Jukka Nisula

FA kuomu ja haavoittunut ohjaaja

8 viestiä aiheessa

Nyt kaivataan kovasti lisätietoa oheiseen Fiat G.50 -valokuvaan ja siihen liittyvään ilmataisteluun. Göran Bruun lähetti oheisen kuvan, jossa FA-koneen tuulilasi on rikki osumasta. Tapausta ei ole onnistuttu löytämään esim. Fiat G.50 SIH- historiikista, jossa on lyhyet konekohtaiset historiat (Keskinen-Stenman-Niska). Eli mikä koneyksilö, kuka pilotti ja milloin sattunut?

Kuvasta on olemassa seuraavat Göranin antamat tiedot: kuva on mekaanikko Erkki Haimin kokoelmista. Erkki kertoi haavoittuneen ohjaajan nimenkin, mutta se ei ole jäänyt mieleen. Ohjaamon eteen ilmestyi antenni syksyllä 1942 joten kuva on otettu loppuvuodesta 1942 tai alkuvuodesta 1943. Tukikohtana on Kilpasilta.

Seuraavat Kansallisarkiston sivut ovat Lentolaivue 26:n sotapäiväkirjasta loppuvuonna 1942 ja alkuvuonna 1943. Ensin on 1. lentueen, sitten 2. lentueen ja viimeisenä 3. lentueen yhteenvedot tapahtumista. Missään ei ole mainittu kyseistä tuulilasivauriota eikä ohjaajan haavoittumista.

Jukka

 

FA.huv.jpg

Tiedosto_99(4)_1lentue.jpg

Tiedosto 115 2 lentue.jpg

Tiedosto 116 2 lentue.jpg

Tiedosto 131 – kopio.jpg

Tiedosto_132_3_lentue.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Nyt kaivataan kovasti lisätietoa oheiseen Fiat G.50 -valokuvaan ja siihen liittyvään ilmataisteluun. Göran Bruun lähetti oheisen kuvan, jossa FA-koneen tuulilasi on rikki osumasta. Tapausta ei ole onnistuttu löytämään esim. Fiat G.50 SIH- historiikista, jossa on lyhyet konekohtaiset historiat (Keskinen-Stenman-Niska). Eli mikä koneyksilö, kuka pilotti ja milloin sattunut?

Kuvasta on olemassa seuraavat Göranin antamat tiedot: kuva on mekaanikko Erkki Haimin kokoelmista. Erkki kertoi haavoittuneen ohjaajan nimenkin, mutta se ei ole jäänyt mieleen. Ohjaamon eteen ilmestyi antenni syksyllä 1942 joten kuva on otettu loppuvuodesta 1942 tai alkuvuodesta 1943. Tukikohtana on Kilpasilta.

Seuraavat Kansallisarkiston sivut ovat Lentolaivue 26:n sotapäiväkirjasta loppuvuonna 1942 ja alkuvuonna 1943. Ensin on 1. lentueen, sitten 2. lentueen ja viimeisenä 3. lentueen yhteenvedot tapahtumista. Missään ei ole mainittu kyseistä tuulilasivauriota eikä ohjaajan haavoittumista.

Jukka

 

FA.huv.jpg

 

Kuvassa 3./Le.Lv.26:n ohjaajan vänrikki Antti Natrin FA-29 Kilpasillassa 31.5.1943.

Natri haavoittui ilmataistelussa 31.5.1943. Näin ollen alla olevaan kertomukseen on päässyt virheellinen haavoittumis päivämäärä (1.6.). Samoin Stenmanin Hävittäjälentäjät 1939-1945 kirjassa on virheellinen päivämäärä (20.5.). Em. kirjassa kerrotaan, että Natri haavoittui oikeaan käteen ja jalkaan.

IMG_3930.thumb.JPG.9019c0bf0b134deeebfad8dd613b1379.JPGIMG_3941.thumb.JPG.beb3bdf012709a49fb859362684eaf4d.JPG

FA-29:n lentokonepäiväkirjan sivulta saadaan Natrin haavoittumiseen päättyneelle sotalennolle oikea päivämäärä.

IMG_9228.thumb.JPG.633e288cff0e0fd44a72bb1e1f4407e9.JPGIMG_9229.thumb.JPG.302cac8c4b14ba096940764abc3af9e0.JPG

Lähde: Kansallisarkisto.

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Täydennystä
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Raimo! Nyt kun päivämäärä, ohjaaja  ja koneyksilö selvisi, niin kyseinen FA-29 näyttää olevan kuin olevankin mainittu myös laittamani viimeisen spk-liitteen (3/LeLv 26) viimeisenä mainintana 31.5.1943. Kun tarkemmin vielä zoomailin tekstiä, niin siinäkin mainitaan myös ”ohjaamon kuomulasit vaihdettu” sekä bensiinitankin vaihto ja rungon reikien paikkaus. Ei vaan osunut itselleni silmään, ja kun ohjaajan saamia vammoja ei myöskään mainittu spk:ssa ollenkaan. 

Nopeastihan tämä kuitenkin selvisi!

Jukka

1E7E0BAB-A437-45CF-8573-3F6D6F06EDCB.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun tämä ”keissi” on selvä, (kiitos eritoten Raimolle löytämistään dokumenteista) niin löytyihän tästä ilmataistelusta myös maininta Carl-Erik Bruunin kirjasta Hävittäjälentolaivue 26. Sivulla 175 (uusi painos) on oheinen teksti, josta käy ilmi, että Natrin oikea käsi (ranne) loukkaantui niin pahoin osumista, että sitä jouduttiin lyhentämään. Laitan tekstin Göran Bruunin luvalla, joka tämän isänsä kirjasta poimi.

Jukka

0B2EBAC7-4B4C-494F-9882-1B4B8CCD8509.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tunsin Antti Natrin (1922-1973) sukulaisen. Sukulainen muisti tämän tapauksen, ei ole aiempaan kuvaukseen lisättävää. Hän tosin mainitsi, että vastustajan kone olisi ollut Airacobra. Antti Natri valmistui kemian diplomi-insinööriksi, oli syntynyt Sortavalan maalaiskunnassa 1922. Natri toimi sodan jälkeen OTK:n ("vasemmistolainen" osuusliike) palveluksessa pääkaupunkiseudulla. Hän oli mm. OTK:n osuusteurastamon päällikkö.       

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko Simo sinulla tietoa, loppuiko Natrin lennot Ilmavoimissa tähän haavoittumiseen? Sehän oli vakava kuitenkin, kun käsikin operoitiin lyhyemmäksi. Ainakin Carl-Erik Bruunin koostamassa LeLv 26:n miehistöluettelossa hänen viimeinen palveluspäivänsä laivueessa olisi ollut haavoittumispäivä 31.5.-43.

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole tarkempaa tietoa tuosta asiasta Natrin sukulaisen aiempien puheiden perusteella. Ehkä palvelus loppui haavoittumiseen. Täytyy kysyä, jos näen tuota henkilöä vielä.   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10.10.2022 at 20.07, Jukka Nisula kirjoitti:

Onko Simo sinulla tietoa, loppuiko Natrin lennot Ilmavoimissa tähän haavoittumiseen? Sehän oli vakava kuitenkin, kun käsikin operoitiin lyhyemmäksi. Ainakin Carl-Erik Bruunin koostamassa LeLv 26:n miehistöluettelossa hänen viimeinen palveluspäivänsä laivueessa olisi ollut haavoittumispäivä 31.5.-43.

Jukka

Kyllä ura ilmavoimissa päättyi tuohon haavoittumiseen. Res.vänrikki Antti Natri siirrettiin 17. Sotasairaalaan 10.6.43. Stenmanin Hävittäjälentäjät 1939-1945 kirjan mukaan "Hän vapautui sairaalahoidosta 12.7.46."

IMG_2176.thumb.JPG.3384938491be66efa284cbd5f537026b.JPGIMG_5738.thumb.JPG.d554e4b2a9e7839b2c31792450d7c325.JPG

Lähde: Kansallisarkisto.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään