Jorma Kosonen

Jyrki Laukkanen ja Puolustusvoimien viimeinen Vinka-lento

2 viestiä aiheessa

Jyrki Laukkanen lensi Puolustusvoimien viimeisen Vinka-lennon, kuten myös ensimmäisen.

Rodney

"Jyrki Laukkanen, 80, lensi ehkä Suomen tunnistettavinta lentokonetta viimeistä kertaa – legendaarinen Vinka jäi eläkkeelle Ilmavoimista

Suomalaisvalmisteiset Vinkat toimivat Ilmavoimien koulutuskoneina 40 vuoden ajan. Uusi koulutuskone on Saksassa valmistettu Grob.

Jyrki Laukkanen on Ilmavoimien ensimmäinen ja viimeinen Vinka-pilotti. Hän oli tiiviisti mukana myös koneen kehitystyössä."

https://yle.fi/uutiset/3-12602277

http://www.lentoposti.fi/uutiset/ilmavoimat_poistaa_valmet_l_70_vinka_koneet_k_yt_st_19_koelent_j_jyrki_laukkanen_vinkan_ohjaimissa

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
Otsikko + Lentoposti
6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Myös Tekniikka&Talous on noteerannut Vinkan viimeisen lennon Puolustusvoimissa sekä Jyrki Laukkasen. Hyvän artikkelin, joka on valitettavasti vain tilaajille, on kirjoittanut tavallinen Pulliainen (MIkko).

Itse tilasin T&T:n nettiversion alkuvuodesta ja mielestäni olen saanut hyvän vastineen rahoilleni. Suosittelen.

Rodney

“1970-luvulla Leko-70 oli vähällä tehdä koelentäjä Jyrki Laukkaselle tappavan tempun kesken syöksykierteen – lopputuloksena oli kuitenkin ”maailman paras pikkukone”, joka nyt jää eläkkeelle”

"Kun insinöörieverstiluutnantti evp Jyrki Laukkaselta kysyy, mitä hän muistaa Valmet Vinkan ensilennosta 1979, vastaus tulee kuin varusvaraston hyllyltä.

”Lauantai 29. joulukuuta, pilven alaraja sata metriä ja näkyvyys kolme kilometriä. [Kuoreveden] Hallin lentokentästä näkyi toinen pää juuri ja juuri. Kiersin kentän reunaa liitomatkan päässä 24 minuuttia.”"

"Koelentovaiheen otaksuttiin kestävän joitakin kuukausia, mutta siitä tuli Laukkaselle vuosikausien savotta.

”[Se oli] minä vastaan pääsuunnittelija [Elias] Järvineva. Lopputulos oli hyvä, kun olin sitkeä enkä antanut periksi. Tehdas yritti saada konetta tuotantoon mahdollisimman nopeasti, mutta minä en koelentäjänä voinut hyväksyä konetta ellei se täyttäisi Ilmavoimien lentokelpoisuusvaatimuksia. Esikunta uskoi minua eikä tehdasta, ja hommaa jatkettiin kunnes hyväksyin sen.”

"Kehitysvaiheeseen sijoittuu myös Laukkasen elävin muisto konetyypistä.

”Se jäi mieleen, kun syöksykierteessä peräsinpolkimet murtuivat ja kone oikeni tosi matalalla. Ensin kierteen puoleinen ja sitten vastajalkainen. Kone ei ollut ehtinyt vakautua pidemmälle, ja se tuli ohjaussauvan työnnöllä ulos, mutta matalalla oltiin pohjalla, eikä sieltä olisi enää ulos kerennyt. Se oli semmoinen täpärä homma.”"

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/1970-luvulla-leko-70-oli-vahalla-tehda-koelentaja-jyrki-laukkaselle-tappavan-tempun-kesken-syoksykierteen-lopputuloksena-oli-kuitenkin-maailman-paras-pikkukone-joka-nyt-jaa-elakkeelle/d314f2c6-c3fb-4c0e-ace6-3d9177432c4a

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään