevää hankkia kolmatta SDR-tikkua talouteen pelkästään ADS-B käyttöä varten.
 

Jos tuon FlightAwaren dump1090-fa softan kääntäis Win ympäristöön, sillä todennäköisesti saisi samat ominaisuudet Windowsille.

Ei RadarBox tarvitse mitän erityistä SDR-tikkua, olen käyttänyt ihan geneeristä kiina-tikkua sekä nooelecin ja RTL-SDR.com brändättyä tikkua onnistuneesti Raspberryssä. Minun setupissa on siis yksi geneerinen dump1090 softa, MLAT softa sekä kaksi feederiä jotka työntää datan FR24 ja RB palveluihin.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 minuuttia sitten, Teemu Auvinen kirjoitti:

Jos tuon FlightAwaren dump1090-fa softan kääntäis Win ympäristöön, sillä todennäköisesti saisi samat ominaisuudet Windowsille.

Ei RadarBox tarvitse mitän erityistä SDR-tikkua, olen käyttänyt ihan geneeristä kiina-tikkua sekä nooelecin ja RTL-SDR.com brändättyä tikkua onnistuneesti Raspberryssä. Minun setupissa on siis yksi geneerinen dump1090 softa, MLAT softa sekä kaksi feederiä jotka työntää datan FR24 ja RB palveluihin.

Nyt ei ole enää periaatteessa tarvetta konffailla mitään Windowsin puolelle, kun sain tänään Virtual Radar Serverin toimimaan Rasperry Pi3 laitteessa ja pääsen siihen kiinni suoraan miltä tahansa päätelaitteelta selaimen kautta.

Vapautui samalla tämä pöytäkone muita SDR-harrastuksia varten toisella softaradiolla.

Vähän jäi kuitenkin vielä kiinnostamaan RadarBoxin softaan virittäminen, koska se näyttäisi ainakin omiin silmiin paljon visuaalisesti kauniimmalta kuin VRS, varsinkin kun Google Mapsia ei voi käyttää etäkoneilta katsottuna, vain lokaalisti onnistuu API-keyn hankkimisen jälkeen.

adb-s.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8/19/2022 at 18.51, Robin Karinen kirjoitti:

Vaikkei viimeisen 15 vuoden aikana näytä näiden ADS-B tietojen jakaminen Suomessa näytä ketään kiinnostaneen, on tietojen jakamisen laillisuus edelleen radiolain puitteissa epäselvää.

Ei se ole epäselvää. Tulkinta, jonka mukaan broadcast -lähete olisi muka jollekin tietylle vastaanottajalle osoitettu ja olisi muka osa luottamuksellista radioviestintää, esiintyy lähinnä vanhojen jäärien (ehkä jo eläkkeellä olevien) höpinöissä. Radiolain 37 §:n 1 momentti on asiassa varsin selkeä. Palataanpa nykyaikaan: lain sähköisen viestinnän palveluista 136 § on asiassa varsin selkeä.

Traficomin virkamies on viimeksi heinäkuussa todennut, että lähetteet ovat julkista radioviestintää.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17 minuuttia sitten, Markus Antikainen kirjoitti:

Nyt pyörii piruettia samanlainen Beech C90 King Air lentokone Helsinki-Vantaan vieressä, jollainen pöllittiin kaksi päivää sitten jenkeissä.

Jaa. Mitä sitten?

Kone suorittaa lähestymislaitteiden mittauslentoja. Ja on tehnyt samoja lentotehtäviä jo kai yli kymmenen vuotta Suomessa ja muualla Pohjolassa.

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Markus Antikainen kirjoitti:

Viron ilmatilassa lentää nyt pari vähän erikoisempaa Aero L-39 Albatros suurtehoista suihkuharjoituskonetta.

Eipä tuossa ole mitään ihmeellistä. Viron ilmavoimilla on noita käytössä ja lisäksi Viron siviilirekisterissä niitä on 18 kappaletta, tosin kaikki eivät välttämättä ole sijoitettuja Viroon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pahoittelut jos postasin "turhia" viestejä :(

Sain tehtyä raspiin onnistuneet asennukset ja aika paljon seurasin lentoliikennettä ja ne pari viimeistä olivat minulle uutta, toisin kuin teille jotka olette siellä ilmatilassa lentäjinä tai muuten siinä työssä.

Kiitos siitä, kun sain tiedon miksi se Beech C90 King Air pyöri. En oli tiennyt, mutta noviisille se oli erokoinen tilanne.

Nyt minun Raspberry Pi 3 tuo dataa Flightradar24 palveluun ja jos kiinnostaa, voitte kurkata:
https://www.flightradar24.com/59.66,24.74/8

Meni aika paljon aikaa harjoitellessa ja saada systeemit toimimaan Linux-ympäristössä.

Nyt päivitän laitetta Putty komentokehoitteen kautta ja laitoin sisäverkossa reittimeen säännnöt, että saan siihen kuvaruutu, etäyhteyden.

Tuossa myös toinen mikä pyörii samassa laitteessa:
http://80.221.41.149:30053/map.html

Kolmas palvelu pyörii kanssa samassa laitteessa ja se vie dataa Virtual Radar Serveriin.

Saanko kysyä onko ketään radioharrastajia?

Minulle kuuluu kaikki mitä HEL-VAN puhuu tuohon käsikapulaan. Linnuntietä kentälle noin 3-4km.

Muokattu: , käyttäjä: Markus Antikainen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8/25/2022 at 10.00, Tatu Koiranen kirjoitti:

Ei se ole epäselvää. Tulkinta, jonka mukaan broadcast -lähete olisi muka jollekin tietylle vastaanottajalle osoitettu ja olisi muka osa luottamuksellista radioviestintää, esiintyy lähinnä vanhojen jäärien (ehkä jo eläkkeellä olevien) höpinöissä. Radiolain 37 §:n 1 momentti on asiassa varsin selkeä.

Traficomin virkamies on viimeksi heinäkuussa todennut, että lähetteet ovat julkista radioviestintää.

Oliko tuo Traficomin toteama jossain mistä sitä voi siteerata? Meneekö normaali lennonjohtoliikenne kuitenkin luottamuksellisuuden nimissä?

9/5/2022 at 12.33, Markus Antikainen kirjoitti:

Nyt pyörii piruettia samanlainen Beech C90 King Air lentokone Helsinki-Vantaan vieressä, jollainen pöllittiin kaksi päivää sitten jenkeissä.

Beech C90 King Air varastettiin - poliisi suoritti kiinnioton pakkolaskupaikalta 5 tuntia myöhemmin

Nämä tavalliset spottaukset sopivat ainakin hyvin em. "Tutkanäyttöjä" netissä? threadiin.

Muokattu: , käyttäjä: Robin Karinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
35 minuuttia sitten, Robin Karinen kirjoitti:

Oliko tuo Traficomin toteama jossain mistä sitä voi siteerata? Meneekö normaali lennonjohtoliikenne kuitenkin luottamuksellisuuden nimissä?

Ei oo sillä tavalla julkisesti saatavilla, vaikka sähköposti itsessään viranomaisen (julkisen) asiakirjan muodostaakin. Normaali lennonjohtoliikennekin on vähän niin ja näin, vaikka varmasti vielä hankalampi pala vanhoille "radioviestin luottamuksellisuus on pyhä" -jäärille. Mutta avaanpa lyhyesti:

Sähköisen viestinnän palveluita koskevan lain 136 §:n 2 momentin 6 kohdan vuoksi laissa oleva lista ei ole kovinkaan explisiittinen, vaan lainsäätäjä on halunnut määritellä sillä viestinnän, joka ainakin on yleisesti vastaanotettavaksi tarkoitettua, mutta jättää epämääräiseksi sen, mikä kohtien 1-5 lisäksi on tarkoitettu yleisesti vastaanotettavaksi. Lain suhteen jää siis hieman epäselväksi, onko ilmailun VHF-taajuuksilla tapahtuva viestintä yleisesti vastaanotettavaksi tarkoitettua vai ei.
 
Pari argumenttia: lain 136 §:n 3 momentti edellyttää viestinnän osapuolten suostumusta ja 4 momentti sisältää hyödyntämis- ja ilmaisukiellot:
 
"Muita sähköisiä viestejä ja välitystietoja saa käsitellä viestinnän osapuolen suostumuksella tai jos laissa niin säädetään.
 
Se, joka on ottanut vastaan tai muutoin saanut tiedon sähköisestä viestistä, radioviestinnästä tai välitystiedosta, jota ei ole hänelle tarkoitettu, ei saa ilman viestinnän osapuolen suostumusta ilmaista tai käyttää hyväksi viestin sisältöä, välitystietoa tai tietoa viestin olemassaolosta, ellei laissa toisin säädetä."
 
En ole koskaan kuullut ilmailuviestitaajuudella 3 momentin kaltaisesta suostumusmäärittelystä.
 
Mikäli olisi niin, että ilmailun ns. julkisilla VHF-taajuuksilla tapahtuva puheviestiliikenne ei olisi tarkoitettu yleisesti vastaanotettavaksi, ei lentokoneen A miehistö saa hyödyntää lentokoneen B ja lennonjohtajan C välistä radiokeskustelua lainkaan omassa toiminnassaan, koska A:ta ei ole osoitettu viestin vastaanottajaksi, eikä B:llä välttämättä ole edes tietoa, että A (tai D, E, F...) on kuulolla. Tämä olisi varsin ristiriitaista suhteessa komission täytäntöönpanoasetuksen (EU) 923/2012 yhteisistä lentosäännöistä liitteen (SERA) jakson 14 kohdan SERA.14015 alakohdan (b) vaatimuksen kanssa, jonka mukaan:
 
"Englannin kieltä on ilma-aluksen pyynnöstä käytettävä kaikilla maa-asemilla, jotka palvelevat nimettyjä lentopaikkoja ja kansainvälisessä lentoliikenteessä käytettäviä reittejä. Ellei toimivaltainen viranomainen erityistapauksia varten ole toisin määrännyt, ATS-yksikön ja ilma-aluksen välisessä viestinnässä on käytettävä englannin kieltä lentopaikoilla, joilla on enemmän kuin 50 000 kansainvälistä IFR-operaatiota vuodessa"
 
Kielivaatimus on säädetty nimenomaan sen takia, että muutkin ilmailuviestiasemat, kuin viestin lähettäjä ja sen viestissä osoitettu vastaanottaja (lentokoneen lähettäessä ATC, ATC:n lähettäessä yleensä yksittäinen ilma-alus) kykenevät ymmärtämään käydyn viestinnän ja hyödyntämään sitä omassa toiminnassaan. Hyödyntämisellä on myös kiistaton turvallisuusvaikutus, mutta sen ohella tai osin sen seurauksena sillä on myös taloudellisia vaikutuksia.
 
Laki ei tunne puolijulkista tai puoliluottamuksellista viestintää niin, että olisi olemassa jokin viestin lähettäjälle tuntematon joukko ilmaliikenneasemia, joille tieto olisi tarkoitettu ja jotka sitä saavat hyödyntää. Ylipäätään ajatusmalli luottamuksellisesta viestinnässä tilanteessa, jossa vastaanottajien olemassaolosta ei ylipäätään edes tiedetä, kaatuu omaan mahdottomuuteensa. Oma tulkintani asiasta on, että ilmailun tavanomainen julkinen VHF-puheviestintä ei ole luottamuksellista viestintää itsessään, eikä sitä silloin voi koskea hyödyntämis- tai ilmaisukielto.
 
Ilmaisukielto voi kuitenkin päteä esimerkiksi yhtiötaajuuden osalta: jos/kun lentoyhtiö käyttää omaa taajuuttaan sisäiseen viestintään, näitä viestejä on hyvin vaikea tulkita tarkoitetun yleisesti vastaanotettavaksi. Tällä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä lentopaikkojen tai ATS-yksiköiden julkisten taajuuksien käytön kanssa.

Minä ainakin hyödynnän omassa lentotoiminnassani muiden viestintää, joka ei ole nimenomaisesti minulle osoitettua (mutta tulkitsen sen olevan tarkoitettu yleisesti vastaanotettavaksi). Jos se on rikollista, niin kovin moni lentäjä ei taida olla liikkeellä puhtain paperein, ammattilaisten kohdalla toimintaa voi kuvata jopa järjestelmälliseksi rikollisuudeksi.

 

ps. sen verran täytyy korjata omaa aiempaa viestintää, että oma viittaukseni radiolakiin oli tietysti virheellinen, koska radiolaki (laki radiotaajuuksista ja telelaitteista) on kumottu jo melkein 8 vuotta sitten annetulla lailla sähköisen viestinnän palveluista.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
14/09/2022 at 00.22, Tatu Koiranen kirjoitti:

Ei oo sillä tavalla julkisesti saatavilla, vaikka sähköposti itsessään viranomaisen (julkisen) asiakirjan muodostaakin. Normaali lennonjohtoliikennekin on vähän niin ja näin, vaikka varmasti vielä hankalampi pala vanhoille "radioviestin luottamuksellisuus on pyhä" -jäärille. Mutta avaanpa lyhyesti:

Sähköisen viestinnän palveluita koskevan lain 136 §:n 2 momentin 6 kohdan vuoksi laissa oleva lista ei ole kovinkaan explisiittinen, vaan lainsäätäjä on halunnut määritellä sillä viestinnän, joka ainakin on yleisesti vastaanotettavaksi tarkoitettua, mutta jättää epämääräiseksi sen, mikä kohtien 1-5 lisäksi on tarkoitettu yleisesti vastaanotettavaksi. Lain suhteen jää siis hieman epäselväksi, onko ilmailun VHF-taajuuksilla tapahtuva viestintä yleisesti vastaanotettavaksi tarkoitettua vai ei.

 

136 §:n 2 momentin mukaan  "3) yleisellä kutsukanavalla harjoitettavaa radioviestintää;" on yleisesti vastaanotettavaksi tarkoitettua. Voisipa olla sitä mieltä, että yleisesti tunnettuja kutsutaajuuksia saa kuunnella. Esim. lennonjohdon taajuudet on varmaankin tällaisia. Sen sijaan, jos kyse on jostain lentoaseman sisäisestä ei-julkisella taajuudella käytävästä viestinnästä, se ei taida oikein mennä 3) eikä 6) -kohdan piiriin.

Käsittääkseni meri-VHF-puolella lähtökohtaisesti ajatellaan viestinnän olevan julkista. Siellä tosin ei taida olla varsinaista "lennonjohtoa", vaan kyse on pitkälti muiden informoinnista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään