Sami Puro

Finnairin uusi strategia tähtää kannattavuuden palauttamiseen

12 viestiä aiheessa

https://company.finnair.com/fi/media/kaikki-tiedotteet/tiedote?id=4346717

Lainaa

Finnairin strategia on pitkään perustunut Euroopan ja Aasian yhdistämiseen lyhyttä pohjoista reittiä eli Venäjän ilmatilaa hyödyntäen. Venäjän hyökättyä Ukrainaan ja Venäjän ilmantilan sulkeuduttua, Finnairin Aasian-lentojen lentoajat ovat pidentyneet merkittävästi, mikä heikentää koko Finnairin kannattavuutta. Finnairin uuden strategian tavoitteena on palauttaa yhtiön kannattavuus riippumatta Venäjän ilmatilan tilanteesta.  Koska Finnair nyt kohtaa erilaisen kilpailutilanteen ja eri markkinoiden painoarvo sen liiketoiminnassa muuttuu, yhtiö tarvitsee merkittävää rakenteellista uudistamista ollakseen kilpailukykyinen. 

”Toimintaympäristömme muutos edellyttää meiltä uutta strategiaa ja merkittävää uusiutumista, erityisesti kustannusmielessä”, sanoo Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner. ”Meillä on kuitenkin vahva perusta, jolle rakentaa: erinomainen, erottautuva tuote, vahva turvallisuuskulttuuri, vahva brändi, laadukas toteutuskyky, sitoutuminen vastuullisuuteen ja vahva näyttö kyvystä sopeutua ja uusiutua.” 

Finnairin uusi strategia keskittyy rakentamaan kilpailukykyisen lentoyhtiön, jonka tavoitteena on pandemiaa edeltävän ajan 5 %:n vertailukelpoinen liikevoittotaso vuoden 2024 puolivälistä lähtien.  Keskeiset toimet tämän saavuttamiseksi ovat:     

Maantieteellisesti aiempaa tasapainoisempi verkosto, joka yhdistää Euroopan Aasiaan, Intiaan ja Lähi-itään sekä Pohjois-Amerikkaan

Helsinki-Vantaan kotikentän kautta ja vahvat kotimaan yhteydet.    

Laivaston koon pienentäminen ja optimointi tulevaa verkostoa varten.

 Yksikkötuottojen merkittävä vahvistaminen paremmilla digitaalisilla ratkaisuilla, kilpailukykyisellä tuotetarjonnalla ja lisäpalveluiden kehityksellä.

     Kumppanuuksien, erityisesti oneworld-allianssin ja yhteishankkeiden, tehokkaampi hyödyntäminen jakelun vahvistamiseksi ja verkoston ja tuotetarjonnan laajentamiseksi.

     Yksikkökustannusten noin 15 %:n* vähentäminen vuoden 2019 tasosta kilpailukyvyn varmistamiseksi kaikilla markkinoilla.    

Kestävän taseen rakentaminen, jotta yhtiö voi investoida tulevaisuuteen.    

Lentoliikenteen johtaviin vastuullisuustoimijoihin kuuluminen. 

 

Haluttuun lopputulokseen pääsemiseksi tarvitaan kaikkien sidosryhmien tukea. Strategian toteutus alkaa nyt, ja se pitää sisällään keskustelut kaikkien tärkeiden sidosryhmien kanssa niistä muutoksista, joita tarvitaan Finnairin kilpailukyvyn rakentamiseksi. Yksikkökustannusten vähennystavoite kattaa kaikki kuluerät, myös henkilöstökulut. Finnair aloittaa keskustelut henkilöstön kanssa muun muassa työehtojen muutoksista ja arvioi myös muita toimia, kuten matkustamopalvelun reittikohtaisia ulkoistusmahdollisuuksia, mahdollisuuksia ulkoistaa joitain operatiivisia toimintoja ja toimia, joilla parannetaan yhtiön yhteisten toimintojen tehokkuutta. Finnair hakee kustannussäästöjä myös neuvottelemalla toimittajiensa kanssa, organisaatiorakenteiden tarkastelulla ja tehostamalla tilojen käyttöä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli 100 miljoonaa plussaa pitää riipasta jostakin tulokseen.

Saa nähdä miten tämä vaikuttaa valtion lentoliikennestrategiaan, sehän oli käytännössä tuo aiempi Finnairin strategia.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rutina alkoi:

Lainaa

Finnair on jälleen kerran lähdössä työntekijöiden taskulle, työehtojen heikennysten muodossa. Sitä emme voi hyväksyä, toteaa AKT:n varapuheenjohtaja Jarkko Arpula.

Arpulalla ideoita:

Lainaa

Tämän kaiken sijaan nyt olisi johdon aika miettiä aidosti uudenlaista strategiaa; avata uusia kohteita ja lentoreittejä, panostaa palveluun myös lentomatkustamisen oheistoimintojen osalta, kuten esimerkiksi lähtö- ja tulopalveluiden palauttaminen sille tasolle, millä ne olivat ennen pandemiaa, sanoo Arpula.

Uusien kohteiden avaaminen se on helppoa ja halpaa, senkun vaan aloittaa. Arpula ehkä tietää tästä enemmän.

 

https://www.verkkouutiset.fi/a/akt-arvostelee-finnairia-ei-pelastu-tyontekijoita-potkimalla/#2c34cce8

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
58 minuuttia sitten, Matti Palosuo kirjoitti:

Oliko tästä vielä mitään tarkempaa?

Ei.

Virallinen lausunto oli että tuleva kysyntä ratkaisee paljonko vehkeitä lähtee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo julkaistu "uusi" strategia oli ainakin minulle jonkinlainen pettymys. Ei siinä mitään uutta menestyskonseptia ole. Enemmänkin se on paluu 20 vuotta takaiseen tilanteeseen. Tarjotaan lentoyhteyksiä Suomesta ja Suomeen, matkustajapotentiaali putoaa järkyttävästi. Joka tietenkin tarkoittaa volyymin rajua pudosta eli samalla kohteiden ja varsinkin vuorotiheyden vähenemistä. Jolloin kilpailijat - SAS, LH, KLM jne. - ottanevat siitä ison osan, kun pystynevät tarjoamaan useampia kohteita ja ehkä useampia lähtöjä - toki vaihtoyhteydellä jossakin Euroopassa. Phumattakaan halpisyhtiöiden uhasta tässä tilanteessa. Tältä se minusta näyttää, jos ymmärrykseni esitetystä on yhtään kohdillaan.

Aikaisempi Helsinki Euroopan Aasia -hubina oli loistava strategia, kun kerran maantiede sen tarjosi. Matkustajapotentiaali oli lähes "ääretön", jolloin suomalaiset saivat erittäin hyvän Eurooppa -tarjonnan, "ilmaiseksi". Olisiko nyt mitään vastaavaa tarjolla. En itse ainakaan keksinyt. Toki joku Norwegianin tai Ryanairin tyylinen kuvio ois vaihtoehto, mutta ei ehkä enää, kun ne kovimmat halpikset jäivät henkiin. Norwegianin kampeaminen tuskin onnistuu ja Pohjolaan ei varmaan kahta halpista mahdu. Keksiikö kukaan jotain muuta toimivaa kilpailutekijää? 

Kun Venäjän tilanne blokkaa lähes 180 asteen sektorin niin täällä Euroopan koilliskulmalla ei paljoa jää mahdollisuuksia jäljelle kuin kuskata Suomen asukkeja ja Suomeen tulevia vierailijoita esstaas. Murheena on sitten tuloksentekokyky, syntyykö sitä. Firman pienentäminen on yleensä tuskainen, kallis ja pitkäkestoinen tie ja riski epäonnistumisesta on suuri. Varsinkin lentobusineksessa.

Niin, onko muita ajatuksia tai ideoita...? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän sen Arpulakin tiesi, että parempi uusi strategia olisi uusien lentoreittien avaaminen. No joo, vakavasti puhuen, reunan kautta ei yleensä kannata mihinkään kiertää jos suoraankin pääsee. Finnair pääsee takaisin keskelle vain jos Vladimir ensimmäisen keisarikunnan irvikuva lakkaa olemasta. Tähän ei toki Finnairin johto voi luottaa, joten tuon toteutumista odotellessa on valitettavasti pakko venyttää jokaista penniä.

Mutta jos Finnair onnistuu selviämään lentokieltoajan yli, niin ainakin lentoasema on valmiina ottamaan vastaan iltapäivän laajarunkoaaltoa idästä. 

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edellä on mainittu uudet lentoreitit, joten en voi olla kysymättä asiaa paremmin tuntevilta miksi Finnair (OH-LGW) on ollut lounaisessa Floridassa (RSW) ja palaamassa tällä hetkellä, lauantaina, kohti Eurooppaa ja Saksaa (FRA)? Jo viikko pari sitten huomasin yhden isomman pikku Airbusin (OH-LZK) käyneen Frankfurtista parikin kertaa suositulla Kanarian lomasaarella (FUE). Mistä tällaisissa lennoissa on kysymys?

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uuteen strategiaan liittyen, Finnair vähentää noin 150 työpaikkaa lähinnä johto- ja toimihenkilötoiminnoista. Suomesta vähennetään 90 ja ulkomailta 57 työntekijää.

Lainaa

Lentoyhtiö Finnair kertoo vähentävänsä noin 150 tehtävää. Suomessa työ loppuu noin 90:llä ja Suomen ulkopuolella 57 ihmisellä.

Finnairin mukaan Venäjän ilmatilan sulkeminen on muuttanut toimintaympäristöä dramaattisesti.

Finnairin henkilöstövähennykset toteutetaan helmikuun loppuun mennessä. Osalle on mahdollista tarjota toista tehtävää lentoyhtiössä.

Syyskuun lopulla Finnair kertoi aloittavansa muutosneuvottelut, jotka voisivat vähentää globaalisti 200 työpaikkaa. Nyt päättyneiden muutosneuvotteluiden piirissä oli Suomessa Finnairin mukaan noin 770 ihmistä johto-, päällikkö-, asiantuntija- ja toimihenkilötehtävissä. Neuvottelut eivät koskeneet lentävää henkilöstöä.

https://yle.fi/a/74-20005445

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Kuvalehdessä Jyri Raivio kirjoittaa Finnairin tilanteesta ja tulevaisuuden näkymistä.

Rodney

"Analyysi: Finnairin lentoliikenteen kehitys on oikeansuuntaista mutta riittämätöntä

Nykyisen kokoinen Finnair kannattaa vain, jos sen liikenne on suunnilleen vuoden 2019 tasolla. Siihen oli vielä viime vuonna pitkä matka."

"Vuonna 2019 sinivalkoisin siivin lensi 14,6 miljoonaa matkustajaa. Viime vuonna heitä oli 9,1 miljoonaa, eli 38 prosenttia vähemmän.

Lentorahdin kerrottiin pitkin viime vuotta olleen synkkien liikennelukujen valopilkku. Silti tonnimäärä laski 30 prosenttia vuoteen 2019 verrattuna."

https://suomenkuvalehti.fi/kotimaa/analyysi-finnairin-lentoliikenteen-kehitys-on-oikeansuuntaista-mutta-riittamatonta/?shared=1244930-87bdc84b-500&utm_source=emaileri&utm_medium=email&utm_campaign=Analyysi* Finnairin lentoliikenteen kehitys on oikeansuuntaista mutta riittamatonta&utm_term=Analyysi* Finnairin lentoliikenteen kehitys on oikeansuuntaista mutta riittamatonta* *Lue lisaa*&utm_content=u-4558407-70165656-2372264-3

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair ilmoitti tänään Mumbain reitin jäähylle laitosta aina maaliskuun 2024 loppuun.

Mulla on ainakin vähän vaikeuksia käsittää mikä on Finnairin strategia nykyään kun piti lisätä ja painottaa P-Amerikkaa ja Intiaa ja nyt otetaankin takapakkia siinäkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään