Harri Mustonen

Happiregulaattori

29 viestiä aiheessa

Onkohan tietoa mistä koneesta tällainen happiregulaattori on lähtöisin? Jotenkin tulee mieleen Brewster tai Curtiss, mutta saattaa toki olla tuoreemmastakin lentolaitteesta, sivustahan löytyy leima vuodelta 1977.

t. Harri

20220825_152738.jpg

20220825_152813.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 tuntia sitten, Harri Mustonen kirjoitti:

Onkohan tietoa mistä koneesta tällainen happiregulaattori on lähtöisin? Jotenkin tulee mieleen Brewster tai Curtiss, mutta saattaa toki olla tuoreemmastakin lentolaitteesta, sivustahan löytyy leima vuodelta 1977.

t. Harri

Harrin happiregulaattori ei taida kuulua kumpaankaan...

Brewsterin happihengityslaitteisto:

IMG_5682.thumb.JPG.6605513f837685d4275ecd64c1e841d3.JPG

Curtissin happihengityslaitteisto:

IMG_6543.thumb.JPG.eb6efcea7ff07f9c039af27a4f38f698.JPG

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok, kiitos Raimo.

Regulaattori on käytössä yhä purjekoneessa, joten on varmaan valmistettu myöhemmin. Ihmetyttää vain, että valmistuslaatassa ei ole vuosilukua.

t. Harri

 

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
40 minuuttia sitten, Harri Mustonen kirjoitti:

Ok, kiitos Raimo.

Regulaattori on käytössä yhä purjekoneessa, joten on varmaan valmistettu myöhemmin. Ihmetyttää vain, että valmistuslaatassa ei ole vuosilukua.

t. Harri

 

 

Minusta säätimen tekstin ja numeroiden fontti viittaa myös tähän. Uudempaa tuotantoa. Koitin googlailla tuota valmistajaa ALAR PRODUCTS INC., Cleveland, OHIO, niin tuli enimmäkseen mainintoja -70-luvulta ja siitä eteenpäin.

Jukka

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

F-86:n manuaalista löytyy tuontyyppinen rekkula. Muissakin saman aikakauden konetyypeissä ilmeisesti oli saman speksin laitteita. Sabressa A-14 laite  korvattiin myöhemmissä versioissa kuvan oikeassa alareunassa olevalla D-2 mallin regulaattorilla. 

Tuon valmistuslaatan vieressä lukee MAR 1977, olisikohan valmistusajankohta maaliskuu 1977?

 

f-86 rekkula.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vastauksista!

Tästä siirrymmekin luontevasti vielä yhteen happijärjestelmän varusteita koskevaan kysymykseen. Minua on nimittäin aina joskus askarruttanut nuo suomalaisten sota-ajan maskit. Ne muistuttavat brittien D tyypin maskeja mutta tässä mallissa nenä jää ulkopuolelle. Ehkä kotimainen versio?

t. Harri

 

 

97276_7503.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Harri Mustonen
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2.10.2022 at 14.05, Harri Mustonen kirjoitti:

Kiitos vastauksista!

Tästä siirrymmekin luontevasti vielä yhteen happijärjestelmän varusteita koskevaan kysymykseen. Minua on nimittäin aina joskus askarruttanut nuo suomalaisten sota-ajan maskit. Ne muistuttavat brittien D tyypin maskeja mutta tässä mallissa nenä jää ulkopuolelle. Ehkä kotimainen versio?

t. Harri

Harrilta jälleen hyvä aihe idea! Aloitetaan Harrin laittamasta kuvasta. Pidän todennäköisenä, että lentomestari Juutilaisella on kotimainen happimaski kasvoillaan, jonka on valmistanut Lentovarustevarikko (LVV). Pari kysymystä kuvasta: Onko kuva vuodelta 1943 ja että, pystyykö mikrofonin kannessa näkyvää tekstiä selventämään? Maski-aiheisia valokuvia olisi mukava nähdä enemmänkin tässä ketjussa... Ja jotta päästään alkuun on tässä kolme liitettä vuodelta 1941:

IMG_7362.thumb.JPG.a75704215797d2b6618d46de6104aa87.JPGIMG_0918.thumb.JPG.e1eedc7744ac17f8cb8b79fd4a7d699c.JPGIMG_0973.thumb.JPG.89392acf4ec756f2981161406bf19e26.JPG

Lähde: Kansallisarkisto.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Illu Juutilaisen SA-kuva on nr 97276. Sen on ottanut tk-mies Blomberg. Alkuperäinen kuvateksti on seuraava:

"Happinaamari, missä samalla on puhelinmikrofoni.
Hirvas 1942.06.27". 

Kuvatekstiä on täydennetty myöhemmin: "Lentomestari Eino Ilmari Juutilainen, Lentolaivue 24:n 3. lentue, Brewsterin tunnus BW-364."

Tämän enempää ei kuvasta saa irti.

Ohessa samasta kuvasarjasta toinen kuvakin ja siitäkin osasuurennos.

Jukka

97276_7503.jpg

97277_7504.jpg

97277_7504 – kopio.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä toinen SA-kuva nr 89186, kuvattu Tiiksjärvellä 25.5.1942. Kuvan ottanut sotilasvirkailija V. Hollming.

Kuvaan tehty lisäys: "Lentolaivue 24:n 2. lentueen BW-384, ohjaajana kers. Urho Lehto."

Jukka

89186_15421.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten taitaa olla vähän erilainen maski talvisodan ajoilta. SA-kuvat 6026 ja 6029.

Kuvateksti sama molemmissa: "Bl-130 tähystäjä työssään Tikkakoskella.
Tikkakoski 1940.03.07"

BL-130 oli Englannista talvella 1940 tuotua pitkänokkaista ns. III-sarjaa (BL-122-133). Happinaamari näyttää erilaiselta kuin BW-kuvissa. Oliko alkuperäinen englantilainen malli?

Jukka

6029_107481(1).jpg

6026_107478.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10/2/2022 at 10.29, Jukka Nisula kirjoitti:

Minusta säätimen tekstin ja numeroiden fontti viittaa myös tähän. Uudempaa tuotantoa. Koitin googlailla tuota valmistajaa ALAR PRODUCTS INC., Cleveland, OHIO, niin tuli enimmäkseen mainintoja -70-luvulta ja siitä eteenpäin.

Tyyppinä tuo A-14 -regulaattori on kuitenkin vanhempaa perua, löytyy listattuna mm. vuoden 1951 "Index of Specifications and Related Publications Used by U.S. Air Force, Military Index" -opuksesta:

https://books.google.fi/books?id=YPmr3bMUD5YC&pg=PA103&dq=diluter+"40465-B"&hl=fi&sa=X&ved=2ahUKEwjv9enR2cb6AhVDmIsKHWnmD70Q6AF6BAgCEAI#v=onepage&q=diluter "40465-B"&f=false

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Sitten taitaa olla vähän erilainen maski talvisodan ajoilta. SA-kuvat 6026 ja 6029.

Kuvateksti sama molemmissa: "Bl-130 tähystäjä työssään Tikkakoskella.
Tikkakoski 1940.03.07"

BL-130 oli Englannista talvella 1940 tuotua pitkänokkaista ns. III-sarjaa (BL-122-133). Happinaamari näyttää erilaiselta kuin BW-kuvissa. Oliko alkuperäinen englantilainen malli?

Jukka

 

 

Englantilainen D-tyypin maski jossa varhainen E-tyypin mikrofoni, samaa mallia tuli Hurricane-koneiden mukana.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 BW:n mukana ei tullut happimaskeja. Vain kumiletku ja puinen imuke. Joten kaikki maskit pitäisi olla kotimaista valmistetta. Valokuvissa näkyvässä maskissa on koneen mukana tullut Western Electric -käsimikrofoni. Jatkosodan loppuvaiheessa radiot sovitettiin saksalaiselle lentopäähineelle.

Jussi

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo D-tyypin maskit ovat todella harvinaisia alkuperäisinä, kangasta kun ovat. Onkohan meillä säilynyt yhtään? Briteissa niistä tehdään vaihtelevan laatuisia kopioita. Tässä linkki, jossa maskin tarkempi kuvailu: https://www.historicflyingclothing.com/en-GB/ww2-raf-oxygen-masks/raf-type-d-oxygen-mask-with-type-54-adaptor-and-loom/prod_16656

t. Harri

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4.10.2022 at 10.52, Raimo Heikkinen kirjoitti:

pystyykö mikrofonin kannessa näkyvää tekstiä selventämään?

Siinä pitäisi lukea:

Western Electric USA 628 A

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

5.10.2022 at 08.04, Jussi Harola kirjoitti:

 BW:n mukana ei tullut happimaskeja. Vain kumiletku ja puinen imuke. Joten kaikki maskit pitäisi olla kotimaista valmistetta. Valokuvissa näkyvässä maskissa on koneen mukana tullut Western Electric -käsimikrofoni. Jatkosodan loppuvaiheessa radiot sovitettiin saksalaiselle lentopäähineelle.

Jussi

Muistaakseni amerikkalaisessa (väri)elokuvassa Dive bomber (1941) on mainitunlainen happi-imuke lentäjällä käytössään... Tässä filmissä vilahtaa Brewstereitä lentotukialuksen kannella.

SA-Kuvissa lentomestari Juutilaisella ja kersantti Lehdolla saattaa sittenkin olla kotimaisen sijasta ulkomaalainen hengitysnaamari kasvoillaan. Mahdollisesti Suomessa tähän Siebe Gorman-merkkiseen happinaamariin yhdistettiin Western Electric -mikrofoni. Aivan varmaa tietoa ei tästä kuitenkaan vielä ole.

IMG_5533.thumb.JPG.d1011ffdeb8a1210c7a9babf8d166905.JPGIMG_5534.thumb.JPG.36a9b55c02bacbf5d0d7e82c083345e4.JPGIMG_5550.thumb.JPG.aa496a9258aec00176c540cd788d84d9.JPGIMG_5551.thumb.JPG.81de06461750eda71d175e5ca19b7687.JPG

Lähde: Kansallisarkisto.

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Raimolta mainio löytö, kiitos!

Tässä kuvia suomalaisen LeLv 46:n Dornier Do 17Z-pommittajan miehistöstä lennolla. Filmi, josta kuvat otin, on kuvattu Noljakan työkentällä Joensuussa todennäköisesti loppukesällä 1942. Tämä TK-miesten kuvaama filmi "Kaukopommittajat tiedustelulennolla" on vuodelta 1943, Puolustusvoimain katsaus numero 68/43, ja löytyy SA-kuva-arkistosta tai finna.fi:stä. Dornierissa oli saksalaiset lentopäähineet, happinaamarit ja mikrofonit, jotka tulivat koneiden mukana.

Jukka

Dornier happinaamari.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OT:nä, sattui silmään tuo SS Carolus, jolla naamareita oli tuotu, silläkin oli aika erikoinen tarina. Suomalainen alus, jonka kanadalaiset "kansallistivat" jatkosodan aikaan 1941 itselleen ja jonka saksalainen sukellusvene sittemmin upotti Kanadan rannikolla  melko tarkkaan 80 vuotta sitten 9.10.1942.  https://uboat.net/allies/merchants/ship/2251.html

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helmikuussa 1940 Englannista lennettyjen IV-sarjan lyhytnokkaisten Blenheimien (BL-134-145) mukana tuli happinaamareita letkuineen ja pistokytkimineen. Naamareita - ilman tyyppi/malli tietoja - oli kaikkiaan 36 kpl. eli kolme konetta kohti.

______________________________________________________________________________________________________________

 

Hallinportti-näyttelyssä on esillä happilaitteiston kokonaisuus, jonka käyttöhistoria ei ole tiedossani:

IMG_3252.thumb.JPG.e5831bcc28a0ed92b0c7c908254ce041.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Lisätty kuva
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5.10.2022 at 18.25, Harri Mustonen kirjoitti:

Nuo D-tyypin maskit ovat todella harvinaisia alkuperäisinä, kangasta kun ovat. Onkohan meillä säilynyt yhtään? Briteissa niistä tehdään vaihtelevan laatuisia kopioita. Tässä linkki, jossa maskin tarkempi kuvailu: https://www.historicflyingclothing.com/en-GB/ww2-raf-oxygen-masks/raf-type-d-oxygen-mask-with-type-54-adaptor-and-loom/prod_16656

t. Harri

 

Ilmavoimamuseon näyttelyssä on yksi Hurricanen vieressä nukelle puettuna. En muista oliko kokoelmissa muita yksilöitä.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Antti Lappalainen kirjoitti:

Ilmavoimamuseon näyttelyssä on yksi Hurricanen vieressä nukelle puettuna. En muista oliko kokoelmissa muita yksilöitä.

Tässä 9.5.22 ottamani kuva.

Jukka

DSCN2350.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hurricanien mukana v.1940 toimitettiin erikoisvarusteena "12 kpl. happinaamareita 60/108". Googlaamalla en löytänyt tällaisella koodilla happinaamaria.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Tässä 9.5.22 ottamani kuva.

Jukka

DSCN2350.JPG

No, siellähän se tosiaan oli! Kävin myös kesällä, mutta meni jotenkin ohi. Hienoa, että on säilynyt ainakin yksi alkuperäinen mikkeineen.

t. Harri

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aihetta sivuten kysymys näille kaiken tietäjille:

Miten ja missä nuo happipullot täytettiin ? Ei tainnut olla AGAn vaihtopulloja ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään