Kirjoitettu Elokuu 26, 2022 Jukka Raunion mainiossa kirjasarjassa Lentäjän Näkökulma käsitellään VL Pyryä, mutta sen radiosta ei juurikaan. RCA-valmistajana, mutta ei sitten juuri muuta. Löytyisikö tietoa tarkemmin radion tai radioiden tyypeistä? Kiitos! 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 26, 2022 Tähän jatkokysymys: muistelen, että ainakin osa Pyryistä olisi (joskus) ollut radiottomia. Olisiko tähänkin lisätietoja? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 28, 2022 Ei ole Lentäjän näkökulmaa käsillä, niin tyhmä kysymys. Puhutaanko nyt sodan jälkeisestä ajasta vai Pyrystä yleensä? Jussi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 30, 2022 Pyrystä yleensä. Koska olen ymmärtänyt että radio olisi ollut ainakin kokeilussa. Lainaus J. Raunion kirjasta: "Sodan jälkeisistä muutoksista mainittakoon RCA- tyyppinen radio, joka asennettiin muutamaan koneeseen 50-luvulla...." sivu 89. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 30, 2022 (muokattu) 26.8.2022 at 10.02, Veli-Martti Koivunen kirjoitti: Löytyisikö tietoa tarkemmin radion tai radioiden tyypeistä? Kiitos! Tervehdys Veli-Martti! Liitteessä näkyy tyyppitunnus. Pyry-harjoitushävittäjissä olleet RCA-radiot ovat saattaneet olla peräisin sodan jälkeen käytöstä poistetuista Brewstereista. Sillä erolla, että HLe.Lv.26:n Brewstereissä pvm:llä 8.7.1944 käytettiin RCA-radion (V-nimikejärjestelmän lyhenteenä) lähettimessä VYHOB ja vastaanottimessa VYHOC. PY-12 tuhoutui jo heti pian tämän asennuksen jälkeen, 2.3.51. Haen lisää tietoa... Lähde: Kansallisarkisto. Muokattu: Syyskuu 1, 2022, käyttäjä: Raimo Heikkinen 5 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 30, 2022 Tätä tarkoitin omalla tyhmällä kysymykselläni. Sillä en tiedä muita RCA-radioasemia kuin Brewsterin ja niitä ei olisi liiennyt Pyryihin sodan aikana. Tuo RCA on historian tutkimuksen kannalta turhauttavan epämääräinen, mutta Brewsteriin asennetulla kokonaisuudella ei oikeasti ollut mitään valmistajan nimikettä. Sen sijaan jokaisessa osassa oli iso RCA:n logo. AVT-7B on lähettimen nimike. En tiedä onko Pyryn alkuperäisessä spesifikaatiossa huomioitu mitenkään radiota. Mutta ensimmäisen vakavan yrityksen radion asentamiseksi olen löytänyt kesältä 1943, kun ilmasotataidon tarkastajaksi nimetty Richard Lorentz melkein ensi töikseen vaati radioita harjoitushävittäjiin. Vaihtoehtoina olivat Moranen radio, joka olisi taajuutensa puolesta ollut sopiva, mutta kaikkien erillisten osien sijoittaminen Pyryyn olisi ollut vähintään vaikeaa. Saksalainen FuG 7 oli toinen vaihtoehto, mutta sähkönsyötön järjestäminen oli ratkaisematta monen muunkin konetyypin kohdalla. Valinta osui englantilaiseen T.R.9:ään joita oli saatu brittiläisistä kaksitasohävittäjistä sekä suomalaisista ja venäläisistä Hurricaneista. Paristo/akkukäyttöisenä se ei ollut riippuvainen koneen sähköverkosta ja olisi saatu tarvittaessa irrotettua helposti. Lainaus "Menomatkalla radiohiljaisuus"-kirjasta: Valtion lentokonetehdas tutki asennusvaihtoehdot ja ilmoitti syyskuussa 1943, että T.R.9 voidaan asentaa Pyryn takaistuimelle ja käytettäväksi kauko-ohjattuna etuistuimelta. Radio ei vaikuttaisi haitallisesti lento-ominaisuuksiin ja olisi irrotettavissa nopeasti, kun konetta tarvitaan kaksipaikkaisena. Lokakuussa tehtiin päätös neljän Pyryn varustamiseksi T.R.9B:llä ja koeasennus määrättiin tehtäväksi PY-35:een helmikuussa 1944. Asennukset peruttiin kuukautta myöhemmin, sillä Pyryt olivat ruuhkautuneet peruskorjaukseen ja kaksipaikkaisia koulukoneita tarvittiin kipeästi. Jussi 3 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 30, 2022 Lämmin kiitos asiantuntijoille! Näin saatiin jälleen kerran tyhjentävä vastaus kysymykseen. Radiolla oli pieni osuus Pyryn toiminnassa, mutta kuuluipa kuitenkin osana sen historiaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 31, 2022 (muokattu) Kävin läpi Pyryjen asiakirjoja hakemalla niistä radioasennuksia koko konetyypin käyttöajalta. Tämä ei ole aivan täydellinen luettelo, menetin mm. yhden (jäi merkkaamatta) VYKKA -radiolla varustetun Pyryn, enkä alkanut enää sitä uudelleen etsimään. Luettelossa esiintyvät päivämäärät eivät välttämättä ole radion asennuspäiviä, vaan liittyvät asiakirjan päiväykseen mistä kyseisen radion löysin. Kyllä Pyryjen RCA-radiot ovat entisiä BW:n radioita. BW-355:n RCA-lähetin n:o 671 oli myöhemmin asennettuna PY-5:n sisuksiin. Lisäksi PY-5 sai BW-393:n RCA-vastaanottimen n:o 458 sekä BW-367:n vibraattorin ts. virtakojeen n:o 706. Pyryt, joissa oli RCA-radiot: PY-11 (8.6.50), PY-5 (16.8.50), PY-13 (29.8.50), PY-36 (22.12.50), PY-28 (28.12.50), PY-12 (1.3.51), PY-24 (25.4.51), PY-1 (27.4.54). VYKKA lähetin ja vastaanotin: PY-23 (5.2.52), PY-31 (24.3.54). VHF-radio STR 9 x: PY-1 (27.5.60), PY-16 (1.12.60), PY-27 (21.9.62). Muokattu: Syyskuu 9, 2022, käyttäjä: Raimo Heikkinen Päivitetty RCA-radiolla varustetut Pyryt 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 31, 2022 Pari esimerkkiä Pyryn radioantennin sijoittelusta. Kuvat: Finna.fi/ Kullervo L. ja Suomen ilmailumuseo 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 31, 2022 1 tunti sitten, Ari Oksanen kirjoitti: Pari esimerkkiä Pyryn radioantennin sijoittelusta. Kuvat: Finna.fi/ Kullervo L. ja Suomen ilmailumuseo Ymmärsin vihjeen ja niinpä löytyikin yksi radio lisää. Kiitos. Täytynee käydä tiheämmällä kammalla 50-luvulla lentäneen 22:n Pyryn paperit läpi. Liitän PY-31:n radiotiedot ylempänä olevaan luettelooni. Lähde: Kansallisarkisto. 3 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 31, 2022 Ja aina paranee, kiitos! Koska Raimon listassa ei ollut PY-35:sta voisi olettaa että se on yksi niistä puuttuvista listauksista. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 1, 2022 (muokattu) Tässä kuvia reserviupseerikurssien UK 14:n, UK 15:n ja UK 16:n yhteisistä kertausharjoituksista Utissa 1.8 - 4.9.1953. Valitsemissani kuvissa on radioantenneilla varustettuja Pyryjä, läheskään kaikissa koneissa ei ollut antenneja eikä siten radioitakaan. Koneiden antennit ovat nokassa ja kuomun takana vaihtelevasti. Kuvissa myös sota-ajalta peräisin ollut ja aikanaan Ruotsista toimitettu Volvo-radioauto. Kuvat: Esa Huhtalan albumi. (UK 15:llä 1949-50 ollut Huhtala oli res.vänrikkinä kertaamassa.) Alin kuva kertausharjoitusosasto I, 1.-25.8.1953. Jukka Muokattu: Syyskuu 1, 2022, käyttäjä: Jukka Nisula 4 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 1, 2022 (muokattu) Lisätäänpä vielä sellainen detalji, että Lentosotakoulun PY-12:n taival radiollisena koneena kesti vain kuukauden päivät ennen sen tuhoutumista täyspilvisessä ja matalassa säässä (pilvet 250-300 m, näkyvyys 5 km) nimenomaan radiopurjehduslennolla Parolasta Kauhavalle 2.3.1951. Kone putosi pilvessä Parkanon seudulla jolloin ohjaajaoppilas kadetti Olli Rikkonen menehtyi. Tehtävän mukaan hänen oli pidettävä radioyhteys reitillä oleviin lennonjohtoihin sekä harjoiteltava kohtilentoa Parkanon ja Kauhavan majakoita käyttäen. Rikkosen IFR-koulutus oli vielä kesken ja lento piti suorittaa VFR:nä. Onnettomuusselostuksen mukaan Rikkonen luultavasti nousi ensin pilvien päälle sääntöjen vastaisesti koska kohtilentolaite ei toiminut ja hän halusi, että radion kuuluvuus Kauhavalle paranisi. Hän saikin yhteyden sinne ja kertoi eksyneensä. Rikkonen kertoi torniin, että yrittää pilven läpi takaisin maanäkyvyyteen. Pilvessä hän menetti kuitenkin koneen hallinnan. Varsin pitkä ja yksityiskohtainen selostus onnettomuudesta löytyy Jaakko Hyvösen kirjasta Kohtalokkaat lennot 1945-1988, tapaus 487, sivu 46. Jukka Muokattu: Syyskuu 1, 2022, käyttäjä: Jukka Nisula 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 1, 2022 Mukavia ja vauhdikkaita kuvia Pyrystä ja koulutustilanteista. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla