Petri Lehtovirta

Ilmavoimaa - Airpower 2022 - lentonäytös kuvaraportti

14 viestiä aiheessa

Syyskuun alussa Itävallan Zeltwegissä järjestettiin Airpower -nimellä kulkeva lentonäytös, joka oli tänä vuonna erästä Euroopan suurimmista. Paikalla oli tänä vuonna yli 200 sotilas- ja siviililentokonetta.

D71_8354.JPG.35e8764075969a78d265c0de283a11be.JPG

Tapahtumaa on järjestetty muutaman vuoden välein, edelliset olivat 2016 ja 2019.  Tuonnehan oli nyt päästävä, kun edellinen vuonna 2019 pidetty jäi valitettavasti välistä aikatauluteknillisistä syistä. Toinen pieni ongelma on sijainti - matkaa Zeltwegiin on pääteitä pitkin yli 200 km Wienistä. Ja melko pitkä matka muistakin vähän suuremmista kaupungeista. Kaikki varteenotettavat majatalot olivat 100 km säteellä täynnä jo vuosi ennen tapahtumaa. Toki tarjolla oli junia aina Wieniä myöden, mutta kun tarkoitus oli samalla reissulla tarkastaa pari muutakin kohdetta, niin tarvittiin vuokraamosta nelipyörä alle.

20220902_104531.JPG.d6a30517428317d62aa5b678019fd804.JPG

Säät olivat suosiolliset ja siten yleisömäärä oli valtava. Virallisen tiedon mukaan noin 275 000 katsojaa nautti lentonäytöksestä kahtena päivänä, perjantaina ja lauantaina. Yleisöaluetta oli runsaasti, kartasta mittailtuna yhteensä noin 50 hehtaaria ja etureunan aidan pituus oli noin 1,2 km. Tapahtuma oli ilmainen mutta etäpysäköinti oli maksullinen ja vaati ennakkoon ostetun lipun.

Airpower_Map.thumb.JPG.7e26a538ef42845ef395175ca56c164f.JPG

 

Tapahtumapaikkana oleva Zeltwegin pikkukaupungin kupeessa oleva sotilaslentokenttä, nimeltään Fliegerhorst Hinterstoisser (ICAO: LOXZ), rakennettiin vuosina 1936–1938 Itävallan ilmavoimille. Sodan jälkeen venäläiset valtasivat kentän joksikin aikaa, kunnes hallinta siirrettin liittoutuneiden kesken RAF:lle 1947. RAF lopetti kentällä operoimisen vuonna 1955 ja hallinta siirtyi Itävallalle itselleen. Nimi Hinterstoisser tulee itävaltalaiselta Franz Hinterstoisserilta, joka lensi vuonna 1902 Alppien yli kuumailmapallolla kaasupallolla Salzburgista Zeltwegin tuntumaan.

Vaikka Airpower on ensisijaisesti lentonäytös, oli siellä tänä vuonna paljon puolustusalan yrityksiä esittelemässä tarjontaansa.

D71_6755-Pano.JPG.4ca4634412f45e5e4545c8052143cdb1.JPG

Aero L-159T-1 Alca
6047
Serial 156047
T1 on harjoituskone-muunnos

 

Esimerkiksi tsekkiläinen Aero Vodochody esitteli L-39NG -harjoituskonetta, jolle Itävalta olisi suosiollinen asiakas - etenkin siksi, että maa joutui lopettamaan pari vuotta sitten Saab T-105 harjoituskoneiden käytön niiden tultua elinkaarensa päähän. Italialainen Leonardo puolestaan oli tuonut paikalle M-346 Advanced Trainer koneen samassa tarkoituksessa.

D71_6765-Pano.JPG.e708e3ec08bbeb50a14c7ea189cb48ee.JPG

Aero Vodochody / Aero L-39NG Albatros
0476
Serial 167004
Koneessa on alkuperäisen L39:n venäläisperäinen Ivchenko AI-25 korvattu Williams International FJ44-4M ohivirtausmoottorilla.

 

D71_6749-Pano.JPG.04830cc87601823f7a1ab5fbf6e9b4d7.JPG

Aero L-39CM Albatros
5254
Serial 915254
Slovakian Ilmavoimat

 

D71_6751.JPG.b9c6aeb24299c56ecbbb83a7b03e1600.JPG

Yksityiskohtana edellisestä

Otto Smik (s. 1922 – k.1944) oli Tsekkoslovakialainen hävittäjä-ässä Iso-Britannian ilmavoimissa. Syntynyt Georgiassa ja muuttanut nuorena Slovakiaan.. Hän liittyi vapaaehtoisena palvelukseen 1940 ja jatkoi koulutuksessa vuoden 1942 loppuun saakka.Maaliskuun 1943 ja kesäkuun 1944 välisenä aikana hän sai pudotettua 13 Luftwaffen konetta. Heinäkuussa 1944 hän lisäksi pudotti kolme V-1 ohjusta. Lokakuussa 1944 hänet ammuttiin alas Alankomaiden alueella, mutta onnistui välttämään vangiksi jäämisen ja pakenemaan omien puolelle. Seuraavalla kerralla ei onni ollut enää myötä; hänet ammuttiin alas uudelleen Alankomailla ja tällä kertaa viikatemies vei omansa.

D71_6767-Pano.JPG.4437aac89f86344d4108be1a143413a9.JPG

SIAI-Marchetti S211
I-MJET
Serial  041/02-030

Konetta valmistettiin vuosina 1981–1994
Tämä yksityisrekisterissä oleva yksilö on aikanaan palvellut Singaporen ilmavoimissa

 

 

D71_6771-Pano.JPG.3989a9c901163b5857d3a8a0cf97a39d.JPG

Aero L-29 Delfin
OM-FLP
Serial  194434

 

D71_0249.JPG.96a0824dbc36bdf5056c8ab2979e8e3e.JPG

Commonwealth CA-12 Boomerang
NX32CS
Serial:    A46-139  /  46139

Boomerang on Australiassa valmistettu hävittäjälentokone. Se oli jatkokehitetty North American NA-33 -koulutuskoneesta. Konetta valmistettiin vuosina 1042-1945 yli 200 kappaletta Australian Ilmavoimille. Kone on hollantilaisomistuksessa ja on kiertänyt valikoituja Keski-Euroopan näytöksiä vuodesta 2015 alkaen.

Tässä mennään yhdessä JAKin kanssa

D71_0308.JPG.d88e312c7070c8e94cb2970549f26c66.JPG

Maanäyttelyssäkin oli Jak:

D71_6705.JPG.6bdb560dccf342c0830b8ef6b875ce07.JPG

JAK-11 / LET C.11
D-FYII
Serial  171312

Huomaa villisika pitotputkessa!

 

Tapahtuman eittämättä eksoottisin vierailija oli kiinalainen Y-20-rahtikone. Lentokoneen saapumisesta ilmoitettiin vasta 25. elokuuta. Tämä oli ensimmäinen koneen vierailu lentonäytöksessä Euroopassa ja vasta toinen vierailu Euroopassa. Aiemmin tänä vuonna samanlainen kone kävi Serbiassa.

20220902_105837.JPG.0f4f4f2842208f88d87d8a3cd2d920c6.JPG

Xian Y-20A Kunpeng
Reg: 20241
China - Air Force

Konetyypin ensilento on tapahtunut 2013.

Koneen vierailusta voi vetää yhteyden siihen, että Itävallan jo-60-luvun lopulta peräisin olevat Hercules -kuljetuskoneet ovat elinkaarensa päässä ja Itävalta on miettimässä kuljetuskoneiden hankkimista. Liittoutumattomana maana Itävälta oli Kiinalle poliittisesti sopiva paikka tuoda kone esille.

Brasilialainen Embraer esitteli maanayttelyssä C-390 Millenium -kuljetuskonetta. Brasilialainen kone on jo valittu Portugalin, Unkarin ja Alankomaiden uudeksi kuljetuskonetyypiksi.

20220902_111946.JPG.a6d3cbb0d9c13d56b9872708912638e5.JPG

Embraer KC-390 Millennium
PT-ZNG
Serial: 39000003

Embraerin ensilento  tapahtui 2015

 

Eurooppalainen Airbus esitteli maanayttelyssä sekä pienempää C-295, että suurempaa A400M kuljetuskonetta.

20220902_111911.JPG.9dad3af1f9b5b4835c7c1a3169c1370e.JPG

Airbus C295W
EC-001 photos
Serial: S-163

D71_6664.JPG.bfe42a63ce6b49dca8c3afeb05291d9d.JPG

Tässä koneessa on peräsimessä erikoismaalaus kaikkien toimitettujen C295 -koneiden saavuttamaa puolen miljoonan lentotunnin rajapyykkiä. Suomen lippukin löytyy!

 

D71_6677.JPG.2028489b9da48064a49ba1b50ed3a844.JPG

Airbus A400M-180
54+14
Serial: 061
Tämän yksilön ensilento 18.9.2017

Saksa on tilannut kaikkiaan 53 konetta.


Ohjelma oli kumpanakin päivänä periaattessa sama, mutta tämä seuraava vieras pistäytyi vain lauantaina:
D71_0285.JPG.45c6b3fe644e877cdfb197b3a837c922.JPG

Itävallan sotilaspoliittiesesta neutaarisuudestaan huolimatta Yhdysvaltain ilmavoimien strateginen pommikone B-52H Stratofortres teki näytöksen toisena päivänä ohilennon. Kone kuului USAF:n 23. lennostoon, jonka koneita on ollut kesällä sijoitettuna RAF Fairfordin tukikohtaan Iso-Britaniaan.

D71_0337.JPG.d33044c7ee26ebadb7f54f31ccd3d07a.JPG

Boeing B-52H Stratofortress
23rd Bomb Squadron "Bomber Barons"
Serial: 464388
Valmistusvuosi 1960

23rd Bomb Squadron "Bomber Barons" kotitukikohta on  Minot Air Force Base, North Dakota

Ainoana käytössä olevana B-52 -versiona oleva B-52H tulee säilymään vahvuudessa vuosien 2045-2050 paikkeille. Jäljellä olevat 76 H-mallin konetta tulevat saamaan Rolls-Royce BR725 ohivirtausmoottorit päivitysohjelmassa.

 

D71_0342.JPG.c26e2be914a8558c39e5142f95e9ede4.JPG

Kärkiväli: 56,4 m. Siipi näyttää suurelle, mutta se on pinta-alaltaan samaa kokoluokkaa kun esim A330:ssä. Taka-ampumot poistettiin koneista 90-luvun alussa.

 

D71_6774.JPG

Pilatus PC-12/47E
280
Serial:1898
Irlannin ilmavoimat

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itävallan poliittisissa päätöksissä on ollut paljon hitautta viime vuosikymmeninä, poliittinen neutralius on estänyt suuria liikkeitä, ja asioita vatvotaan vuosikausia.

D71_8466.JPG.1888f37e6ab139875fce84ccb1c4ded8.JPG

Aérospatiale SE3160 Alouette III

Näin on tapahtunut myös helikoptereiden uusimisen kanssa.  Näytöksesen alussa esiintyi kaikkiaan yhdeksän Alouette III -helikopteria, jotka ovat olleet käytössä jo 50 vuotta (hankinta 1967-1969). Niiden korvaajaksi on tilattu 18 kpl Leonardo AW169M -koneita, mutta niiden toimitus on viivästynyt. Kuuluipa paikan päällä yleisön äänekkäitä mielipiteitä paikalla olleiden poliitikkojen liikkuessa, "missä uudet kopterit ovat?".

D71_8415.JPG.752b23e892df16fe5a810451e1765da7.JPG


Avajaisohjelmana nähdyssä esityksessä yhdeksän Alouette III -helikopteria kantoivat kukin yhden Itävallan autonomisen osavaltion (Länder) lippua. Helikopterit leijuivat yleisön edessä useita minuutteja, itävaltalaisen säveltäjän Tristan Schulzen sinfoniaan "Vibes in the Sky" soidessa.

 

D71_8520.JPG.bbc94f680a4ada508ce2054f2be538e8.JPG


AgustaWestland AW-169MA
EI-108
Serial: 69115
Italian Army Aviation

AgustaWestland  AW-169 , noin 10 matkustajaa,  on periaatteessa alaspäinskaalattu AW139 johon menee noin 15 matkustajaa max.
Ensilento tyypillä oli vuonna 2012 ja sen jälkeen kauppa on lähtenyt hyvin käyntiin, toimituksia on jo noin 140 kopterin luokkaa.

 

D71_7409.JPG.e8a3dcfbba94a781ad2ac2df38a5972f.JPG

Eurocopter EC665 Tiger
Alunperin panssarintorjuntaan tarkoitettu kopterityyppi muunnettiin monitoimisemmaksi, saaden ominaisuuksiinsa tiedustelu- ja tulitukiominaisuuksia. Ensilento oli vuonna 1991. Käyttäjämaina ovat Saksa, Ranska, Espanja sekä Australia.

 

D71_9777.JPG.b42de62227789502e478ed23cf64c491.JPG

Tsekin erikoismaalattu The Alien Tiger -
Mi-35/24V
joka nähtiin myös Porin näytösessä aiemmin tänä vuonna.
Erikoismaalaus tehtiin jo vuonna 2016

 

D71_7768.JPG.e15f7bfd68e5d77be2e697ad9f25247e.JPG

Unkarin ilmavoimien Mi-24P

 

D71_7734.JPG.0418edd0c8dc82a588b34c9c32c3374e.JPG

Jatkuu kunhan ehditään...

D71_8260.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta
lisätty linkki
9 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

D71_6711.JPG.7eef25ff79a33da77c51ec020d6e4671.JPG

Pilatus PC-7
T7-FUN   (San Marino)
Serial: 317
PC-7:n tuotanto alkoi 1966 ja jatkuu yhä, yli 600 toimitettua konetta. Sukkela sukkula on kyseessä, max speed 222 kn / 412 kmh.
Vauhdin takaa 1 × Pratt & Whitney Canada PT6A-25A potkuriturbiini, 410 kW (550 shp)

 

D71_6701.JPG.96ba44c573a831f7060836c57b58846b.JPG

CESSNA 170
N2668V
Valmistusvuosi 1948
Omistaja: Luftsportverband Salzburg
Serial: 18178

Cessna 170 on  kevyt yksimoottorinen yleisilmailukone, jota Cessna Aircraft Company valmisti vuosina 1948-1956.
Tässä on erityisen kaunis yksilö!

 

D71_6715.JPG.8fa54a87df7435bc388bbffa804bfb00.JPG

Beechcraft Beech 17 (C-43/GB/JB)
Reg: N69H
Serial:. 4896

Beechcraft 17 oli ensimmäinen yhdysvaltalaisen lentokonerakentaja Walter Beechin vuonna 1932 perustaman Beechcraft-tehtaan valmistama lentokonetyyppi. Kone oli umpiohjaamolla varustettu kaksitaso. Sarjavalmistus alkoi vuonna 1934. Beechcraft 17 -mallia rakennettiin kaikkiaan yhteensä 781 konetta vuoteen 1948 asti.

D71_6718.JPG.9524ab4faa036f4bbbe909014d53f556.JPG

De Havilland DH-89A Dragon Rapide
Serial 6853
Reg: D-IKFG

Valmistettu vuonna 1942  Brush Electrical Engineering Company Limited Falcon Works at Loughborough in Leicestershire -tehtaalla. On siinä nimi!
Entisöity  --> 2005

 

D71_6725.JPG.7dabe5ba7145295f323c7aa31db679ba.JPG

Zlin Z-526ASM Condor
D-EWXA
Serial  1026
Kone on valmistettu vuonna 1967

 

D71_6698.JPG.9517f177023dbe24c18295220ccb7e7c.JPG

Bell 47G-3B
D-HICE
Serial: WA327

Kopterityyppin ensilento oli jo joulukuussa 1945, Bell 47:sta on tuotettu peräti 5,600 kappaletta.


D71_6704.JPG.3152a1d890e1be8bd23ea01c9c364bdf.JPG

Dornier Do-27A4
D-EEPN
Operoija; Luftsportring Laupheim
Serial: 395

Koneita on tuotettu vuosina  1955–1965 yhteensä  571 kappaletta.

Huomionarvoista on sakkausnopeus, 58 km/h ( 31 kn)

 

D71_6707.JPG.c3ce0cb88428c1d8d81ebb8d8de9f1b8.JPG

North American T-28C Trojan
D-FUMY
Serial: 252-9
United States Navyn valmistusnumero 146246  vuonna 1957, siviilirekisteriin 1979, Tullut Saksaan vuonna 2010.

 

D71_6710.JPG.5e6e865fad0ef982e699c01a2093c887.JPG

Pilatus P-3 HB-RCO
Serial:    486-35
Operoija on Fliegermuseum Altenrhein

Ensilento 17.3.1959

 

D71_6713.JPG.e5b02c2a7d943f031075ec5a39e23975.JPG

North American T-6G Texan "Miss Goosebay"
N6593D
Serial: 168-471
US valmistusnumero 42-43899

Valmistettu 1943 Dallasissa Texasissa

Palveli United States Air Force (USAF)  3. toukokuuta 1943  alkaen vuoteen 1948.Toukokuussa 1951 North American Aviation modifioi koneen tuoreempaan “G”-standardiin ja jatkoi palvelusta USAF:n käytössä vuoteen 1957.Täydellisesti restauroitu vuonna 1994. Näytti voittaneen aikanaan muutaman palkinnon Oshkoshissa.

 

D71_6721.JPG.d69fa3852585d3e3b15e5c43ae942434.JPG

Hawker Hurricane Mk2B
AG244 /  G-CBOE
Serial:    CCF/R30040

Kanadassa rakennettu Mk. XII joka palveli aikanaan Kanadan Ilmavoimissa. Restauroitu Classic Aero Engineering/Phoenix Aero Service:in toimesta Thruxtonissa.
AG244:n metallinharmaa maalaus vastaa Rodesian ilmavoimien kaaviota.

Tämä on se sama koneyksilö, joka puolen vuosikymmentä sitten lenteli pari kesää Suomessa sota-ajan maalauksessa, sinivalkoisilla hakaristeillä koristettuna.

 

D71_6722.JPG.f58b1af7fcc27fb117d2e9f5a133a3e4.JPG

Nord 1002 Pingouin II
D-ELLM photos
Serial: 088

Kone on lisenssillä Ranskassa tehty Messerschmitt Bf 108 Taifun, mutta Renault -moottorilla.
Tämä yksilö on valmistettu 1945

 

D71_8505.JPG.2ea6930e7b9c930b05a8ee223b54d173.JPG

Itävallan Ilmavoimien Pilatus PC-6 Porter

D71_8475.JPG.53f810e726e101722f41bfb432321523.JPG

Kolme Itävallan Ilmavoimien Pilatus PC-6 Porter -konetta piirtävät Itävallan lipun värit.


Jatkuu taas kun ehditään! :)

 

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta
6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yllättävästi paikalla oli ainoastaan yksi DC-3:

20220902_110808.JPG.8eb3b1484def1671bc28bdc2525ffcde.JPG

Douglas DC-3C / Douglas C-47A Skytrain
Reg: N249CM
Serial: 11926  (42-92157)
Operoija: Morlock Aviation

Aloittanut palveluksen ensin US Army Air Forcesissa, myöhemmin siirretty Royal Air Forcelle ja sitten South African Air Forcelle. Sotilasuran jälkeen siirtynyt safarilennätyksiin tunnuksella ZS-NTE. Vuonna 2015 siirretty Eurooppaan siviilireksiteriin ja sai tämän vanhan Aer Linguksen maalauskaavion vuonna 2017.

Kone esiintyy saksalaisessa Steel Buddies - Stahlharte Geschäfte tosi-TV -ohjelmassa, jossa hankitaan, korjataan ja ajellaan vanhoilla US Armyn vehkeillä ympäri maailman.
 

D71_6672.JPG.f8149c3bd7e6483c09eaa5209a30e394.JPG

 

D71_6669.JPG.52a7dcd879f2c5e243289a1f605baf45.JPG

 

Jatkuu taas pian.

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatketaan Itävallan kalustolla

D71_0167.JPG.70ba6c0d5645cc6847e20dff2d337406.JPG

Lockheed C-130K Hercules
8T-CB
Serial:  382-4256

 

D71_0206.JPG.9e3fbcfd1e3bdc4c415e5a8650408e23.JPG

Itävallalla on näitä koneita kolme kappaletta ja ne alkavat olla elinkaarensa päässä. Tämän koneen valmistusvuosi on 1967 :o

 

D71_7388.JPG.03339a1db784059c9bae7a89d672c921.JPG

Itävaltalaista sotilaslentokoulutusta esitteli 4 x PC-7 Turbo Trainerin ja kolmen Diamond DA40:n yhteinen muodostelmalento.

 

D71_7795.JPG.5a950838100df42d0b7399396fa3ab0d.JPG

Pilatus PC-9M Hudournik
L9-68
Serial 641
Slovenia - Air Force
Maan aikanaan tilaamista 12 koneesta on jäljellä 9 yksilöä, kolme on tuhoutunut onnettomuuksissa.

 

Naapurimaasta Kroatiasta oli mukana The Wings of Storm

D71_8782.JPG.5bd8fe53cc270aefd9d313e532a6b5f7.JPG


The Wings of Storm,  joka paikallisella kielellä taipuu muotoon Krila Oluje, Kyseessä on Kroatian ilmavoimien taitolentoryhmä. Koneilla heillä on Pilatus PC-9M:t.

D71_8859.JPG.f7368035f8a2bc6e47daac7d352f02c1.JPG


Toisesta lähinaapurisdta, Sveitsistä oli mukana tietenkin Patrouille Suisse

D71_9962.JPG.769bded0e91b0a640764f09266973fcf.JPG

Patrouille Suisse on Sveitsin ilmavoimien vuonna 1964 perustettu taitolentoryhmä ja sen lentokalustona on kuusi  Northrop F-5E Tiger II:ta.

D71_0020.JPG.3a395a1fe37c03db73e4b90873a0b418.JPG

Parhaimmillaan 80-luvun alussa Sveitsillä oli tätä tyyppiä kaikkiaan 98 kappaletta, mutta nyt vahvuudessa on enää reilut parikymmentä, joista kuusi Patrouille Suissella. Viime vuosikymmenellä maassa suunniteltiin koneiden käytöstäpoistamista Saab Gripen hankinnan myöstä vuoden 2018 paikkeille, mutta Saab -hankinta keskeytyi kansanäänestykseen. Niinpä myös F-5E Tiger II käyttö jatkuu edelleen.

 

D71_9974.JPG.09794e02bcfa6186325c3de3bfad0ede.JPG

 

D71_0026.JPG.b194a0ee4ec031b695fb63aef05e9329.JPG

Patrouille Suissen miehinstön jäsen #19 on ryhmän maskottina oleva Capt Flat Eric «Flatty». Flattyllä on muuten oma Instagram -tilikin, tunnuksella "flatty_ps". Tässä Flatty on #2 kapteeni S. Wetlin kyydissä.

D71_0028.JPG.bf40cd350550719eb161354a66feab03.JPG


Italiasta vastaavaa osastotaitolentoa tarjoili Frecce Tricolori:

D71_7619.JPG.801a66fa53d3d9570e69894eff736828.JPG

 

D71_0494.JPG.e9aba1aebf67380718d01d5c4d7fc5d3.JPG

 

D71_7450.JPG.0046d8c69a66cafffb206c96e85c2341.JPG

Frecce Tricolori Italian ilmavoimien taitolentoryhmä. Ryhmä on perustettu vuonna 1961. Ryhmä käyttää Aermacchi MB-339 harjoitushävittäjiä. Lähtö suoritetaan kahtena 5-koneen ryhmänä.

D71_7503.JPG.ed80d06eb34d8c772af25f472ca47e92.JPG

 

D71_7554.JPG.07b576a00055f69d39087c5e03d9d172.JPG

D71_7602.JPG.87671403d9e748c8925a88bbe629c8bb.JPG

 

Frecce Tricolori esiintyi Suomessa viimeksi vuonna 2014 Oulun päälentonäytöksessä.

D71_7523.JPG.fdb6e38c11421dc2810ab50cfabdfd61.JPG

Jatkuu kohta

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta
6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saab Gripeneitä oli paikalla Ruotsista ja Unkarista.

D71_0378.JPG.da7e32f0834b64e36a8ed908ef44d52f.JPG

SAAB Gripen C Swedish Air Force 223 -demo

D71_8599.JPG.3e2aea9481a9dcb9a018888f110d1632.JPG

D71_7334.JPG.e5b4b95175d53c194d4450d01608b395.JPG


sekä vastaavat esittelyt Unkarin joukkueelta:

D71_8666.JPG.8d4f2f1d51684e8ce133b1eb23ff4f61.JPG

Ensimmäiset Gripenit saapuivat Unkariin vuonna 2006 ja niitä on vuokrattuna kaikkiaan 14 konetta, 12 C-versiota ja kaksi  kaksipaikkaista D-versioita.

D71_6785.JPG.323debeec6ae38e8601b7cacce0ad758.JPG

Maanäyttelyssä oli toinen Unkarin Gripen C.

 

Missäpä näytöksessä ei olisi muutamaa Lockheed Martin F-16:tta

20220902_114018.JPG.bd38f9e9e52255d3d952090150c73ba8.JPG

General Dynamics F-16AM Fighting Falcon
Reg: J-055
Serial #: 6D-138
Netherlands - Royal Air Force

Alankomaat on vuosien varrella hankkinut peräti 213 kappaletta eri version F-16 koneita, joiden hankintavuodet ovat olleet välillä 1979-1992. Osa koneista on myös koottu paikallisesti.

D71_6789.JPG.a5fe550f24ae170f2f0acd214b31efdf.JPG

Lockheed Martin - F-16C Fighting Falcon
serial: 92-014
Turkey - Air Force

D71_9426.JPG.ea3bd243085d9667ee587c4e059559eb.JPG

Lockheed Martin F-16V Block 72
Kreikan ilmavoimat

D71_9447.JPG.874b1b322484f4e20fb2d1e4e7007876.JPG

Kreikan koneet on päivitetty aiemmasta Block-50/52 versiosta -72 versioon vuodesta 2017 alkaen, jolloin sovittiin kaikkiaan reilun 80 koneen päivittämisestä. Osassa koneista on koneen selkään asennetut ns "conformal" lisätankit, kuten tässä "Zeus" Demo Teamin koneessa.

D71_9526.JPG.f527c86959a1ddb127e3bf2a62b886f4.JPG
Zeus peukuttaa.

Sitten vielä pari dinosaurusta:

20220902_113923.JPG.6b69210549ce1e1cef14b37d6733c52a.JPG

Suhoi Su-22M4 Fitter K
Reg: 509 
Poland - Air Force
Serial: 62

Puola on viimeinen Euroopan maa, jossa on vielä Suhoi Su-22 käytössä. Nämä koneet on valmistettu vuosina 1983 - 1990, ensimmäiset saapuivat Puolaan 1984. Tiettävästi noin 18 konetta on vielä käytössä. Muualla maailmassa Su-17/20/22 perheen koneita on vielä käytössä Angolassa, Vietnamissa, Syyriassa ja tietenkin Pohjois-Koreassa.

 

20220902_114236.JPG.720d203be3d393a6a66c622cc973a1ea.JPG

McDonnell Douglas - F-4E Phantom II   (päivitetty versioon F-4E-2020)
73-1023
Turkey - Air Force
1023 (MSN 4576)

Kone on toimitettu Turkille marraskuussa 1974.

D71_6735.JPG.5715767a0dabf30b6849aecd9b3a8d1e.JPG

Koneen sivuperäsimessä on räyhäkkä maalaus "Tribuutti vanhoille Phantom-hävittäjille".

 

Niin alkavat myös Tornadot olla katoavaa perinnettä:

D71_6779-Pano.JPG.21dda30ead29af653ec84e4fb03a6d3d.JPG

Panavia Tornado IDS
Reg: 45-13
Serial: 535/GT049/4213
Germany - Air Force

Kone on valmistettu vuonna 1986.

D71_8321.JPG.caefcbd061bb06b1992bd0f1fb624f2e.JPG

Panavia Tornado IDS
43-25

Taktisches Luftwaffengeschwader 51 "Immelmann"
Saksan ilmavoimien taktinen tiedustelulennosto. Lennosto on nimetty ensimmäisen maailmansodan lentäjä-ässän Max Immelmannin mukaan.
Lennosto toimii Pohjois-Saksassa, Schleswig-Jagelin tukikohdassa, lähellä Tanskan rajaa.

 

Päivän päätteeksi nähtiin vielä "Tiikeriosasto", jossa oli Unkarin Gripen, Saksan Tornado sekä Eurofighter, Itävallan Eurofighter ja The Flying Bullsin Alpha Jet.

D71_8182.JPG.d110587310511da23645ce02d82030ad.JPG

Hahaa - ei olla vielä lähelläkään loppua!

D71_8740.JPG.b289b39c3a06504b08b061da816753ca.JPG

 

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta
6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos sveitsiläiset ovat saaneet hävittäjähankintaprosessin etenemään monen vaiheen jälkeen, niin Itävallassa draama on ollut vielä kertaluokkaa suurempi:

D71_7032.JPG.9e4a41d828a978e0e7c35e05e1e60c17.JPG

Kun SAAB Drakeneista aika jätti 2005, niin Itävalta joutui vuokraamaan  12 x F-5 Tiger II Sveitsistä ettei maa jäänyt kokonaan ilman hävittäjäkalustoa.

D71_7054.JPG.cd4426516d88bfe10fc38b30720049ae.JPG

D71_7121.JPG.6954e441a0f25381842a15faaf830f46.JPG

Eurofightereiden ensimmäiset toimitukset olivat vasta vuoden 2009 syksyllä. Koneiden käyttökustannukset pitivät yllä keskustelua konehankinnan järkevyydestä ja naulaksi kaiken päälle tuli korruptioepäilyt, jotka Airbus Defence myöhemmin myönsi. Itävallan puolustusministeriö asetti toimikunnan pohtimaan ilmapuolustusratkaisuja ja ryhmän päätös ehdotti Eurofightereiden korvaamista jollakin edullisemmalla.Indonesia tarjoutui ostamaan koko 15 lentokoneen laivaston vuonna 2020, mutta tilasi tänä vuonna 42 Rafalea Ranskasta ja 36 F-15 Eaglea Yhdysvalloista.

20220902_115855.JPG.ffec8140bc1913dc72fa0fbf610aba40.JPG

D71_8999.JPG.09aae8dabcbb9b9428f0864d70730939.JPG


Itävallan Eurofighterit lentävät edelleen, eikä ole selvää, jäävätkö ne varhaiseläkkeelle vai eivät. Se on selvää että ne ovat vanhenemassa vauhdilla, koneet ovat tranche 1, ja siinä mielessä auttamatta happanemassa, ellei koneita päivitetä. Muut maat, joilla vielä on tranche 1 koneita käytössä ovat jo päättäneet tulevaisuuden ratkaisuistaan.

D71_9000.JPG.edf7a6e87b9982d270a503be4fa8fc56.JPG

D71_9023.JPG.9619bdc175aaf5c8157a1f094d2ca24c.JPG

Eurofighter Typhoon EF2000
Reg: 7L-WC
Serial: AS0003
Airline: Austria - Air Force

D71_6788.JPG.27062af98c55b725762c6460f3d8eaad.JPG

Kone kuuluu TaktLwG 74 -laivueelle jonka kotikenttä on Neuburg ETSN. Laivueella on ollut Eurofighter käytössä vuodesta 2006 alkaen jossa se korvasi  McDonnell Douglas F-4F Phantom II:t. Saksalla on kaikkiaan ollut 143 Tranche 1 ja Tranche 3 -kehitysversion konetta, joista vain kaksi on menetetty. Tranche 4 -koneita on tilauksessa 38 kpl ja lisäksi on tarkoitus hankkia ainakin 15 kappaletta uutta ECR-kyvykästä versiota.

D71_8336.JPG.f6f0a9d9650c4d67cb86d088ccd57ac0.JPG


Mainittakoon, että Eurofighterin lakikorkeus on virallisen tiedon mukaan HX-hankkeessa mukana olleista kandidaateista selvästi korkein, peräti 19,812 m (65,000 ft).

 

20220902_120133.JPG.a17d7935c588d629a418a94d78878999.JPG

Eurofighter EF2000(S)
Reg:     MM7324
MM7324 (36-41)
c/s special 'NTM 2022 Tiger Meet Araxos' livery
Italian Air Force

 

Serbiasta tuli vielä eräs historiallinen vieras

D71_9609.JPG.cf491ff213a344a1cbdb27131efca3d7.JPG

Soko Galeb G2
23170
YU-YAB

D71_9644.JPG.a01c90446caff65eb9ea2c912c99b15f.JPG

SOKO G-2 Galeb on ensimmäinen Jugoslaviassa omana tuotantona valmistettu suihkumoottorikäyttöinen sotilaslentokone. Kone on suihkuharjoituskone, jota voidaan rajoitetusti käyttää kevyenä rynnäkkökoneena ilmataisteluihin. Konetta tuotettiin vuosina 1965–1985  yhteensä noin 250 kappaletta.


Otetaan siivelle lohikäärme

D71_9537.JPG.a942c17d1d4a28ba01f6c6627865d9bc.JPG

 

D71_9595.JPG.408d125bd274a9b44ea2fb4595a5ad91.JPG

Saab Sk 35C Draken.
Serial: 35810

F-16 joukko-osasto on aikanaan toiminut Uppsalassa, Upplands flygflottilj.
Konetta lennättää Swedish Air Force Historic Flight -yhdistys.

D71_9619.JPG.528d100a53e4b36ae990f04f614c8c32.JPG

Itävaltalaiset pitävät yhä Drakenista, olihan se pitkään maan hävittäjäkaluston selkäranka.

 

D71_9627.JPG.5f1e3df5500abfbf253ad4de6fffcea5.JPG

 

Rautaesiripun toisella puolella oli vastaavasti seuraavaa:

D71_8967.JPG.f194e44b17f9733b09b9066631272230.JPG

PZL-Mielec Lim-2 
602
Serial 1B006-02
SP-MIG

D71_8939.JPG.4997a694f3fad1f23fd3c651e1478644.JPG

Lim-2 on Puolassa lisenssivalmistettu MiG-15bis, joka taas oli alkuperäisen MiG-15:n hävittäväversion monilta osin parannettu versio.
Puolassa valmistettiin 500 konetta vuosien 1954 ja 1956 välillä. Tällä suurella lisenssivalmistusmäärällä oli vaikutuksia Puolan ilmailuteollisuuteen niin, että sille tuli voimavaroja alkaa myöhemmin valmistamaan omaa suunnittelua olevia koneita. Tarina väittää että alkuvaikeuksien jälkeen Puolassa tuotetut koneet olivat laadukkaammin tehtyjä kuin alkuperämaassaan, muun muassa niittaukset olivat tasaisempia.

Lim tulee sanoista Licencyjny Myśliwiec, Lisenssi hävittäjä.


D71_9712.JPG.b6a6315d133c9343c3504c7e15692cfc.JPG
 

Mikoyan-Gurevich Mig-21UMD Mongol B.
Reg: 167
Serial:. 516987091

D71_9715.JPG.be3759b7ae9276dc4599d2bdd40ccb22.JPG

Koneita on ollut Kroatialla Jugoslavian jakaantumisen jälkeen 24 kappaletta. Nykyisin operatiivisessa käytössä on maksimissaan 12 konetta. Vuoden 2021 toukokuussa vihdoin saatiin päätös, jonka mukaisesti Ranskasta saadaan 12 käytettyä Dassault Rafale C ja B F3-R -kehitysversion konetta ja MiGit pääsevät eläkkeelle vuoden 2024 jälkeen.

 

Jatketaan huomenna.

7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin kuvaavasti Itävallan neutraliteettiajattelu näkyi vielä varhain keväällä, kun näytöksen järjestejät ilmoittivat, että näytöksen järjestämisen mielekkyyttä pohditaan peilaten tämän vuoden tapahtumiin Ukrainassa. Kansalaismielipide oli kuitenkin vahvasti näytöksen puolella, joten suunnittelu sai jatkua.


Edellisen oikein ison kapinan aikana taivaalla saattoi nähdä erehdyttävästi seuraavan kaltaisen kummajaisen

D71_6986.JPG.7f3bd153a50ea1dcd719d32d1882f821.JPG

Messerschmitt Me 262-B1-A Schwalbe
D-IMTT

 

D71_0084.JPG.8313bbd4bf91b74133b6a84d61ba4942.JPG

Kone on replika ja on valmistettu Yhdysvalloissa 2000-luvun alkuvuosina, tehden ensilentonsa 2005.Vanhalla mantereella ensilento tehtiin huhtikuussa 2006 koneen kotipesässä Manchingissa.

D71_0068.JPG.2921a6839a05ce1b18329222aa2e8cbb.JPG

Moottoreina on 2x General Electric CJ-610-9, joissa on työntövoimaa yli 50% originaali Jumo 004 -moottoreita enemmän.

 

D71_7008.JPG.ee58aa8b4986e2071dffceb61a4612bb.JPG

Kone kuuluu Saksan Flugmuseum Messerschmittin kokoelmiin.
https://www-flugmuseum--messerschmitt-de

D71_7023.JPG.6b19eff739e52e3d79e412691710846c.JPG


D71_7025.JPG.0dde0ac1d16898d9cca5c27335da4a6b.JPG

Kainalotuuletus.


Kun Itävallassa oltiin, niin ison osan ohjelmasta täytti erilaiset Flying Bullsin tarjoamat ohjelmanumerot

D71_8009.JPG.20ec971fcfb1d6053380df007687b252.JPG

Douglas DC-6B
OE-LDM
Serial: 45563
Valmistusvuosi 1958

Kone vieraili Malmilla vuonna 2009 Helsinki International Airshowssa. Tämä on se Jugoslavian päämiehen Josip Broz Titon entinen kone, joka sitten toisessa elämässään teki uran Zambiassa Kenneth Kaundan koneena. Kone ostettiin Itävaltaan 2000-luvun alussa. Kone on muuten ainoa koskaan Itävallan rekisterissä ollut  DC-6, Itävällan lentoyhtiöllä näitä ei koskaan ollut.

 

D71_8526.JPG.3c97aa7e1147dbea285924622b54cb06.JPG


Yhdessä taitolentokoneiden kanssa taivaalle ilmestyi liito-oravia

D71_7155.JPG.67aedb4ff14cdc8327367f2ffa422b13.JPG

 

D71_9836.JPG.bad8effe487c5043c50eb21ea3ef6661.JPG

L13 Blanik -pari kipinäsuihkuineen

D71_9862.JPG.022f04c18dff277a3a9c8fd95bddf2aa.JPG

 

Perinteinen maan lipun saapuminen, tällä' kertaaa kahden hyppääjän voimin

D71_8399.JPG.3051469effc63128a24b3c0fbae9c58d.JPG

 

D71_8380.JPG.bcce0682d5cd1c83dd080f849fd4e746.JPG

Pilatus PC-6/B2-H4 Turbo Porter
OE-EMD

Näitä nykyisin etupäässä hyppyhissinä toimivia koneita valmistettiin sekä mäntämoottorisina (Porter) että turbiiniversioina (Turbo Porter) vuosien 1959 ja 2019 välisen ajan., yhteensä kuutisensataa yksilöä. Kiinassa on tehty parikymmentä ja Yhdysvalloissa Fairchild-Hillerin valmistamana noin 90 konetta.
Sakkausnopeus mukavan alhainen, 52 solmua.

 

D71_8696.JPG.037434135037bc418b229e4824d7e0b1.JPG

N991DM - Cessna 337D Super Skymaster - The Flying Bulls

Cessna 337 Skymaster -koneita valmistettiin vuosina 1963 - 1982, siviilikäyttöön mutta myös sotilaskäyttöön. Mallisarja kasvoi pian alun jälkeen Super Skymaster -versiolla jossa oli muun muassa suurempi siipi ja voimakkaamat moottorit. Siitä tuli nopeasti pääversio. Koneen erikoisuus on moottorijärjestely, yksi vetävä ja toinen työntävä moottori kaksipuomisen peräsimen välissä.
Konetyyppiä alaversioineen on kuitenkin valmistettu lähes 3000 kappaletta, joten mitenkään harvinainen se ei ole edelleenkään.
Suomessa vastaavanlainen ex-sotilasversio on vieraillut ainakin 2019 Rissalassa (N37566/68-06868) Cessna O-2A Super Skymaster.



D71_8757.JPG.4f263a23ff4a9c6ab0edd8558075a954.JPG

Fairchild PT-19 Cornell
N50429
Serial: 43-5205

Fairchild PT-19 on amerikkalainen yksitasoinen pääkoulutuskone, joka palveli Yhdysvaltain armeijan ilmavoimien, RAF:n ja RCAF:n kanssa toisen maailmansodan aikana. Konetta on valmistettu yli 7700 kappaletta vuosien 1940-1948 välisenä aikana, Yhdysvalloissa, Kanadassa ja Brasiliassa.

 

D71_8727.JPG.1f52a0a4d785cfa2663e46142036dee0.JPG

Boeing E75 / PT-17 Stearman
OE-AMM
Valmistusvuosi 1943

 

D71_7258.JPG.49cfb7c8652d1c8b79c136e30ef500cc.JPG

Stearman tehtiin harjoituskoneeksi Yhdysvaltain armeijalle, mutta käyttö laajeni myös merivoimiin. Koneen aluperin kehittänyt yritys oli Stearman Aircraft Corporation. Stearman-nimi kulkee koneessa mukana, koska vuonna 1927 perustettu Stearman Aircraft Corporation liitettiin Boeingiin vuonna 1934.
Kone oli myyntimenestys, yli 10 000 konetta valmistettiin.

 

D71_8920.JPG.37d20c59a7d2cd1640c4edc765f55dbb.JPG

Bolköw Bo.105C
D-HTDM
Valmistusvuosi 1974

Alunperin pienen Stuttgartilaisen ilmailuvalmistajan Bolköwin suunnnittelema helikopterimalli, joka liittyi 60-luvun lopulla osaksi suurempaa saksalaisten valmistajien yhtymää MBB:tä (Messerschmitt-Bölkow-Blohm). Kopterista tuli varsin suosittu ja myyntimenestys ympäri maailman,  yli 1500 kappaleen valmistusmäärällä. Pääroottorin rakenne sallii tällä kopterilla taitolento-liikehtimisen, joka yleensä muilla helikotereilla ei ole mahdollista. Tämä kopterihan kävi aikanaan Helsinki-Malmillakin näyttämässä miten silmukoita ja vaakakierteitä tehdään kopterilla.
 

Jatkuu vielä

D71_9088.JPG

8 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka paljon on tullut nähtyä, niin tämä seuraava numero oli varsin näppärä ja erilainen

20220903_085958.JPG.3682a11f8417aa11b2a3265b72326cea.JPG

Saksalainen Skytexter -tiimi kirjoitti taivaalle tervehdystekstin lentämällä viiden koneen osastona vaakasuoraan. Taivaiden matriisiprintteri.

 

Tukikohdan laidalla - ja näytösvieraille ilmaiseksi avoinna - oli Militärluftfahrtmuseum, siis Sotilasilmailumuseo.

20220902_133524.JPG.3c931b9f12e7b9188b71f1887f097ba1.JPG

Oikein mukava kokoelma itävaltalaista sotilasilmailua, kaikkiaan noin 30 konetta.

Flying Bulls sitten esitteli osaltaan historiaa ilmassa runsain mitoin,

D71_8082.JPG.476bef5167380ca3280e7d996f941314.JPG

Edellä esitelty DC-6

 

D71_9311.JPG.f7b9a0ac5d45bbdb69fb3f1c57f79446.JPG

Alpha Jet -pari.

Alpha Jet oli ranskalaisten Dassaultin ja Brequetin  sekä saksalaisen Dornierin yhteistyötä, valmistus jakautui sittemmin Ranska - Saksa ja Belgia -akselille. Saksa hankki koneita 93 kappaletta.

D71_8362.JPG.f72dab854d80b7abe97ffbb46288ddeb.JPG

Koneiden käyttö jäi kuitenkin Saksassa melko lyhyeksi, vuonna 1993 50 konetta siirrettiin Portugaliin ja loputkin poistettiin käytöstä vuoteen 1998 mennessä. Thaimaahan myytiin 25 konetta ja ilmeisesti Arabiemiraatteihin 32 sekä Kanadaan on muutamien vaiheiden jälkeen päätynyt 16 aiemmin Saksan käytössä ollutta konetta Top Aces Inc. nimiselle yritykselle.

D71_8334.JPG.f91f3eeba89e6aa2ec89d41cc560a84c.JPG

Muutamia koneita myytiin muille yksityisille tahoille, esimerkiksi Flying Bulls lunasti kaksi konetta liittovaltion huutokaupasta. Myöhemmin yhtiö hankki muutamia koneita lisää, tiettävästi yhteensä määrä on 6 kappaletta. Viimeksi käydessäni Salzburgissa 2020 siellä oli paikan päällä ainakin neljä konetta.


D71_7844.JPG.56a8c4a97229eb5153de4e0a107a71ab.JPG

North American AT-28B Trojan
OE-EMM
Serial: 200-423
Tail number 138352
Valmistettu vuonna 1955

Kone toimitettiin 1962 Etelä-Vietnamiin ja myöhemmin Laosiin.  Sieltä kone matkasi myöhemmin Filippiinien ilmavoimille, jossa se varastoitiin. 90-luvulla kone ostettiin Kanadaan, ennallistettiin ja myytiin Norjaan Norwegian Flying Aces -tiimille, josta Flying Bulls kävi sen hankkimassa, nähtävästi aivan hiljattain.


Flying Bullsin edellinen Trojan, hieno oliivinvihreä, OE-ESA North American T-28B Trojan, tuhoutui vuosi sitten Puolassa.

 

D71_9142.JPG.e6edb8228b010e56856c7cce8b354cf6.JPG

North AmericanN B-25J Mitchell
Reg. N6123C
Serial 44-86893A
Valmistusvuosi 1944

 

D71_9211.JPG.00b0d40346f65feb7eacfdd7b7a3a025.JPG

Mitchell -nimi tulee kenraali William 'Billy' Mitchelliltä, joka tarkkanäköisenä ennusti jo Wrightin veljesten lentoja nähtyään, että ilma-aseesta tulee merkittävä uusi kehityshaara sodankäynnissä. Kuten siinä sitten tapahtuikin. Hänestä tuli vuonna 1916 ilmavoimia edeltäneen armeijan ilmailuosaston päällikkö. Yhdysvaltojen ilmavoimat eriytettiin "armeijan ilmailuosastosta" omaksi puolustushaarakseen vasta vuonna 1947.

Huomaa myös taustalla näkyvä pätkä moottorirataa. Siellä on A1-Ring - jossa ajetaan vuosittain muuan muassa Formula 1:n osakilpailu. Kylä on nimeltään Spielberg.

 

D71_9270.JPG.d684d5278370a2a156d7f28615a96caf.JPG

B-25J oli eniten valmistettu alatyyppi ja nimenomaan pommittaja-variantti, kun aiempia G- ja H- malleja käytettiin etupäässä "gunship"-roolissa.

D71_9371.JPG.89efca176169df30d160628072d020c8.JPG

Change Vought F4U-4 Corsair
OE-EAS
Serial 9149
Valmistusvuosi 1945

D71_9410.JPG.73e240f539d48ef3484dee6b3f98787a.JPG

Tämä yksilö on palvellut ensin US NAVY:ssa, vuodesta 1960 alkaen Hondurasin ilmavoimissa, josta palannut Yhdysvaltoihin yksityisomistukseen 1979, ja sittemmin Itävaltaan vuonna 1990.

 

20220902_121423.JPG.903b2e1ec6258c1777ff5ffbbbba4628.JPG

Yritysnimi Change Vought tuli perustajansa Chauncey Milton "Chance" Voughtin nimestä. Change Voughtin liiketoiminnat ovat sittemmin yhdistyneet Northrop Grumman konserniin.

 

D71_6819.JPG.878c3d29e63732a3cf47ecb4496c9238.JPG

Lockheed P-38L Lightning
N25Y
Valmistusvuosi 1944

 

D71_9364.JPG.01870d19741339f251cec0f4f30ca421.JPG

Siihen nähden, että näitä valmistettiin aikanaan yli 10 000 kappaletta, kone on nykyään varsin harvinainen ja tämä yksilö on ainoa Euroopassa.

P-38:n kaltoinkohtelemaksi joutuneet saksalaiset sanoivat koneen olevan “der Gableschwanz Teufl”, haarukkapyrstöinen paholainen.

D71_9441.JPG.8f20fd3da16d77054bb079aa8314afed.JPG

Johan oli ohjelmaa, aamu yhdeksästä iltapäivään klo 17 saakka kokolailla nonstoppina.

Seuraava Airpower -lentonäytös järjestetään mahdollisesti loppukesästä vuonna 2024.


Kommentit tervetulleita. Jos mukaan tuli joitain epäjohdonmukaisuuksia, niin laita yksityisviestiä - fiksailen niitä ehtiessäni.

 

D71_9459.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta
17 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno yhteenveto tapahtumasta kattavin kuvatekstein, hyvin tehty Petri 👍. Iso kiitos kun jaoit kokemuksesi foorumille 😃. 

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos laadukkaasta ja yksityiskohtaisesta raportista ja hyvistä kuvista! Täytyy pitää seuraavaa näytöstä silmällä jospa pääsisi itsekkin paikan päälle! 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä on ilo lukea tällaista kuvajulkaisua leppoisine tarinoineen. Kiitos. Jatkoa tuskin maltan odottaa.

Hieman tuosta ilmapalloasiasta.
Ilmailuveteraani Franz Hinterstoisserin aktiiviaika käsitti myös ilmapallolentämistä paljonkin. Hänet palkittiin 150 pallolennon kohdalla Itävallan Aeroklubin kultaisella mitalillakin.
Tuon ajan pallolennot, Hinterstoisserinkin, tehtiin kaasupalloilla eikä kuumailmapalloilla. Noste tuotettiin vedyllä.
Aloituskuvan keltainen pallokaunotar kuitenkin on kuumailmapallo. Siinä noste saadaan nestekaasulla lämmitetyn kuuman ilman avulla. Kuumailmapallon periaate kyllä oli tiedossa, lensihän ihminen ensikertaa 1783 juuri kuumailmapallolla. Ne yleistyivät kunnolla vasta 1950/-60 lukujen aikana, kun ymmärrettiin laatia nestekaasupolttimet ja saatiin kunnon kankaita muovikuitujen myötä.

 

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään